Spaanse koning jaagt op olifanten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Spaanse koning jaagt op olifanten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:30

De jacht als vorm van natuurbeheer, daar heb ik geen moeite mee. De jacht als vorm van entertainment wel. Ik kan het geen sport vinden om 10.000 fazanten te fokken, deze los te laten om ze vervolgens te gaan schieten. Maar natuurbeheer is nodig. En dan maakt het niet uit wat het dier is dat beheerd moet worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:38

Cassidy schreef:
De jacht als vorm van natuurbeheer, daar heb ik geen moeite mee. De jacht als vorm van entertainment wel. Ik kan het geen sport vinden om 10.000 fazanten te fokken, deze los te laten om ze vervolgens te gaan schieten. Maar natuurbeheer is nodig. En dan maakt het niet uit wat het dier is dat beheerd moet worden.

Ik denk niet, dat de koning op olifanten jaagt om de natuur te beheren, daar heb je jachtopzieners voor. Ik denk dat hij gewoon jaagt voor de sport, maar ik ken de koning verder niet persoonlijk, dus ik kan er verder niet over oordelen. :D .
Het ging mij meer om de berichten, dat de koning op vakantie gaat, terwijl er crisis is. ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:39

Dus een koning mag niet op vakantie?
En je hebt duidelijk niet alle berichten in dit topic gelezen, met name het standpunt van het WNF over de jacht. Toch maar even doen dan?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:45

Cassidy schreef:
Dus een koning mag niet op vakantie?
En je hebt duidelijk niet alle berichten in dit topic gelezen, met name het standpunt van het WNF over de jacht. Toch maar even doen dan?

Jij moet mijn vorige bericht dan wel goed lezen. Van mij mag iedereen op vakantie wanneer en waar hij/zij naar toe wil. Dus ook de Spaanse koning en ook heb ik geen problemen met de vakantiewoning van Willem-Alexander. Ik ga zelf ook erg graag met vakantie :D .
Verder heb ik helemaal niets met de jacht, ongeacht het standpunt van WNF.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 20:48

Het maakt mij niet uit of hij nou koning is of niet, iemand die voor de lol olifanten of andere beesten doodschiet vind ik walgelijk. Natuurlijk is het soms nodig om dieren af te schieten, maar daar heb je jachtopzieners voor. Als koning zijnde heb je natuurlijk wel een voorbeeldfunctie, dus het is ook nog eens bijzonder dom.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 22:44

nynke55 schreef:
Het maakt mij niet uit of hij nou koning is of niet, iemand die voor de lol olifanten of andere beesten doodschiet vind ik walgelijk. Natuurlijk is het soms nodig om dieren af te schieten, maar daar heb je jachtopzieners voor. Als koning zijnde heb je natuurlijk wel een voorbeeldfunctie, dus het is ook nog eens bijzonder dom.
Ik zie nog steeds het probleem niet, zolang men op een eerlijke manier jaagt en zorgt dat het dier niet nog drie dagen met een kogel in z'n kont rondloopt. Die beestjes lopen hun leven lang los rond, hebben alle vrijheid van de wereld en worden vervolgens doodgeschoten, waarna er biltong of biefstuk van gemaakt wordt. Dergelijk scharrelvlees zul je in Nederland nooit krijgen. :D

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 22:53

Ik vind het walgelijk. In Spanje zijn zowat alle wilde dieren al uitgeroeid dus gaat de elite maar naar Afrika.

Daarbij is deze koning ook nog eens erevoorzitter van het WNF. En gaat dan lekker ouderwets met zijn prooi en maitresse op de foto.

Schandelijk!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 22:53

Behalve dat het bij de olifanten om de ivoor gaat

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 23:17

_Summerly_ schreef:
nynke55 schreef:
Ik zie nog steeds het probleem niet, zolang men op een eerlijke manier jaagt en zorgt dat het dier niet nog drie dagen met een kogel in z'n kont rondloopt. Die beestjes lopen hun leven lang los rond, hebben alle vrijheid van de wereld en worden vervolgens doodgeschoten, waarna er biltong of biefstuk van gemaakt wordt. Dergelijk scharrelvlees zul je in Nederland nooit krijgen. :D

