Een intervieuw op het weiland over de politiek.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: Een intervieuw op het weiland over de politiek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 15:31

@vuurneon

Omdat ik op de wei was [die modderig was] had ik geen nette kleren aan getrokken.En we moesten ook op de paarden rijden,dat doe je ook niet op hakken zeg maar.
Het ging er om dat veel mensen dus erg teleurgesteld zijn in de PVV.En ook waar ze heel erg in teleurgesteld waren,voornamelijk de Zorg,het PGB, de verzorgings tehuizen en meer blauw op straat.
Ik had véél meer verteld maar ze hadden maar 3 min. zendtijd,terwijl er bijna 3 uur gefilmt was.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:42

Nee, maar je werd ook thuis gefilmd bovendien hoef je op je shirt niet te lopen ;) presentatie is zo belangrijk als je je verhaal wilt verkopen :) een leuke polo, blousje of net shirtje (beter gezegd; iets neutralers) geeft alweer een andere presentatie, serieuzer. Daar heb je echt geen hakken voor nodig!

Maar goed, ik vind het interview echt geen toegevoegde waarde hebben (en ja ik weet wel hoe er gesnoeid wordt) maar daar kun jij niets aan doen natuurlijk! Ik vind het al dapper genoeg dat je met je kop op tv gaat :D

Ik vind het juist positief voor je dat ze het 'ik kan de kop van Wilders niet meer zien' eruit hebben gehaald. Want het voegt niets toe immers ;)

(laat ik wel eerlijk zijn; ik heb de ballen verstand van politiek... Maatschappijleer heeft die interesse gedood :') maar wel verstand van mens en maatschappij. Dus ook de presentatie en jij vroeg om tips wat je de volgende keer beter kan doen :) dus werken aan je presentatie is mijn tip.)

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:16

gummie schreef:
purny schreef:
Ja onze Rutte houdt stevig vast dat er geen armoede is in NL. Maar waarom zijn er dan zoveel arme mensen in dit land die gaan bedelen op straat, waarom is het ziekenfonds dan niet meer te betalen. Ik denk dat we het alleen maar slechter gaan krijgen.
Verder vind ik Samson wel een goede man, hoop dat hij er dingen doorheen gaat krijgen! Ik ga denk ik maar eens langs het pand in Den haag om informatie in te winnen.

3. is het ziekenfonds niet meer te betalen? a) de zorgkosten zijn gestegen door technologische ontwikkelingen, de ontwikkeling van medicijnen, etc waardoor er meer behandelingen mogelijk zijn voor zieke mensen, en de gemiddelde leeftijd stijgt. mensen leven dus langer, en maken meer gebruik van allerlei mogelijke behandelingen. Daardoor stijgen de kosten voor de gehele samenleving. b) Voor mensen met een laag inkomen is er een zorgtoeslag. Zo ontvang ik bijvoorbeeld 69 euro zorgtoeslag, terwijl mijn premie ongeveer 107 euro is. Tegelijkertijd maak ik gebruik van huisarts, behandeling in het Radboud, krijg ik vergoeding voor extra ziektekosten omdat mijn inkomen onder een bepaalde grens zit, en mag ik zelfs een vergoeding vragen omdat ik een speciaal dieet moet volg ivm allergien.
Ik, als 1 van die mensen die het met 75% van het minimumloon moet doen, ben dankbaar en vind dat ik in mijn handjes mag knijpen dat dit alles zo goed geregeld is in ons land.

