Jongeren verwachten gouden bergen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 23:41

_Esther_87_ schreef:
Gelukkig maar, wat mij betreft. Is imo ook nergens voor nodig dat een 15 jarige zich druk maakt over wat de boodschappen kosten.

Maar misschien is het wél handig als ze beseffen wat een mobiel abonnement kost en een scooter etc etc.

Dat ze zelf een bijbaantje zoeken en ervaren hoe lang je bezig bent om al die dingen bij elkaar te werken :)*

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:41

Ik ben zelf 15 ik werk zelf voor mijn eigen geld. Mijn moeder zegt ook zo
als jij iets wilt hebben zal je er zelf voor moeten werken ik wil wel wat
bijleggen, maar de rest moet ik zelf bij mekaar sparen. Maar als ik in mijn klas
zie zijn er ook kinderen van oh dat krijg ik toch wel van mijn ouders of waarom
zou ik werken vraag gewoon alles aan mijn ouders. Ik krijg natuurlijk
wel spullen maar als ik iets voor de paarden wil ofso dan zal ik er zelf voor moeten sparen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:43

Arabesk schreef:
_Esther_87_ schreef:
Gelukkig maar, wat mij betreft. Is imo ook nergens voor nodig dat een 15 jarige zich druk maakt over wat de boodschappen kosten.

Maar misschien is het wél handig als ze beseffen wat een mobiel abonnement kost en een scooter etc etc.

Dat ze zelf een bijbaantje zoeken en ervaren hoe lang je bezig bent om al die dingen bij elkaar te werken :)*

Oh maar dat mag (moet) ook natuurlijk. Maar dat is toch iets heel anders dan weten wat een fulltime volwassen inkomen is...
Ik vind dat twee verschillende dingen. Werken als jongere voor je eigen leuke dingen, helemaal top. Weten hoe de financiële wereld van volwassenen eruit ziet, laat ze nog liever even kind zijn...

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:44

Ik ben 17 en weet dondersgoed dat dat niet de realiteit is. Ik droomde van een baan in de (dier)geneeskunde, maar ben er helaas achtergekomen dat dat niet voor mij weggelegd is en zal het later moeten doen met een minder hoog inkomen. Ik krijg van mijn ouders alleen de noodzakelijke spullen + 15 euro in de maand. Hier moet ik alles van doen en aangezien dit niet mogelijk is, werk ik al sinds mijn 14e.

Voor veel jeugd om mij heen is het normaal om ieder halfjaar een nieuwe telefoon te krijgen. HTC, Samsung Galaxy, IPhone..
Maar werken of er iets anders voor doen: Ho maar. Een rapport betekent voor enkele klasgenoten een beloning van 75 euro,
ongeacht de cijfers. Naar mijn idee niet normaal... Van een normaal geldwaardebeeld is in veel gevallen gewoonweg geen sprake meer..

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:45

geerke schreef:
ik kijk er nu al naar uit,naar de koude douche ;) verwaande gasten.....en verwend.
Maar goed,ik ben antiek,denk dat het daar aan ligt :D

Ik hoor jouw posten ook kraken, dat is het dus. ;)

Ik denk dat ze er vanzelf wel achter komen dat het niet zo is en vandaag de dag krijgen ze steeds meer. In mijn ogen mag daar est wel wat tegenover worden gezet of zelf werken als ze iets willen, zo dat ze weten dat niet alles aan komt waaien...

Krips

Dan lijkt mij een onderzoek naar wat deze leeftijdsgroep 'krijgt' en dat het weet wat een abonnement kost een beter onderzoek dan dit. Nahh.. ik vind het niet zoveel zeggen eerlijk gezegd.

Happinez

Arabesk schreef:
Jongeren verwachten gouden bergen' UTRECHT (AFN) - Van de 12- tot 15-jarigen verwacht 40 procent op zijn 35e een maandinkomen te hebben van 5000 euro netto.

