'Basisscholen sjoemelen met achterstandsleerlingen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:34

gummie schreef:
@ KozieZ: Er staat dat er verkeerde informatie verstrekt is door de scholen. Vervolgens staat er dat het niet aannemelijk is dat deze fouten het gevolg zijn van een ingewikkeld systeem. En het bedrag is meer dan verdubbeld.

Dat lijkt me geen ongelukje of toeval. Dat lijkt me meer een kwestie van heel handig boekhouden, en dan door de mand vallen. Is het niet voor 50 miljoen, dan wel voor 40 miljoen.

gummie schreef:
Van 15 naar 50 miljoen
De Onderwijsinspectie zegt na een steekproef dat scholen steeds vaker verkeerde gegevens verstrekken. Dat zou zowel per ongeluk als met opzet gebeuren. In 2009 ging het om 15 miljoen euro aan onterecht aangevraagd extra geld, inmiddels is dat bedrag gestegen tot 50 miljoen, staat in het Onderwijsverslag van de Inspectie.

Daar reageerde ik op :)

gummie

Re: 'Basisscholen sjoemelen met achterstandsleerlingen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 18:53

Had ik gezien ja.... Ik reageerde vervolgens op de overige opmerkingen die doen vermoeden dat de kans op ongelukjes klein is. Dat het deel dat "per ongeluk" ten onrechte naar scholen is toegegaan dan toch ondergeschikt zal zijn aan het deel dat "met opzet" ten onrechte naar scholen is toegegaan. En dat het dan hoe dan ook een enorm bedrag is! Dat plotseling meer dan verdubbeld is.... Dan is er echt meer aan de hand.

Voor mijn onderbouwing, zie vorige post :)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:55

Ja snap ik :) Vind dat ook erg raar.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:00

Zuur bericht en zeer treurig voor de lln die die steun hard nodig hebben. We moeten alleen niet vergeten dat de helft (!) van het onderwijsgeld gaat naar gebouwen, het management en vage projectgroepen met dito rapporten. Alleen al hierom is er voor mij iedere dag dus een goede reden om pissig te worden.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 19:02

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:13

Klopt, al helemaal als het om je lln gaat. Zij zijn natuurlijk de drijfveer. Soms sluit ik me ook deels af van wat er in de media allemaal geschreven wordt. Je zou bijna vergeten dat er ook nog heel veel goeds gebeurt. :)

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:34

En waar zou dat aan liggen? Moet alle schuld op de leraren afgeschoven worden?
Natuurlijk zijn er slechte docenten, maar dat komt in elke beroepsgroep voor. Het is toch apart dat er verschillende rapporten achter elkaar verschijnen, eerst een over werkdruk en burn outs, dan een over tekortkomingen van docenten.
Ik denk dat de problemen bij de kern moeten worden aangepakt, en dat zijn de overvolle klassen en bezuinigingen.
Wij zouden er ongelooflijk bij baten als we goede bijscholing krijgen, maar daar is bijna geen geld voor. Daarnaast zou het fijn zijn als er eens rust komt in het onderwijs en er niet constant word geëxperimenteerd met nieuwe onderwijsvormen. Laat ons gewoon lesgeven. Met betrekking tot het basisonderwijs zou er wat minder papieren rompslomp moeten komen. Als je ziet wat zij allemaal naast hun lesgevende taak moeten bijhouden schrik je je rot.
En alles boven al, zijn de volle klassen een probleem. Als je een klas van 32 leerlingen, 2 keer per week, 50 minuten ziet. Heb je 3 minuten per leerling, haal daar het pakken van spullen, het tot stilte manen en de extra aandacht die zorgleerlingen nodig hebben vanaf. En je houd geen tijd meer over.
Dus ja het gaat niet goed in het onderwijs, maar de docenten zijn niet als enige de schuldige.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 20:43

Er wordt gewoon geconstateerd dat een kwart van de leraren de basisvaardigheden niet onder de knie heeft, en dat dat komt doordat de scholing onder de maat is.

Er moet dus is gedaan worden aan de opleiding zoals die nu is voor docenten. Daarnaast is het al langer bekend dat een deel van PABO-studenten, in het verlengde van de hele maatschappij trouwens, bijvoorbeeld niet fatsoenlijk kan spellen en rekenen.

Het is dus geen wijzende vinger naar de leraren, want ik neem mijn petje voor ze af hoor.... Je neemt een hele grote taak op je! Tegenwoordig niet meer alleen het geven van les in een bepaald onderwerp, maar ook letterlijk het opvoeden van de jeugd.
Het is echter wel zorgelijk, en denk niet dat we er zo makkelijk overheen moeten stappen.