De ziektekosten premie is door veel mensen niet te betalen. Dit blijkt uit de cijfers dat er nu zoveel mensen zich niet meer verzekeren. Dit is een probleem sinds ziekenfonds is afgeschaft. Natuurlijk kun je altijd van je eigen situatie uitgaan. Maar er zijn ook mensen die net boven het sociaal minimum verdienen, niet in aanmerking komen voor aftrek en geen toeslagen krijgen. Deze groep heeft het zwaar te verduren. Ook de groep die eronder zit natuurlijk. Met zorgkosten blaat jij (gummie)Rutte na. Maar er is een preferentiebeleid ingevoerd, waardoor mensen afgescheept worden met een goedkoper medicijn, omdat het zogenaamd hetzelfde werkzame stof heeft als het originele. Dat iemand misschien helemaal niet tegen die hulpstoffen kan, is niet belangrijk geweest voor deze bezuiniging. Dit preferentiebeleid heeft miljoenen opgeleverd. Daar horen we niets meer over. Er is fraude gepleegd doordat er behandelingen gedeclareerd zijn, maar niet uitgevoerd zijn. Daar horen we niets meer over. De gouden handdruk is nog steeds niet afgeschaft.
Zolang die zaken niet aangepakt worden, vind ik het intens gemeen om een bevolkingsgroep die gebruik moet maken van de ziektekosten, aan te wijzen dat zij de oorzaak zijn van het duurder worden van de ziektekosten premie.
Er wordt op grote schaal door de overheid geld over de balk gegooid. Ze kunnen een goed voorbeeld geven door dit eerst aan te pakken. De SP zegt dat ze dit aan willen pakken en ik hoop dat ze daar de mogelijkheid toe krijgen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:36

Ik ben prima in staat mijn eigen mening te verkondigen ipv die van een ander "na te blaten".
Bovendien ben ik geen schaap, maar een mens.

Fraude als argument in een discussie over zorgkosten, slaat als een tang op een varken. Fraude is strafbaar, moet worden aangepakt. Iemand het daar NIET mee eens? Dacht het niet.

Even aangepast, ziet er wat netter uit:
de hele bedoeling van een verzekering is dat kosten gespreid worden. Iedereen betaalt een klein bedrag (inverhouding tot wat hun zorg kost), zodat iedereen zorg kan ontv angen. Zodat we dus geen Amerikaanse toestanden krijgen waarbij een persoon met weinig geld geen behandeling krijgt voor kanker.
Er zijn in mijn ogen twee manieren om de zorg goedkoper te maken:
1. de zorg efficienter maken
2. geen onnodig gebruik van de zorg maken.

Het eerste is de verantwoordelijkheid van de zorgverlener, het tweede is onze verantwoordelijkheid. Dus niet met een sneetje in je vinger naar de EHBO gaan, en niet met een verkoudheidje naar de huisarts.
De zorg is de grootste kostenpost van de begroting van de overheid, en in verhouding vele malen groter dan in vele andere landen. Deskundigen, economen, etc. zijn het er over eens dat om die reden alleen al er in dat budget gesneden moet worden.

Verder heb ik het idee dat een groep mensen geen idee heeft wat zorg eigenlijk kost.
Wat het kost om met de ambulance vervoerd te worden, wat een ziekenhuisbed per nacht kost en waarom, wat het inschakelen van een arts kost en waarom, wat medicijnen kosten en waarom, etc. etc. etc.

Alleen al een behandeling in Limburg voor burn out kost per 6 weken 40.000 euro. Wordt vergoed. Ik vind het bedrag dat we betalen dus eerder laag dan hoog, dankzij het bestaan van een verzekering. En misschien is dat ook meteen het nadeel van een verzekering: dat mensen meer gebruik maken van zorg dan nodig is, of minder oplettend zijn en daardoor meer lichamelijke schade oplopen dan nodig omdat het toch wel vergoed wordt als er iets mis gaat.

Ligt er bijvoorbeeld iemand wakker van de vele gipsvluchten als gevolg van ongetraind en onvoorbereid de piste op gaan na het drinken van een borrel?
Laatst bijgewerkt door gummie op 16-04-12 17:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:09

vuurneon schreef:
Want ik vermoed dat ze niet heel snel een professor zullen vragen die in een 3 delig pak verteld over zijn stem voor de pvv)

Nee, stel je voor dat er iemand aan het woord komt die je seriues zou nemen :+ zou je toch een heel verkeerd beeld van de PVVstemmers krijgen :j
Had liever een man in 3delig pak zien spreken over zijn, met goede argumenten onderbouwde, mening en keuze voor het overstappen van partij.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:20

gummie schreef:
Ik ben prima in staat mijn eigen mening te verkondigen ipv die van een ander "na te blaten". DAT IS EEN UITDRUKKING, maar dom van mij dat ik er vanuit ga dat je die kent.Bovendien ben ik geen schaap, maar een mens.

