Bejaarden pesten elkaar.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Re: Bejaarden pesten elkaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:08

Ik heb wel eens vechtende oma's mee gemaakt in het bejaardenhuis waar familie zat. Waar vochten ze om? Om een man die nieuw binnen gekomen was. Die oma's zijn nog erger dan een groepje tiener meiden die op de zelfde jongen vallen. De haren vlogen in de rondte.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:10

Eddy_Rocks schreef:
Bij mijn opa deden ze dit ook. Met messen gooien en dingen kapot maken. Ook werd er veel gestolen. Dit waren geen dementen! Mensen waren gewoon bij het volle verstand...

Hoe weet je dat dan?

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:21

aikon schreef:
Ik heb wel eens vechtende oma's mee gemaakt in het bejaardenhuis waar familie zat. Waar vochten ze om? Om een man die nieuw binnen gekomen was. Die oma's zijn nog erger dan een groepje tiener meiden die op de zelfde jongen vallen. De haren vlogen in de rondte.

Oke, ergens kan ik hier wel om lachen. _O-

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:23

Ik stond er wel even vreemd bij te kijken. Een verpleegster zei mij dat dat heel normaal was, mannen zijn schaars en de dominante omaatjes vechten er serieus om.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:25

Vind het maar apart dat een verpleegster dat zegt, heeft m.i. meer te maken met decorumverlies wat optreedt bij (beginnende)dementie, dan 'zie' je dus nog niet zozeer dat iemand dement is. Mensen worden jaloers, argwanend, etc.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:29

Idd.
Bij mijn oma vroeger ook (oma deed net zo hard mee hoor)
Brood stelen van andere bewoners en dan degene waarvan het gestolen is beschuldigen van diefstal.
Sommige mensen mochten niet bij anderen aan de tafel zitten met koffie drinken.
De lift dichtdoen als er nog iemand aankwam.
Nou was mijn oma destijds al wel enigszins dement.
Ze had op een gegeven moment ook drie rollators op haar kamer, waren allemaal van haar zei ze, niet dus.

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:36

Zulke dingen zullen ook wel uit verveling voortkomen denk ik.
Als ik de hele dag niks te doen had, zou ik ook vervelend worden hoor..

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:04

Colway schreef:
Eddy_Rocks schreef:
Bij mijn opa deden ze dit ook. Met messen gooien en dingen kapot maken. Ook werd er veel gestolen. Dit waren geen dementen! Mensen waren gewoon bij het volle verstand...

Hoe weet je dat dan?

Omdat dementen op de dementenafdeling zitten ;) Hij had zijn trouwring niet eens meer om, omdat die anders meegenomen werd... En foto's van mij en mijn zusje stoten ze gewoon van tafel..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:07

Het tuig van vroeger wordt ook ouder en ja een deel blijft gewoon tuig :j mensen veranderen niet snel..
Ik weet van kinderen van bepaalde bewoners dat moeder vroeger ook al een sekreet was en ouderdom heeft haar niet veranderd := t zit in de aard van het beestje.

(even uitzondering ziektes natuurlijk, want een deel is onbeschoft geworden door aandoeningen in de hersenen)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:20

Ik denk al heel lang niet meer dat oudere mensen lief en schattig zijn. Mijn moeder en tante hebben lang bij het kruitvat gewerkt, denk maar niet dat de gemiddelde winkeldief een jongere is hoor... Die grijze duiven hebben wel zo'n beetje het grootste steelaandeel.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:30

klopt bij ons heeft 'man met rolator' een winkel verbod gekregen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 18:19

Colway schreef:
Vind het maar apart dat een verpleegster dat zegt, heeft m.i. meer te maken met decorumverlies wat optreedt bij (beginnende)dementie, dan 'zie' je dus nog niet zozeer dat iemand dement is. Mensen worden jaloers, argwanend, etc.

Dat kan :j Zal ook wel vaak voorkomen.