De burn out is niet het gevolg van een gebrek aan basisvaardigheden. De bezuinigingen zijn niet de reden van het gebrek aan basisvaardigheden. En het gaat in het artikel om de basisvaardigheden. Opleiding dus eens goed onder de loep nemen!

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 00:13

Ik zit op een lerarenopleiding en de eisen waarin ik moet voldoen zijn absurd.
De zeven competenties moet ik elk jaar kunnen aantonen, wat dikke onzin is, want veel competenties leer je vanuit de praktijk. Met een stage van 3 maand, waarin je ongeveer 2 uur in de week les geeft, leer je veel maar lang niet alle competenties. En waarin ik vaker bij het kopieerapparaat sta dan voor de klas. Of ander papierwerk doe.
Tevens is het niveau van stage begeleiders bedroevend slecht. Iemand die mij de praktijk moet leren, maar niet eens weten dat er competenties in het onderwijs zijn etc. Daar leer ik heel veel van. :n
Ik moet bijvoorbeeld ene ICT portfolio aanleggen, met al mijn onderwijs materiaal op ICT gebied. Op al mijn stage scholen waar ik tot nu toe ben geweest, was er geen mogelijkheid tot ICT.
Ik moet stage opdrachten maken die niet uitvoerbaar zijn, omdat er geen tijd voor vrij word gemaakt op stagescholen. Want tijd is geld en tijd hebben docenten niet.

Allemaal zaken die bedacht worden vanuit de overheid om de lerarenopleiding te verbeteren. Onderhand zorgt het ervoor dat ik uren bezig ben met het maken van bewijslast die aantonen dat ik bekwaam ben in competenties, die ik niet kan toetsen. Ik moet van alles bij elkaar zoeken, verzinnen, overdrijven om dit aan te tonen. Ik wil niet mijn tijd besteden aan dit soort onzin, ik wil de praktijk in en daar ervaring op doen.
Maar door allerlei eisen waaraan de opleiding moet voldoen, ben ik genoodzaakt om dit te doen.
Zo moet ik dankzij nieuwe wetgeving mijn Minor in dezelfde periode doen als mijn LIO. Heerlijk! Naast het LIO lopen ook nog eens een Minor van 30 EC volgen. En als ik dit wil veranderen, dan krijg ik een half jaar studie vertraging.
En studievertraging betekend een boete van 3500 euro! Hoera voor het onderwijs! :D
Wat moet er in hemelsnaam nog veranderd worden aan de lerarenopleiding?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 07:11

En nogmaals...
Zammie schreef:
Dat zou dus inhouden, dat scholen met de gegevens van ouder(s)/verzorger(s) sjoemelen met het invoeren van de leerling.
Vreemd, want op alle scholen waar ik ook de leerlingenadministratie onder mijn beheer had, kwam toch zeker om het jaar iemand van de gemeente de dossiers + de gewichten die dus bij invoeren eruit kwamen, checken..
Kan zijn, dat dit lang niet in alle gemeentes gedaan wordt. Dat zou dan een verklaring kunnen zijn..Vind het wel vreemd, dat scholen dit dan zouden doen.
Dit staat trouwens allemaal buiten de zogeheten "rugzakjes"..Die staan hier helemaal buiten..

En dat er gesjoemeld zou worden met extra leerlingen die ingeschreven zouden staan...Dat kan al helemaal niet (meer). Het inschrijven gebeurt allemaal digitaal met een directe link naar Onderwijs en die gaan bij niet bestaande BSN meteen over tot actie en dubbel ingeschreven kan ook niet. Ook ivm het BSN. En neem nu maar van mij aan, dat dit meteen door het "systeem" opvalt..

Nou SdaphneS, als ik kijk wat voor werk mijn collega's hebben van de stagiaires, dan vraag ik me weleens af waarom ze de tijd er nog insteken..Het niveau is inderdaad te erg voor woorden en de wil om wat te doen is tegenwoordig ook ver te zoeken..Er was een tijdje terug een ernstig tekort aan leerkrachten en ik denk dat dat destijds de reden is geweest dat iedereen dat papiertje haalde..

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:44

Klopt. Bij sommige studenten is de motivatie ver te zoeken en het niveau van vakkennis al helemaal. Tevens is er een ernstig tekort aan studenten bij bepaalde opleidingen. Zo zitten er maar 2 economie studenten, 1 wiskunde student etc. Erg jammer!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:31

gummie schreef:
het betreft hier basisscholen die jaarlijks 50 miljoen ten onrechte ontvangen.

Om maar even niet te makkelijk over het woord opzet heen te lezen.