Ik begrijp jouw redenering ook wel, en in principe heb je wel gelijk. Maar stel nou dat hij niet naar Afrika ging om een olifant te schieten, voor de lol, maar naar een abbatoir om een slachtkoe neer te schieten, voor de lol? Het is zijn beroep niet, hij doet het omdat hij het leuk vind. Dat vind ik het walgelijke er aan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:45

Electra63 schreef:
Behalve dat het bij de olifanten om de ivoor gaat

Bij de stropers gaat het om het ivoor. Bij de jachtopzienders en de toeristen die legaal mogen schieten, om het voorkomen van een overpopulatie. Er is te weinig voedsel en te weinig ruimte voor grote grazers als olifanten in de natuurgebieden die ter beschikking staan. Als hun aantallen niet teruggebracht worden, verhongeren ze allemaal.

Nu aan jou de vraag: hoe sta jij tegenover grote grazers in Nederlandse Natuurgebieden zoals de Oostvaarders Plassen? Laten we er voor de discussie even van uitgaan dat wegvangen en herplaatsen van de koniks niet kan. Wat zou je liever zien, een snelle kogel of een langzame hongerdood?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 20:57

Cassidy, ik snap niet helemaal waarom jij mijn mening wilt weten, maar vooruit : ik vind het ten eerste al te gek, dat er in Nederlandse Natuurgebieden teveel dieren op een te kleine ruimte lopen. Verder ben ik voor het bijvoeren tijdens extreme omstandigheden, immers de dieren kunnen niet verder trekken om voedsel te zoeken. En in uiterste nood, prefeer ik natuurlijk de kogel ipv een langzame hongerdood.

Maar om terug te komen op de Spaanse koning. Ik denk en geloof dat (zie Engelse en Nederlandse koningshuis) zij van jongs af aan worden opgevoed met de jacht. En dat is voor hen (denk ik) gewoon een hobby/sport en ik geloof niet dat hij op olifanten jaagt om de stand op orde te houden, maar dat het groot wild is en eens iets anders als konijnen, fazanten en eventueel wilde zwijnen.
Maar goed, ik ga mij niet mengen in een anti/pro-jachttopic. Ik ken wel wat jagers en bij sommige heb ik gemengde gevoelens. :D ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:00

Jij vindt het gek dat er in Nederland teveel dieren op een kleine ruimte lopen.
Het aantal dieren dat daar oorspronkelijk is neergezet, was beduidend minder dan er nu rondlopen.
Het overschot komt omdat er teveel dieren geboren worden.
Er is echter maar beperkt ingegrepen om de dieren in aantal terug te brengen.
In zoverre is de situatie in deze Natuurgebieden niet anders dan in de reservaten in Afrika.
Jij bent voor bijvoeren in extreme weersomstandigheden. En als dat niet kan? De Afrikaanse bevolking heeft in tijden van droogte amper zelf wat te eten. Weet jij hoeveel een olifant dagelijks nodig heeft en wat voor schade hij aan kan richten op zoek naar dat voedsel wat hij dagelijks nodig heeft om te overleven, inclusief de bedreiging voor de bevolking?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:07

Cassidy schreef:
Jij vindt het gek dat er in Nederland teveel dieren op een kleine ruimte lopen.
Het aantal dieren dat daar oorspronkelijk is neergezet, was beduidend minder dan er nu rondlopen.
Het overschot komt omdat er teveel dieren geboren worden.
Er is echter maar beperkt ingegrepen om de dieren in aantal terug te brengen.
In zoverre is de situatie in deze Natuurgebieden niet anders dan in de reservaten in Afrika.
Jij bent voor bijvoeren in extreme weersomstandigheden. En als dat niet kan? De Afrikaanse bevolking heeft in tijden van droogte amper zelf wat te eten. Weet jij hoeveel een olifant dagelijks nodig heeft en wat voor schade hij aan kan richten op zoek naar dat voedsel wat hij dagelijks nodig heeft om te overleven, inclusief de bedreiging voor de bevolking?

Ik dacht dat wij het over Nederland hadden, de Oostvaarder Plassen?