Heerlijk toch , op die leeftijd mag je toch nog dromen en fantaseren zonder d'r slecht van te worden.
Als je de werkelijkheid maar weet tegen de tijd dat je 17/18 bent is het prima toch :')

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:46

Happinez schreef:
Arabesk schreef:
Jongeren verwachten gouden bergen' UTRECHT (AFN) - Van de 12- tot 15-jarigen verwacht 40 procent op zijn 35e een maandinkomen te hebben van 5000 euro netto.

Heerlijk toch , op die leeftijd mag je toch nog dromen en fantaseren zonder d'r slecht van te worden.
Als je de werkelijkheid maar weet tegen de tijd dat je 17/18 bent is het prima toch :')

Wat ik al via PB zei; Op die leeftijd droom je over een baan als advocaat, piloot, dokter, tandarts, dierenarts... Halloo dan!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:47

Tja, ik ben nu bijna 18 en zelfs ik heb ik geen flauw idee hoe een normaal financieel plaatje eruit ziet.. Hoeveel je kwijt bent aan je huis, aan boodschappen etc etc, of wat een normaal maandelijks inkomen is. Hoe moeten die kinderen het dan weten?

Over het algemeen kijk ik best positief naar de toekomst, ik ga nu een universitaire opleiding tegemoet met hopelijk een leuke baan daarna - en ik denk dat, tegen de tijd dat ik klaar ben met studeren, de crisis ook wel opgelost zal zijn :) (over zeg, 6 jaar)

Moet zeggen dat ik het nu ook wel behoorlijk luxe heb. Heb vrij veel geld ook over maandelijks, maar werk daar ook voor :j

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:49

Dobel schreef:
Ik ben 19, zit in het derde jaar van een HBO opleiding en zoek af en toe wel eens op wat een realistisch startbedrag is voor een HBO student. Echter word je daar ook absoluut niet wijs uit dus ik snap opzich wel dat de mensen jonger dan mij die zich hier nog niet mee bezig houden echt geen idee hebben van wat ze kunnen verwachten en wat uberhaupt het verschil tussen netto en bruto is.

start bedrag na hbo is erg afhankelijk van de branche waar je gaat werken. Maar ik denk dat de meeste blij mogen zijn als ze op 1900 bruto beginnen,

Dus die 5000 euro netto, dat zal veel mensen nog tegen gaan vallen.Ik heb van jongst af aan altijd verplicht bijbaantjes gehad omdat mijn ouders het belangrijk vonden dat we de waarde van geld kenden.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:49

eenitraM schreef:
Happinez schreef:

Wat ik al via PB zei; Op die leeftijd droom je over een baan als advocaat, piloot, dokter, tandarts, dierenarts... Halloo dan!

pb ? waar ?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 23:50

Nargini schreef:
Tja, ik ben nu bijna 18 en zelfs ik heb ik geen flauw idee hoe een normaal financieel plaatje eruit ziet.. Hoeveel je kwijt bent aan je huis,

Ga er maar vanuit dat bijna je hele salaris opgaat aan normaal levensonderhoud; huis, GWE, verzekeringen, boodschappen, auto (paard) etc

en dat je ongeveer 100 tot 200 euro 'overhoudt' per maand voor sparen/leuke dingen doen

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:53

Arabesk schreef:
Nargini schreef:
Tja, ik ben nu bijna 18 en zelfs ik heb ik geen flauw idee hoe een normaal financieel plaatje eruit ziet.. Hoeveel je kwijt bent aan je huis,

Ga er maar vanuit dat bijna je hele salaris opgaat aan normaal levensonderhoud; huis, GWE, verzekeringen, boodschappen, auto (paard) etc

en dat je ongeveer 100 tot 200 euro 'overhoudt' per maand voor sparen/leuke dingen doen

Bij wat voor salaris? 1500? 2500? 3500? (Netto)
En ik neem aan dat het ook heel erg afhangt van de keuzes die je maakt, wat voor huis/auto/boodschappen e.d....
Laatst bijgewerkt door Nirvana_ op 16-02-12 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:53

Arabesk schreef:
Nargini schreef:

Echt niet altijd. Das allemaal te zien welke keuzes je maakt en hoeveel je verdient etc.

