Pensioen, zorg jij zelf voor een aanvulling?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 08:29

In mijn omgeving zijn een aantal mensen ver voor hun pensioenleeftijd overleden, alsmede eentje een week nadat hij met pensioen ging. Dat heeft me wel even aan het denken gezet of ik wel een extra pensioen wil opbouwen. Het laatste hemd heeft geen zakken, dus ik probeer nu zoveel mogelijk te genieten. Het zet mij wel regelmatig aan het twijfelen hoor, maar op dit moment zet ik niets extra's opzij. ;)

annastasia

Re: Pensioen, zorg jij zelf voor een aanvulling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 10:52

Ook in mijn omgeving zijn er mensen overleden welke helaas zelfs de 30 niet mochten halen. Het heeft mij ook aan het denken gezet. Ik stel dan ook niets uit, en geniet er volop van. Toch hoop ik zelf wel ouder te worden. Mocht ik toch komen te overlijden dan gaat mijn opgebouwde tegoed direct naar de nabestaanden en niet naar de bank.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:54

Ik spaar aardig extra bij, maar dat komt ook omdat ik via m'n werkgever minimaal krijg, ik spaar dus maandelijks 175,00 extra bij, waarvan ongeveer 60,00 weer aftrekbaar. Mocht ik naar een andere werkgever overgaan in de toekomst, dan stel ik het bijsparen weer bij of stop ermee. Eerdere werkgevers hadden een beter pensioenopbouw, toen spaarde ik dus niets extra's

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:04

Ik drukte me eerder niet goed uit.
Ik bedoelde te zeggen dat er een pot geld is en (een deel van) dat geld wordt over de pensioengerechtigden van een pensioenfonds verdeeld. Je betaalt mee aan je eigen pensioen, maar aan je pensioentoezegging zijn wel voorwaarden verbonden. De toezegging is geen keiharde garantie.

De pot geld is niet meer zo vol als deze ooit was. Veel vermogen van de pensioenfondsen is verloren gegaan. Tegelijkertijd zal het aantal pensioengerechtigden de komen jaren harder stijgen dan jaren geleden werd voorzien. Meer mensen worden steeds ouder.

Op dit moment worden/zijn lopende "toegezegde" pensioenuitkeringen verlaagd als gevolg van de verslechterde financiële toestand van pensioenfondsen. Mijn pensioenfonds heeft dat aangekondigd voor volgend jaar.

Als pensioenfondsen gaan korten op de uitkeringen, dan moeten werknemers net zo goed gaan opletten als de ouderen.
Als pensioenfondsen de uitkeringen aan pensioengerechtigden gaan verlagen, is het gebruikelijk dat ook de pensioenopbouw van de werkenden wordt verlaagd. Tot een maximum van 7%. Als werkende kun je er dan op gokken dat de financiële situatie van het pensioenfonds over jaren zozeer is verbeterd dat het in staat is alsnog bij de dragen aan een inkomen van 70% van het loon. Of je neemt genoegen met de mogelijkheid dat als je de pensioengerechtigde leeftijd gaat halen je inkomen soberder zal zijn. Of je gaat, indien mogelijk, zelf sparen om het eventuele verlies op te vangen.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:19

Ik spaar niet bij voor later. Op dit moment heb ik een eindloonregeling welke volledig wordt betaald door mijn werkgever. Ik 'moet' nog meer dan 40 jaar werken, dus kan mij er eerlijk gezegd niet heel erg druk om maken.
Wel los ik elk jaar 10% af op mijn hypotheek, dus ik investeer wel iets.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:03

De meeste pensioenfondsen zijn overgestapt naar de middelloonregeling ipv eindloonregeling

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:52

Electra63 schreef:
De meeste pensioenfondsen zijn overgestapt naar de middelloonregeling ipv eindloonregeling

Dat heeft niets met een pensioenfonds te maken. Dit wordt natuurlijk geregeld door de werkgever.

Er zijn ook genoeg pensioen-toezeggingen die uitgaan van een beschikbaar premie-stelsel.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:01

En een werkgever kan onder een bepaalde CAO vallen en zo aan een bepaald pensioenfonds zijn gebonden dat voor het ene of het andere systeem heeft gekozen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:06

annastasia schreef:
Ook in mijn omgeving zijn er mensen overleden welke helaas zelfs de 30 niet mochten halen. Het heeft mij ook aan het denken gezet. Ik stel dan ook niets uit, en geniet er volop van. Toch hoop ik zelf wel ouder te worden. Mocht ik toch komen te overlijden dan gaat mijn opgebouwde tegoed direct naar de nabestaanden en niet naar de bank.

Ja dan heb je voor niets zo zuinig geleefd en of dingen ervoor gelaten, belangrijk is om ook in het hier en nu te leven en ervan te genieten.