Ik begrijp dat jij graag met mij in discussie gaat over de jacht, maar helaas ;) .
Ik heb in eerste instantie gereageerd in dit topic over dat van mij, iedereen, dus ook de Spaanse koning op vakantie mag gaan, wanneer en waarheen hij zelf wilt.
Ik begrijp dat in sommige landen/gebieden beheersing van de wildstand nodig is. Maar ik geloof niet altijd in de goede intenties van alle jagers.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:13

Daar geloof ik ook niet in. Ik heb zelf tijdens mijn opleiding als bioloog de ervaring gemaakt dat er in de Alpen in Italie een aantal exemplaren van een in het wild bedreigd schapensoort werden uitgezet. De beste fokdieren uit Europa's dierentuinen werden ervoor uitgekozen, ingeent, getransporteerd en uitgezet, onder wakend oog van een aantal biologen die op deze studie promoveerden. Toen na vier jaar het geld op was, en de biologen terug moesten, hebben ze de populatie onbeheerd achter moeten laten. Toen ze drie jaar later gingen kijken hoe het met ze ging, was er geen populatie meer. Jagers hadden ze stuk voor stuk afgeknald om de trofeen, de schedel met de hoorns zoveel mooier was door de goede basisverzorging die ze in de dierentuinen hadden gehad.

Echter ben ik ook jagers tegengekomen die het beste voorhadden met een gegeven populatie (niet deze in Italie) en de daar levende dieren. Die weten wat ze doen, weten wat ze schieten, en wanneer ze het moeten schieten. Ik ben niet per definitie anti-jacht.

Ik hoef met jou niet in discussie over de jacht. Door je kortzichtige en generaliserende reactie maak je iedere discussie overbodig :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:15

Cassidy schreef:
Daar geloof ik ook niet in. Ik heb zelf tijdens mijn opleiding als bioloog de ervaring gemaakt dat er in de Alpen in Italie een aantal exemplaren van een in het wild bedreigd schapensoort werden uitgezet. De beste fokdieren uit Europa's dierentuinen werden ervoor uitgekozen, ingeent, getransporteerd en uitgezet, onder wakend oog van een aantal biologen die op deze studie promoveerden. Toen na vier jaar het geld op was, en de biologen terug moesten, hebben ze de populatie onbeheerd achter moeten laten. Toen ze drie jaar later gingen kijken hoe het met ze ging, was er geen populatie meer. Jagers hadden ze stuk voor stuk afgeknald om de trofeen, de schedel met de hoorns zoveel mooier was door de goede basisverzorging die ze in de dierentuinen hadden gehad.

Echter ben ik ook jagers tegengekomen die het beste voorhadden met de populatie en de dieren zelf. Die weten wat ze doen, weten wat ze schieten, en wanneer ze het moeten schieten. Ik ben niet per definitie anti-jacht.

Ik hoef met jou niet in discussie over de jacht. Door je kortzichtige en generaliserende reactie maak je iedere discussie overbodig :D

Ik ben nooit generaliserend en ook niet echt kortzichtig, dus misschien kan jij mij even quoten?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:19

Ik heb dit topic even teruggelezen :D , mijn 1e reactie was op het bericht van Sjonnie op 24 april.
Ik vind het prima, dat jij ruzie met mij wilt maken, maar doe het dan maar via PB, ik heb nl. geen zin in een OW.
Laatst bijgewerkt door Electra63 op 30-04-12 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:21

Moet hij toch lekker zelf weten dat hij op olifanten jaagt? Daarnaast wil ik even toevoegen dat hij 30% van zijn salaris heeft afgestaan i.v.m. crisis (correct me if i'm wrong) terwijl ons koningshuis miljarden op buitenlandse banken heeft staan en geen belasting betalen. O, en dan heb ik het nog niet over de salarisverhoging van Beatrix.. O, wat leeft het koninghuis van NL mee met de bevolking :Y)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:22

@ Thoraklover, heb jij vandaag ook Koninginnedag gevierd?

@ Electra: waarom zou je voor een goede discussie een OW krijgen?

