Opvattingen over uitkeringsgerechtigden: stof tot nadenken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Opvattingen over uitkeringsgerechtigden: stof tot nadenken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:20

Ik weet niet of werken als niet leuk, onprettig of wat dan ook wordt beschouwt. Maar het is wel een verplichting waar je maar moeilijk onderuit komt. Het is ook nodig om de maatschappij draaiende te houden, en ja, ik denk dat het daarom ook wel vaak voorkomt dat mensen niet op de plek zitten waar ze graag op zouden zitten.
Vergelijk het eens met school: Ik ben superblij dat ik educatie heb mogen genieten. Maar ik heb school toch heel vaak vervloekt, en ik stond ook niet bepaald bekend om mijn fantastische aanwezigheidspercentage :') .

Mensen met een uitkering ed. weten zich aan deze verplichtingen te onttrekken. Terwijl werken gewoon nodig om deze maatschappij draaiende te houden (wat denk ik de kern van het probleem is)

Persoonlijk denk ik ook, dat het heel makkelijk is om te zeggen dat je niet kán werken als je onder deze 'verplichting' uit wil komen... Waar een wil is, is een weg denk ik dan altijd maar. Tuurlijk heb je mensen die écht niet kunnen werken. Maar in veel gevallen is het denk ik een kwestie van concessies doen; je kunt door je lichamelijk/geestelijke beperking misschien niet de functie (met bijbehorend salaris) uitoefenen waar je altijd van gedroomd hebt. Maar ik denk dat er vaak echt nog wel dingen mogelijk zijn. Maar ja. Als je dan een uitkering krijgt van de staat, die bijna net zo hoog is als het salaris dat je zou gaan verdienen. Dan snap ik dat mensen de keuze maken om niet te gaan werken. Terwijl werken iets oplevert voor de maatschappij, en thuiszitten met een uitkering de maatschappij iets kost.
Dan heb ik het alleen nog maar over de ziektewet.

Want om in de bijstand te zitten hoef je (naar mijn weten) niet eens ziek te zijn of wat dan ook, da's gewoon een kwestie van niet willen. En als iemand die wel werkt amper meer verdient. Ja, dan snap ik dat dat zuur is.

Dus ja, conclusie: Ik denk dat jaloezie wel een bepaalde rol speelt, omdat mensen met een uitkering zich kunnen onttrekken aan bepaalde verplichtingen. Hoewel het me best vervelend lijkt om geen baan te hebben; geeft dat natuurlijk wel een stukje vrijheid en je krijgt er nog geld voor ook. Daarnaast denk ik ook dat het meespeelt dat iemand die werkt een aanwinst is voor de maatschappij en de economie draaiende houdt. En iemand die niet werkt, eigenlijk alleen maar geld kost. Dus ja.. Ik snap de afgunst :)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:28

In het algemeen vind ik werken zonde van m'n tijd, maar tegelijk ga ik er van uit dat iemand met een uitkering die heeft omdat daar een reden voor is.
Misschien is het met meningen en vooroordelen over uitkeringsgerechtigden net als met andere ingesleten meningen:
- ambtenaren doen niets
- leraren hebben een luizenbaantje want die hebben om de haverklap vakantie
- alle politici liegen
- alle vrouwen willen trouwen en kinderen krijgen
- alle mannen die van winkelen houden zijn homo

Mensen denken dat volgens mij niet als resultaat van observatie en analyse, maar omdat wij Nederlanders er om onbegrijpelijke redenen van overtuigd zijn dat we óveral een mening over moeten hebben. En omdat het godsonmogelijk is om je overal voldoende in te verdiepen om tot een onderbouwde mening te komen, adopteren we voor het gemak op veel punten een soort algemene mening waarmee je altijd goed zit omdat er altijd anderen zijn die diezelfde algemene mening als hun eigen mening verkondigen.
Kijk naar de gemiddelde poll op bokt: er staan soms wel 10 mogelijke meningen, maar je kunt zelden of nooit aankruisen: 'ik heb geen verstand van dit onderwerp en dus ook geen mening'.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:34

gummie schreef:
Mensen die van een bepaalde uitkering leven:
- willen niet werken, zijn lui en gemakzuchtig en maken misbruik van de samenleving

Er is inderdaad een groep mensen die het allemaal wel prima vindt om niet te werken. Dat betekent niet dat merendeel of iedereen dit uitgangspunt heeft.

gummie schreef:
- ontvangen bijna meer geld dan een minimumloon dus kun je beter in de bijstand gaan dan gaan werken

Er is inderdaad een tijd geweest dat je voor iedere poep en scheet bijzondere bijstand kreeg. De regels zijn nu wel aangescherpt. Wanneer je hard werkt, weinig verdient en bijna net zoveel overhoud als iemand die niet werkt en veel toeslagen ontvangt, kan ik me die irritatie voorstellen.

gummie schreef:
- werken is niet leuk
- in de bijstand zitten is leuk en makkelijk want dan hoef je niet te werken
- uitkeringstrekkers verdienen geen vakantie
- alle mensen die van een uikering leven maken misbruik van de samenleving en het systeem.

