respect voor gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:24

lovelanga schreef:
In een paar posts terug zeg ik ook dat ik waarschijnlijk in een combinatie geloof, maar dat wil niet zeggen dat ik mensen er gek op aan kijk als ze in het een of het ander geloven.

@joyce2: Wat heeft het zeggen van "jezus" of "verdomme" voor jou dan voor meerwaarde?wat heeft dat met jezelf te maken zijn. Het drukt voor mij gevoel toch enige respectloosheid uit. En zelfs als het niet kwetsend bedoeld is, is het dat vaak wel.

Ik zeg wel eens "Jezus, dat is toch niet normaal!!" als er bijv. iets gebeurd is. Of als ik heel erg gefrustreerd ben bijv. "Verdomme, waarom laat ik vandaag steeds alles uit mijn handen flikkeren/heb ik soms stront aan m'n handen". Dat is zit er bij mij van jongs af aan al in, omdat het uitspraken zijn die in onze familie gebruikt worden en het is heel vervelend om constant al je woorden af te moeten gaan wegen. Dan ben ik dus niet mezelf, omdat ik heel erg op moet letten of ik niet per ongeluk een woord gebruik wat een ander als kwetsend zou kunnen ervaren. Zo vind ik het scheldwoord "kanker" heel naar en grof klinken, maar dat laat ik ook langs me heen glijden op het moment dat ik merk dat het een loos woord is. Als iemand het echt op een vuile manier zegt, echt om iemand op zijn ziel te trappen, dan vind ik het een heel ander verhaal.[/quote]

Maar stel dat het bij mij een gewoonte was, om iets als "vuile atheist" uit te roepen (wat raar klinkt natuurlijk en absoluut niet het geval is) hoeveel commentaar zou ik dan wel niet krijgen?[/quote]

Ik zeg toch ook niet "vuile christen" ??

Maar als je het wel gewoon als loze opmerking zou zeggen, denk ik dat mensen je raar aankijken en vervolgens lachend doorlopen!

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 23:25

Nee dat snap ik maar ik bedoel over het algemeen iets onrespectvols/kwetsends tegenover een atheist, net zoals voor mij vloeken kwetsend is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:27

kijk, jij verwacht respect van mensen mbt. je geloof, maar misschien wil jij té veel respect. En moet je zelf open staan voor 't feit dat mensen nu eenmaal vloeken?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:30

Ik denk dat dat een van de grote verschillen is, want de meeste mensen kwets je pas als je iets zegt wat je ook echt meent. De meeste christenen, voelen zich bij elk dingetje over het geloof aangesproken en gekwetst, zoals jij hier ook laat merken.

Even als voorbeeld: Soms zeggen vriendinnen van mij "heey slettebak, lang niet gesproken!" maar dat doet me echt helemaal niets en ik vind het zelfs grappig. Tenzij ze het echt zouden menen en het op een gemene manier zouden zeggen, dan zou ik het wat minder vinden ;)

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 23:31

Mensen vloeken, helaas ja. Maar is niet vloeken teveel respect gevraagd en dan vooral in films oid.? Zoals ik in de openingspost al zei is er bijna geen film/serie of musical te zien waarin niet met het geloof gespot wordt, dat maakt het er echt minder leuk op. Elke keer gaat er een rilling door me heen en denk ik: moet dat nou weer perse?

joyce2

Re: respect voor gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:31

Vind jij de musical Joseph bijv. ook spottend?

