'Bijstandstrekkers willen kas niet in'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nadia
Oppermuts

Re: 'Bijstandstrekkers willen kas niet in'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:36

LZP --> NM

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:40

Relaxed schreef:
Ik noem ook een aantal keren duidelijk dat als men KAN werken ze het niet zouden moeten laten lonen dat deze mensen thuis kunnen zitten met zoveel extra's..

Ik geloof echt dat jij geen flauw idee hebt wat die mensen op hun rekening krijgen he :roll:

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:41

Evelli schreef:
Dat is geen gokje :) dagje meedraaien op het telefooncentrum van de sociale dienst geeft je een hoop inzichten hoor :)
"Mijn dochter gaat zich verloven, mag ik 50 euro voor een cadeau?"
"Mijn vader is jarig, mag ik 75 euro voor zijn cadeau?"
"Mijn tuintafel is stuk, mag ik geld voor een nieuwe?"
"Mijn computer is te langzaam, zo kan ik niet op internet om vacatures te zoeken. Het duurt wel 4 minuten om een pagina te openen. Ik wil graag een MacBook, mag ik 700E om die aan te schaffen. Iets langzamers kan echt niet hoor"
"Mijn kind wil naast voetbal ook nog op judo/hockey/korfbal, jullie betalen daar toch ook wel de contributie van he?
"Mijn tuin moet opgeknapt worden, waar kan ik de rekening heen sturen om het te laten doen?"

Dat je erom vraagt wil toch niet zeggen dat je het ook krijgt.
Wat een onzinnig gedoe, ik geloof echt niet dat de overheid MacBooks gaat uitdelen aan werklozen 8)7

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:43

GamblersCup schreef:
Relaxed schreef:
Ik noem ook een aantal keren duidelijk dat als men KAN werken ze het niet zouden moeten laten lonen dat deze mensen thuis kunnen zitten met zoveel extra's..

Ik geloof echt dat jij geen flauw idee hebt wat die mensen op hun rekening krijgen he :roll:

Vraag me af of ze daarmee bedoeld dat ze zoveel geld extra op hun rekening krijgen of de andere financiële meevallers die ze hebben (b.v. geen gemeentelijke belasting betalen / geen hondenbelasting etc etc).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:45

anneliesdj schreef:
Evelli schreef:
Dat is geen gokje :) dagje meedraaien op het telefooncentrum van de sociale dienst geeft je een hoop inzichten hoor :)
"Mijn dochter gaat zich verloven, mag ik 50 euro voor een cadeau?"
"Mijn vader is jarig, mag ik 75 euro voor zijn cadeau?"
"Mijn tuintafel is stuk, mag ik geld voor een nieuwe?"
"Mijn computer is te langzaam, zo kan ik niet op internet om vacatures te zoeken. Het duurt wel 4 minuten om een pagina te openen. Ik wil graag een MacBook, mag ik 700E om die aan te schaffen. Iets langzamers kan echt niet hoor"
"Mijn kind wil naast voetbal ook nog op judo/hockey/korfbal, jullie betalen daar toch ook wel de contributie van he?
"Mijn tuin moet opgeknapt worden, waar kan ik de rekening heen sturen om het te laten doen?"

Dat je erom vraagt wil toch niet zeggen dat je het ook krijgt.
Wat een onzinnig gedoe, ik geloof echt niet dat de overheid MacBooks gaat uitdelen aan werklozen 8)7

Tuurlijk krijgen ze geen MacBook ;) maar ze durven er wel om te vragen ;)
Geld voor de verloving kregen ze dan wel weer. Net als heel veel andere dingen, waar ze gewoon voor zouden kunnen sparen, al is het maar 2 euro per maand. Of gewoon gaan werken natuurlijk :) goedkopere cadeaus uitzoeken is ook nog een idee.
Maar ze krijgen écht veels te veel cadeau. Ze worden totaal niet gestimuleerd om te werken op deze manier, alleen maar om hun handje op te houden bij de gemeente.
Zou zeggen: wil je 50 euro voor een cadeau? Kom maar 4 uur de stoepvegen/grafiti verwijderen/papieren door de versnipperaar halen/bejaarden voeren ect. Als je werkt krijg je geld, anders niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:46

GamblersCup schreef:
Relaxed schreef:

Ik weet hoeveel een bijstandsuitkering is.. :j Maar met de extra's bedoel ik het witgoed wat ze betaald krijgen, de pc die ze krijgen, de sportclubs die betaald worden, vrijstellingen van gemeente belasting, enz....... Allemaal op te zoeken in de gemeentegids en ook door hun verteld :j