Maar waar ik werkte, pestten mensen die nog bij hun volle verstand waren, ook anderen. En dan vooral de variant: "nee deze stoel is bezet", tegen iemand die ze niet mochten, enz. En ze roddelden verschrikkelijk, vooral over de sociaal zwakkeren of mensen met een stoornis (overigens deed het personeel daar net zo hard aan mee 8)7 ). Ook hadden ze ALTIJD kritiek op álles. Maar goed, wat wil je, denk ik dan. Mensen met een gewone intelligentie, met een ontzettend klein wereldje. Dan worden details belangrijk. Ook kenden de meeste mensen elkaar nog van vroeger.

Het was een klein dorpstehuisje, ik denk dat dat ook wel een grote rol speelt. Een kleine gemeenschap waar absoluut geen anonimiteit was. En mensen 'van buitenaf' (dus ook bewoners uit een ander dorp) werden stelselmatig genegeerd. Heel zielig eigenlijk.

Ik moet zeggen dat het niet alleen maar kommer en kwel was daar, hoor. Ze konden ook ontzettend zorgzaam zijn voor elkaar en het heel gezellig hebben. Maar dan vooral naar degenen die ze al jaren kenden zeg maar.

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:13

Heel herkenbaar.. werk ook bij de oudjes, maar oh oh het zijn soms net kleine kinderen :')

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:14

echt erg maar ik kan het ook snappen

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:20

zitten er geen slote ofzo op de kamers dan binnen zon verpleeg tehuis?

mijn oma woonde gewoon in een groot flagebouw wat wel voor bejaarden is maar zonder hulp ofzo.. gewoon 65 plus woningen.. wel een zaal er bij waar wel eens wat georganiseerd word..
wat ik wel eens begreep is dat ze inderdaad wel eens lol hebben met rolator ergens voor zetten.. kwa grappig zijn en dat er inderdaad een eigen vriendengroepje is.. waar ook wel nieuwe bij in komen maar dat moet het wel klikken.. net als in bij ""jongeren""

mijn ma werd vroeger zelf geslagen als bej. verzorger.. door clienten.. daar waren ook geen makkelijke mensen bij soms.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 14:00

Eddy_Rocks schreef:
Colway schreef:
Hoe weet je dat dan?

Omdat dementen op de dementenafdeling zitten ;) Hij had zijn trouwring niet eens meer om, omdat die anders meegenomen werd... En foto's van mij en mijn zusje stoten ze gewoon van tafel..

Heel veel (beginnend) dementerenden zitten NIET op een gesloten afdeling. Je kunt niet in iemands hoofd kijken wat er aan de hand is. Dementie begint vaak in zulke kleine dingen, dementie is niet gelijk aan vergeetachtigheid zoals veel mensen lijken te denken.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 20:02

Wijsheid komt helaas toch niet altijd met de jaren. :n

Suzanne F. schreef:
Tja laat ze dan ook geen Benidorm Bastards kijken. :')

_O- Ik pies in mijn broek van dat programma, echt geweldig!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 23:03

Jis_ schreef:

Daar zijn speciale pampers voor, voor ouderen dus

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 16:19

sarabande schreef:
Jis_ schreef:

Daar zijn speciale pampers voor, voor ouderen dus

:D Gaat nog steeds prima zonder maar bedankt voor de tip.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:10

Mijn ervaring is juist dat mensen die aan dementie lijden niet de ergste groep is, ze kunnen wel katten of zelfs agressief naar elkaar reageren, maar echt pesten heb ik zelden meegemaakt, gezien je zoiets heel bewust doet en het de vraag is of deze patiënten wel zulke plannen kunnen maken.
Nee, juist de mensen die niet dement zijn en blijkbaar denken dat zulke mensen besmettelijk zijn en absoluut niet bij hun aan de tafel mogen koffie drinken, een spelletjes spelen of een maaltijd nuttigen, die kunnen pas vals uit de hoek komen, eng gewoon := Bij ons in het verzorgingshuis proberen wij onze bewoners bewust te maken wat pesten kan doen, we hebben ook posters ophangen met spreuken er op en mensen die ongepast gedrag vertonen (en dan heb ik het niet over dementerend gedrag, maar dus over pesten) worden hier op aangesproken. Toch kan je het helaas niet altijd voorkomen, maar ik weet vrij zeker dat bij ons niet 1 op de 5 gepest wordt :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:50

voordat iemand op een gesloten afdeling zit kunnen ze al een beste tijd dementerend zijn idd, je bent niet de ene dag helemaal bij en de volgende zo dement als een deur. dat gaat geleidelijk en heeft vrij weinig met simpele vergeetachtigheid te maken .