Werken is heel leuk, je blijft draaien in de maatschappij. Ik zou ook niet weten waarom je vakantie moet hebben als je niet werkt. Op vakantie gaan is iets anders. Maar waarvan moet je vrij nemen, solliciteren? De laatste stelling klopt inderdaad niet.

gummie schreef:
Mijn vraag is nu:
1. hoe komt het dat mensen menen dat anderen niet willen werken?
2. hoe komt het dat mensen menen dat in de bijstand zitten wel leuk is?
Mensen menen dat anderen niet willen werken omdat er vaak voldoende werk is. Je moet wel een stapje terug willen doen. Ik heb ook papieren, ben prima opgeleid maar je wil niet weten hoeveel wc's ik heb schoon gemaakt omdat er geen werk in mijn branche was. Die mentaliteit ontbreekt nog wel eens.

gummie schreef:
Is het antwoord misschien:
1. de antwoordgever heeft zelf een hekel aan werken en zou liever in de bijstand zitten
2. de antwoordgever ervaart werken als "moeten" en niet als uitdagend, zinvol, interessant, een mogelijkheid tot ontplooiing, een plaats voor het aangaan van sociale contacten, een manier om trots te kunnen zijn op je eigen verdiende inkomen, etc.
3. de antwoordgever ziet de bijstand als een gunst, een verlichting, een prettige situatie.

Nee, ik denk niet dat de meeste mensen die werken dit liever niet zouden willen. Misschien wat meer vakantie, minder werkdruk en wat meer inkomsten maar ja... dromen mag. Het is de irritatie dat iemand die zegt te willen werken en vooral kan werken, niet al het werk aanneemt die voor het oprapen ligt. Werken onder je niveau dus.

gummie schreef:
Staan ze met moeite op om naar hun vreselijke baan te gaan, wetende dat er ook (overigens chronisch zieke of gehandicapte) mensen zijn die in bed mogen blijven liggen en de hele dag tv mogen kijken om welke reden dan ook?

Chronisch zieken of gehandicapten (zoals jij dit noemt) kunnen vaak niet werken omdat hun lichaam niet meer kan wat ze in hun hoofd wel heel graag zouden willen. Dit is iets totaal anders.

gummie schreef:
Hoe komt het dus dat een uitkering als iets prettigs, makkelijks en leuks wordt gezien, en vanwaar die haatdragende opmerkingen vol onbegrip jegens mensen die tot een uitkering veroordeeld zijn? Vraag ik me zomaar af.
Ik lees vooral uit jou post heel veel verwijtende opmerkingen. Ga bij je zelfs eens te rade waarom jij hiermee op zo'n negatieve wijze bezig bent ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:38

Wajong is natuurlijk een moeilijk dingetje en je kan niet verwachten dat iedereen van de hoed en de rand weet. Maar zoals al eerder werd opgemerkt moeten de goeden altijd onder de kwaden lijden.

Helaas ken ik ook mensen die niet werken omdat ze dat niet kunnen en ondertussen wel zwart blij klussen omdat een uitkering, eigenschuldsanering en een luxe leven niet helemaal samengaan. Helaas voor deze mensen is de erfenis van de zero's wel een beetje op aan te raken en wordt bij elk geval steeds beter gekeken of er toch niet een manier is om ze weer een beetje aan de slag te krijgen.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:48

Een van de oplossingen kan zijn om mensen die een uitkering hebben, zowel lichamelijk als geestelijk geen belemmeringen hebben om te werken, verplicht worden om aan de slag te gaan (evt. als vrijwilliger). Je krijgt dan een uitkering gebaseerd op het aantal uur vrijwilligerswerk dat je verricht.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:04

Allereerst vind ik dat je zelf ook wel lekker scheutig bent met de vooroordelen. Ik zal proberen enigszins punt voor punt te reageren.

gummie schreef:
De meest gehoorde negatieve opmerkingen over uitkeringstrekkers zijn:
Mensen die van een bepaalde uitkering leven:
- willen niet werken, zijn lui en gemakzuchtig en maken misbruik van de samenleving
- ontvangen bijna meer geld dan een minimumloon dus kun je beter in de bijstand gaan dan gaan werken

In de huidige crisis zitten er meer mensen met een uitkering die veel liever zouden willen werken, maar daarvoor ben ik persoonlijk weinig mensen tegengekomen die tegen wil en dank met een uitkering zaten. De meeste "uitkeringstrekkers" die ik in die tijd sprak, vonden het wel prima zo en gaven zelf aan dat ze ongeveer hetzelfde aan het einde van de maand zouden krijgen als ze zouden gaan werken. Dus ja, als je er financieel niets mee opschiet, waarom zouden ze dan gaan werken. Let op, dit waren hun eigen woorden! Dan vind ik zo iemand ook lui en gemakzuchtig.

Daarnaast ken ik ook mensen, vooral in de huidige arbeidsmarkt, die niet aan een baan geraken of fysiek echt niet (fulltime) kunnen werken. Hier heb ik niets op aan te merken en ik vind ook dat deze mensen aan alle kanten moeten worden geholpen. Dat er een substantieel deel van mijn salaris gaat naar uitkeringen voor deze mensen, kan ik mee leven. Wellicht kom ik zelf ook ooit in die situatie *even afkloppen* en dan wil ik ook geholpen kunnen worden. Maar dat een deel van het salaris waar ik me de helemaal suf voor werk gaat naar iemand die het wel makkelijk vindt zo? Ja, dat vind ik wat moeilijker te verkroppen.

gummie schreef:
Even los van het feit dat er altijd mensen zullen zijn die misbruik maken van het systeem zoals dat bestaat, en dus ook van uitkeringen... kan ik uit de uitspraken niet zozeer opmaken wat voor persoon degene is die de uitkering ontvangt maar des te meer wat voor persoon degene is die de opmerkingen maakt. Impliciet beweert diegene namelijk dat:
- werken is niet leuk
- in de bijstand zitten is leuk en makkelijk want dan hoef je niet te werken
- uitkeringstrekkers verdienen geen vakantie
- alle mensen die van een uikering leven maken misbruik van de samenleving en het systeem.