Idd Ier :j

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:53

Mensen met een bijstandsuitkeringen zitten op een houtje te bijten. Die moeten maar kijken of ze elke maand weer rond kunnen komen, een héleboel mensen eigenlijk gewoon NIET, zo weinig krijgen ze. En die mensen moeten ook hun kleding wassen (dus hebben een wasmachine nodig). Dus ja, dat daar een potje voor is, lijkt me niet meer dan redelijk. En het leuke is, alles aan "potjes" is ook weer tot een bepaalde grens. Ze vragen wel om een MacBook, maar denk maar niet dat ze die krijgen hoor! Zelfs het voorbeeld van de wasmachine: je mag een wasmachine kopen, maar tot 200 euro bijvoorbeeld. Enig idee wat een normale, goede wasmachine kost?
Dus dat gezeur "ze krijgen dit, ze krijgen dat, het is niet eerlijk want ik moet werken".... ik zou voor geen goud in de bijstand willen, je bent afhankelijk, je hebt elke maand stress om de touwtjes aan elkaar te knopen, je schaamt je dood omdat je voor álles wat je nodig hebt moet vragen en je handje op moet houden. Alles wordt gecontroleerd, de uitgevende instantie kijkt altijd over je schouder mee. Leuk, mag je naar de voedselbank als je een beetje pech hebt! En oh jee, als je een bepaald dieet moet volgen omdat je niet tegen bepaald eten kunt... nou ja, dan kun je de hele maand geen koffie kopen want dat voedsel is duurder en je hebt al geen dubbeltje meer over. Nou ja, dan lenen we wel weer bij familie...

Goed, er zijn er waarschijnlijk genoeg die dat voor lief nemen omdat ze dan met hun luie donder niet op hoeven te staan om te gaan werken. Ik denk inderdaad ook dat er genoeg zijn die best zouden kunnen werken. Maar er zijn er nóg meer die niet voor niets in de bijstand zitten, en sommige mensen hier scheren ze even voor het gemak allemaal over 1 kam, dat "het zo lekker makkelijk is". Nee dus, in die doelgroep komen zoveel psychische problemen voor door de stress.

Afijn, nogmaals: ik zou zelf ook echt never nooit in een kas gaan werken. Maar ik kán werken, dus heb ik wél een baan.

Roozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:57

Ik heb in een buurt gewoond waar ik als enige elke dag naar mijn werk reed. De rest zat allemaal thuis. Buren stonden ingeschreven als alleenstaand bijstandsmoeder, maar ondertussen woonde wel manlief bij ze, maar dan natuurlijk niet ingeschreven. En al die mensen in de bijstand kregen ook nog allemaal huur- en zorgtoeslag, gratis spullen van de gemeente en de BredaPas waarmee ze voor bijna niets naar de Efteling konden e.d. Sindsdien denk ik een stuk anders over deze 'zielige minima'. Helaas is het ook cultuur om niet te werken.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:59

Ik kan er ook wel echt pissig om worden hoor! Mij hoor je niks zeggen over de mensen die wel WILLEN maar niet KUNNEN werken, daar gaat dit topic volgens mij ook niet over en is een andere discussie.

Ook degene die door omstandigeheden in de bijstand raken en er dolgraag uit WILLEN, maar het alsmaar niet lukt hoor je mij niet over!

Maar het (overgrote)deel dat met liefde en plezier in de bijstand zit, huursubsidie, zorgtoeslag, eventueel kinderbijslag etc ontvangt.. En daardoor eigenlijk meer dan het minimum inkomen hebben WEL!

Ook vind ik het belachelijk dat het kan in NL.

Als ik even een voorbeeld neem; een persoon die 40 uur werkt met een brutojaarsalaris van 34.000. Dit valt boven de norm van de huurtoeslag. Nu zijn er nieuwe regels waardoor vanaf een bepaald salaris niet meeronder de 650,- mag huren via sociale woningbouw. Maar stel je zit rond deze grens. (34000) met dit salaris vind ik 650,- (excl gwl) huur echt HOOG! Je valt eigenlijk tussen wal en schip. Zou je een contract van 32/36 uur hebben en je komt net onder de grens, mag je wel goedkoper hjuren 400,- bijvoorbeeld (nog altijd geen recht op huursubsidie). Dan kom je gewoon voordeliger uit door minder te gaan werken !!!

Echt hier kan ik gewoon niet bij met mijn gedachte, dat je bijna gestimuleerd word om minder te gaan werken??