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:27

Cassidy schreef:

Eerlijk gezegd, nee :o En ik zeg ook niet dat ik tegen het koningshuis ben, ik vind het alleen nogal raar dat ze in haar kerst (of was het nieuwjaars) toespraak zegt dat we rekening etc. met elkaar moeten houden en dat ieder zijn steentje bijdraagt en blablabla, terwijl ze zelf niet even een gebaar maakt dat ze zelf ook wat inleveren. Ze is een van de rijkste vrouwen op aarde, waarom zou ze in godsnaam salaris verhoging moeten? En waarom zou zijn geen belasting moeten betalen? En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:29

Cassidy schreef:

Omdat ik geen zin heb in lange oeverloze disussies. Ik snap niet zo goed jouw aanval tegen mij, ik dacht dat ik mij nog redelijk genuanceerd had uitgelaten in dit topic. ;) Ik heb in eerste instantie in dit topic gereageerd omdat ik een belachelijke reactie las (zie mijn eerste bericht). Jammer dat jij daar niet op reageerde. Ik ben geen voorstander van plezierjacht. Door faunabeheerders i.v.m. het beheren van de wildstand, heb ik geen problemen mee. Maar dat rijke europeanen soms naar Afrika gaan om op groot wild te jagen (daar heb ik wel eens reportages van gezien) daar ben ik wel op tegen. En verder ben ik wel klaar met dit topic. Ik geef mijn mening en ik heb geen zin om verantwoording aan jou af te leggen. :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:38

Ik vind het jammer dat je mijn reactie als een persoonlijke reactie hebt opgevat, er zijn er meer die jouw mening delen alleen die durven in een dergelijk topic behalve een initiele oneliner verder hun mond niet open te doen. Ik vind het altijd heel interessant als iemand gefundeerd een mening kan onderbouwen ipv hersenloos na te praten dat "de jacht schtom is, en ssso sielugh voor de beessies"....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 21:46

Als jij met mij een discussie wilt voeren, moet je ook op mijn vragen antwoord geven. :) :)
Jouw eerste aanname was namelijk al verkeerd. Jij dacht dat de koning van mij niet op vakantie mocht, terwijl ik duidelijk heb gesteld, dat iedereen recht heeft op vakantie, ook of zelfs de koning.
Mijn enige reden om in dit topic te reageren was de achterlijke reactie van ene Johny. Ik heb niet in dit topic gereageerd m.b.t. de jacht. Ik geloof dat er plezierjagers zijn, maar ik geloof ook, dat er faunabeheer nodig is. En ik begrijp ook dat mensen in Afrika er geen moeite mee hebben om wat geld aan de jacht te verdienen. Ik ben voorstander van mensen uit de regio aan te stellen om de fauna te beheren en stropers te weren. En verder weet ik er niet genoeg van en heb ik daar ook niet heel veel interesse in, behalve als ik een documentaire op TV zie, of de jagers in de polder zie. :D

PS wat betreft persoonlijk, jouw reactie dat ik kortzichtig en generaliseren ben, vind ik dus beledigend. :Y)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:00

Je beaamt zelf dat je er te weinig van weet en er niet genoeg interesse in hebt om je er verder in te gaan verdiepen. En dan vind je dat ik je beledig als ik zeg dat je kortzichtig bent?

En je wilde niet in discussie, en nu ineens wel?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:04

Citaat:
Het WNF zet dus in op meer ruimte voor de olifant! Het afschieten van olifanten is de allerlaatste optie, wat het WNF betreft. Een optie, die alleen kan worden ingezet, als alle andere alternatieven niet werken.

Dit is een klein stukje van de website van het WNF. Het is nu zo dat de olifanten in de reservaten worden bijgevoerd om toeristen te lokken. Verder zijn ze bezig om de reservaten groter te maken door hekken weg te halen zodat de daar levende dieren meer eten kunnen vinden.

Als het WNF vindt dat het afschieten van olifanten de allerlaatste optie is dan is het dus, zoals ik eerder postte, schandalig dat de koning van Spanje (zijnde erevoorzitter WNF) een olifant doodschiet, voor de sport, of jachtdrift.

Juan Carlos had beter die ca. 40.000 euro (die zo'n olifant doodschieten blijkbaar kost) in het potje voor de werkelozen in Spanje kunnen stoppen. Gisteren was nog op tv dat 1 op de 4 Spanjaarden werkeloos is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 22:07

Meer ruimte is er niet. Of eigenlijk wel, ruimte plenty, maar ook een locale populatie die blijft groeien en steeds meer ruimte nodig heeft die de olifanten eigenlijk zouden moeten hebben. En als je discussies gaat voeren wie er voor gaat, mens of dier, gaat het dier het onderspit delven. Bijna altijd....