Einde verbod bloeddonaties voor homo's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

patatkraam

Re: Einde verbod bloeddonaties voor homo's

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 16:01

wie zijn hetveiligst? lesbo's ? :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 16:50

nou, zover ik weet is de kans van het overdragen van een soa (en al helemaal hiv) bij 2 vrouwen gewoon een stuk kleiner. HIV kan alleen maar via bloed (of sperma, maar gezien wij dat niet hebben :+ ), geen idee hoeveel lesbo's plezier hebben tijdens een menstruatie *trekt vies gezicht* maar anders kan 't dus niet :Y) Andere soa's wel, maar dan nog is die kans heel minimaal.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 16:53

"Bij lues, hepatitis B en hiv wordt getest op antistofvorming die pas detecteerbaar wordt vanaf 1-3 maanden na besmetting. "

Bron

En daarom kán je het dus niet goed testen.. het wordt namelijk pas na een tijdje 'zichtbaar'.. 3 maanden bewaren na donatie en dan testen heeft ook geen zin, want het lichaam moet de antistoffen aanmaken, dat kan een plastic zak/reageerbuis - of wat dan ook - niet..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 16:57

Dat weet ik, maar ik zie niet in waarom alle homo's meteen geen bloed mogen geven. Zoals ik al eerder zei de kans dat een vrouw die seks heeft met jan en alleman en meerdere tegelijk wellicht (waar ze NIET naar vragen!) hiv heeft is gróter dan dat van een homoseksuele man die zich regelmatig laat controleren en een vaste en monogame relatie heeft.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:02

Ik reageerde ook op de persoon die zei dat je 'toch gewoon kon testen'..

Als je er zeker van kon zijn dat die man idd een monogame relatie heeft (en zijn partner ook) dan zou het inderdaad niet logisch zijn om m uit te sluiten.. probleem is dat je niet weet of die partner ook monogaam is.. en het percentage mensen met hiv is onder homo's veel groter. Dus is de kans dat die partner hem alsnog besmet groter..

Die vrouw die met iedereen t bed induikt mogen ze van mij ook uitsluiten eigenlijk.. vooral omdat we toch geen bloedtekort hebben..
Laatst bijgewerkt door Tessa_1 op 07-04-12 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 17:03

Kijk, zoiets kun je natuurlijk nooit zeker weten, maar die vragenlijst ga je in principe ook al uit van vertrouwen imo ze kunnen namelijk ook doodleuk liegen natuurlijk.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:17

1. de duur van de zichtbaarheid van HIV, via een test, is voor iedereen hetzelfde. Het is bij homo's niet eerder of later te detecteren dan bij hetero's. Daarom vind ik dat het niet kunnen testen geen geldig argument is om homo's uit te sluiten. Als een hetero onlangs met HIV besmet is, wordt dat OOK niet duidelijk door een test.
2. of iemand monogaam is, of met Jan en Alleman het bed in duikt, is an sich nog niet eens doorslaggevend... Waar het om gaat, is of die persoon beschermde seks heeft of niet. Iemand die vele bedpartners heeft, maar altijd beschermde seks heeft, loopt minder risico dan iemand die onbeschermde seks met 1 iemand heeft (aangezien je nooit met zekerheid kunt zeggen of die ander vreemd gaat, en zo ja, of het dan seks betreft met mensen van hetzelfde geslacht, of mensen van het andere geslacht). Dus ook dit vind ik op zichzelf geen geldig argument om homo's uit te sluiten.

Het probleem zit em echter in de controleerbaarheid en de mate waarin je kunt vertrouwen op het naar waarheid invullen van gegevens door de bloeddonor. En aangezien je daar geen invloed op hebt (mensen kunnen liegen, tests zijn niet zinvol, etc), is het uitsluiten van homo's, gebaseerd op cijfers die bekend zijn mbt HIV-besmettingen, eigenlijk de enige optie.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 17:21

trouwens is het feit dat seks met mannen een grotere kans op hiv hebben niet doordat ze anale seks hebben? Niet om 't een of 't ander maar er zijn toch ook vast vrouwen die dat hebben?

@ gummie: dan kun je net zo goed iedereen uitsluiten, want iedereen kan toch liegen???? Waarom alleen homo's?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:39

De kans op HIV onder homoseksuele mannen is historisch: HIV komt onder homoseksuele mannen nu eenmaal veel meer voor omdat het zo lang duurde voordat er goede voorzorgsmaatregelen werden genomen - dat heeft niet zo heel veel met de vorm van seks te maken.

Waar ik eigenlijk nog geen antwoord op heb gekregen: waarom is het zo belángrijk dat mannen die seks met mannen hebben bloed kunnen doneren?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 18:03

Ik vind het zelf gewoon discriminatie, daarnaast zijn bloeddonoren gewoon nodig, dus hoe meer hoe beter.

Trouwens, laatst een docu. gezien 1 zakje bloed kost uiteindelijk (in Nederland, België goedkoper) 200 euro.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:07

Discriminatie in de zin van niet-geoorloofd onderscheid? Ben ik niet met je eens. De gezondheidsrisico's voor de ontvangende partij zijn gigantisch, het doel van het gemaakte onderscheid door de bloedbank vind ik goed te verdedigen.