Dan heb je mensen in de bijstand, die wel huursubsidie krijgen. Zij kunnen prima een huis van 650,- betalen, aangezien ze een groot bedrag aan huursubsidie ontvangen.. Maar zij mogen ook goedkoper wonen aangezien ze wel bij de sociale woningbouw terecht kunnen..

Iets klopt hier niet toch?

Dan nog dat mensen met een uitkering, niet willen gaan werken want dan word dit gekort op de uitkering, dus gaan ze zwart werken???

Nogmaals wat klopt hier niet?

Ik zelf wil zeker niet ruilen hoor, maar loop wel tegen de grens aan van de sociale woningbouw, wat voor mij als ik meer ga verdienen echt een probleem op gaan leveren. Ik zit onder de grens, maar stel ik krijg de mogelijkheid mee te gaan verdienen, betekent dit direct dat ik duurder moet gaan huren.. (kopen is voor nu geen optie aangezien ik een tijdelijk contract heb). Maar met een beetje salarisverhoging kan ik de stuk hogere huur echt niet dragen.
Moet ik nu toch echt aan gaan geven ik wil geen salarisverhoging? (stel dat, het is nu niet ter sprake)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:02

Roozzy schreef:
Ik heb in een buurt gewoond waar ik als enige elke dag naar mijn werk reed. De rest zat allemaal thuis. Buren stonden ingeschreven als alleenstaand bijstandsmoeder, maar ondertussen woonde wel manlief bij ze, maar dan natuurlijk niet ingeschreven. En al die mensen in de bijstand kregen ook nog allemaal huur- en zorgtoeslag, gratis spullen van de gemeente en de BredaPas waarmee ze voor bijna niets naar de Efteling konden e.d. Sindsdien denk ik een stuk anders over deze 'zielige minima'. Helaas is het ook cultuur om niet te werken.

Dat is idd precies mijn buurt :j Onze bijstandsburen hebben allemaal een auto voor de deur en roken allemaal stuk voor stuk.. Nou sorry hoor, maar dan gaat het er bij mij niet in dat ze echt iedere cent om moeten draaien :n

Gamblerscup, ik geloof niet dat het allemaal zo erg is, ze zeggen allemaal dat ze voor het geld wat ze krijgen niet aan het werk gaan.. Als mijn buren al 12 jaar op deze manier leven, dan willen ze blijkbaar niet anders en die indruk geven ze me ook.. Met alles wat ze zeggen en doen bevestigen ze die indruk..

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:03

GamblersCup schreef:
Mensen met een bijstandsuitkeringen zitten op een houtje te bijten. Die moeten maar kijken of ze elke maand weer rond kunnen komen, een héleboel mensen eigenlijk gewoon NIET, zo weinig krijgen ze. En die mensen moeten ook hun kleding wassen (dus hebben een wasmachine nodig). Dus ja, dat daar een potje voor is, lijkt me niet meer dan redelijk. En het leuke is, alles aan "potjes" is ook weer tot een bepaalde grens. Ze vragen wel om een MacBook, maar denk maar niet dat ze die krijgen hoor! Zelfs het voorbeeld van de wasmachine: je mag een wasmachine kopen, maar tot 200 euro bijvoorbeeld. Enig idee wat een normale, goede wasmachine kost?
Dus dat gezeur "ze krijgen dit, ze krijgen dat, het is niet eerlijk want ik moet werken".... ik zou voor geen goud in de bijstand willen, je bent afhankelijk, je hebt elke maand stress om de touwtjes aan elkaar te knopen, je schaamt je dood omdat je voor álles wat je nodig hebt moet vragen en je handje op moet houden. Alles wordt gecontroleerd, de uitgevende instantie kijkt altijd over je schouder mee. Leuk, mag je naar de voedselbank als je een beetje pech hebt! En oh jee, als je een bepaald dieet moet volgen omdat je niet tegen bepaald eten kunt... nou ja, dan kun je de hele maand geen koffie kopen want dat voedsel is duurder en je hebt al geen dubbeltje meer over. Nou ja, dan lenen we wel weer bij familie...

Goed, er zijn er waarschijnlijk genoeg die dat voor lief nemen omdat ze dan met hun luie donder niet op hoeven te staan om te gaan werken. Ik denk inderdaad ook dat er genoeg zijn die best zouden kunnen werken. Maar er zijn er nóg meer die niet voor niets in de bijstand zitten, en sommige mensen hier scheren ze even voor het gemak allemaal over 1 kam, dat "het zo lekker makkelijk is". Nee dus, in die doelgroep komen zoveel psychische problemen voor door de stress.

Afijn, nogmaals: ik zou zelf ook echt never nooit in een kas gaan werken. Maar ik kán werken, dus heb ik wél een baan.