Fraude als argument in een discussie over zorgkosten, slaat als een tang op een varken. Fraude is strafbaar, moet worden aangepakt. Iemand het daar NIET mee eens? Dacht het niet.

En dan nog over dat beleid mbt medicatie: we hebben allemaal een mond gekregen om mee te spreken. Kijk op het doosje, bel de apotheek op, en deel mede dat je het andere medicijn wenst te krijgen ivm overgevoeligheid bijvoorbeeld. Heeft mijn moeder bijvoorbeeld enkele keren moeten doen. En dat is vervelend ja. Maar het is dan ook wel opgelost.

Wij hebben in Nederland volgens mij geen flauw benul van wat zorg eigenlijk kost. Waar die bedragen vandaan komen. Als je dan ergens wilt beginnen met het aanpakken van de ellende, spreek dan even die mutsen aan die met een sneetje in de vinger bij de EHBO gaan zitten. Ik ben dat slachtoffergedoe een beetje beu. We zijn met z'n allen debet aan de hoge zorgkosten. Deels heeft dat niets te maken met "schuld" maar met veranderingen in de samenstelling van de samenleving. Vergrijzing bijvoorbeeld. Maar voor een ander deel omdat een deel van ons zich om welke reden dan ook volvreet met alle gevolge van dien, er nogal wat gipsvluchten zijn om ongetrainde en onvoorbereide vakantiegangers naar Nederland te brengen, een deel van ons in de wachtkamer van de huisarts gaat zitten voor een verkoudheidje, etc. etc. etc.
Een ritje met de ambulance vanaf het voetbalveld, omdat je daar voor je kloten bent geschopt door een iets te agressieve tegenstander, enig idee wat dat kost? Een nachtje in het ziekehuis verblijven omdat je met je zatte kop door een glazen ruit bent gevallen, enig idee wat dat kost? Het wordt allemaal netjes vergoed. De zorgpremie is er niks bij. Hoeveel is die premie het afgelopen jaar verhoogd? En wat zit er nu niet meer in jouw pakket wat er eerst wel in zat en waar je ook echt een aanspraak op MOEST doen?

En dan willen we allemaal als eerste geholpen worden, en de beste hulp krijgen. Maar er niet voor betalen. Kijk gewoon even al je medeburgers aan voordat je weer eens op de regering gaat schelden.

Ik scheld niet, ook niet op de regering. Maar er zijn altijd verbeter punten met alles, als daar niet over gepraat mag worden, of meteen afgedaan worden dat ze als een tang op een varken slaan, tja, dan houd een discussie natuurlijk snel op.
Ik kan heel veel dingen opnoemen die ik nodig heb , maar niet meer in het basis pakket zitten, maar ik pas ervoor om persoonlijke ziektes op internet te strooien.
Toch wil ik wel voorbeelden geven. Mensen die door een ziekte te dik worden, of door voedselallergie makkelijk in het ziekenhuis belanden, kunnen niet meer naar een dieëtiste als ze niet aanvullend verzekerd zijn. Fysiotherapie is ook aangepakt. Als je na een trauma naar een psycholoog moet, is het ook de bedoeling dat je na 5 sessies beter bent en zo zijn er meer dingen.
De eigen bijdrage is nu 220,- . Daar komen chronisch zieken altijd aan. Jij noemt allemaal voorbeelden van ziektes / ongelukken die grotendeels te voorkomen zijn. Ik doel altijd op de mensen die ongevraagd een ziekte of ongeluk hebben gekregen.
Maar ik zal eerlijk zijn. Jou woordgebruik vind ik zo onaangenaam , dat ik aan mijn kant de discussie afsluit. Ik wil altijd graag discussieren, maar niet op deze manier. :evaw:

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:21

Ik krijg toch echt een deel eigen bijdrage terug als chronisch zieke ;)
Ook daar zijn regelingen voor.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:27

gohya schreef:
@gummie
Dat de stichting en de paarden erbij zitten is om het geheel niet zo saai te maken zeg maar.