Jouw mening vind ik eerlijk gezegd wat.....gekleurd. :o Ik heb zelf een leuke baan, maar als ik zelf mocht kiezen wat ik met mijn tijd zou doen, tja, dan ging ik ook lekker 's middags mijn paarden doen. Begrijp me niet verkeerd, als ik langer dan drie weken vakantie heb, weet ik van gekkigheid ook niet wat te doen; ik hou ervan om bezig te zijn.

Ik zal ook nooit beweren dat alle mensen met een uitkering misbruik maken van het systeem. Maar er zitten er wel genoeg tussen die dat wel doen. Misschien in de huidige markt wat minder, omdat veel mensen nu hun baan verliezen, maar er zijn voldoende klaplopers tussen.

gummie schreef:
Mijn vraag is nu:
1. hoe komt het dat mensen menen dat anderen niet willen werken?
2. hoe komt het dat mensen menen dat in de bijstand zitten wel leuk is?

1. dat hebben ze me zelf verteld. Nogmaals, ik heb uitdrukkelijk niet over alle uitkeringstrekkers, maar over een aantal mensen die ik gesproken heb die zelf aangeven het wel best te vinden zo.
2. Bijstand is niet leuk, dat zal ik ook nooit beweren. Maar er maken wel teveel mensen gebruik van die best hun eigen centjes bij elkaar zouden kunnen verdienen. En dat is wat "werkenden" stoort. Iedereen draagt zijn steentje bij in de maatschappij. Degenen die die thuis zitten, dragen niet bij en worden feitelijk onderhouden door de mensen die wel werken. Wanneer dit niet anders kan, is dit alleen maar een mooi onderdeel van het Nederlandse systeem waarbij we elkaar helpen. Maar wanneer dit wél anders kan, maakt iemand misbruik van het systeem. Voor dit laatste kan ik geen waardering hebben.

gummie schreef:
Is het antwoord misschien:
1. de antwoordgever heeft zelf een hekel aan werken en zou liever in de bijstand zitten
2. de antwoordgever ervaart werken als "moeten" en niet als uitdagend, zinvol, interessant, een mogelijkheid tot ontplooiing, een plaats voor het aangaan van sociale contacten, een manier om trots te kunnen zijn op je eigen verdiende inkomen, etc.
3. de antwoordgever ziet de bijstand als een gunst, een verlichting, een prettige situatie.

1. Ik heb geen hekel aan werken, maar m'n hobby is het ook niet.
2. Werk biedt al deze dingen, zeker. Daarom wil ik graag zelf ook kunnen genieten van dat eigen verdiende inkomen en het niet allemaal op zien gaan aan mensen die in hun eigen inkomen zouden kunnen voorzien, maar dit niet willen.
3. Zie bij mijn vorige hoofdstukje, antwoord 2.

gummie schreef:
Als ambitieus en gedreven persoon met grote dromen als het gaat over een toekomstige baan, vanuit enthousiasme en de behoefte mezelf nuttig te maken en aan de samenleving bij te dragen, vraag ik mij af hoe het komt dat mensen die zulke oordelen hebben over mensen die leven van bijvoorbeeld een Wajong-uitkering, ervan uitgaan dat die uitkeringstrekkers het fijn vinden om in de bijstand te zitten en geen zin hebben om te werken.

Is dit een typisch voorbeeld van projectie misschien? Zijn het de critici zelf die liever niets zouden hoeven doen voor hun inkomen? Halen zij geen voldoening uit hun eigen werk? Zien ze het als een moeten? Leven ze de hele week naar het weekend toe? Staan ze met moeite op om naar hun vreselijke baan te gaan, wetende dat er ook (overigens chronisch zieke of gehandicapte) mensen zijn die in bed mogen blijven liggen en de hele dag tv mogen kijken om welke reden dan ook?

Ik kan hier opnieuw op ingaan, maar ik hoop dat ik boven dit al heb uitgelegd. Ik kan er overigens wel aan toevoegen dat ik maar weinig mensen ken die denken zoals jij aangeeft over alle uitkeringsgerechtigden.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 12:10

Menino schreef:
Mensen met een uitkering ed. weten zich aan deze verplichtingen te onttrekken. Terwijl werken gewoon nodig om deze maatschappij draaiende te houden (wat denk ik de kern van het probleem is).

Als je dan een uitkering krijgt van de staat, die bijna net zo hoog is als het salaris dat je zou gaan verdienen. Dan snap ik dat mensen de keuze maken om niet te gaan werken.

Want om in de bijstand te zitten hoef je (naar mijn weten) niet eens ziek te zijn of wat dan ook, da's gewoon een kwestie van niet willen. En als iemand die wel werkt amper meer verdient. Ja, dan snap ik dat dat zuur is.