Ik snap verder niet dat jongeren financiën niet leren van hun ouders. Ik wist als jongere echt wel hoeveel het leven koste, niet op een zware manier hoor, maar wat een modaal salaris inhoud bevoorbeeld.

Krips

Re: Jongeren verwachten gouden bergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:59

Wat zegt een modaal inkomen nou voor iemand van die leeftijd? Dat wil niet zeggen dat je niet weet hoeveel het leven kost? Waarom hebben sommige in dit topic het gevoel dat deze generatie dat niet weet :)? Ik weet niet of deze generatie het niet weet of wel weet. In principe is dit ook nog niet de leeftijdsgroep om echt te werken.

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:59

Mijn ouders zijn altijd heel open geweest over hun uitgaven en wat ze verdienen. Ik heb op mijn 12e zelf kleedgeld gekregen en werk ook al sinds mijn 12e in een tuincentrum. Moet paardrijden zelf betalen en ook als ik uitga moet ik het zelf betalen. Coadootjes voor vrienden/vriendinnen jarig zijn moet ik ook zelf betalen. Mijn vakantie deze zomer in Renesse moet ik ook zelf betalen. Dus ook het uitgaan weer s'avonds.
Ik mag dus gerust zeggen dat ik weet dat het geld echt niet kom aanwaaien. Ik doe nu de opleiding MBO veehouderij en dat is hard werken voor een beetje geld.
Ook al weet ik zeker dat er geen gouden bergen ontstaan zou ik nog niet weten wat je kan verwachten aan kosten. Als ik soms daarover op internet speur over alle kosten die je hebt als je op een kamer woont, word je er niet erg wijs uit.

Zowieso ben ik van mening dat jongeren van 12-15 jaar daar al helemaal geen idee bij hebben. Naar mijn idee droom je dan nog van wat je later wel niet wilt gaan verdienen. Tegen de tijd dat je aan een nieuwe opleiding begint kom je er echt wel achter dat er meer is dan alleen een zorgverzekering die je moeten betalen.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:03

Is het niet ook gewoon van alle tijden?
Ik meen me te herinneren dat ik ook heilig ervan was overtuigd dat ik ernstig rijk zou worden, en beroemd, en dan kocht ik een auto (een Bentley met zalmroze bekleding, die had ik gezien op de autoRAI :') ), een paard en een appartement in het centrum van Amsterdam, naast een buitenhuisje ergens in weetnietwaar. Gewoon jeugddromen...misschien ook juist omdat je weet hoe het anders kan en je voor jezelf beter wilt.
Ik wist dondersgoed dat het geld niet aan de bomen groeide, wat creatief winkelen was en dat als ik die dure schoenen wilde hebben ik daar gewoon hard voor moest sparen of werken. Het verschil tussen netto en bruto kende ik ook, maar dingen als modaal inkomen (al zal dat best bij economie zijn langs gekomen, maar dat gold uiteraard niet voor mij) daar had ik de ballen verstand niet van. En waarom had dat gemoeten? Je bent een 15-jarig wicht die denkt dat ze het wel red als zingend en schilderend fotomodel _O- . En ja, het is een deceptie als je er achter komt dat je geen zangtalent bent en ook nog niet eens fotogeniek, maar dat hoort ook bij volwassen worden; leren omgaan met teleurstellingen.