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 23:34

Niet gezien, mijn moeder wel, maar die vond het wel spottend ja. En ik snap jullie dat jullie vinden dat we het allemaal zo serieus opnemen,maar het is iets serieus voor mij, ik kan daar niet echt lacherig over doen, maar wel andere meningen respecteren!
(Ik vind trouwens sommige grapjes wel grappig, terwijl mijn moeder die dan wel weer spottend vind, zo trekt ook iedere Christen ergens anders zijn of haar grens)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:39

Dat is toch jammer, want ik vond dat de musical Joseph op een hele luchtige manier werd gebracht. Zo laat je mensen die niet gelovig zijn, op een leuke manier en met humor kennis maken met een verhaal uit de bijbel.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 23:41

Ik snap je punt, maar zoiets kunnen mensen dan toch ook niet serieus nemen juist omdat het op zo`n manier wordt gebracht? (puur uit interesse hoor, omdat ik er gewoon heel anders tegen aan kijk ;) )

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:44

Het gaat er toch om dat mensen er kennis mee maken? Veel mensen hebben een bepaald beeld van de kerk: Stug, streng, geen ruimte voor humor.

Door deze musical laten ze zien dat het ook anders kan, dat er hele mooie verhalen in de bijbel staan en dat het voor veel mensen toegankelijk is als het in een modern jasje wordt gegoten! Ik heb op school vaak uit de bijbel moeten lezen en ik ken de verhalen, maar door de musical Joseph heb ik het verhaal toch weer op een andere manier gehoord en ik moet zeggen, die versie vond ik toch het leukste ;) Als je wilt dat mensen zich ergens voor open stellen, moet je het op een manier brengen die ze aanspreekt!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:46

Cassidy schreef:
Hoe extreem ben jij? In hoeverre geloof jij blind de Bijbel, en in hoeverre sta je open voor evolutietheorien (Darwin bijv.) Als de wetenschap je de bewijzen voorlegt, hoe strak ben jij in het ontkennen van deze bewijzen?

De Bijbel als heilig boek: nog zoiets. De Bijbel zoals wij die nu kennen is door mensen gemaakt. Levensgevaarlijk om die woordwoordelijk te nemen. Maar het wordt wel gedaan. En daar ga ik zeer allergisch op reageren (ben zelf katholiek opgevoed maar heb zeer zeker punten van kritiek op het christelijke geloof, het vaticaan en wat de paus uit loopt te kramen.

Wat doet dat er allemaal toe, hoe iemand zijn geloof beleeft?

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 23:47

maar dan is het meer een leuk verhaal en niet een verhaal met een betekenis toch?juist omdat die dingen er dan uit worden gehaald?(correct me if I am wrong, ik heb de musical dus niet gezien ;) )

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:48

Ik geef je groot gelijk Lovelanga. Ik ben zelf niet gelovig, maar ben wel christelijk opgevoed. Ik vloek zelden of nooit, en dan moet iemand het wel heeeeel bont maken. Ook de k-woorden gebruik ik niet. Het is gewoon een kwestie van goed fatsoen. Bovendien als je eenmaal gewend bent om te vloeken, word het steeds gemakkelijker om die woorden te gebruiken en hebben ze op den duur geen effect meer. En zo word de samenleving steeds ruwer.
Al mijn buren zijn gelovig, sommmige erg streng en ik hou daar gewoon rekening mee, ga niet grasmaaien op zondag bv. En van de buren krijg ik dus ook respect en tolerantie. Dus toen wij eens om 1 uur s'nachts met een trilmachine de stenen aantrilden hebben we geen kwaad woord gehoord....

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:49

Ik ben zelf ook christelijk en merk dat veel mensen raar staan te kijken als ik dat vertel. Ik moet mezelf meteen verdedigen dat ik niet streng ben of anderen veroordeel.
Terwijl ik niet te koop loop met mijn overtuiging, er doodnormaal uitzie en ook de nodige rafelrandjes heb. Ik maak ook wel eens een dubbelzinnig geintje of zeg wel eens een lelijk woord.
Omdat ik op een christelijke school werk, moet ik ook bijbelverhalen vertellen. Mijn leerlingen liggen regelmatig in een deuk en dat vind ik super belangrijk. Het moet niet te zwaar en te heftig worden allemaal, maar het moet iets toevoegen aan het leven ipv dat het een systeem is.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:49

Citaat:
Hoe extreem ben jij? In hoeverre geloof jij blind de Bijbel, en in hoeverre sta je open voor evolutietheorien (Darwin bijv.) Als de wetenschap je de bewijzen voorlegt, hoe strak ben jij in het ontkennen van deze bewijzen?