Dit zijn dus precies de meningen die ik bedoel :) Hoe komt het dat je snapt dat mensen de keuze maken om niet te gaan werken als "de uitkering net zo hoog is als het salaris dat je zou gaan verdienen"?
Want volgens mij hangt het antwoord van je eigen mentaliteit af, en met deze opmerking zegt iemand toch in feite: ik heb de mentaliteit dat ik niet zou gaan werken als ik een uitkering kan krijgen die zo hoog is als het salaris? en je projecteert die mentaliteit dan toch op mensen met een uitkering, ongeacht of ze die mentaliteit daadwerkelijk hebben...?
En kun je onderbouwen hoe je bij je citaat komt "dat je niet ziek hoeft te zijn om in de bijstand te zitten en het dus een kwestie van willen is"?

Dat is mijn vraag.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 12:31

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:44

uhm ja, dat laatste...

Wat ik op school geleerd heb, is dat je een bijstandsuitkering krijgt als je te lang een (werkeloosheids)uitkering krijgt. Als je aan kunt tonen dat je echt ziek bent, kom je in de ziektewet en niet in de bijstand. Vergeef me als ik het verkeerd heb.

En verder.... Ik vind werken niet het allerleukste in het leven wat er is, omdat je een stukje vrijheid inlevert. Je moet je altijd schikken naar je werk. Je kunt niet zeggen 'morgen blijf ik een dagje thuis want de postbode komt langs' ofzo ( tenzij je ondernemer, thuiswerker of nog wat uitzonderingen bent. )
Dat heeft er opzich niet mee te maken of het werk nou leuk is of niet.
Overigens ben ik blij dat ik kan werken en mijn eigen geld kan verdienen :j
Maarja ik snap best dat als je een andere leuke dagbesteding hebt, dat het best leuk is als je geld krijgt in ruil voor niets. Dat je gewoon zelf de hele dag kunt doen wat je wil.
Ik zou zélf gillend gek worden, maar dat is ook omdat ik geen andere dagbesteding niet heb...

Ik hoop overgens nooit in de situatie te komen, dat ik moet leven van een uitkering, omdat ik dan een hele lage dunk van mezelf zou hebben, en ik graag nuttig wil zijn in de maatschappij om me
goed te voelen. Maar ik denk dat er zat mensen zijn die daar dan weer niet zo veel moeite mee hebben, en die gewoon liever thuis zitten dan werken :j Dat vind ik gewoon jammer, en onrespectvol
naar de samenleving. Soms moet je ook gewoon werk doen wat je niet leuk vindt, om ergens te komen.

én dan heb ik het dus niet over de mensen die écht niet kunnen werken, want die heb je ook idd. En ik ben al helemaal niet van de vooroordelen dat als je een uitkering hebt, je ook per se maar meteen
lui bent. Want je kunt idd niet over de situatie oordelen. Maargoed, de mensen die thuiszitten omdat ze een afwijking hebben aan hun kleine teen ken ik ook ( heb ik het wel over heel wat jaartjes geleden. De regels zijn tussentijds wel weer wat aangescherpt ) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:55

Er wordt vaak gezegd dat je vanuit een uitkering er weinig op vooruit gaat als je gaat werken. Daardoor lijkt het niet lonend om de stap te zetten. Waar iedereen alleen niet bij stil staat is dat er in salaris vaak een grotere groei zit dan in een uitkering en dat je met salaris nog wel eens kans maakt op een bonus of 13e maand (om het maar even van de positieve kant te bekijken). Bovendien bouw je pensioen op en ben je straks niet meer afhankelijk van alleen maar AOW en allerlei aanvullende uitkeringen. Veel mensen kijken hier overheen omdat ze het perspectief niet zien.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 13:01

Okee :)

Maar wat me zo opvalt, in het algemeen, is:
- dat sommige mensen geen onderscheid maken tussen de soorten uitkeringen die er zijn,
- geen idee hebben wat de hoogte er van is,
- geen idee hebben van de procedure die doorlopen moet worden om uberhaupt in aanmerking te komen
- waar het vakantiegeld vandaag komt (is namelijk gewoon ingehouden op je uitkering, komt er dus niet bovenop),
- hun algemene mening baseren op die paar mensen die zij kennen die van een of andere uitkering leven en dus niet meer per concreet geval hun mening bepalen, en
- uitgaan van misbruik als maatstaf en enkele uitzonderingen die daadwerkelijk recht hebben op een uitkering, in plaats van uit te gaan van de juistheid van uitkeringen met de uitzonderingen die misbruik ervan maken.

Met name dat laatste: waar baseren sommigen het op dat " er inderdaad ook wel mensen zijn die echt niet kunnen werken, maar het merendeel gewoon niet wil en misbruik maakt van de regelingen". Op die paar mensen die zij kennen en gesproken hebben?

