Proces tegen Breivik. Live te volgen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:41

Weet ik, maar ik persoonlijk zou het een goed doel vinden. :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 15:43

GamblersCup schreef:
Weet ik, maar ik persoonlijk zou het een goed doel vinden. :)

Dus er moet een dier/mens doodgaan omdat daar geen geld voor is (even heel kort door de bocht), maar deze man moet lijden?

Nee, ik weet wel waar ik mijn geld liever naartoe zie gaan :=

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:06

Wie heeft het over mensen die doodgaan? Niet zo dramatisch hoor, dat geld wat voor zo'n beest als Breivik gebruikt wordt zou in een andere situatie echt niet voorkomen dat er iemand anders de pijp uit gaat.

EllaBellaah

Re: Proces tegen Breivik. Live te volgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:17

Ik ben tegen de doodstraf, ook bij zulke mensen en dat precies om dezelfde reden als GamblersCup: Ik vind dat hij best mag lijden in die gevangenis, anders komt hij er ook wel heel makkelijk vanaf.

Het verbaast me hoe mensen zo kunnen veranderen en er ook totaal geen emotie bij voelen of wat dan ook, dat is toch niet de menselijke aard? In juli toen hij dat net gedaan had, zei hij nog op tv dat hij handelde vanuit de duivel, omdat de linkse mensen een bedreiging zijn voor de samenleving en de duivel had hem de opdracht gegeven die mensen uit te roeien. Dan ben je volgens mij toch echt wel psychisch niet helemaal goed hoor :=

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:37

GamblersCup schreef:
Wie heeft het over mensen die doodgaan? Niet zo dramatisch hoor, dat geld wat voor zo'n beest als Breivik gebruikt wordt zou in een andere situatie echt niet voorkomen dat er iemand anders de pijp uit gaat.

Nou, stort dan het geld op de bankrekening van een dierenasiel, kunnen die weer een hoop beessies redden.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:39

Zucht... misschien toch maar even vragen of je ontopic wilt blijven, je dwaalt af.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:42

GamblersCup schreef:
Zucht... misschien toch maar even vragen of je ontopic wilt blijven, je dwaalt af.

Nou zo erg afdwalen vind ik het niet. Ze kunnen beter Breivik op de stoel zetten, bespaart je een hoop centen zodat je dat geld ergens anders in kunt steken ;)

Maargoed, das mijn mening maar :=

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:10

Doodstraf bestaat niet in Noorwegen dus het heeft weinig zin om daar over door te gaan

Interessanter vind ik de vraag wie bepaald of deze gek, ook al lijkt het een slimme gek, niet of wel gek is. De dingen die hij zegt en zelfs graag uit wil voeren zijn zo krankzinnig dat ik me niet voor kan stellen dat iemand hem geestelijk gezond verklaart.
En dat is dus de belangrijkste zaak die de rechters moeten uitzoeken, in hoeverre is hij toerekeningsvatbaar.

Is hij normaal omdat hij op wipikedia dingen op kan zoeken, of omdat hij een jaar lang behendig met een wargame geworden is, en is het dan normaal dat hij dat in al zijn gruwelijke werkelijkheid is gaan uitvoeren????

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:15

Marjoow schreef:
Nou en? Laat hem toch lekker dood gaan dan. Ben je er ook vanaf.

Ik hoop dat je wel beseft dat de doodstraf in westerse landen qua kosten niet veel verschil met levenslang? Heeft te maken met speciale afdelingen, bewaking, processen etc omdat het een proces is dat jaren duurt.

Ik vind het een bijzondere man.... Ben er ook niet over uit of ik hem nou knettergek vind of dat hij uitzonderlijk intelligent is en dat verkeerd heeft gebruikt.
Ik hoop dat hij toerekingsvatbaar word verklaard! Gewoon normaal berechten en bij voorkeur de rest van zijn leven in de isoleercel zodat hij geen kans heeft op een podium in de cel...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:47

Ik hoop van harte dat ze hem ontoerekeningsvatbaar verklaren als ze daar tenminste zo mee omgaan als hier.

Waarom? De maximumstraf voor zoiets is in Noorwegen een jaar of 21, met een maximum verlening van 5 jaar. Dat wil zeggen dat hij over ongeveer 25 jaar gewoon op vrije voeten is! Zet je hem in de gevangenis, dan geef je aan hem het signaal dat hij een verkeerde daad heeft gedaan, maar dat hij wel bij zijn gezond verstand was, en grote kans dat hij even gevaarlijk is als hij eruit komt.

Hij heeft zelf aangegeven dat hij nièt wilde ontoerekeningsvatbaar verklaard worden, want in dat geval zou hij door de maatschappij als een "gek" aanzien worden en zou zijn manifest niks meer waard zijn.

Wel, laat hem dan toch zo verklaard worden. Geen grotere vernedering voor hem. Je gaat zo'n fantast niet harder kunnen kraken dan hem bij wijze van spreke uit te lachen en hem echt psychiatrisch gestoord te noemen. Ik kan je garanderen dat het lachen en zijn trotse houding hélemaal gaan omslaan als de rechter hem "gek" verklaard en zijn manifest plots te status krijgt "geschreven door iemand uit de psychiatrische instelling". Het zal al het leed dat hij gebracht heeft nog steeds niet goed maken maar hij zal duizend keer liever de doodstraf of de gevangenis krijgen dan dat. Dus om hem te straffen is dit het ultieme wat ze kunnen doen. Stop hem weg in een instelling en geef hem elke dag zijn medicatie. Medicatie die alle emoties afvlakken, die van hem niets meer dan een robotachtig wezen maken. In plaats van in een gevangenis waar hij elke dag nog vol trots en eer kan denken aan zijn oh zo grote daad.
En eens ontoerekeningsvatbaar geraakt hij NOOIT meer op straat. Dat kan pas als hij "genezen" wordt verklaard. Ik kan me niet voorstellen dat er maar 1 psychiater is die het op zijn geweten wil hebben zo iemand terug op straat te zetten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 17:51

