Je bent (bijna?) verplicht om de topsport mooi te vinden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:08

gummie schreef:
Ah, interessant topic! (vind ik) :)

Ik heb zelf het idee dat in sommige gevallen de juistheid, schoonheid of interessantheid van een sport of sporter wordt beoordeeld aan de hand van de prestaties in plaats van aan de hand van de processen voorafgaand daaraan. Voorbeeld van een hierbij passende redenatie: "als iemand op hoog niveau wint, dan is de methode die die persoon volgt dus goed". De juistheid/ correctheid/ gewenstheid wordt dan gekoppeld aan de prestaties. Als je de juistheid/ correctheid/ gewenstheid zou koppelen aan de voorafgaande processen, zou je wellicht tot een geheel andere mening komen. Maar over het algemeen geldt in de samenleving: prestatie = geld. Prestatie = status/aanzien. Prestatie = goede naam. Prestatie = macht/ invloed. Een streven naar prestatie is in dat geval bepalend voor wat wel en wat niet gewaardeerd wordt door de mensen die dat streven hebben.

Ander voorbeeld: sommige mensen vinden een van Gogh mooi omdat die gemaakt is door van Gogh. Een doek van hem kan miljoenen kosten, terwijl een in mijn ogen even mooi doek van een onbekende schilder geen cent opbrengt. Ik vind het gros van de schilderwerken van bekende schilders lelijk. Kan dat echter niet tegen die mensen zeggen, want dan ben je een cultuurbarbaar. Vanuit mijn opvatting zou je naar een plaatje, persoon of sport moeten kunnen kijken zonder te weten wie het gemaakt heeft, wie het is of hoe groot de schare fans is. Dus volledig objectief.

Ik heb totaal niet het streven topsporter te worden. Ik hecht weinig waarde aan status/ aanzien, geld, macht/invloed, het willen horen bij een "groep". Ik vermoed dat dat de reden is dat ik moeite heb met topsport(ers) wiens methoden of houding mij objectief gezien niet aan staat.

Vanuit die opvatting vind ik bijvoorbeeld ook de haat tussen voetbalsupporters van rivaliserende clubs te verklaren, maar desalniettemin totaal van de zotte....

Beetje kortzichtig. Er zijn tal van sporten waar je niet rijk van wordt, ook niet als je tot de top van Nederland of de wereld behoort. Dan kost de prestatie alleen maar geld, zeker de weg naar de prestatie toe. Dus de conclusie prestatie = geld, die klopt niet altijd. Prestatie = aanzien, daar geldt hetzelfde voor. Je kan Nederlands kampioen korfbal zijn, maar daar verdien je niet echt geld mee en ook geen aanzien. :D
Wat schilderkunst betreft, dat is een kwestie van smaak, net als muziek. Je vindt iets mooi of niet.

gummie

Re: Je bent (bijna?) verplicht om de topsport mooi te vinden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:01

Daarom staat er ook "sommige" ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:06

gummie schreef:
Daarom staat er ook "sommige" ;)

Dus jij hebt dat hele lange verhaal geschreven voor sommigen, dus de uitzonderingen? :D Wat is dan jouw mening over de meerderheid?
Jouw conclusie is, dat je niet tot de groep wilt behoren, de groep die prestatie najaagt. Of is mijn interpretatie niet juist van jouw verhaal?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:03

OMG Electra.... Wel eens gehoord van "theorie"? Sla een boek open over psychologie, sociologie, etc. en dan realiseer je je dat er vele theorieen zijn maar dat die niet voor ALLE gevallen gelden. Dus met sommige wordt niet noodzakelijk een uitzondering bedoeld. Er wordt mee bedoeld dat het niet altijd op gaat!

Dat jij daar overheen wilt vallen, terwijl in het in de kern gewoon klopt, mogelijk is, aannemelijk is, etc. dat is dan iets wat je bij jou moet zoeken ;) Jouw interpretatie van mijn tekst klopt dus niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:59

Cassidy schreef:
Ik weet niet met wat voor mensen jij omgaat, maar ik krijg dergelijke reacties nou nooit. Misschien is het noodzakelijk om je mening wat meer te onderbouwen, zodat iemand begrijpt waarom je niets met die sport hebt. Als je alleen roept "vind ik niet mooi", of "vind ik prachtig", dan kan een ander daar soms zo weinig mee.

1. Ik vind dat een mens met zichzélf zover kan gaan als deze wil/denkt te willen in diens ambities. Ja die ambities kunnen schaden doch dat is individuele keuze.
2. Kinderen en dieren dienen tegen die ambitie beschermd te worden.
3. Tegen wedstrijden met paarden heb ik dat de menselijke ambitie snel zwaarder weegt dan het welzijnsrecht van het individuele paard en de regelgeving dit laatste niet waarborgt door het zwaarwegende belang van de commercie.
4. Van mij mogen sporten voor kinderen en met dieren welke voorbij recreatief belang/niveau gaan verboden worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:38

gummie schreef:
OMG Electra.... Wel eens gehoord van "theorie"? Sla een boek open over psychologie, sociologie, etc. en dan realiseer je je dat er vele theorieen zijn maar dat die niet voor ALLE gevallen gelden. Dus met sommige wordt niet noodzakelijk een uitzondering bedoeld. Er wordt mee bedoeld dat het niet altijd op gaat!

Dat jij daar overheen wilt vallen, terwijl in het in de kern gewoon klopt, mogelijk is, aannemelijk is, etc. dat is dan iets wat je bij jou moet zoeken ;) Jouw interpretatie van mijn tekst klopt dus niet.

Beetje snel aangebrand?

Je moet blij zijn, dat ik nog de moeite en tijd neem, om die lappen tekst te lezen

:D

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:00

Als je dat al een lap tekst vindt, lees je zeker nooit een boek ;) Dat zou dan wel wat verklaren :D

Ps. JA, ik was een beetje aangebrand :P

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:15

gummie schreef:
Als je dat al een lap tekst vindt, lees je zeker nooit een boek ;) Dat zou dan wel wat verklaren :D

Ps. JA, ik was een beetje aangebrand :P

Ik hoop toch wel dat je een paardenforum niet vergelijkt met een boek, want dan vraag ik mij af, wat versta jij dan onder een boek? de Penny :D ;), dat verklaart voor mij dan weer een hoop

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:29

haha! _/-\o_ :+

Bokt lezen komt toch af en toe wel redelijk overeen met het lezen van een penny... En ja, een penny heeft meer dan 1 pagina (al is het maar de kaft met een mooi plaatje van een shetlander), dus die 20 zinnen van mij moesten dan ook wel lukken, toch? ;)

Electra63

Re: Je bent (bijna?) verplicht om de topsport mooi te vinden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:35

Ach, laten we alles maar niet te serieus nemen, dan komen we al een eind, denk ik. :D