Ik neem nogmaals de Wajong-uitkering als voorbeeld, omdat dat de aanleiding voor het topic was. In plaats van te vragen wat de reden is dat iemand Wajong krijgt, wordt er gezegd "je hebt gewoon geen zin om te werken". In plaats van op te zoeken wat Wajong inhoudt, wordt er gezegd: "je bent gewoon lui". In plaats van op te zoeken wat de hoogte van een Wajong-uitkering is, wordt er gezegd: "ik werk me uit de naad en verdien minder". Wat theoretisch gezien niet mogelijk is, omdat de Wajong-uitkering 75% van het minimumloon bedraagt, en daar ook gewoon nog belasting af gaat. Als je met jouw werk minder verdient dan dat bedrag, werk je kennelijk geen volle werkweek. Is dat dan reden om tegen diegene te zeggen dat ie zelf lui is omdat ie niet een volle week werkt terwijl ie dat wel kan?

Nog zoiets: mijn broer is al meer dan 2 jaar aan het solliciteren, krijgt overal te horen dat ie te hoog opgeleid, te oud, of juist te jong is. Hij heeft alles geporbeerd, en blijft proberen. Zelfs als vakkenvuller bij AH (te oud/ te hoog opgeleid), als vuilnisman (te oud, want boven 30 jaar), als automonteur ( tehoog opgeleid, LTS gevraagd, maar hij is universitair opgeleid) en zo nog ongeveer 30 verschillende banen en afwijzende reacties. Reden dat hij werkloos is: bezuinigingen. Eerst bij defensie, toen in de autobranche.
En nu ben ik benieuwd wat jullie commentaar is: er zit een addertje onder het gras, ik zeg het maar even :)

Dit topic gaat over oordelen op basis van onjuiste en gebrekkige informatie.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:03

In de huidige arbeidsmarkt is het niet makkelijk om aan een baan te komen en om deze te behouden. Daardoor zitten er veel mensen werkeloos thuis. Gelukkig bestaat er dan een uitkering WW of bijstand. Geen vetpot in beide gevallen, maar het geeft je wel de mogelijkheid om nog enigsinds de eindjes aan elkaar te knopen, elke maand weer.

Ik weet ook dat er een groepje mensen is die het wel best vind zo en die niet de intentie hebben om te gaan werken. Maar niet ieder mens is hetzelfde en daarvoor zal ik ieder mens altijd het voordeel van de twijfel geven en er dus van uit gaan dat er gegronden reden is dat hij/zij niet werkt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:11

Jessix schreef:
In de huidige arbeidsmarkt is het niet makkelijk om aan een baan te komen en om deze te behouden. Daardoor zitten er veel mensen werkeloos thuis. Gelukkig bestaat er dan een uitkering WW of bijstand. Geen vetpot in beide gevallen, maar het geeft je wel de mogelijkheid om nog enigsinds de eindjes aan elkaar te knopen, elke maand weer.

Ik weet ook dat er een groepje mensen is die het wel best vind zo en die niet de intentie hebben om te gaan werken. Maar niet ieder mens is hetzelfde en daarvoor zal ik ieder mens altijd het voordeel van de twijfel geven en er dus van uit gaan dat er gegronden reden is dat hij/zij niet werkt.

Idd. Ik denk dat de mensen die gewoon werken niet weten hoeveel werklozen er tegenwoordig zijn.
Ik ben er helaas eentje van en net als mijn bovenposter al ruim 2 jaar aan het solliciteren. Tot nu toe zonder succes.
Wat mensen ook niet weten is dat je 90% van je solliciteaties gewoon onbeschoft behandeld word en gewoon geen antwoord krijgt of dat er valse voorwaarden in de vacature's staan. Reintegratie buro's doen hun werk niet, laten je aan je lot over.

Omdat vorig jaar zomer mijn WW afliep kwam ik in de regeling Loon naar Werken. Ik werd geplaatst op een sociale werkplaats (waar dus ook WAjongers zitten). In het begin heb ik er heel veel moeite mee gehad, ging huilend naar werk, zat huilend op werk en ging huilend weer naar huis. Hoe kon het toch zover komen terwijl ik zo mijn best deed. Maar ik heb er toch iets van weten te maken en ging later echt met plezier naar het werk. Maar ja het was maar voor 3 maanden eventueel 6 omdat ik zo snel mogenlijk een reguliere baan moest krijgen/zoeken/vinden. Dat lukte niet en ik was inmiddels zwaar depressief, gestresst, was ook kilo's afgevallen omdat ik niet meer at. En het werd nog erger toen ze mij vertelde dat ik niet nog 3 maanden kon blijven.Zelfs nog geprobeerd bij de directeur van het bedrijf om een baan te krijgen, super aardige man maar kon mij helaas niet helpen. Ik moest van mijn reintegratie coach maar naar huis(de banketstaaf)...om te herstellen was het antwoord. Ik mocht er ook niet vrijwillig blijven ivm de verzekering. Dus daar zat ik weer, nu onder de AD, bezoekjes aan HA en Psycholoog en met mijn aanvraag voor bijstand. Ben 36 maar heb mijn pa meegenomen omdat ik er zooo tegenop zag.

Ik ben nu bezig met een partime baantje en heb de bijstand maar geaccepteerd, heb een klein beetje meer rust en kan mijn rekeningen betalen en ben dolblij dat ik geen schulden heb o.i.d.
Maar ik kan mij gewoon niet voorstellen dat er mensen zijn die het wel goed vinden zo. Mijn omgeving werkt allemaal. Zijn nu druk bezig met vakanties plannen, kopen huizen, kopen auto's. En ja tijdens verjaardagen gaat het toch wel eens over het werk en dan kun je niet mee praten. Daarnaast heb je ook een veel minder sociaal leven.
Je hebt geen ritme tenzij je dus vrijwillig iets doet. Maar verder zit er niks in en ik vind het gewoon oersaai. Het is meer overleven dan leven.

