Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Evelli schreef:Dat is geen gokjedagje meedraaien op het telefooncentrum van de sociale dienst geeft je een hoop inzichten hoor
"Mijn dochter gaat zich verloven, mag ik 50 euro voor een cadeau?"
"Mijn vader is jarig, mag ik 75 euro voor zijn cadeau?"
"Mijn tuintafel is stuk, mag ik geld voor een nieuwe?"
"Mijn computer is te langzaam, zo kan ik niet op internet om vacatures te zoeken. Het duurt wel 4 minuten om een pagina te openen. Ik wil graag een MacBook, mag ik 700E om die aan te schaffen. Iets langzamers kan echt niet hoor"
"Mijn kind wil naast voetbal ook nog op judo/hockey/korfbal, jullie betalen daar toch ook wel de contributie van he?
"Mijn tuin moet opgeknapt worden, waar kan ik de rekening heen sturen om het te laten doen?"
GamblersCup schreef:Relaxed schreef:Ik noem ook een aantal keren duidelijk dat als men KAN werken ze het niet zouden moeten laten lonen dat deze mensen thuis kunnen zitten met zoveel extra's..
Ik geloof echt dat jij geen flauw idee hebt wat die mensen op hun rekening krijgen he
anneliesdj schreef:Evelli schreef:Dat is geen gokjedagje meedraaien op het telefooncentrum van de sociale dienst geeft je een hoop inzichten hoor
"Mijn dochter gaat zich verloven, mag ik 50 euro voor een cadeau?"
"Mijn vader is jarig, mag ik 75 euro voor zijn cadeau?"
"Mijn tuintafel is stuk, mag ik geld voor een nieuwe?"
"Mijn computer is te langzaam, zo kan ik niet op internet om vacatures te zoeken. Het duurt wel 4 minuten om een pagina te openen. Ik wil graag een MacBook, mag ik 700E om die aan te schaffen. Iets langzamers kan echt niet hoor"
"Mijn kind wil naast voetbal ook nog op judo/hockey/korfbal, jullie betalen daar toch ook wel de contributie van he?
"Mijn tuin moet opgeknapt worden, waar kan ik de rekening heen sturen om het te laten doen?"
Dat je erom vraagt wil toch niet zeggen dat je het ook krijgt.
Wat een onzinnig gedoe, ik geloof echt niet dat de overheid MacBooks gaat uitdelen aan werklozen
GamblersCup schreef:Relaxed schreef:Ik noem ook een aantal keren duidelijk dat als men KAN werken ze het niet zouden moeten laten lonen dat deze mensen thuis kunnen zitten met zoveel extra's..
Ik geloof echt dat jij geen flauw idee hebt wat die mensen op hun rekening krijgen he
Roozzy schreef:Ik heb in een buurt gewoond waar ik als enige elke dag naar mijn werk reed. De rest zat allemaal thuis. Buren stonden ingeschreven als alleenstaand bijstandsmoeder, maar ondertussen woonde wel manlief bij ze, maar dan natuurlijk niet ingeschreven. En al die mensen in de bijstand kregen ook nog allemaal huur- en zorgtoeslag, gratis spullen van de gemeente en de BredaPas waarmee ze voor bijna niets naar de Efteling konden e.d. Sindsdien denk ik een stuk anders over deze 'zielige minima'. Helaas is het ook cultuur om niet te werken.
GamblersCup schreef:Mensen met een bijstandsuitkeringen zitten op een houtje te bijten. Die moeten maar kijken of ze elke maand weer rond kunnen komen, een héleboel mensen eigenlijk gewoon NIET, zo weinig krijgen ze. En die mensen moeten ook hun kleding wassen (dus hebben een wasmachine nodig). Dus ja, dat daar een potje voor is, lijkt me niet meer dan redelijk. En het leuke is, alles aan "potjes" is ook weer tot een bepaalde grens. Ze vragen wel om een MacBook, maar denk maar niet dat ze die krijgen hoor! Zelfs het voorbeeld van de wasmachine: je mag een wasmachine kopen, maar tot 200 euro bijvoorbeeld. Enig idee wat een normale, goede wasmachine kost?