En ik had ergens opgevangen dat hoe de mensen die heel veel had weten te sparen helaas moet afstaan voor anderen die het minder goed hebben, dat vind ik erg oneerlijk, mensen die er niet aan hebben gedacht en of bewust niet hebben gedaan, die krijgen het toch wel doordat de rijken het af moeten staan waar ze wel hun hele leven hard voor hadden gewerkt/gespaard.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:08

cherie78 schreef:
Electra63 schreef:

Dat heeft niets met een pensioenfonds te maken. Dit wordt natuurlijk geregeld door de werkgever.

Er zijn ook genoeg pensioen-toezeggingen die uitgaan van een beschikbaar premie-stelsel.

Is gewoon opgenomen in de CAO.

Middelloon is niet persé nadelig.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:09

Niet iedereen werkt volgens een CAO hè?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:10

Mootje schreef:
Niet iedereen werkt volgens een CAO hè?

Dat klopt.
Ik gaf alleen maar aan, dat eindloonregelingen de laatste jaren zijn ingewisseld door middelloonregelingen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:11

Eindloon zoals hierboven beschreven en volledig betaald door de werkgever is niet veelvoorkomend denk ik :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:13

Boras schreef:
Eindloon zoals hierboven beschreven en volledig betaald door de werkgever is niet veelvoorkomend denk ik :)

Mijn man heeft ook een premievrij pensioen, maar dat is wel omgezet naar een middelloonregeling.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:14

Boras schreef:
En een werkgever kan onder een bepaalde CAO vallen en zo aan een bepaald pensioenfonds zijn gebonden dat voor het ene of het andere systeem heeft gekozen.

Een werkgever kan zeker onder een bepaalde CAO vallen.
De bonden en de werkgevers samen bepalen die CAO.

Een pensioenfonds is geen kiezer van systemen, maar werkgevers en werknemers samen bepalen het systeem van pensioen-toezegging.
Een pensioenfonds "beheert" alleen maar.

Maar als ik zo lees, dat de pensioenfondsen moeten gaan korten omdat de POT niet meer zo gevuld is, heb ik mijn grote twijfels of die pensioenfondsen het wel GOED "beheren".

Waar is het geld gebleven dat werknemers die binnen zeer korte tijd de AOW-gerechtigde leeftijd bereiken, hebben "gespaard"?
Dat geld is wel in 30-40 jaar bijelkaar gespaard.

Maar dit terzijde, het topic gaat over een aanvulling waar iemand eventueel zelf voor zorgt.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 22-04-12 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:15

Electra63 schreef:
Mijn man heeft ook een premievrij pensioen, maar dat is wel omgezet naar een middelloonregeling.

Ik doelde op de combi eindloon en premievrij voor de werknemer.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:16

Wel in de branche waar ik in werk.... Denk dat als ze gaan tornen aan sec. arbeidsvoorwaarden ze helemaal geen personeel meer kunnen vinden :+

Hoe bepaal je eigenlijk hoeveel je extra nodig hebt? Of zet je, als je extra geld opzij zet, gewoon alles opzij wat je kunt missen?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:18

Electra63 schreef:
cherie78 schreef:

Is gewoon opgenomen in de CAO.

Middelloon is niet persé nadelig.

Middelloon hoeft niet persé nadelig te zijn.
Maar het totale pensioen wat iemand kan bereiken, gaat dan ook niet meer uit van "70% van het laatst-verdiende loon"

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 14:22

Je moet zelf jaarlijks een jaarruimte berekening laten maken door de boekhouder.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:24

Maar wat heeft het voor nut om iets voor over 40 jaar van nu te laten berekenen, ofwel waar zijn die berekeningen op gebaseerd?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:28

Mootje schreef:
Maar wat heeft het voor nut om iets voor over 40 jaar van nu te laten berekenen, ofwel waar zijn die berekeningen op gebaseerd?

Die berekeningen zijn gebaseerd op het te behalen pensioen van later en gaan mede uit van de Fa + aangroei

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 14:30

Je kan jaarlijks een x bedrag voor belastingaftrek storten. En het gaat per jaar naar rato van je inkomen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:32

Een vast bedrag per maand opzij leggen is heel erg slim!
Wij doen dit ook voor onze kinderen. Je merkt er zelf bijna niks van maar de voordelen zijn groots!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:33

Fa en aangroei :?
Maar je kunt toch nu niet zeggen wat je nodig hebt over 40 jaar?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 14:36

Mootje schreef:
Fa en aangroei :?
Maar je kunt toch nu niet zeggen wat je nodig hebt over 40 jaar?

Omdat het uitgaat van het te behalen pensioen wat niet hoger mag zijn dan 70% van het laatst verdiende loon om in aanmerking te komen voor belastingaftrek.
Ik reageerde mede op een post boven je.

Aanvullend kan iedereen natuurlijk nog gewoon sparen voor "later", maar daar staat dan geen belastingaftrek tegenover.

Maar sparen is eigenlijk altijd slim. Of een gedeelte boete-vrij van je hypotheek aflossen of sparen voor de studie van eventuele kinderen.