Ook vroeger had je kinderen die maar hoefden te bléren om te krijgen wat ze hebben wilden...
Wat ik wel verschillend vind, maar misschien is dat ook omdat je anders tegen dingen aan gaat kijken, dat mensen idd vaak vinden dat ze recht hebben op dingen, en dat niet alleen jeugd vindt dat ze elk half jaar een nieuw belapparaat dienen te ontvangen...Zelfs volwassen mensen die geen flauw benul hebben van huishoudelijke kosten maar het veel belangrijker vinden dat ze elke maand een nieuw paar schoenen hebben. Dat vind ik eigenlijk zorgelijker aangezien die mensen kinderen opvoeden die dus ook een raar beeld over geld krijgen (als het op is ga je naar de winkel met je pasje en dan haal je nieuw).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:05

Nou, als het zo doorgaat met die crisis kan het best nog wel eens uitkomen hoor... Alleen dan is die 5000 van dan misschien net zoveel waard als 1500 nu :P

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:08

VIJFDUIZEND NETTO PER MAAND?!
Doe mij die baan :j
En ja, ik heb braaf mijn opleiding afgemaakt en ben volwassen, heb de top van mijn salarisschalen bereikt en werd hard en veel. Maar die 5000 red ik bijna lánge na niet. De helft red ik 2x per jaar (bijna). Met het vakantiegeld en met de eindejaarsuitkering. Maar dan staat de belasting al te springen dus alsnog is de helft "out of my league"

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:13

vind t ook wel jammer dat hard werken niet meer wordt beloond, ik heb 1 baan en 2 baantjes werk soms 45 a 50 uur in de week maar rijk...nee en 5000, per maand al helemaal niet, per baan moet je ook steeds meer belasting betalen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:16

5000 euro netto per maand. Hallo kroket :') Kan inderdaad niet anders dan dat ze gewoon geen flauw benul hebben van wat een gemiddeld loon is en hoeveel het leven gemiddeld kost.

Ik vraag me erbij ook af hoe realistisch jongeren hun studiekeuze zien tussen wat ze graag doen en wat aangeraden is om te doen. Soms heb ik de indruk dat jongeren steeds meer vooral iets willen doen wat hun hobby is en ze leuk vinden, maar totaal niet stilstaan bij het salaris dat ze erbij krijgen en de werkzekerheid van dat beroep. En uiteraard, je moet je werk leuk vinden want als je er een hekel aan hebt houden de meeste het toch niet vol ookal verdient het poenen. Maar als je met die studie die je per se wilde doen nauwelijks aan de bak komt en als je toch werk vindt een flutloon verdient waar je moet puzzelen om je rekeningen betaald te krijgen, dan lijkt het op de lange duur een stuk minder aantrekkelijk. De paardensector is daar een goed voorbeeld van, daar zitten ook wat opleidingen tussen waar je vooral kans maakt om stallenuitmester te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:27

Arabesk schreef:
joyce_eddy schreef:

dat is simpel
willen je kinderen iets hebben? dan sparen ze er maar voor!
doen ze maar klusjes, en een beetje zakgeld
Ik heb voor alles moeten sparen zoals rijbewijs, auto, scooter, paard, BE rijbewijs, kleding enzovoort

Ja precies. En niet zoals je tegenwoordig veel ziet 'oh mobieltje kwijt, dan krijg je een nieuwe'

Mag ik hier op inhaken?

Ik ben 14, weet het verschil tussen netto en bruto heus wel en loop rond met een oud mobieltje. Ik krijg natuurlijk wel kleedgeld, maar dit spaar ik op en koop alleen iets als iets anders kapot is. Ik werk heel erg hard voor mijn studie (als een van de weinige rond mijn leeftijd) en haal daarbij ook de bijbehorende resultaten. Ik heb al een studie op het oog voor later, maar ik pin me niet daar op vast. Ik heb al een baantje als vakkenvuller geregeld bij de Jumbo voor als ik deze zomer 15 word. Mijn ouders geven mij 1x per week zakgeld en verder niks extra's oid, als ik iets duurders wil moet ik maar sparen. Ik weet ook dat de economie slecht is, en ik weet ook ongeveer wat ik later zal verdienen. Tegen die tijd zal de economie misschien zelfs lager zijn. Ik kan nu al erg goed hoofd en bijzaken van elkaar scheiden en het sparen gaat me redelijk af. Als ik extra geld nodig heb verkoop ik oude spullen.