Ik vind de mening over uitkerings trekkers altijd ZOOOO MAKKELIJK gezegd en het valt mij op dat het vaak jonge mensen zijn die net klaar met school zijn ofzo en nog lekker thuis wonen. Je hebt je ook te houden aan een hoop regels maar word ook vaak van het kastje naar de muur gestuurd.

Wil je meer horen want ik heb veel meer verhalen dan ben je van harte uitgenodigd voor een kopje thee. ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:29

Jeetje Cowgirl... -O- Wat een verhaal! Ook ik weet uit ervaring dat het heel raar kan lopen in je leven.. Je hebt het echt niet altijd in de hand en ook ik heb dikwijls met tranen gezeten van onmacht en frustratie. Want ook in de horeca en in winkels hebben ze liever iemand met ervaring of iemand die nog heel jong is. (die goedbedoelde opmerkingen krijg je dan als je verteld dat je nog geen werk hebt) Ben je 30+ dan kom je daarvoor niet eens meer in aanmerking. Wat?! Je krijgt nog niet eens een afwijzing toegestuurd! :( Ik was net in de bijstand beland toen ik een baan kreeg als management assistente. Nu 7 maanden later ben ik er weer uitgeknikkerd doordat het bedrijf in financiële problemen terecht is gekomen. Nog 1 maandje en dan begint de hele allende weer van voor af aan. |o Ik ben al 31 brieven verder in 6 weken tijd.. Op elke vacature komen over de 100 reacties binnen: Drama!

Ik wens je veel succes Cowgirl. Ik hoop dat je jezelf in elk geval weer wat beter gaat voelen en daarnaast uiteraard een leuke baan krijgt.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:45

@Cowgirl: ik kan niet echt iets zinnigs zeggen maar ik wil toch even reageren op je openhartige verhaal. Ik vind het onwijs knap van je dat je dit allemaal durft op te schrijven. En je ben echt niet de enige. Op de een of andere onverklaarbare manier lijken soms mensen buiten Het Systeem te vallen en hoe dat komt? Ik heb werkelijk geen idee. Net zoals ik bij sommige mensen geen idee heb hoe ze aan hun baan gekomen zijn en waarom ze niet wegens totale ongeschiktheid ontslagen worden. Volgens mij denken veel mensen die wel een baan hebben dat dat helemaal hun eigen verdienste is, maar dat is het niet. Het is wel handig om een diploma te hebben, maar als het om solliciteren gaat is het óók een kwestie van mazzel en toeval. Ik wens jou van harte een extra portie mazzel en toeval toe.

gummie schreef:
Nog zoiets: mijn broer is al meer dan 2 jaar aan het solliciteren, krijgt overal te horen dat ie te hoog opgeleid, te oud, of juist te jong is. Hij heeft alles geprobeerd, en blijft proberen. Zelfs als vakkenvuller bij AH (te oud/ te hoog opgeleid), als vuilnisman (te oud, want boven 30 jaar), als automonteur ( tehoog opgeleid, LTS gevraagd, maar hij is universitair opgeleid) en zo nog ongeveer 30 verschillende banen en afwijzende reacties. Reden dat hij werkloos is: bezuinigingen. Eerst bij defensie, toen in de autobranche.
En nu ben ik benieuwd wat jullie commentaar is: er zit een addertje onder het gras, ik zeg het maar even :)

Hm. Het eerste wat mij opvalt is de combinatie universitair opgeleid en het niveau waarop je broer solliciteert. Dan: ouder dan 30 en werkervaring bij zowel overheid als bedrijfsleven. Universitair diploma + werkervaring zou normaliter toch wel binnen twee jaar tot een succesvolle sollicitatie moeten leiden. Ik denk dan dat er iets is aan je broer dat hem tot een risico voor een werkgever maakt. Werkgevers zijn best bereid om een risico te nemen, maar niet als ze ook kunnen kiezen voor een kandidaat zonder risico. En in tijden van werkloosheid hebben ze die keuze meestal wel. Universitair diploma + bewust solliciteren op laag opgeleide posities doet mij denken in de richting van persoonlijk risico. Dat kan van alles zijn, van een overspannenheid tot een veroordeling met strafblad en van een verslaving tot een periode van bezinning waarin je broer zich heeft gerealiseerd dat hij helemaal de verkeerde studie heeft gekozen en niet verder wil in die richting. Met andere woorden: geen idee. Overigens (volgens mij) ook geen vooroordeel, want ik reageer nu puur op de informatie die je hebt gegeven. In een 'echte' situatie zou ik niet gaan raden maar altijd eerst doorvragen. Naar dingen als studierichting, het soort werk dat hij bij defensie en in de autobranche heeft gedaan, vrijwilligerswerk, hobby's et cetera.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 18:18

Ik ben blij dat je dat schrijft, dit is dus het gevaar van interpretatie en gokken :)

Er staat namelijk niet dat hij alleen op lagere banen solliciteert: hij is uit pure wanhoop op lagere banen gaan solliciteren omdat hij geen werk vindt in de hogere regionen. Da's dus punt 1 :)
Vervolgens wordt hij voor die lagere banen niet aangenomen, letterlijk omdat hij vanwege leeftijd en/of opleiding te DUUR is. Da's punt 2.
wat dan opvallend is, dat is dat sommige mensen de neiging hebben heel snel te roepen: er is altijd werk, als je maar wilt. Dit bewijst nu juist het tegendeel. Vuilnismannen mogen niet ouder zijn dat 30, vakkenvullers bij de AH zijn te duur als ze ouder dan, zeg maar, 20 zijn. en ga zo maar door. Uit de sollicitaties van mijn broer blijkt de wanhoop om toch gauw een baan te willen hebben, maar de belemmeringen die er vervolgens worden opgeworpen.
Rij-examinator CBR: te jong!
Waterschappen: opleiding past niet in het profiel
Etc.