:')

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 18:31

vuurneon schreef:

Klopt ik ken mensen [chronisch ziek] die tussen de 250,- en 500,- per jaar krijgen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:34

@ Ersina: ik had mijn post al aangepast voordat jij reageerde.... Kennelijk heb je er zo lang over gedaan om iets te schrijven op mijn nog niet aangepast post.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:41

Ersina schreef:
Ik scheld niet, ook niet op de regering. Maar er zijn altijd verbeter punten met alles, als daar niet over gepraat mag worden, of meteen afgedaan worden dat ze als een tang op een varken slaan, tja, dan houd een discussie natuurlijk snel op.

Over fraude beginnen in een discussie over zorgkosten, vind ik inderdaad als een tang op een varken slaan. en dat mag ik zeggen.

Ik kan heel veel dingen opnoemen die ik nodig heb , maar niet meer in het basis pakket zitten, maar ik pas ervoor om persoonlijke ziektes op internet te strooien.
Toch wil ik wel voorbeelden geven. Mensen die door een ziekte te dik worden, of door voedselallergie makkelijk in het ziekenhuis belanden, kunnen niet meer naar een dieëtiste als ze niet aanvullend verzekerd zijn. Fysiotherapie is ook aangepakt. Als je na een trauma naar een psycholoog moet, is het ook de bedoeling dat je na 5 sessies beter bent en zo zijn er meer dingen.
De eigen bijdrage is nu 220,- .

Ik ben blij dat je die noemt. Om maar aan te geven welke kosten onvermijdelijk zijn, en dus hoe dan ook gemaakt worden, waardoor de ziektekosten in zijn algeheel enorm hoog zijn. Zonder zorgverzekering zouden die persoon helemaal nergens zijn. 220 euro is peanuts vergeleken bij wat de werkelijke kosten zijn.

Daar komen chronisch zieken altijd aan. Jij noemt allemaal voorbeelden van ziektes / ongelukken die grotendeels te voorkomen zijn. Ik doel altijd op de mensen die ongevraagd een ziekte of ongeluk hebben gekregen.

Beiden zijn relevant. Als je de zorgkosten wilt verlagen om de premie lager te houden, kun je beginnen bij het voorkomen van ziektes en ongelukken. VB: De meeste mensen zijn namelijk NIET dik door ziekte. De meerderheid is ziek door te veel eten.

Maar ik zal eerlijk zijn. Jou woordgebruik vind ik zo onaangenaam , dat ik aan mijn kant de discussie afsluit. Ik wil altijd graag discussieren, maar niet op deze manier. :evaw:

Noem het maar een uitdrukking, dat ik Rutte na blaat. Geen probleem. Maar dan is "als een tang op een varken" net zo goed een uitdrukking. Maak je daar dan ook niet druk om. En loop niet weg van een discussie waar mensen het duidelijk niet over eens zijn. Alhoewel: misschien was dit topic niet eens een discussie, aangezien TS gewoon even wilde laten zien dat ze op tv kwam *\o/*

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:44

vuurneon schreef:

Was de dat no claim gebeuren niet afgeschaft om het eerlijker te maken? Dan mag dat wel weer terug ingevoerd worden als chronisch zieken zo maar tot wel 500€ terug krijgen per jaar.
Ik krijg potverdikkie niet eens mijn anticonceptie vergoed :x

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 18:48

Ik krijg de anticonceptie pil ook niet vergoed en ook mijn inhalator moet ik sinds dit jaar zelf betalen.Dat ding kost me ook 98,- per keer.Maar ik ben allang blij dat ik het kán kopen.Gelukkig hoef ik de andere inhalator niet te betalen zelf.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:52

