Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
gummie schreef:purny schreef:Ja onze Rutte houdt stevig vast dat er geen armoede is in NL. Maar waarom zijn er dan zoveel arme mensen in dit land die gaan bedelen op straat, waarom is het ziekenfonds dan niet meer te betalen. Ik denk dat we het alleen maar slechter gaan krijgen.
Verder vind ik Samson wel een goede man, hoop dat hij er dingen doorheen gaat krijgen! Ik ga denk ik maar eens langs het pand in Den haag om informatie in te winnen.
3. is het ziekenfonds niet meer te betalen? a) de zorgkosten zijn gestegen door technologische ontwikkelingen, de ontwikkeling van medicijnen, etc waardoor er meer behandelingen mogelijk zijn voor zieke mensen, en de gemiddelde leeftijd stijgt. mensen leven dus langer, en maken meer gebruik van allerlei mogelijke behandelingen. Daardoor stijgen de kosten voor de gehele samenleving. b) Voor mensen met een laag inkomen is er een zorgtoeslag. Zo ontvang ik bijvoorbeeld 69 euro zorgtoeslag, terwijl mijn premie ongeveer 107 euro is. Tegelijkertijd maak ik gebruik van huisarts, behandeling in het Radboud, krijg ik vergoeding voor extra ziektekosten omdat mijn inkomen onder een bepaalde grens zit, en mag ik zelfs een vergoeding vragen omdat ik een speciaal dieet moet volg ivm allergien.
Ik, als 1 van die mensen die het met 75% van het minimumloon moet doen, ben dankbaar en vind dat ik in mijn handjes mag knijpen dat dit alles zo goed geregeld is in ons land.
vuurneon schreef:Want ik vermoed dat ze niet heel snel een professor zullen vragen die in een 3 delig pak verteld over zijn stem voor de pvv)
gummie schreef:Ik ben prima in staat mijn eigen mening te verkondigen ipv die van een ander "na te blaten". DAT IS EEN UITDRUKKING, maar dom van mij dat ik er vanuit ga dat je die kent.Bovendien ben ik geen schaap, maar een mens.
Fraude als argument in een discussie over zorgkosten, slaat als een tang op een varken. Fraude is strafbaar, moet worden aangepakt. Iemand het daar NIET mee eens? Dacht het niet.
En dan nog over dat beleid mbt medicatie: we hebben allemaal een mond gekregen om mee te spreken. Kijk op het doosje, bel de apotheek op, en deel mede dat je het andere medicijn wenst te krijgen ivm overgevoeligheid bijvoorbeeld. Heeft mijn moeder bijvoorbeeld enkele keren moeten doen. En dat is vervelend ja. Maar het is dan ook wel opgelost.
Wij hebben in Nederland volgens mij geen flauw benul van wat zorg eigenlijk kost. Waar die bedragen vandaan komen. Als je dan ergens wilt beginnen met het aanpakken van de ellende, spreek dan even die mutsen aan die met een sneetje in de vinger bij de EHBO gaan zitten. Ik ben dat slachtoffergedoe een beetje beu. We zijn met z'n allen debet aan de hoge zorgkosten. Deels heeft dat niets te maken met "schuld" maar met veranderingen in de samenstelling van de samenleving. Vergrijzing bijvoorbeeld. Maar voor een ander deel omdat een deel van ons zich om welke reden dan ook volvreet met alle gevolge van dien, er nogal wat gipsvluchten zijn om ongetrainde en onvoorbereide vakantiegangers naar Nederland te brengen, een deel van ons in de wachtkamer van de huisarts gaat zitten voor een verkoudheidje, etc. etc. etc.
Een ritje met de ambulance vanaf het voetbalveld, omdat je daar voor je kloten bent geschopt door een iets te agressieve tegenstander, enig idee wat dat kost? Een nachtje in het ziekehuis verblijven omdat je met je zatte kop door een glazen ruit bent gevallen, enig idee wat dat kost? Het wordt allemaal netjes vergoed. De zorgpremie is er niks bij. Hoeveel is die premie het afgelopen jaar verhoogd? En wat zit er nu niet meer in jouw pakket wat er eerst wel in zat en waar je ook echt een aanspraak op MOEST doen?
En dan willen we allemaal als eerste geholpen worden, en de beste hulp krijgen. Maar er niet voor betalen. Kijk gewoon even al je medeburgers aan voordat je weer eens op de regering gaat schelden.
Ersina schreef:Ik scheld niet, ook niet op de regering. Maar er zijn altijd verbeter punten met alles, als daar niet over gepraat mag worden, of meteen afgedaan worden dat ze als een tang op een varken slaan, tja, dan houd een discussie natuurlijk snel op.
Over fraude beginnen in een discussie over zorgkosten, vind ik inderdaad als een tang op een varken slaan. en dat mag ik zeggen.
Ik kan heel veel dingen opnoemen die ik nodig heb , maar niet meer in het basis pakket zitten, maar ik pas ervoor om persoonlijke ziektes op internet te strooien.
Toch wil ik wel voorbeelden geven. Mensen die door een ziekte te dik worden, of door voedselallergie makkelijk in het ziekenhuis belanden, kunnen niet meer naar een dieëtiste als ze niet aanvullend verzekerd zijn. Fysiotherapie is ook aangepakt. Als je na een trauma naar een psycholoog moet, is het ook de bedoeling dat je na 5 sessies beter bent en zo zijn er meer dingen.
De eigen bijdrage is nu 220,- .
Ik ben blij dat je die noemt. Om maar aan te geven welke kosten onvermijdelijk zijn, en dus hoe dan ook gemaakt worden, waardoor de ziektekosten in zijn algeheel enorm hoog zijn. Zonder zorgverzekering zouden die persoon helemaal nergens zijn. 220 euro is peanuts vergeleken bij wat de werkelijke kosten zijn.
Daar komen chronisch zieken altijd aan. Jij noemt allemaal voorbeelden van ziektes / ongelukken die grotendeels te voorkomen zijn. Ik doel altijd op de mensen die ongevraagd een ziekte of ongeluk hebben gekregen.
Beiden zijn relevant. Als je de zorgkosten wilt verlagen om de premie lager te houden, kun je beginnen bij het voorkomen van ziektes en ongelukken. VB: De meeste mensen zijn namelijk NIET dik door ziekte. De meerderheid is ziek door te veel eten.
Maar ik zal eerlijk zijn. Jou woordgebruik vind ik zo onaangenaam , dat ik aan mijn kant de discussie afsluit. Ik wil altijd graag discussieren, maar niet op deze manier.
Noem het maar een uitdrukking, dat ik Rutte na blaat. Geen probleem. Maar dan is "als een tang op een varken" net zo goed een uitdrukking. Maak je daar dan ook niet druk om. En loop niet weg van een discussie waar mensen het duidelijk niet over eens zijn. Alhoewel: misschien was dit topic niet eens een discussie, aangezien TS gewoon even wilde laten zien dat ze op tv kwam![]()
vuurneon schreef:Ik krijg toch echt een deel eigen bijdrage terug als chronisch zieke
Ook daar zijn regelingen voor.