En nu komt de clou: mijn broer weigert een uitkering aan te vragen, omdat "dat is voor mensen die niet WILLEN werken". Dat zijn zijn woorden. Hoe komt dat? Omdat velen dat roepen. Omdat er mensen zijn die, als je een uitkering aanvraagt omdat je simpelweg geen geld om te eten en wonen hebt omdat je geen baan krijgt, roepen dat je gewoon te lui bent.

Met als gevolg dat mijn ouders nu via de belasting (hun hele leven lang) geld hebben betaald om mensen met een uitkering te onderhouden, maar zij daarnaast mijn broer nog moeten onderhouden van hun eigen spaargeld, omdat hij geen uitkering aanvraagt. Als hij die wel zou aanvragen, dat is de grap, dan zou hij nog steeds door mijn ouders onderhouden worden. Maar dan via hun afgestande belastingcenten.
En niet, zoals zo vaak geroepen wordt, van de belastingcenten van anderen. In feite betalen ouders die werken, de uitkering van hun kinderen die niet werken. Het argument "maar ik heb geen zin om de uitkering van een luie donder te betalen die ik niet ken, gaat dus niet eens op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:46

Niet helemaal, ik heb geen kinderen en ik betaal toch belasting. Mijn ouders hebben ook altijd belasting betaalt en al hun kinderen werken. De belasting die je afdraagt is voor iedereen, zo kun je het beter zien.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:47

De regels zijn per 2012 zeer aangescherpt.
Als je bij je ouders woont en zij zitten boven een bepaalde budget krijg je geen uitkering via de sociale dienst
Andersom is het zo dat jij als je ouders geen werk hebben jij voor ze opdraait.

Ik zelf heb ook geen werk.
Solliciteer me de pleuris....
Wordt steeds afgewezen.
ik wordt door verschillende instanties van de kast naar de muur gestuurd.
Ik woon nog bij me ouders dus kom niet in aanmerking voor een uitkering.

Ik heb een darmziekte dus vaker ziek dan een gemiddeld persoon....Ik wil wel werken het enigste waar ik om vraag is een baas die hier rekening mee houd :o
Die zijn zeldzaam.

Mag niet maar al een paar keer voorgekomen de vraag: heb je medische klachten....

Een wajong kom ik niet in aanmerking voor omdat ik ooit 4 jaar lang bij een bedrijf heb gewerkt die weigerde om een arbo arts in te schakelen.
Uiteindelijk na veel poes pas heb ik dat geeist nadat hij dreigde om vakantie dagen etc af te halen.
En spontaan wordt ik op een hele gore manier onstslagen...

Dokter van de wajong zegt doodleuk: Maar de klachten gaan weg met een dieet....Wat niet bij iedereen het geval is...
Ow en een vaak te horen zin: Maar je ziet er toch gezond uit??

Kortom als ik een uitkering heb dan kan ik tenminste even ademen tot dat ik een baan gevonden heb.
Nu is het dubbele stress om je hoofd boven water te houden wat ook weer een reactie geeft met me ziekte.

Maar heb ook van een medewerker eens gehoord dat de regels zijn aangescherpt vanwege het misbruik.
Mensen trekken een uitkering en gaan dan met meerdere in een huur huis zitten waardoor er minimale kosten zijn en dus meer overhoud en dat het bepaalde soort mensen zijn...

Dus zoals altijd lijden de goede onder de slechte...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 19:05

Lovely schreef:
Niet helemaal, ik heb geen kinderen en ik betaal toch belasting. Mijn ouders hebben ook altijd belasting betaalt en al hun kinderen werken. De belasting die je afdraagt is voor iedereen, zo kun je het beter zien.

Zo moet je het ook zien ja, maar ik probeer het zo te formuleren dat de mensen die roepen dat ze de uitkeringen van al die luie donders betalen gaan inzien dat ze niet meer of minder dan al die andere werkende mensen betalen, en dat je dus helemaal niet weet welke mensen jij dus onderhoudt van jouw belastingaandeel :)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:07

gummie schreef:
Lovely schreef:

Zo moet je het ook zien ja, maar ik probeer het zo te formuleren dat de mensen die roepen dat ze de uitkeringen van al die luie donders betalen gaan inzien dat ze niet meer of minder dan al die andere werkende mensen betalen, en dat je dus helemaal niet weet welke mensen jij dus onderhoudt van jouw belastingaandeel :)

Mensen die roepen dat het voor luie donders zijn hebben zelf denk ik zo er niet om hoeven te vragen....
Voor je het weet heb je er mee te maken...je moet toch je rekeningen betalen.
Ik vind het niet leuk om een uitkering te hebben..maar als overbrugging heb ik het wel nodig.

