Dokters moeten recht krijgen pasgeboren baby te doden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:49

skyline schreef:
Hmm ik kan nog wel snappen dat je als ouder geen gehandicapt kind zou willen hebben omdat die gewoon lastig mee komen in de maatschapij maar dat licht er ook maar weer net aan wat voor handicap het kind heeft en hoe erg . Maar ik vind het wel belachelijk om dan maar gelijk dat kind uit te moorden als het levend is ,
Dan had je maar abortus moeten doen of het veilig moeten doen als je geen kinderen wilde.

Heel soms wordt dat dan niet gezien :n

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:50

GamblersCup schreef:
Wat ik daar van vindt? Het is daily mail... dan weet je genoeg. De grootste onzin en roddels, niks serieus en niks officieel of gestaafd ;)

Dat hoop ik dan maar.
Wat een vreselijk bericht zeg, brrrr.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:50

wat betreft zwaar gehandicapt begrijp ik het... Hoe egoistisch het ook lijkt :) Ik heb een meervoudig gehandicapt broertje dus ik kan me er 100% in vinden dat iemand hier niet voor zal kiezen. Het kan een leidingsweg zijn voor zowel ouders als het kind. Maar als het ongewenst is (dus wel gezond)... dát snap ik dan niet, dan had je gewoon veel eerder abortus moeten doen of ter adoptie opgeven.

Mijn broertje is overigens gehandicapt geworden bij de geboorte, hij zou gezond zijn geweest als hij er een dag eerder via keizersnede uit was gehaald, helaas had hij zuurstof te kort en luisterde het ziekenhuis niet, die wouden dat hij op de "natuurlijke" wijze op de wereld kwam en hierdoor heeft hij een zware hersenbeschadiging opgelopen.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 01-03-12 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:52

lifaya schreef:
wat betreft zwaar gehandicapt begrijp ik het... Hoe egoistisch het ook lijkt :) Ik heb een meervoudig gehandicapt broertje dus ik kan me er 100% in vinden dat iemand hier niet voor zal kiezen. Het kan een leidingsweg zijn voor zowel ouders als het kind. Maar als het ongewenst is (dus wel gezond)... dát snap ik dan niet, dan had je gewoon veel eerder abortus moeten doen of ter adoptie opgeven.

Klopt... dit snap ik ook nog wel...
Ik zat afgelopen zondag Reportage te kijken... dat kindje leed echt vreselijk...
Maar bij 'ongewenst', nee... dat past mij niet.

Rennie89

Re: Dokters moeten recht krijgen pasgeboren baby te vermoorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:53

Heb nog even wat toegevoegd bij mijn tekst. Ik krijg altijd te horen van mensen dat het echt niet zo zwaar kan zijn, een gehandicapt kind in het gezin... Nou geloof me, die kunnen het goed fout hebben....

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:57

Excuseer :?

Ik denk dat, als dat recht er zo nodig zou moeten komen, dit altijd nog bij de ouders ligt. Ik geloof dat iedereen voor zichzelf mag bepalen of iemand 'ongewenst' is of niet.
In Duitsland in de jaren '30 en '40 bestonden er ook dergelijke theorieën. Ik word er een beetje bang van.

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 14:58

Er staat toch ook niet dat het kind vermoord moet worden ? ,
Er staat dat als dat gewenst is volgens de ouders dat het dan kan.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:00

De vraag is, wat is vermoorden? Is dat ook het besluiten dat verdere behandeling niet zinvol is? Beademing stopzetten? Geen medicijnen meer geven? Overdosis pijnstilling? En wat als een kindje met 24 weken geboren wordt en de ouders boven hopen en raken niet overtuigd wanneer de artsen vertellen dat verdere behandeling niet zinvol en menswaardig is?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:01

Glitfaxi schreef:
Doctors should have the right to kill newborn babies because they are disabled, too expensive or simply unwanted by their mothers, an academic with links to Oxford University has claimed.

Ik lees dat hier toch echt. DOKTER krijgt het recht INDIEN de baby gehandicapt, te duur OF ongewild is door de moeder.

