Terug gaan naar de gulden is toch de beste oplossing?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:25

Mist schreef:
Een betere oplossing zou zijn de zwakke landen zoals griekenland, portugal spanje en wellicht een hoop ex oostblok landen uit de euro te zetten. Deze waren al gewend om bij tekorten gewoon geld bij te drukken....en nu hebben ze geen controle meer over hun munteenheid dus kunnen wij diep in de buidel tasten. Op een gegeven moment kunnen we dat niet meer opbrengen en kunnen we euro's gaan bijdrukken.

Griekenland vertegenwoordigt qua "product" maar 2% van europa....kun je nagaan wat er gebeurt als een groot land in de problemen komt!

i agree

Electra63

Re: Terug gaan naar de gulden is toch de beste oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:31

Men wilde ooit Griekenland graag in de euro. Hoe meer landen de euro gebruikten als munteenheid, hoe sterker de euro werd, was toen het oordeel. Je kan nu niet beslissen om die landen eruit te gooien, alleen zij zelf kunnen besluiten om eruit te stappen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:44

Caye schreef:
i agree

Leg uit??

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:54

Mijn neming wat ze daar post. Weinig aan toetevoegen

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:16

Mist schreef:
Een betere oplossing zou zijn de zwakke landen zoals griekenland, portugal spanje en wellicht een hoop ex oostblok landen uit de euro te zetten.

Goed plan, met name de ex-oostblok landen, laten we de landen er uit flilkkeren die nog een economische groei hebben. Als we dan meteen de gulden weer invoeren weet je zeker dat Nederland straks geen cent meer heeft om uit te geven. En ja dan kan Nederland weer blij zijn want als niemand wat kan kopen zullen de prijzen ook vanzelf gaan dalen. :7

Maar even serieus, het feit dat we onlangs de oost Europese landen hebben toegelaten zal misschien de redding kunnen betekenen van de EU. Deze landen hebben in verhouding minder staatsschuld dan lidstaten die al langer bij de EU zitten. Tussen 2008-2011 hebben ze al meer economische groei laten zien dan de andere EU landen en economen verwachten dat deze trend in 2012 doorzet omdat ze in verhouding minder hoeven te bezuinigen. Daarnaast hebben ze veel hervormingen moeten uitvoeren om toegelaten te worden tot de EU waardoor het staatsapparaat veel effectiever is in landen als bijvoorbeeld Spanje, Italië en Griekenland. Deze landen uit het Schenden verdrag zetten zal daarom eerder een negatief dan positief effect hebben op de Euro.

En het idee van Geert om terug te gaan naar de euro wil ik eigenlijk niet eens op ingaan. Soms denk ik dat Wilders stiekem zijn kiezers uit zit te lachen, dat hij grinnikend naast Rutte zit in het torentje; "moet je horen wat ik ze nu weer wijs heb gemaakt".

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:21

Citaat:
Deze landen hebben in verhouding minder staatsschuld dan lidstaten die al langer bij de EU zitten. Tussen 2008-2011 hebben ze al meer economische groei laten zien dan de andere EU landen en economen verwachten dat deze trend in 2012 doorzet omdat ze in verhouding minder hoeven te bezuinigen.

Toch jammer dat we Turkije hebben laten lopen dan. :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:50

randalinpony schreef:

Ja dat mocht niet van Geert, daarom is hij bij de VVD weggegaan omdat die toelating niet wilde uitsluiten.
Intussen hebben de "oude" eurolanden zo gezeurd dat de Turken geen behoefte meer hebben, voor hun economie hebben ze Europa niet nodig die is booming

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:55

Vergeet niet dat er bakken met subsidie naar de oostbloklanden gaat ! economische groei creeeren is dan ook niet zo moeilijk. Ik werk met polen en hongaren en die zeggen beide hetzelfde, door corruptie komen ze in hun eigen land als (bouwbedrijf bv ) niet aan de bak ! alle opdrachten gaan naar de voormalige staatsbedrijven, ze kunnen daar geen droog brood verdienen, tenzij je mensen in de bestuurslagen kent.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:37

We geven Griekenland miljoenen euro's omdat ze in de euro moeten blijven i.v.m. de economie,maar Nederland zou wél uit de euro kunnen?
Als Wilders de gulden terug wil,waarom mag Griekenland dan de griekse Dragme niet terug?

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:47

Niet terug naar de Gulden, die tijd is geweest en terug gaan komt veel te veel bij kijken. Nieuwe munteenheid starten met de sterke landen, zoals de Scandinavische landen ben ik wel voor.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:50

gohya schreef:
We geven Griekenland miljoenen euro's omdat ze in de euro moeten blijven i.v.m. de economie,maar Nederland zou wél uit de euro kunnen?
Als Wilders de gulden terug wil,waarom mag Griekenland dan de griekse Dragme niet terug?