Maar ik neem aan dat ze ook in Noorwegen met straf per vermoorde persoon; dus dat je alles bij elkaar opgeteld meer jaar in de gevangenis voor de boeg hebt dan je in levensjaren kunt volmaken.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 18:03

Nee, ik heb verschillende malen gelezen dat de maximumstraf in Noorwegen voor terroristische daden echt 21 jaar is.

http://www.nu.nl/buitenland/2790168/bre ... ertje.html

quote:
"Breivik schreef eerder in een brief, waaruit een Noorse krant citeerde, dat psychiatrische behandeling voor hem "de ultieme vernedering zou zijn"."

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 18:53

Sarabande, wanneer is iemand ontoerekeningsvatbaar en wanneer niet. En heeft dit alleen met geestelijk ziek zijn te maken of ook met intelligentie?
Ik heb echt geen idee, iemand die dat weet?

Aan de ene kant denk ik, hij is volgens mij enorm intelligent. Aan de andere kant, die krankzinnige ideeën zitten dan wel in een weldenkend mens, hoe kan dat? Misschien dat krankzinnigheid en intelligentie wel erg dicht bij elkaar liggen...

Kwanyin, jij omschrijft heel mooi hoe ik er ook tegenaan kijk. Wil je hem een podium geven en een plezier doen dan stuur je hem naar de gevangenis, wil je hem levenslang opsluiten en laten 'boeten' dan moet hij ontoerekeningsvatbaar worden verklaard en naar een psychiatrische gevangenis worden gebracht. Dat laatste vind ik persoonlijk veel 'erger' dan het eerste dus ik zeg, dikke prima!

Dat zo'n man nooit meer op vrije voeten mag komen lijkt mij duidelijk. Maar ja, het recht ligt in de handen van de rechters en niet die van ons.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 18:59

Dat hij intelligent is daar zijn veel twijfels over, alles wat hij roept heeft hij ergens vandaan gejat, hij heeft niets zelf verzonnen
Weldenkend zou ik hem niet willen noemen, maar of hij krankzinnig is.....ik zou het niet weten

xCathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 19:08

Pffff, ik vind die man zo'n engerd. Ik kan er maar niet bij, dat iemand zo iets vreselijks kan doen..

Zoals ik het hier lees, dan zou de beste oplossing zijn hem ontoerekeningsvatbaar verklaren en in een inrichting opsluiten om hem gewoon nooit meer vrij te laten. Maar ik vraag me sterk af of dit ook werkelijk gaat gebeuren..
Maar die ideeën die hij heeft, die zijn na 21-25 jaar echt nog niet weg ben ik bang.. Zo komt het in ieder geval niet op mij over als ik de beelden van de rechtzaken zie..

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:54

Zo'n gek moeten ze niet achter de tralies gooien maar gelijk kogels op hem in schieten... Afmaken die GEK!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:19

Voor de geïnteresseerde, ik vond net een topic op reddit van iemand die Utøya heeft overleefd.
http://www.reddit.com/r/IAmA/comments/s ... _survivor/

Klein stukje eruit (Breivik was verkleed als een agent op Utøya):
Citaat:
At what point did you realize that Anders wasn't a real cop?

Citaat:
When I saw him kill a person

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:21

Vind het echt apart dat zoveel mensen pro doodstraf zijn..

Wordt zelf maar een moordenaar....

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:38

patatkraam schreef:
Vind het echt apart dat zoveel mensen pro doodstraf zijn..

Wordt zelf maar een moordenaar....

Ik ben in dit geval voor de doodstraf ja. Dat weegt niet op tegen de gruweldaden die hij heeft gedaan, en zo iemand zou ik liever niet terugzien in de maatschappij.

Verder ben ik wel van mening dat je 100% zeker moet zijn van je zaak (wat vaak niet het geval is) wanneer iemand de doodstraf kan krijgen.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:41

Om zo iemand niet terug te zien in de maatschappij bestaat er levenslang

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:42

patatkraam schreef:
Om zo iemand niet terug te zien in de maatschappij bestaat er levenslang

En dat kost naar mijn mening veel te veel geld, en een plek in de gevangenis die iemand anders beter kan bezetten :) Maar das een andere discussie :)

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:44

Volgens mij had ik in een ander topic gelezen dat het uitvoeren van een doodstraf ook veel geld kost.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:47

Hebben mensen eigenlijk ooit wel door wat voor n lugubere gedachtes ze krijgen van dit soort lugubere mensen? Zo houd het dus idd nooit op. Wraak is nog een van de meest voorkomende redenen voor moord.

Ja, dat zei ik hard op ja.

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:48

Dan maar een moordenaar. Weg ermee, opgeruimd staat netjes...

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:56

vuurneon schreef:
Ik vind het een bijzondere man.... Ben er ook niet over uit of ik hem nou knettergek vind of dat hij uitzonderlijk intelligent is en dat verkeerd heeft gebruikt.

De lijn tussen geniaal en knettergek is heel dun, misschien dat het daarom zo lastig te beoordelen valt. Ik ben er ook nog niet uit wat ik er van moet denken. Wat ik wel weet is dat ik persoonlijk zijn gedachtengang en acties gestoord vind.

Vreselijk hoe hij daar in die rechtszaal zit met dat smerige lachje dat om z'n lippen speelt.