Hoezo word de THEORIE dan als feit gezien? Genoeg wetenschappers die dat niet als feit zien en er niet in geloven....

I know dat t off topic is, maar wilde dat even kwijt :)

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 23:52

Muppett schreef:
Ik ben zelf ook christelijk en merk dat veel mensen raar staan te kijken als ik dat vertel. Ik moet mezelf meteen verdedigen dat ik niet streng ben of anderen veroordeel.
Terwijl ik niet te koop loop met mijn overtuiging, er doodnormaal uitzie en ook de nodige rafelrandjes heb. Ik maak ook wel eens een dubbelzinnig geintje of zeg wel eens een lelijk woord.
Omdat ik op een christelijke school werk, moet ik ook bijbelverhalen vertellen. Mijn leerlingen liggen regelmatig in een deuk en dat vind ik super belangrijk. Het moet niet te zwaar en te heftig worden allemaal, maar het moet iets toevoegen aan het leven ipv dat het een systeem is.

Dit is ongeveer ook hoe ik het ervaar! Mensen staan inderdaad vaak raar te kijken en gaan meteen vragen stellen als, en wat vind je dan van de evolutietheorie?en wat vind je dan van homoseksualiteit? Ik vind dat wel jammer! :j en ook ik moet wel eens lachen om een "spottend" grapje, waar ook al ben ik het er niet mee eens toch wel humor in zit...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:52

Ik denk dat het er maar net aan ligt wat je doel is. Maar met een beetje humor en zelfspot, bereik je veel meer mensen en zorg je ook dat mensen veel meer open zullen staan voor het geloof.

De betekenis ging overigens absoluut niet verloren, ze hebben het verhaal verteld op een moderne manier en met hier en daar hele grappige stukjes. Maar het moraal van het verhaal bleef hetzelfde hoor!

Edit: Wat muppet dus zegt ;)

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-12 23:54

joyce2 schreef:
Ik denk dat het er maar net aan ligt wat je doel is. Maar met een beetje humor en zelfspot, bereik je veel meer mensen en zorg je ook dat mensen veel meer open zullen staan voor het geloof.

De betekenis ging overigens absoluut niet verloren, ze hebben het verhaal verteld op een moderne manier en met hier en daar hele grappige stukjes. Maar het moraal van het verhaal bleef hetzelfde hoor!

Edit: Wat muppet dus zegt ;)

Ok, nouja ik heb het maar van mijn moeder aangenomen hoor, die vat de dingen vaak nog net wat erger op dan ik. Zoals met de musical Zorro, daar zaten ook wat van "die dingen"in waar ik eigenlijk geen moeite mee had, maar waar mijn moeder flink van zat te balen!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:56

Geloven doe je wat mij betreft fijn achter je eigen voordeur. Zodra je de straat op gaat krijg je te maken met mensen die iets anders geloven, of gewoon atheist zijn zoals ik. En ik wens niet lastig gevallen te worden door mensen die een compleet achterhaald idee aanhangen en zich aangesproken of zelfs beledigd voelen door bepaalde woorden. Ik vind sommige woorden ook niet leuk en die worden ook gewoon naar m'n kop geslingerd. Get used to it and let it be. Mij stoort het dat gelovigen het voor elkaar krijgen een enorm stempel te drukken op de maatschappij, terwijl we grondwettelijk een scheiding hebben tussen staat en religie!

Als je wilt geloven? Prima. Achter je eigen voordeur.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:57

Ik denk dan serieus dat jullie dan een zwaar leven hebben, als je constant elke opmerking en elk dingetje over het geloof je persoonlijk aantrekt/aan moet trekken. Ik zou dat heel vermoeiend vinden en ik snap dat eigenlijk ook niet...