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:17

Gummie, jou analyse hierover in je TS bericht vind ik erg mooi en goed gezegd. Ik denk inderdaad dat mensen die naar doen over een wajong of bijstandsuitkering vanwege het handje vol dat er misschien niet 100 % terecht inzit of te lang inblijft, zelf een probleem hebben met werken. Je komt niet zomaar aan een uitkering, hiervoor moet je chronisch ziek zijn, psychisch of lichamelijk, en daar moet bewijs van zijn. Het komt helemaal niet zoveel veel voor dat iemand puur uit luiheid, een 'uitkering neemt' en lekker van geniet. Het is alsnog ook moeilijk om mee rond te komen en de meeste mensen met een uitkering, die dus chronisch ziek zijn, zouden er alles voor geven in staat te kunnen zijn wel te werken en zichzelf nuttig te maken. Veel mensen met een uitkering of wajong zijn jaloers op de mensen die wel fit en gezond genoeg zijn, een carierre op te bouwen en een huisje of wat dan ook te kopen. De mensen die echt naar doen over wajongers of bijstanders, zijn in mijn ogen gewoon negatievelingen die zelf een probleem hebben met moeten werken. Ik vind ze sociaal en psychologisch gezien onderontwikkeld, onwetend en over het algemeen erg vervelend.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:22

Op zich is het natuurlijk niet zo heel raar. Weinig mensen zouden niet liever het salaris dat ze nu verdienen automatisch op de rekening krijgen gestort ipv er hard voor moeten werken. Niemand maakt mij wijs dat ze elke dag met een giga glimlach op hun gezicht naar hun werk gaan die er niet meer vanaf gaat voor ze naar huis gaan. Dan zou een uitkering wel 'lekker' zijn. En ik moet zeggen dat ik genoeg te doen weet al zou er een geldboom in mijn tuin groeien :+ Maarja, zo is het helaas niet, dus we kunnen er maar beter het beste van maken :)

Voor de rest zie mijn vorige post. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:29

Nou WW is al 70% van je salaris.. dat is dus al een heel stuk minder. Bijstand is geloof ik weer 70% van het minimum loon?? Dus ik weet niet waar mensen het vandaan halen dat je je salaris gewoon gestort krijgt, maar als je hypotheek berekend is op je salaris dan ga je mooi de boot in met een uitkering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:43

Misschien wel omdat er te veel topics op bokt zijn geweest met mensen in een uitkering die dus wel een huis/paard/auto hebben, paardrijden, stallen mesten, met dieren werken....maar als ze zouden moeten gaan werken, meteen tal van smoezen hebben waarom ze het niet kunnen en stel da ze het moeten gaan doen, dan kan hun vervolg uitkering wel eens lager zijn........

Het is nl heel erg fijn om een vast inkomen te hebben en je hoeft er niets voor te doen...een paar uur zwart er bij werken en je hebt een riant inkomen...veel mensen met een uitkering hebben ook nog tal van subsidies en kwijtscheldingen bij de gemeente, waardoor besteedbaar inkomen vaak hoger ligt dan de werkenden die met een laag inkomen moeten zien rond te komen.

Ik denk dat diegenen die kritisch reageren, mensen in hun omgeving hebben waar ze hun wenkbrauwen bij optrekken...vaak ontbreekt het ook aan de mentaliteit en helaas kan ik een handje vol mensen opnoemen waar de wens tot werken er wel is, als het maar niet dit en dit en dit en dat is en als het maar wel minstens ditte verdient, niet verder dan een kwartier reizen....daar zitten ook HBOers tussen, die gaan niet onder hun niveau aan de slag...die blijven liever in de bijstand en kleunen wat bij..

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 21:25

russel schreef:
Misschien wel omdat er te veel topics op bokt zijn geweest met mensen in een uitkering die dus wel een huis/paard/auto hebben, paardrijden, stallen mesten, met dieren werken....maar als ze zouden moeten gaan werken, meteen tal van smoezen hebben waarom ze het niet kunnen en stel da ze het moeten gaan doen, dan kan hun vervolg uitkering wel eens lager zijn........

Het is nl heel erg fijn om een vast inkomen te hebben en je hoeft er niets voor te doen...een paar uur zwart er bij werken en je hebt een riant inkomen...veel mensen met een uitkering hebben ook nog tal van subsidies en kwijtscheldingen bij de gemeente, waardoor besteedbaar inkomen vaak hoger ligt dan de werkenden die met een laag inkomen moeten zien rond te komen.

Ik denk dat diegenen die kritisch reageren, mensen in hun omgeving hebben waar ze hun wenkbrauwen bij optrekken...vaak ontbreekt het ook aan de mentaliteit en helaas kan ik een handje vol mensen opnoemen waar de wens tot werken er wel is, als het maar niet dit en dit en dit en dat is en als het maar wel minstens ditte verdient, niet verder dan een kwartier reizen....daar zitten ook HBOers tussen, die gaan niet onder hun niveau aan de slag...die blijven liever in de bijstand en kleunen wat bij..

Ik denk dat de mensen met een auto, huis en een paard een partner hebben. Van een uitkering kun je alleen jezelf onderhouden. Voor zover ik weet ligt het ergens rond de 950,-.