Edit: mijn post was een reactie op Skyline, om verwarring te voorkomen :)

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:04

Saar88 schreef:
Glitfaxi schreef:
Doctors should have the right to kill newborn babies because they are disabled, too expensive or simply unwanted by their mothers, an academic with links to Oxford University has claimed.

Ik lees dat hier toch echt. DOKTER krijgt het recht INDIEN de baby gehandicapt, te duur OF ongewild is door de moeder.

Edit: mijn post was een reactie op Skyline, om verwarring te voorkomen :)

Ja maar dat betekend volgens mij niet dat als de ouders het niet willen dat de dokter het kind dan als nog mag vermoorden :=

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:15

odetteke schreef:
De vraag is, wat is vermoorden? Is dat ook het besluiten dat verdere behandeling niet zinvol is? Beademing stopzetten? Geen medicijnen meer geven? Overdosis pijnstilling? En wat als een kindje met 24 weken geboren wordt en de ouders boven hopen en raken niet overtuigd wanneer de artsen vertellen dat verdere behandeling niet zinvol en menswaardig is?

Dat vraag ik me ook af... Ik heb een collega gehad die een kindje kreeg met Trisomie 13 afwijking, totaal geen vooruitzicht. Maar het kind móest behandeld worden, ondanks dat de ouders zeiden van 'stop maar'. Als ze het stopzetten wilden doorzetten, zouden ze waarschijnlijk uit de ouderlijke macht worden gezet.
Zij zagen hun kind als oefenobject voor de artsen... na 6 dagen is het kindje alsnog overleden. GODZIJDANK volgens mijn collega...

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:19

Term vermoorden klinkt heel slecht maar denk dat het heel erg van de situatie af hangt. Ik ben wel van mening dat wanneer bekend wordt dat een kind dat nog in de buik zit en niet geheel levensvatbaar is, geaborteerd mag worden indien blijkt dat het kind er zo aan toe is dat het geen fatsoenlijk leven kan hebben. Dan is uiteraard nog de vraag wat noem je fatsoenlijk? En wat mankeert het kindje. Niet in alle gevallen is het vooraf bekend dus daar is geen kant en klaar antwoord op te geven.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:26

Ik ben wel van mening dat een leven beeindigt mag worden, maar alleen bij goede redenen en dus zeker niet omdat een kind te duur is....

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:27

:r ... Meer kan ik er nu even niet over zeggen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:28

Niet dat dit er ooit door komt... maar -:(-

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:29

Waarom moet dat nou weer 'vermoorden' heten?

Ik zou er wel voor zijn als doktoren wat meer gericht zouden zijn op het beëindigen van een leven. Dat is nu moeilijk voor ze omdat ze zijn opgeleid tot 'beter maken'.

Ouders zijn op zo'n moment veel te emotioneel en vooral de moeder zit onder de hormonen waardoor het moeilijk is om een rationele beslissing te nemen. Het zou de taak van de arts moeten zijn om ze in ieder geval te wijzen op de realiteit.

En dan gaat het imo helemaal niet om geld, maar de bescherming van zo'n kind. Dat heeft namelijk nog wel een heel leven te leven, ook als de ouders er niet meer zijn. Ouders willen wel alles voor hun kind doen, maar zij hoeven dat leven niet te leven; dat zal het kind zelf moeten doen. Imo hebben kinderen het recht om daarvoor behoed te worden, en dat is op zo'n moment de taak van de arts.

Zodra een kind een paar jaar oud is, zelfstandig kan ademen en in een karretje hangt, dan is het een stuk moeilijker om dan nog zo'n beslissing te nemen. Het beste is om dit te doen als het kindje pas geboren is en nauwelijks levensvatbaar is.

Bovendien vind ik dat mensen dit soort scenario's beter moeten overdenken voor ze zwanger (willen) worden. Als je eenmaal zwanger bent dan wordt het lastig.

Soms is de dood een groter geschenk dan het leven.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:32

:r :r

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:32

Geef deze baby dan aan mensen die heel graag kinderen willen maar zelf niet kunnen krijgen :)*

Als je soms hoort hoe lang deze mensen op wacht lijsten staan :list: en bijna god moeten zijn om zo kindje te mogen ontvangen

Vind maar rare tekst %) :r
Laatst bijgewerkt door sporten op 01-03-12 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:33

LindyH schreef:

Precies.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:33

Heerlijk zo'n ongenuanceerde discussie over een uiterst genuanceerd onderwerp...