De kosten van de bloedvoorziening geven maar aan dat het belangrijk is om ervoor te zorgen dat je zo 'kansrijk' mogelijk bloed inzamelt - de kosten van inzameling en controle zijn al hoog genoeg.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 18:08

Oke, waar is het niet discriminatie dat er wél gevraagd wordt naar 2 mannen seks gevraagd wordt en níet gevraagd wordt naar een vrouw die regelmatig onbeschermde seks heeft gehad met verschillende mannen? Sorry hoor, maar dát valt voor mij wél onder discriminatie!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:12

Het is niet discriminatie in de zin dat aangetoond is dat een homoseksuele man 100 x zoveel risico heeft op het hebben van HIV dan een heteroseksuele man. Dat maakt de kans dat de vrouw, ook al heeft ze (domme) onbeschermde seks, HIV oploopt, toch een stuk kleiner. Vermoedelijk wel andere SOA's, maar die zijn in de tests dan weer eenvoudiger aan te tonen.

Het is ook niet discriminatie, omdat de vrouw die seks heeft met een man die seks heeft met mannen net zo goed uitgesloten wordt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 18:16

Oke en hoeveel keer groter is de kans dat een vrouw die regelmatig onbeschermde seks heeft met verschillende mannen tegenover een homoseksuele man met een monogame en vaste relatie en regelmatig getest wordt én daarop ook nog eens beschermde seks heeft?

Wacht eens eventjes? Volgens mij kan ik dat zelf beantwoorden, simpel, de kans dat die vrouw HIV heeft is natuurlijk VEEL groter.

En jij beweert dat dat dan geen discriminitie is? Sorry dat vind ik gewoon hypocriet....

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:57

En nu nog de mogelijkheid om dat soort privé-informatie te testen? Die heb je niet. Je zal het met grote lijnen moeten doen... Hoe kijk jij aan tegen de bescherming van de mensen die aan de ontvangende kant van de bloedvoorziening zitten? Ja sorry, maar er voelen zich mensen gediscrimineerd, dus daarom moeten we het algemene criterium laten vallen - hoewel die mensen 100 keer meer kans hebben dat ze HIV hebben, en we kunnen dat niet fatsoenlijk testen...

Alternatief is natuurlijk dat je die mensen wel bloed laat geven en het stomweg niet gebruikt. Maar dat lijkt me niet een heel wenselijke oplossing.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 20:01

als ze beschermd seks/vaste partner en monogaam hebben hebben ze helemaal niet 100x meer kans. Dus het is onzin om die dus niet als bloeddonoren te gebruiken.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:22

Maartje1990 schreef:
nou, zover ik weet is de kans van het overdragen van een soa (en al helemaal hiv) bij 2 vrouwen gewoon een stuk kleiner. HIV kan alleen maar via bloed (of sperma, maar gezien wij dat niet hebben :+ ), geen idee hoeveel lesbo's plezier hebben tijdens een menstruatie *trekt vies gezicht* maar anders kan 't dus niet :Y) Andere soa's wel, maar dan nog is die kans heel minimaal.

lesbo's zijn ook cool 8-)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 20:48

En nu baal ik dus dik dat ik dat artikel niet meer heb, daar werd precies uit gelegd hoe ze donor bloed onderzoeken, en ze kunnen het op n bepaalde manier onderzoeken.....weet alleen niet meer hoe..

panny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 21:05

Er werd ergens gevraagd of je per definitie uitgesloten wordt van bloeddonatie als je in een ontwikkelingsland geweest bent:

het antwoord is JA.

Ik ben de afgelopen jaren in Zuid-Afrika, Bolivia en Zambia geweest en heb alle drie de keren minimaal een half jaar geen bloed mogen geven.

Verder sluit Sanquin geen homo's uit, maar mannen die seks hebben gehad met mannen.
Er wordt puur gekeken naar gedrag een aantal vragen uit die lijst zijn:

- heeft u (man) seks gehad met mannen
- heeft u (vrouw) seks gehad met mannen die seks gehad hebben met andere mannen
- heeft u (vrouw) wel eens seks gehad in ruil voor geld
- heeft u (man/vrouw) onlangs onveilig seksueel contact gehad.
etc.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:22

Maartje1990 schreef:
trouwens is het feit dat seks met mannen een grotere kans op hiv hebben niet doordat ze anale seks hebben? Niet om 't een of 't ander maar er zijn toch ook vast vrouwen die dat hebben?

@ gummie: dan kun je net zo goed iedereen uitsluiten, want iedereen kan toch liegen???? Waarom alleen homo's?

Nogmaals:
"Het probleem zit em echter in de controleerbaarheid en de mate waarin je kunt vertrouwen op het naar waarheid invullen van gegevens door de bloeddonor. En aangezien je daar geen invloed op hebt (mensen kunnen liegen, tests zijn niet zinvol, etc), is het uitsluiten van homo's, gebaseerd op cijfers die bekend zijn mbt HIV-besmettingen, eigenlijk de enige optie."

