Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cassidy schreef:De jacht als vorm van natuurbeheer, daar heb ik geen moeite mee. De jacht als vorm van entertainment wel. Ik kan het geen sport vinden om 10.000 fazanten te fokken, deze los te laten om ze vervolgens te gaan schieten. Maar natuurbeheer is nodig. En dan maakt het niet uit wat het dier is dat beheerd moet worden.
Cassidy schreef:Dus een koning mag niet op vakantie?
En je hebt duidelijk niet alle berichten in dit topic gelezen, met name het standpunt van het WNF over de jacht. Toch maar even doen dan?
nynke55 schreef:Ik zie nog steeds het probleem niet, zolang men op een eerlijke manier jaagt en zorgt dat het dier niet nog drie dagen met een kogel in z'n kont rondloopt. Die beestjes lopen hun leven lang los rond, hebben alle vrijheid van de wereld en worden vervolgens doodgeschoten, waarna er biltong of biefstuk van gemaakt wordt. Dergelijk scharrelvlees zul je in Nederland nooit krijgen.Het maakt mij niet uit of hij nou koning is of niet, iemand die voor de lol olifanten of andere beesten doodschiet vind ik walgelijk. Natuurlijk is het soms nodig om dieren af te schieten, maar daar heb je jachtopzieners voor. Als koning zijnde heb je natuurlijk wel een voorbeeldfunctie, dus het is ook nog eens bijzonder dom.
_Summerly_ schreef:nynke55 schreef:Ik zie nog steeds het probleem niet, zolang men op een eerlijke manier jaagt en zorgt dat het dier niet nog drie dagen met een kogel in z'n kont rondloopt. Die beestjes lopen hun leven lang los rond, hebben alle vrijheid van de wereld en worden vervolgens doodgeschoten, waarna er biltong of biefstuk van gemaakt wordt. Dergelijk scharrelvlees zul je in Nederland nooit krijgen.Het maakt mij niet uit of hij nou koning is of niet, iemand die voor de lol olifanten of andere beesten doodschiet vind ik walgelijk. Natuurlijk is het soms nodig om dieren af te schieten, maar daar heb je jachtopzieners voor. Als koning zijnde heb je natuurlijk wel een voorbeeldfunctie, dus het is ook nog eens bijzonder dom.
Electra63 schreef:Behalve dat het bij de olifanten om de ivoor gaat
Cassidy schreef:Jij vindt het gek dat er in Nederland teveel dieren op een kleine ruimte lopen.
Het aantal dieren dat daar oorspronkelijk is neergezet, was beduidend minder dan er nu rondlopen.
Het overschot komt omdat er teveel dieren geboren worden.
Er is echter maar beperkt ingegrepen om de dieren in aantal terug te brengen.
In zoverre is de situatie in deze Natuurgebieden niet anders dan in de reservaten in Afrika.
Jij bent voor bijvoeren in extreme weersomstandigheden. En als dat niet kan? De Afrikaanse bevolking heeft in tijden van droogte amper zelf wat te eten. Weet jij hoeveel een olifant dagelijks nodig heeft en wat voor schade hij aan kan richten op zoek naar dat voedsel wat hij dagelijks nodig heeft om te overleven, inclusief de bedreiging voor de bevolking?
Cassidy schreef:Daar geloof ik ook niet in. Ik heb zelf tijdens mijn opleiding als bioloog de ervaring gemaakt dat er in de Alpen in Italie een aantal exemplaren van een in het wild bedreigd schapensoort werden uitgezet. De beste fokdieren uit Europa's dierentuinen werden ervoor uitgekozen, ingeent, getransporteerd en uitgezet, onder wakend oog van een aantal biologen die op deze studie promoveerden. Toen na vier jaar het geld op was, en de biologen terug moesten, hebben ze de populatie onbeheerd achter moeten laten. Toen ze drie jaar later gingen kijken hoe het met ze ging, was er geen populatie meer. Jagers hadden ze stuk voor stuk afgeknald om de trofeen, de schedel met de hoorns zoveel mooier was door de goede basisverzorging die ze in de dierentuinen hadden gehad.
Echter ben ik ook jagers tegengekomen die het beste voorhadden met de populatie en de dieren zelf. Die weten wat ze doen, weten wat ze schieten, en wanneer ze het moeten schieten. Ik ben niet per definitie anti-jacht.
Ik hoef met jou niet in discussie over de jacht. Door je kortzichtige en generaliserende reactie maak je iedere discussie overbodig
Cassidy schreef:@ Thoraklover, heb jij vandaag ook Koninginnedag gevierd?
@ Electra: waarom zou je voor een goede discussie een OW krijgen?
Cassidy schreef:@ Thoraklover, heb jij vandaag ook Koninginnedag gevierd?
@ Electra: waarom zou je voor een goede discussie een OW krijgen?
Citaat:Het WNF zet dus in op meer ruimte voor de olifant! Het afschieten van olifanten is de allerlaatste optie, wat het WNF betreft. Een optie, die alleen kan worden ingezet, als alle andere alternatieven niet werken.