Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
annastasia schreef:Ook in mijn omgeving zijn er mensen overleden welke helaas zelfs de 30 niet mochten halen. Het heeft mij ook aan het denken gezet. Ik stel dan ook niets uit, en geniet er volop van. Toch hoop ik zelf wel ouder te worden. Mocht ik toch komen te overlijden dan gaat mijn opgebouwde tegoed direct naar de nabestaanden en niet naar de bank.
cherie78 schreef:Electra63 schreef:De meeste pensioenfondsen zijn overgestapt naar de middelloonregeling ipv eindloonregeling
Dat heeft niets met een pensioenfonds te maken. Dit wordt natuurlijk geregeld door de werkgever.
Er zijn ook genoeg pensioen-toezeggingen die uitgaan van een beschikbaar premie-stelsel.
Boras schreef:En een werkgever kan onder een bepaalde CAO vallen en zo aan een bepaald pensioenfonds zijn gebonden dat voor het ene of het andere systeem heeft gekozen.
Electra63 schreef:cherie78 schreef:
Dat heeft niets met een pensioenfonds te maken. Dit wordt natuurlijk geregeld door de werkgever.
Er zijn ook genoeg pensioen-toezeggingen die uitgaan van een beschikbaar premie-stelsel.
Is gewoon opgenomen in de CAO.
Middelloon is niet persé nadelig.
Mootje schreef:Fa en aangroei
Maar je kunt toch nu niet zeggen wat je nodig hebt over 40 jaar?