Ik weet dat dit niet gericht is naar mij persoonlijk, maar ik wil even zeggen: scheer deze generatie niet over 1 kam. :D

Kwanyin schreef:
5000 euro netto per maand. Hallo kroket :') Kan inderdaad niet anders dan dat ze gewoon geen flauw benul hebben van wat een gemiddeld loon is en hoeveel het leven gemiddeld kost.

Ik vraag me erbij ook af hoe realistisch jongeren hun studiekeuze zien tussen wat ze graag doen en wat aangeraden is om te doen. Soms heb ik de indruk dat jongeren steeds meer vooral iets willen doen wat hun hobby is en ze leuk vinden, maar totaal niet stilstaan bij het salaris dat ze erbij krijgen en de werkzekerheid van dat beroep. En uiteraard, je moet je werk leuk vinden want als je er een hekel aan hebt houden de meeste het toch niet vol ookal verdient het poenen. Maar als je met die studie die je per se wilde doen nauwelijks aan de bak komt en als je toch werk vindt een flutloon verdient waar je moet puzzelen om je rekeningen betaald te krijgen, dan lijkt het op de lange duur een stuk minder aantrekkelijk. De paardensector is daar een goed voorbeeld van, daar zitten ook wat opleidingen tussen waar je vooral kans maakt om stallenuitmester te worden.

Over het algemeen zie ik dit om mij heen niet echt gebeuren. Een meisje uit mijn klas wilt een opleiding Business management doen, en een ander wilt bioloog worden. Ze weten dat het geen vetpot zal worden, maar het is nou niet bepaald dat ze kiezen wat hun 'hobbies' zijn. Zelf wil ik een studie medisch laboratorium onderzoek, en heb ik een paar backups, als ik me bedenk. Ik heb van alles opgezocht wat de kansen zijn op de arbeidsmarkt en wat ongeveer mijn nettoloon word. Gewoon om voorbereid te zijn op mijn toekomst.

Maargoed, ik ben maar een naïve, onwetende puber hé. ;)

(Natuurlijk heb ik ze er ook tussen zitten die van plan zijn naar MBO niveau 1 te gaan, die nu al weten dat ze op het MBO gaan zeggen dat zij te 'slim' zijn en meteen doormogen naar MBO 4. En dat is hun toekomstplan.)

EDIT: Ik verwacht geen 'gouden bergen'. Absouluut niet gezien de kant waar ik op ga. Maar het is een van mijn weinige talenten/dingen die ik echt leuk vind om de hele dag te doen. En die wil ik graag benutten. :D

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:40

op hun 35e staat er.. Ik ga er vanuit de de meeste dan een gezin zullen hebben en dus samen de kost verdiennen.. Ik vind als je samen 5000 beurd dat wel een redelijk reeel bedrag :j

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:44

5000 euro? Dat is 2500 euro netto per maand per persoon. Ofwel liggen de lonen in Nederland een stuk hoger als hier maar... :=

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:45

WhySoWhite schreef:
op hun 35e staat er.. Ik ga er vanuit de de meeste dan een gezin zullen hebben en dus samen de kost verdiennen.. Ik vind als je samen 5000 beurd dat wel een redelijk reeel bedrag :j

Dan ben jij ook niet van deze tijd :D Dat is totaal geen benul van het gemiddelde salaris van de gemiddelde Nederlander hebben.
Het modale bruto jaarloon voor 2012 is ongeveer 33000, als je samen fulltime werkt en modaal verdient, haal je nog geen 5000 netto per maand samen. Het gemiddelde in Nederland is tussen de 1500 en 1800 netto per maand.