Ik begrijp de discussie over dat er bezuinigd is op het onderwijs, dat de klassen te groot zijn, etc. Maar hoe je het ook wendt of keert: er wordt voor 50 miljoen fraude gepleegd, namelijk geld aangevraagd voor in feite niet-bestaande leerlingen. Dat is een zestiende deel van wat de overheid aanvankelijk moet bezuinigen.

Toch zal het ook deels meespelen, want door dit soort situaties zal men op andere manieren hun tijd betaald moeten zien te krijgen. Zeker niet goed te praten hoor, maar het kan een van de beweegredenen zijn.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 06:55

En nog een keer...Het systeem is zo, dat het niet bestaat, dat je voor niet bestaande leerlingen geld ontvangt! Bij elke nieuwe leerling wordt het BSN ingevoerd en een niet bestaande BSN kan niet en dubbel, dus op 2 scholen ingeschreven, krijgt de laatste school van inschrijving de gelden en is er meteen de melding van de dubbele inschrijving!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:18

Dan heeft het systeem bij ons gefaald :D En ik weet het zeker, omdat hij na een jaar terugkwam op zijn oude school en er toen tegen mij gezegd werd dat het niet uitmaakte wanneer hij terugkwam omdat hij nog steeds ingeschreven stond. Ik heb ook geen nieuw aanmeldingsformulier hoeven te tekenen. Op de toen nieuwe school heeft hij ook echt wel ingeschreven gestaan.
Maar je maakt mij ook niet wijs dat er geen systeem is waar geen fouten in kunnen optreden.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 15:18

Mirim, jij hebt het over het "rugzakje". Dat hoeft inderdaad niet bij het veranderen van school opnieuw aangevraagd te worden. Dat hoort bij het kind en zal dus bij iedere school in Nederland geldig blijven. Ook bij het veranderen van soort onderwijs (dus SBO/SO).
En dat je niet opnieuw een inschrijving hebt hoeven doen bij de oude school klopt ook, want de gegevens blijven 5 jaar bewaard, dus het inschrijfformulier was er nog en je kunt een oud leerling in het systeem zo weer opnieuw "actief" maken. Dus behoorlijk wat minder werk.
En je hebt het hier over echt bewust voor 50 miljoen geld sjoemelen...Dat zouden heel wat leerlingen zijn..Het bedrag wat jij noemde is van het rugzakje en heeft niets met de leerlingtelling en gewicht van de leerling te maken..Staat daar helemaal buiten..

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 17:23

Nee, ik heb het niet over het rugzakje. Een rugzakje aan vragen voor een hoogbegaafdkind met een autistische stoornis en is een heel ander verhaal.......een verhaal zonder einde kan ik je wel vertellen. Wij hebben het rugzakje niet gehad. Het bedrag wat ik noem is niet van het rugzakje dat is het bedrag wat het rijk betaald voor ieder schoolgaand kind. Ik heb hierover zelf gesproken met de minister van onderwijs. Nee, sorry...helaas ben ik aardig door de wol geverfd als het gaat over de kosten van een kind en de in- en uitschrijvingen bij basis-scholen.
De basisschool waar hij eerst uit en later weer ingeschreven werd heeft mij zelf verteld dat ze hem niet afgemeld hadden en dat ze nog gewoon voor hem betaald hadden gekregen. Overigens heeft wel de directrice een andere baan kunnen zoeken. Ik heb geen idee of dat door het hele verhaal rondom mijn kind ging..ik neem aan dat er meer speelde. Maar duidelijk is wel dat het systeem gefaald heeft ( zoals bijna het hele onderwijssysteem) en dat er twee scholen geld hebben ontvangen van 1 kind. Ik zeg niet dat het later niet uitgekomen is of rechtgezet is, want dat weet ik niet. Maar het heeft zeker meer dan een jaar geduurd voordat het uitgekomen is.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 07:58

Nou en ik zeg nu nogmaals...Het is nu niet meer mogelijk om een kind op 2 scholen te hebben ingeschreven. Wel kan een kind op een andere school een zogeheten proefplaatsing krijgen, maar daar krijgt die school geen geld voor..
En dit systeem is er ondertussen al meerdere jaren.
Het systeem leest wekelijks in op de gegevens van de school. Zelfs kleine dingetjes, als een verkeerd huisnummer wordt nog gemeld. BSN kun je niet mee sjoemelen. Is uniek nummer..
En jij hebt de minister van onderwijs over dit onderwerp (dus jouw kind) gesproken? Ik ga hier verder maar niet op in ;)
En waarom ik deze info zo goed weet? Omdat het mijn werk is. Ik werk op een school...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 08:48