Dus dat gezeur "ze krijgen dit, ze krijgen dat, het is niet eerlijk want ik moet werken".... ik zou voor geen goud in de bijstand willen, je bent afhankelijk, je hebt elke maand stress om de touwtjes aan elkaar te knopen, je schaamt je dood omdat je voor álles wat je nodig hebt moet vragen en je handje op moet houden. Alles wordt gecontroleerd, de uitgevende instantie kijkt altijd over je schouder mee. Leuk, mag je naar de voedselbank als je een beetje pech hebt! En oh jee, als je een bepaald dieet moet volgen omdat je niet tegen bepaald eten kunt... nou ja, dan kun je de hele maand geen koffie kopen want dat voedsel is duurder en je hebt al geen dubbeltje meer over. Nou ja, dan lenen we wel weer bij familie...
Goed, er zijn er waarschijnlijk genoeg die dat voor lief nemen omdat ze dan met hun luie donder niet op hoeven te staan om te gaan werken. Ik denk inderdaad ook dat er genoeg zijn die best zouden kunnen werken. Maar er zijn er nóg meer die niet voor niets in de bijstand zitten, en sommige mensen hier scheren ze even voor het gemak allemaal over 1 kam, dat "het zo lekker makkelijk is". Nee dus, in die doelgroep komen zoveel psychische problemen voor door de stress.
Afijn, nogmaals: ik zou zelf ook echt never nooit in een kas gaan werken. Maar ik kán werken, dus heb ik wél een baan.
sflj schreef:Ten eerste komt dit uit de Telegraaf en is het natuurlijk stemmingmakerij. (Telegraaf = waardeloze krant)
Maar daarnaast is het niet meer dan normaal dat mensen voor hun uitkering gaan werken, voor zover ze kunnen. Ook mensen met een beperking kunnen wel íets doen voor hun geld.
sflj schreef:Ten eerste komt dit uit de Telegraaf en is het natuurlijk stemmingmakerij. (Telegraaf = waardeloze krant)
Maar daarnaast is het niet meer dan normaal dat mensen voor hun uitkering gaan werken, voor zover ze kunnen. Ook mensen met een beperking kunnen wel íets doen voor hun geld.
anneliesdj schreef:Evelli schreef:Zie het ook om mij heen gebeuren in de woonwijk. Niet werken, wel een auto/paard/motor/dure vakantie
Dat kan niet eens want als je aanspraakt wilt maken op een uitkering moet je eerst je eigen vermogen opmaken, dus paard, motor, auto ed eruit en daarvan leven tot je niet meer kunt.
Quellian schreef:Evelli, ik weet niet hoe jij aan jouw beeld van bijstand komt? Maar dit strookt niet met de werkelijkheidNiet eens een beetje.
Ben wel van mening dat mensen die kúnnen werken gewoon móeten werken.
Fijn dat de regels worden aangescherpt, alleen zullen er wederom goeden moeten lijden onder de kwaden, maar dat is in alles.
Ell_en schreef:Denk hier maar eens over na:
Iemand heeft een hele goede opleiding, als diegene werk kan vinden heeft deze persoon een prima loon...
Als deze persoon door wat voor reden dan ook in de ww komt, krijg je nog 70% van je loon wat je verdiende bij je baas...
Nu had je een prima baan met een goed loon, je komt daadwerkelijk in de ww, dus krijgt nog maar 70%.. dat is al een hele stap terug..
Om je goede wil te tonen ga je maar werk onder je niveau doen, dus je verdiend al stukken minder... en na het seizoen wordt je er weer net zo
vrolijk uitgeflikkerd door je baas, dus je komt weer in de ww, dus weer 70% van je laatst verdiende loon, hoppa, weer een hele stap terug!
En dan ontstaan de problemen, omdat je eerst een goede baan hebt, heb je aan de hand van die inkomsten bijvoorbeeld een huis gekocht, maar omdat je
werk onder je niveau moet doen, wordt het lastig om alles nog te kunnen betalen, maar goed, misschien gaat het nog net.
En als je dan weer van je ''mindere'' loon 70% krijgt, gaat het (meestal) niet meer.. en het probleem is ontstaan...
Quellian schreef:Evelli, uitschot heb je in alles.
De regels van de bijstand worden flink aangescherpt.