Majolen schreef:Ik weet nog heel goed dat ze een keer zei tijdens het avond eten dat 19 van de 24 leerlingen uit haar klas dolfijnen trainster wilde worden... en er van overtuigd waren dat ook echt te gaan doen, ik heb er toen heel hard om gelachen, maar eigenlijk is het triest, je gooit 4 jaar in de prullenbak, niet alleen het geld maar ook de tijd.
Ben het hier helemaal mee eens! Bij vriendlief (varkensbedrijf) loopt nu ook een knul van 20 stage, doet ook opleiding dierenverzorging. Vraag ik aan hem of hij later de varkens in wil.. krijg ik als antwoord: Nee ik wil bij de dierenpolitie.. of anders valkenier worden
Snap niet dat je op je 20e niet wat realistischer kunt zijn over je beroepskeuze. Zo'n opleiding dierenverzorging of paardenhouderij of wat dan ook zal best wel leuker zijn dan mijn management, economie en recht. Maar laat mij maar lekker zelf een paardje en wat diertjes kopen later, waar ik de baas over ben en waar ik ook op alle manieren die ik zelf wil van kan genieten (en niet alleen maar van de stront die ik kan scheppen).
Wat in mijn ogen een goede opleiding is op mbo niveau is makkelijk. Een opleiding waar wel vraag naar is. ICT, economie, maakt niet uit.. als de arbeidsmarkt er maar naar vraagt. Is niks anders dan het spelletje vraag en aanbod. Is er meer aanbod dan vraag (zoals bij de opleiding dierenverzorging) krijg je inderdaad een overschot op de arbeidsmarkt en daarom zijn die lonen ook zo ontzettend laag (als je er al voor betaald krijgt).