Je gelooft het misschien niet maar het is wel degelijk waar. Ken jij mijn achtergrond???? We zijn zelfs in discussie geweest met Sharon Dijksma, toenmalig staatssecretaris van onderwijs en wetenschappen, om te bespreken hoe de 15 miljoen besteedt moest worden binnen het basisonderwijs voor hoogbegaafde kinderen . Ik zeg dit niet om op te scheppen, maar dat je wel weet hoe groot de problematiek is met deze kinderen en hoever ik daar mee bezig was. En nee....ik werk niet op een school, maar was op een andere manier zeer betrokken. Niet iedereen met paarden heeft alleen verstand van paarden, het leven brengt je wel eens op meerdere plekken. En je hoeft niet alleen op een school te werken om verstand te hebben van zaken rondom scholen e.d. Dus sorry als ik nu een beetje feller overkom....ik voelde me wel aangesproken door jouw opstelling, Zammie.

Met 'in discussie geweest met de staatsecretaris' bedoel ik dat we persoonlijk bij haar aan tafel hebben gezeten...dus niet schriftelijk of telefonisch.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:18

Ach, dat is al een paar jaar terug..Dus heeft niets met de dingen van nu in dit topic te maken..En de discussie die je met haar had ging dus niet over het gesjoemel met gegevens door scholen in het BO. Dus heeft verder ook niets met deze discussie te maken. Net zo min als het VO hier niets mee te maken heeft..

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 17:39

Daar heb je gelijk in, maar je vindt het toch niet erg dat ik jouw reactie een beetje kinderachtig en kort door de bocht vindt gaan? Als je geen gelijk hebt kom je met dit argument aan?
Het is inderdaad een jaar of vier geleden. Maar daardoor is jouw snerende opmerking naar mij toe nog niet relevant. Ga er maar gewoon vanuit dat jij, omdat je op een school werkt, niet standaard gelijk hebt en dat er hier nog meer mensen meepraten die ook weten waar ze het over hebben. Dat houdt de discussie een stuk gezelliger.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 18:24

Goh, op je teentjes getrapt...
mirim schreef:
Oh ja en van dat zwaarder wegen dat klopt. Er wordt niet alleen gekeken naar de opleiding van de ouders, maar naar nog meer dingen. Onze zoon viel in cluster 4, zwaar dus! Maar never nooit extra begeleiding gezien vanuit geen enkele basisschool. Dus ik ben er van overtuigd dat het sjoemelen helemaal niet zo moeilijk is voor de school.

Een cluster kind heeft niets met leerlinggewicht te maken!
Zie hieronder..

Citaat:
Rijksoverheid.nl:
Leerlingweging basisonderwijs

De regeling kent 2 gewichten: 0,3 en 1,2. De gewichten zijn gekoppeld aan opleidingscategorieën van de ouders. De opleidingscategorieën zijn:
Categorie 1: maximaal basisonderwijs of (v)so-zmlk;
Categorie 2: maximaal lbo/vbo, praktijkonderwijs of vmbo basis- of kaderberoepsgerichte leerweg;

Gewichten per leerling op basis van de opleiding van ouders:
Het gewicht 0,3 wordt toegekend aan leerlingen van wie de ouders een opleiding uit categorie 2 hebben gehad of van wie de ouder die belast is met de dagelijkse verzorging een opleiding uit categorie 2 heeft gehad.
Het gewicht 1,2 wordt toegekend aan leerlingen van wie minimaal 1 van de ouders een opleiding heeft gehad uit categorie 1.

Heeft een leerling gewicht 0,3 of 1,2 gekregen, dan krijgt de school extra geld voor het wegwerken van onderwijsachterstanden. Dit geld wordt niet rechtstreeks toegekend aan een kind, maar is onderdeel van het totaalbedrag dat de school ontvangt voor het verzorgen van onderwijs (de lumpsum).
[/quote]
Dat jij er niet tegen kunt, dat ik je op je "fouten" wijs in dit topic, kan ik niets aan doen..Open dan zelf een topic over ALLE misstanden in het BO. Dan kun je de rugzakjes er ook meteen bij benoemen...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-12 18:47

Hou eens op joh.....

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:00

Dat maak ik zelf wel uit..Reactie en je krijgt een reactie van mij..

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:33

Ik trek met terug :) de tijd dat ik met dit soort mensen (sorry voor de uitdrukking) ' in gevecht' ben geweest heb ik gelukkig achter me kunnen laten. Gummi je hebt gelijk....jouw topic hoeft niet verziekt te worden door mensen die hun gelijk willen halen. Ik heb er niets meer mee te maken en ben daar blij om....maar onze belastingcenten gaan niet altijd daarheen waar het heen moet.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 19:33

:') :') :')