probleem bij veel ouderen is , dat hun wereld heel klein word, ze komen minder buiten de deur, zien minder mensen, sociale cirkel word kleiner en de kleine dingen krijgen een steeds grotere impact waardoor ze ook heel veel irritatie ervaren bij in onze ogen kleine betekenisloze dingen.
als voorbeeld de discussie tijdens het eten over wie er hoeveel balletjes in de soep heeft welke op complete ruzies met medebewoners uit kunnen lopen, tot aanvaringen met het verzorgend personeel.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:00

Ach, sommige mensen veranderen nooit denk ik maar, zeker wanneer ze dementerende zijn en teruggrijpen naar hun jeugd.
Ik heb zelf als schoonmaakhulp gewerkt, een van de kerels had op zijn 80-jarige leeftijd echt het flirten niet verleerd hoor, wat kon je ontzettend lachen met die man. Dan nog een rasechte tukker voor het leven, typische koffiedametjes. Wel grappig dat ik ook moest schoonmaken bij mijn eigen overbuurvrouw, ze heeft eigenlijk alleen contact met de buren naast haar en woont al sinds de dood van haar ouders alleen in het huis, in menig oog lijkt ze echt een ontzettende zeur, maar door mijn werk ben ik erachter gekomen dat het echt een hele lieve dame is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:05

jaaaaa...of er komt een taxichauffeur de zaal in lopen en er zitten drie dames (80 plus en goed dementerend) te bespreken dta die kerel er toch best appetijtelijk uit ziet , "als ik niet getrouwd zou zijn, nou dan wist ik het wel" :+ (dames waren alle drie weduwe en dit was geen directe quote, de dames waren heel wat minder subtiel zal ik maar Zeggen := )

maar juist met dementeren kunnen mensen onwijs veranderen. mensen die in hun dementerende staat zo onwijs lief zijn maar vrijwel geen bezoek krijgen, ondanks dat het gezin groot zat was, soms zijn die mensen in hun heldere bestaan ontzettend nare ouders geweest , er is geen peil op te trekken wat dat betreft .
ik heb al wel eens een tafel naar me toe gesmeten gekregen, die meneer daar was geen land mee te bezeilen , maar de kinderen en klein kinderen waren zo wijs met hem, hij was voor zijn dementie een ontzettend lieve man die alles over had voor zijn gezin/familie en ook voor de maatschappij, helaas is zijn karakter ontzettend verandert toen hij flink dementerend was.

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 21:33

Ik snap egt niet waarom bejaarden altijd zeggen "de jeugd van tegenwoordig ook altijd" somige bejaarden zijn net zo assiosiaal (of hoe je dat ook schrijft) :')

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 14:15

Ik kan me dit heel goed voorstellen, vooral van bejaarde vrouwen. Ik ken er genoeg die heel gemeen en bits kunnen zijn, vind dit ook typisch voor ouderen, gezien velen meer praatjes krijgen naarmate ze ouder worden. Ik zie het aan mijn moeder, die moet nog 60 worden maar kan ineens heel gemeen uit de hoek komen tegen bedienden/kassières/medewerkers etc. Zij maakt er ook al een hobby van om klacht in te dienen te vanalles en nog wat :+ Vroeger stak zij hier absoluut een moeite in en ontbrak ook wat lef. Gelukkig is ze verder het liefste mens :D
Aan de andere kant ken ik ook verlegen oudjes (zoals de oma van mijn vriend :+: ) Die vind ik geweldig :D