Dus in tegenstelling van wat jij daaruit afleidt, namelijk "dan kun je net zo goed iedereen uitsluiten" (wat niet haalbaar, niet effectief, niet zinvol en niet nodig is gezien dehuidige statistieken mbt HIV-besmetting door bloedtransfusie en de vraag naar bloed), zeg ik juist dat dit geen uitsluitingsgrond kan zijn vanwege het probleem van oncontroleerbaarheid.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:26

patatkraam schreef:
Goed nieuws. Ze moeten gewoon iedereen testen die bloed geeft, punt. Homo of hetero.

Helemaal mee eens! :j

Vind het wel beetje Homofobegedrag dat er zo'n regel is doorgekomen eigenlijk! :j (Gelukkig weer afgeschaft!)

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 00:19

Het verbaast me hoeveel mensen alles maar weer gewoon op rascisme gooien..

Nogmaals, het heeft niks met homo zijn te maken, wel met het feit dat die groep procentueel meer hiv heeft.. en dat hadden net zo goed 'alle limburgers' kunnen zijn.. of 'het koninklijk huis'.
Je gaat toch ook niet in bijv een afrikaans land waar een groot deel hiv-besmet is bloed verzamelen 'omdat zij niet buitengesloten mogen worden', als je dat ook kunt krijgen vannuit een populatie waar het percentage besmette mensen vele malen lager ligt? Zeker niet als je met die 'veiligere' populatie ook prima toe kunt..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 07:45

panny schreef:
Er werd ergens gevraagd of je per definitie uitgesloten wordt van bloeddonatie als je in een ontwikkelingsland geweest bent:

het antwoord is JA.

Ik ben de afgelopen jaren in Zuid-Afrika, Bolivia en Zambia geweest en heb alle drie de keren minimaal een half jaar geen bloed mogen geven.

Verder sluit Sanquin geen homo's uit, maar mannen die seks hebben gehad met mannen.
Er wordt puur gekeken naar gedrag een aantal vragen uit die lijst zijn:

- heeft u (man) seks gehad met mannen
- heeft u (vrouw) seks gehad met mannen die seks gehad hebben met andere mannen
- heeft u (vrouw) wel eens seks gehad in ruil voor geld
- heeft u (man/vrouw) onlangs onveilig seksueel contact gehad.
etc.

en wat doen homo's over 't algemeen???? ja seks hebben met mannen :+ de hele tijd zeggen 'mannen die seks hebben gehad met mannen' is nogal een mond vol om de hele tijd te zeggen.

Persoonlijk zou ik voor IEDEREEN gaan dat ze zich eens in de zoveel (een bepaalde) tijd moeten laten controleren op soa's. Of ze nu hetero lesbisch, chinees, homo, getrouwd, vaste relatie, monogaam wel of niet veilige seks etc. zijn.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 07:58

Feitelijk is het wel degelijk discriminatie, want je maakt onderscheid op grond van geaardheid/ seksuele voorkeur bij de selectie van bloeddonoren. En het heeft dus hoe dan ook wel met homo zijn te maken. Als het niet direct is dan wel indirect. Als het niet bedoeld is om homo's vanwege hun geaardheid uit te sluiten, maar vanwege het risico van HIV-besmetting, dan nog is er sprake van discriminatie. Want de feitelijke uitkomst is dat homo's worden uitgesloten omdat ze homo zijn. Punt. Dat dat losstaat van homohaat, moge duidelijk zijn. Racisme is het zeker niet. Homofobie is het zeker niet.

De vraag is alleen of het geoorloofd onderscheid is, of ongeoorloofd.

Overigens zag ik iemand posten dat er zo hard bloed nodig is.... Dat schijnt helemaal niet zo te zijn. Bij Pauw en Witteman werd duidelijk gemaakt dat er voldoende bloed is. Ze komen dus niet tekort, alsdus Sanquin.

Gewoon testen, zoals sommigen stellen, is ook geen optie. Dat is ook al uitgelegd. Omdat tegen de tijd dat het bloed getest is, de uitslag er dus is, is het bloed niet meer bruikbaar (vanwege de rode bloedcellen die niet zo lang mee gaan). En in de tussentijd kan besmetting zijn opgetreden. Tenzij je iemand oplegt geen seks te hebben vanaf de test tot aan het doneren. Maar nogmaals: dat is dan weer niet te controleren.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 08:05

Ik heb inderdaad gezegt dat bloed altijd nodig is, ik heb echter niet gezegt dat het hard nodig is of dat er een tekort in is. Volgens mij heeft verder niemand gezegt dat er een tekort in is?

Wat ik bedoel met testen is trouwens gewoon regelmatig naar dokter/ggd gaan en laten controleren, gewoon een aantal keer per jaar. Echter denk ik wel dat er dan nóg regels moeten komen wbt. onveilige seks met meerdere partners zowel voor hetero's als voor homo's.