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:58

Ik heb het helaas te veel mee gemaakt op een andere manier, ik geloof niet, ik respecteer een ieder en ook of die wil geloven of niet.

Het probleem is echter dat die gelovige mij niet kan/wil respecteren (even in algemene zin, dus niet iemand die extreem is of zo iets dergelijks).

Dit geef je zelf ook net al aan met als voorbeeld:
Het vloeken: je ervaart dat als kwetsend, voor een ander is het 'normaal' (even afgezien van het feit of dat het ook is, dat is van meer factoren afhankelijk zoals welk woord er gebruikt worden en in welke contekst of het floept er zo maar uit.......). Je kan dat kennelijk niet respecteren want je blijft het ervaren als kwetsend, terwijl die persoon die vloekt het (naar alle waarschijnlijkheid) niet zo zal bedoelen (als zijnde kwetsend).
Je zou ook kunnen denken: 'ach diegene weet niet beter' en daar is dan de kous mee af
Maar zo zijn er meer voorbeelden:
Even stil zijn voor het eten: voor een gelovige belangrijk, voor een niet gelovige niet, maar er wordt wel verwacht dat de niet gelovige zich aanpast aan de gelovige, anders om kan kennelijk niet............

Ik ben niet voor of tegen een geloof, wel tegen het feit dat mensen elkaar niet kunnen respecteren omdat iemand anders denkt dan die persoon (en die daardoor minder is) en als mensen schijnheilig gaan doen (niet mogen werken bv. op zondag maar wel naar de huisartsenpost gaan of ziekenhuis als men iets heeft op een zondag, want daar werken immers de mensen waar men zo op tegen is, dan ook op die dag daar geen gebruik van maken en wachten tot maandag).

Laat elkaar in elkaars waarde en respecteer elkaar.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:59

Ik ben echt geen heilige en als ik echt kwaad ben, gooi ik er ook wel eens een scheldwoord doorheen, maar woorden met k.nker en zo en echt keihard vloeken, daar kun je andere mensen mee kwetsen. Daar kun je best rekening mee houden, vind ik. Heeft niets met achter je eigen voordeur te maken, gewoon een beetje respect.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 00:01

Ja dat ligt er misschien ook aan hoe je het meemaakt. Maar mensen die bij mij blijven eten zijn even stil voor het eten maar hoeven absoluut niet hun handen te vouwen en hun ogen te sluiten, zo eet ik vaak genoeg (bijna altijd als ik bij iemand eet) bij mensen die niet stil zijn voor het eten en daar pas ik mij dan ook op aan

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:01

Precies. Ik ga een atheïst ook niet meteen aan een kruisverhoor onderwerpen over abortus, euthanasie, weet ik veel. Sommige mensen insinueren naar mij wel eens alsof je achterlijk bent als je gelooft. Mijn geloof geeft mijn leven richting in plaats van dat het een systeem is waar ik me aan vast klamp. Het is ook geen pasklaar antwoord voor alle ellende in de wereld enz.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:02

Over allerlei groepen worden toch grappen gemaakt?? Ik merk echt niet dat er nu zoveel meer grappen over gelovige worden gemaakt dan bijv over vrouwen, mannen, homo's, domme blondjes, belgen etc.

@mixje90: In de wetenschap is principe alles een theorie, het bestaan van zwaarte kracht is ook een theorie een waar veel bewijzen voor zijn maar als nog kan morgen ondekt worden dat hij niet klopt. En als pas geleden het E=MC^2 ineens misschien toch niet klopt, terwijl dat voor de meeste natuurkundige toch wel als feit werd gezien :Y) .

Ik snap trouwens ook niet echt hoe je je zo kan storen aan het gedrag of de mening van vreemde. Stel dat je met iemand samen moet werken die je constant belachelijk maakt omdat je geloofd dat snap ik dat het erg vervelend is, maar gewoon een vreemde op straat of op tv. Daar ga je je toch niet druk om maken??