Even for the record, het 'beruchte' groninger protocol voor levensbeeindiging bij pasgeborenen is enkel van toepassing bij kindjes die toch op korte termijn sterven en tot hun sterven enkel uitzicht hebben op vreselijke pijnen. Niet iets dat je ook maar iemand toewenst..

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:39

Ergens kan ik me er wel in verplaatsen, als je ziet hoeveel baby's/kinderen geen huis hebben, of dat de situatie thuis bar en boos is omdat ze ongewenst zijn. Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat ik achter de uitspraken van die filosoof sta!
Als het gaat om baby's met zeer ernstige afwijkingen, zowel lichamelijk als geestelijk, vind ik dat er wel een mogelijkheid moet zijn. Ik heb een lange tijd in de gehandicapten zorg gewerkt en als je ziet wat het met mensen doet, zowel ouders en kind, dat gun je bijna niemand.
Het is vooral zwaar om te zien wanneer iemand het besef heeft anders te zijn, helemaal niets zelfstandig kan doen, veel pijn heeft en hier gewoon niets aan kunnen doen. Is het dan niet enorm egoïstisch om een dergelijk persoon koste wat het kost in leven te houden, omdat dat nou eenmaal de taak is van artsen?

@sporten, mensen staan idd enorm op de wachtlijst maar dat is niet omdat er geen ''aanbod'' is, dit is omdat er enorm strenge regels zijn.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:39

Quellian schreef:
LindyH schreef:

Precies.

Ja maar dan wel als je daar zelf over mag beslissen. Niet omdat je moeder je niet wilt.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:42

Dit is een heel lastig onderwerp, maar ik heb laatst gelezen in de Viva geloof ik, dat er een moeder was, met een baby die een huidziekte had, waardoor bij elke aanraking wonden ontstonden. Deze wonden genazen eigenlijk niet, en bij elke beweging scheurde het huidje al over. Toen de ouders wilden dat dit kindje ge-euthanazeerd zou zou worden, gaven de artsen geen gehoor. 3 keer per week moest het kindje in een azijnbadje om de wonden te ontsmetten waarbij het kindje echt enorme kreten uitsloeg van de pijn.
Uiteindelijk zag ook het ziekenhuis in dat het ondraaglijk lijden was, maar nog mocht er geen euthanasie worden uitgevoerd (als ik het goed heb begrepen) uiteindelijk is het kindje op 1 jarige leeftijd overleden. Waren de ouders wel blij het kindje te mogen hebben leren kennen, maar vonden ze het erg erg dat het zo geleden heeft.

Wat ik hiermee wil zeggen is, dat het volledig afhankelijk is van de situatie, en eigenlijk alleen de ouders in overleg met artsen kunnen handelen.

Ik vind de woordkeus voor vermoorden wel echt bizar.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:42

Het lijkt mij wel goed dat het in heel enkele gevallen mogelijk wordt.

Ik heb jaren geleden eens een programma gezien over mensen die een meervoudig gehandicapt kind kregen. Nul toekomst, kind zou nooit iets anders kunnen dan liggen.

Die ouders hebben toen zelf besloten om het leven van hun kind te beëindigen. Ze vonden het niet menswaardig. De man (die de handeling echt deed) had geloof ik 8 jaar gevangenschap gekregen en de moeder 2 jaar, wegens medeplichtigheid.

Tsja, dat had voor mij niet gehoeven. Een daad uit liefde, was dat in mijn beleving. Maar wel geheel tegen de wet. Met consequenties. (die beide ouders overigens prima overzagen en wilden dragen. Acht jaar in gevangenschap leek ze beter dan dat kindje in leven houden. ).

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:43

Pentax schreef:
Ja maar dan wel als je daar zelf over mag beslissen. Niet omdat je moeder je niet wilt.

Helemaal niet als 'je moeder je niet wilt', want dan had moeders maar moeten nadenken! En dan zijn er genóeg mensen die op een kindje zitten te wachten.
Ik bedoel puur als het kindje totaal geen vooruitzichten heeft op een net leven, dat het leven mensonterend is.