Ehm ik heb als starter een prima wasmachine van 80,- 2e hands! Waarom zou dan iemand in de bijstand perse een NIEUWE moeten hebben, als deze door een ander betaald word. Mijn budget is echt niet hoger voor een wasmachine (en niet alleen van mij maar van vele andere)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:11

Omdat degene die in de bijstand zit geen tweedehands mag kopen. Het moest nieuw zijn, met garantie, zodat ze er zeker van konden zijn dat het ding nog een aantal jaar meegaat en omdat ze de bon moesten hebben. Anders geen geld voor een wasmachine. Persoon in de bijstand maakt het niet uit, tweedehands kan net zo goed zijn. Maar ja, dan mag die 80 euro zelf opgehoest worden, en als je aan het einde van de maand al geld te kort komt om eten te kopen, kun je niet sparen.

Iemand had het over "met een bijstandsuitkering plus alle extra's boven het minimum inkomen uitkomen" maar dat is onmogelijk. Tenzij je zwart werkt of iets anders uitvreet.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:13

Ten eerste komt dit uit de Telegraaf en is het natuurlijk stemmingmakerij. (Telegraaf = waardeloze krant)
Maar daarnaast is het niet meer dan normaal dat mensen voor hun uitkering gaan werken, voor zover ze kunnen. Ook mensen met een beperking kunnen wel íets doen voor hun geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:14

sflj schreef:
Ten eerste komt dit uit de Telegraaf en is het natuurlijk stemmingmakerij. (Telegraaf = waardeloze krant)
Maar daarnaast is het niet meer dan normaal dat mensen voor hun uitkering gaan werken, voor zover ze kunnen. Ook mensen met een beperking kunnen wel íets doen voor hun geld.

Het is ook op tv geweest :j

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:15

Ze krijgen alle belastingen, kranten, sportclubs cadeau. Dus als je die bedragen allemaal optelt bij de uitkering die ze krijgen.... zitten ze inderdaad boven het minimum... en dat zonder te werken....
Zie het ook om mij heen gebeuren in de woonwijk. Niet werken, wel een auto/paard/motor/dure vakantie

En wij maar hard werken om alles te kunnen betalen. Want ja, wij moeten wel de 750 gemeente belasting betalen, en de afvalheffing, en de waterschapsheffing, en de parkeervergunningen, en de sportclub, en de krant en alle andere belastingen waar de bijstand weer van betaald word.
Vind het niet zo gek dat hard werkend NL begint te steigeren bij dit soort verhalen. Zij betalen namelijk de belastingen waar de bijstand van betaald wordt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:16

sflj schreef:

Het is niet meer dan normaal, maar helaas gebeurt het dus niet :n want een uitkering is veel lucratiever als een baan voor het minimumloon :D want met een uitkering vang je net zoveel (of meer) en hoef je er niets voor te doen :D STUKKEN beter toch? Niet werken en toch geld krijgen :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:16

Ja, maar kaswerk is zwaar werk, dus ik kan me zo voorstellen dat 3/4 daar van afziet. Ik vind het ook maar een apart, mager bericht: wat als ze naast zwaar lichaemlijk kaswerk ook een ander soort baan hadden aangeboden wat niet zoveel van je lichaam vergt? Was de opkomst dan ook zo gering?

Ik denk dat de "bijstandstrekkers" hiermee in een slecht daglicht gesteld worden, want ze bieden dann ook wel weer een jofele baan aan zeg... iets wat half Nederland niet zou kunnen bij wijze van.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:18

Evelli, ik weet niet hoe jij aan jouw beeld van bijstand komt? Maar dit strookt niet met de werkelijkheid _O- Niet eens een beetje.

Ben wel van mening dat mensen die kúnnen werken gewoon móeten werken.
Fijn dat de regels worden aangescherpt, alleen zullen er wederom goeden moeten lijden onder de kwaden, maar dat is in alles.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:19

Evelli schreef:
Zie het ook om mij heen gebeuren in de woonwijk. Niet werken, wel een auto/paard/motor/dure vakantie

Dat kan niet eens want als je aanspraakt wilt maken op een uitkering moet je eerst je eigen vermogen opmaken, dus paard, motor, auto ed eruit en daarvan leven tot je niet meer kunt.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:26

tja ik vind dat iedereen die kan werken moet werken.

Dat het niet klopt met subsidies ect ben ik al langer achter. Toen ik nog student was kreeg ik overal kwijtschelding voor, huursubsidie ect.