Waarom zou Griekenland de dragme terug willen als de andere Europese landen elke paar maanden met bakken geld aan komen zetten? ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:51

mylittlejoy schreef:
gohya schreef:

Waarom zou Griekenland de dragme terug willen als de andere Europese landen elke paar maanden met bakken geld aan komen zetten? ;)

Ja dat bedoel ik dus,als ze geen bakken geld krijgen wilden ze gewoon terug naar de Dragme.Maar nee dat mag niet gebeuren.Maar nederland? ach ja hoor die mag van Wilders wel terug naar de gulden.
Klinkt erg tegenstrijdig,uh klinkt? het ís tegenstrijdig wat hij zegt.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 12:17

sarabande schreef:
randalinpony schreef:

Ja dat mocht niet van Geert, daarom is hij bij de VVD weggegaan omdat die toelating niet wilde uitsluiten.
Intussen hebben de "oude" eurolanden zo gezeurd dat de Turken geen behoefte meer hebben, voor hun economie hebben ze Europa niet nodig die is booming

Turkse economie groeit 8,5%

http://nos.nl/artikel/358104-turkse-eco ... it-85.html

'Terug naar gulden kost 4500 euro per jaar’
http://www.destentor.nl/nieuws/algemeen ... quo%3B.ece

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:16

Ik moet wel dat zeggen dat ten tijde van de gulden alles wel veel goedkoper was. De prijzen zijn bijna verdubbeld en soms meer dan dat. Ook al beloofden ze ons dat dat niet zou gebeuren, maar je zag het stijgen.
We hadden nooit aan de euro moeten beginnen.

Terug gaan naar de gulden heeft geen nut, de prijzen gaan er niet van dalen en dat is toch wel de voornaamste reden en hoop waarom mensen terug willen naar de gulden.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:20

Hij zegt er namelijk niet bij wat dan de gevolgen zullen zijn en hoe duur het is om hem weer in te voeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:27

franka75 schreef:
Hij zegt er namelijk niet bij wat dan de gevolgen zullen zijn en hoe duur het is om hem weer in te voeren

Dat zeiden ze bij de invoering van de euro ook niet en toen was Geert Wilders er nog niet hoor ;)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 23:50

Mindim schreef:
Dat zeiden ze bij de invoering van de euro ook niet en toen was Geert Wilders er nog niet hoor ;)

Waar was hij niet??? Hij zat sinds 1999 in de 2e kamer voor de VVD en stemde voor de invoering van de euro

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 00:29

Ik bedoel dat hij er nog niet zo was als nu, als leider van de PVV met een podium om zijn ideeen te uiten zoals hij nu doet, als leider van een politieke partij. Destijds hoorde je niemand over Geert Wilders en zijn ideeen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:15

Waarom gooien we het geld niet gewoon weg en gaan we weer over op ruilhandel :o

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:32

antje_vip schreef:
Waarom gooien we het geld niet gewoon weg en gaan we weer over op ruilhandel :o

Uhm miss. omdat; van Ruilen komt Huilen? ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:48

Nou vraag ik me zomaar af of jij al bent benaderd voor die vrijgekomen partijplek door Geert Wilders, Antje_vip. :D

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 01:15

Ja een Brits bureau zegt dat... Uit ervaring kan ik je vertellen dat vrijwel alle Britten er zo over denken (en ik spreek er een hoop tegenwoordig, aangezien ik er woon. :+ ): uit die Euro stappen en hop, naar de eigen munteenheid. Verschil is alleen denk ik dat zij hun munteenheid gehouden hebben, maar ik denk niet dat het zo simpel zou zijn om terug te gaan naar de gulden. Zullen vast een heleboel haken en ogen aan zitten die misschien lastig van tevoren in te schatten zijn.

Misschien hadden er we er nooit aan moeten beginnen, maar 'als hadden komt is hebben te laat'; we kunnen er maar beste proberen zo goed mogelijk uit te komen... :')

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 09:38

randalinpony schreef:
Nou vraag ik me zomaar af of jij al bent benaderd voor die vrijgekomen partijplek door Geert Wilders, Antje_vip. :D

Moet vast lukken er komen her en der steeds meer plekken vrij :D

Intussen is het Britse rapport nagerekend door de centrale rekenkamer die een totaal andere uitkomst heeft en ook nogal wat hiaten ziet. De economie in Engeland is er bijvoorbeeld ook niet op vooruit gegaan ondanks dat ze geen euro hebben.
De economische crisis is een wereldwijde crisis die bij de banken begonnen is heeft niets met de muntsoort te maken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 11:20

Ze zullen mij niet vragen voor de vrij gekomen plekken. ;)
Ik heb vorige week vrijdag op t.v. weer even duidelijk gemaakt hoe ik nu over de PVV denk.
Jammer dat niet álles uit gezonden werd,denk dat het wel netjes moet blijven op t.v.?

En de gulden? die komt nooit meer terug.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 16:08

randalinpony schreef:

?