Pil krijg ik ook niet vergoed, kost me 3.21 per 3 maanden. Inhalatoren worden bij mij wel vergoed maar ik krijg niks van het CAK, terwijl ik chronisch ziek ben.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:56

Ik krijg alles vergoed, anti conceptie (ik ben tevreden met de merkloze variant) en medicatie.
Én nog een deel van de eigen bijdrage terug zodat ik net zo veel kwijt ben als de gemiddelde Nederlander aan de eigen risico. (maar goed, eigen risico heb ik in 2 week er al doorheen en t is nog altijd veel goedkoper dan alles zelf moeten betalen!)

Ik heb net 2 Amerikanen op bezoek gehad en ik ben echt dolblij dat ik in Nederland woon waar het betaalbaar is en je prima verzekerd bent!
Wij hebben het inderdaad veel te ver laten komen met de zorg, ze hadden veel eerder moet ingrijpen (t is toch ook te absurd voor woorden dat mijn collega geld kreeg voor huishoudelijke hulp, terwijl ze 3 gezonde pubers in huis had én nog een gezonde man heeft! :+ als ze eerder rustiger hadden kunnen bezuinigen dan was het nu niet zo'n shock geweest. )
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 16-04-12 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:59

Wat denk je dan van de medicatie die iemand in 90 stuks tegelijk krijgt? Mijn vader had dat meegemaakt dat hij antibiotica kreeg voor 90 dagen. Verkeerde medicatie bleek na een paar dagen, kon ie alles terug brengen. Dag geld! Daarom is het naar mijn idee ook zo duur.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 19:03

Er worden zóveel [dure] medicijnen weg gegooid.Mja het zijn de regels,ook on-geopende medicijnen moeten vernietigd worden.

Ik ben voetballen,fijne avond allemaal.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:06

Wat dacht je dan van al die bejaardenhuizen waar artsen maar medicatie voor blijven schrijven, zonder correcte controle? Schrijven ze pil A voor, waar ze dan ook pil B voor moeten slikken en C om de bijwerkingen te verminderen :+ of slikken jarenlang medicatie die ze helemaal niet nodig hebben!
Ik zie nu pas dat er maandelijks medicatie overleg is.... Met als gevolg dat er echt al veel medicatie kon worden geschrapt.
Al die jaren hoge kosten, voor wat? :+ want de oudjes werden er niet gezonder op, de meeste kregen toch echt veel te veel last van bijwerkingen ipv de kwaal.
Kritische blik is toch wel erg wenselijk, maar al die voorgaande jaren ging het veel te gemakkelijk.
Net als voor een zere vinger direct door naar het ziekenhuis (mijn oom liet zelfs zijn kleine teen op de röntgenfoto zetten!! Terwijl de artsen ook al wisten dat ze het toch niet konden gipsen... Maar ja, toen kon het makkelijk. Nu verwacht men verantwoording gelukkig.)

Maar ja, ze hadden gewoon járen eerder moeten ingrijpen want dat de zorg onbetaalbaar zou worden is echt al jaren terug voorspeld.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 18:46

Ik kijk altijd naar Ingang Oost,nou ook nu nog komen er soms mensen daar op de EH waarvan je denkt,je kan er toch gewoon een pleister op plakken? En ze worden uiteraard geholpen ook nog.
Pas nog een man met een piep klein sneetje,dat wel redelijk bloedde,maar met een pleister erop kon hij weer naar huis.Dat kost toch kapitalen zulke mensen?
Er word ook ontzettend veel geld verspild in ziekenhuizen.Ook denk ik dat er veel gestolen word in ziekenhuizen,je kan overal zowat binnen lopen zonder dat iemand je ziet.Mensen die denken heey dat verband en pleisters en enz. kan ik thuis wel gebruiken.Ach hier ligt toch genoeg,laat ik wat mee nemen.
Het zijn miss. kleine dingen,maar ál die kleine dingen vormen toch per jaar een kostenpost.