Toen ik klaar was ben ik gelijk full time gaan werken en kreeg ik niets meer. Geen probleem hoor, maar ben er serieus geen euro op vooruit gegaan! alles wat ik nu over heb gaat op aan extra kosten. IK vind het geen probleem en dop graag mijn eigen boontjes, maar soms is het wel krom, nul stimulans om te gaan werken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:27

anneliesdj schreef:
Evelli schreef:

Dat kan niet eens want als je aanspraakt wilt maken op een uitkering moet je eerst je eigen vermogen opmaken, dus paard, motor, auto ed eruit en daarvan leven tot je niet meer kunt.

Spullen op de naam van een ander ;) werkt heel goed blijkbaar.

Quellian schreef:
Evelli, ik weet niet hoe jij aan jouw beeld van bijstand komt? Maar dit strookt niet met de werkelijkheid _O- Niet eens een beetje.

Ben wel van mening dat mensen die kúnnen werken gewoon móeten werken.
Fijn dat de regels worden aangescherpt, alleen zullen er wederom goeden moeten lijden onder de kwaden, maar dat is in alles.

Tijdje meegelopen op het callcenter van de bijstandsafdeling van de gemeente :) dus weet wel degelijk wat ik allemaal gehoord en gezien heb.
Daarnaast ken ik voldoende mensen in de bijstand die wel een auto hebben (op de naam van...) op vakantie gaan (geboekt door....) een paard op de naam van een ander, motor op de naam van iemand anders. Partner niet ingeschreven op het adres = alleenstaand = meer uitkering en meer voordeeltjes :)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:27

Denk hier maar eens over na:

Iemand heeft een hele goede opleiding, als diegene werk kan vinden heeft deze persoon een prima loon...
Als deze persoon door wat voor reden dan ook in de ww komt, krijg je nog 70% van je loon wat je verdiende bij je baas...

Nu had je een prima baan met een goed loon, je komt daadwerkelijk in de ww, dus krijgt nog maar 70%.. dat is al een hele stap terug..
Om je goede wil te tonen ga je maar werk onder je niveau doen, dus je verdiend al stukken minder... en na het seizoen wordt je er weer net zo
vrolijk uitgeflikkerd door je baas, dus je komt weer in de ww, dus weer 70% van je laatst verdiende loon, hoppa, weer een hele stap terug!
En dan ontstaan de problemen, omdat je eerst een goede baan hebt, heb je aan de hand van die inkomsten bijvoorbeeld een huis gekocht, maar omdat je
werk onder je niveau moet doen, wordt het lastig om alles nog te kunnen betalen, maar goed, misschien gaat het nog net.
En als je dan weer van je ''mindere'' loon 70% krijgt, gaat het (meestal) niet meer.. en het probleem is ontstaan...

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:31

Ell_en schreef:
Denk hier maar eens over na:

Iemand heeft een hele goede opleiding, als diegene werk kan vinden heeft deze persoon een prima loon...
Als deze persoon door wat voor reden dan ook in de ww komt, krijg je nog 70% van je loon wat je verdiende bij je baas...

Nu had je een prima baan met een goed loon, je komt daadwerkelijk in de ww, dus krijgt nog maar 70%.. dat is al een hele stap terug..
Om je goede wil te tonen ga je maar werk onder je niveau doen, dus je verdiend al stukken minder... en na het seizoen wordt je er weer net zo
vrolijk uitgeflikkerd door je baas, dus je komt weer in de ww, dus weer 70% van je laatst verdiende loon, hoppa, weer een hele stap terug!
En dan ontstaan de problemen, omdat je eerst een goede baan hebt, heb je aan de hand van die inkomsten bijvoorbeeld een huis gekocht, maar omdat je
werk onder je niveau moet doen, wordt het lastig om alles nog te kunnen betalen, maar goed, misschien gaat het nog net.
En als je dan weer van je ''mindere'' loon 70% krijgt, gaat het (meestal) niet meer.. en het probleem is ontstaan...

:j Precies, ik ken inderdaad mensen die in deze situatie zitten. Deze mensen willen echt wel werken, maar té veel onder je niveau werken is eigenlijk ook geen optie...

050206051012

Re: 'Bijstandstrekkers willen kas niet in'

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:34

Precies Ell_en... en zo komen mensen in de poep terecht.

Evelli, uitschot heb je in alles.
De regels van de bijstand worden flink aangescherpt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:35

Quellian schreef:
Evelli, uitschot heb je in alles.
De regels van de bijstand worden flink aangescherpt.

En terrecht!
Het is al een goed begin dat de databases van allerlei instanties op elkaar worden afgestemd en toegankelijk worden voor de gemeente.
Die zouden véél meer inzicht moeten krijgen en meer "macht" om te kunnen ingrijpen.