[Halal vlees] Wie kan mij helpen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:10

In dat rapport wat ik hierboven gelinkt heb staat ook inderdaad dat veel halal slachterijen wel verdoven... Maar dat dat met een pin gebeurt is nieuw voor mij, omdat dat niet omkeerbaar is zou dat officieel niet mogen (dus is het officieel geen halal eigenlijk).

redbutton

Re: [Halal vlees] Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:12

nouja in die slagerij deden ze het amper, maar volgens mij ging het wel met de pin zei die man.
Daar werden in ieder geval ook de halaldieren verdoofd

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:20

loesje166 schreef:
nu ben ik afgelopen week op excursie naar een slachthuis geweest, daar slachten ze ook halal, het enige verschil is dat er een moslim medewerker een gebed bij de gedode dieren uitspreekt en ze worden na met de pin verdoofd te zijn op een bepaalde manier gesneden om leeg te bloeden, er is dus amper verschil in de manier van slachten dan bij een normaal dier.

Er is wel verschil met andere slachthuizen dan met die ene waar jij geweest bent. Ik lever ook mijn schapen af op een slachthuis, daar gaan ze gezellig met z'n 5en of 6en in een hokje en worden ze opengesneden. Ik las ergens dat ze niet mogen zien/aanvoelen dat ze gedood worden, maar dat gebeurt wel degelijk. Ook de koeien staan daar in rijen van 4 (in dit slachthuis) te wachten en ze zien hoe de voorganger in een grote molen gaat, omgekeerd word, opengesneden word en dan aan de takel weg gebracht word.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:21

Ik weiger ook om halal-vlees te eten... en als ik gedwongen word op zo'n manier vind ik dat helemaal niet kunnen!! No way!!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:25

Zullen we ook massaal weigeren vlees te eten van dieren die dagen op transport staan om vervolgens in onze frikadellen te worden verwerkt? Of petities opstellen tegen salami waarin vlees zit dat uit de bio-industrie komt?

Als je tegen vlees bent, moet je vegetariër worden. Als je wel tegen het één bent, maar over het ander niet nadenkt, moet je niet zeuren. Want laten we eerlijk zijn: hoeveel mensen verdiepen zich nu écht in het stukje vlees dat ze aan hun vorkje prikken?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:39

Tja kweenie, ik vind het nogal vreemd van een school om hahal bij mensen (niet-moslim) door de strot te douwen.
Als ze echt maatschappelijk bezig willen zijn, dan vind ik dat ze een ander soort voedsel aan moeten bieden in plaats van kroketten en frikandellen.

Deze manier van handelen vind ik nogal vreemd en klinkt eerder als lekker makkelijk geld verdienen als je op deze manier méér kinderen aan de kroketten helpt omdat ze toevallig halal zijn (ik neem aan dat de snacks niet gratis zijn).

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 15:39

Genoeg discusies die had ik al wel verwacht.

Chevax, vind je dat ik zeur?

Voor de duidelijkheid, ik ben een nederlander en ben christelijk opgevoed. Ik eet vlees. Maar op mijn MBO school kan ik alleen nog maar halal kopen. Er staat een bordje boven het eten alles is halal! Nou dat vertik ik te eten! Kijk als het nou een beetje van dit wat en een beetje van dat had ik er veel minder moeite mee maar ik kan geen vlees meer eten op school. En ik eet gewoon vlees ook op school. Ik eet geen halal vlees uit pricipe en start deze discusie omdat dit gewoon even besloten wordt dat al het vlees op school halal is en daar ben ik het niet mee eens, of ik nou vlees eet of niet.

Ik ben geen vegatarier ik probeer alleen bewuster te kijken naar wat ik eet, en dat ik dan een frikandel eet moet ik zelf weten. Ik zet niet ineens de knop om geen vlees of alleen nog bio vlees, ik ga me eerst inlezen en kijken wat ik er mee wil en vind en in de tussentijd eet ik wel gewoon vlees, alleen heel weinig en alleen iets wat ik echt lekker vind.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:43

Nee hoor InezFlip, dat "je" was in dit geval algemeen bedoeld ;-).

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:45

Maar proef je verschil dan tussen halal en niet-halalvlees of is het alleen het idee? Wat ik bedoel: vóór werd verteld dat het vlees op school halal is, wist je toen wat de oorsprong was of hoe het geslacht was?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:39

InezFlip schreef:
Er staat een bordje boven het eten alles is halal!

Ik vind dat ook een beetje vreemd, alles halal.
Mensen mogen best de keuze hebben om geen halal vlees te eten (en wat ze dan verder wel eten moeten ze ook zelf weten vind ik), ik ben geen moslim dus hoef ik geen halal als dat even kan.
Het is altijd nog een openbare school en geen moslim school, lijkt me.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:39

Als je tegen dierleed ben dan eet je alleen biologisch varken, eet je scharrel/biologische kip (al dan niet halal geslacht, bij halal slachten lijdt de kip zelfs vaak minder dan bij regulier slachten), en eet je geen halal geslacht rundvlees (want halal slachten van runderen duurt inderdaad wel veel langer, tot 80 sec.). Je eet trouwens ook absoluut geen konijn.

Ook schapen lijden nauwelijks meer bij halal slachten mits het goed gedaan wordt (correct aangesneden met voldoende lange messen).

Er is trouwens geen varkensvlees halal.

Er is trouwens een onderzoek van de wur geweest over halal slachten waarop ik dit gebaseerd heb, ik heb hem alleen nu niet bij de hand en ik ben lui dus je moet hem zelf opzoeken.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 15:39

De mensen die weigeren halal-vlees te eten, eten neem ik aan ook geen vlees uit de bio-industrie?

Ik ben trouwens wel benieuwd waarom je school hiervoor heeft gekozen en niet (bijvoorbeeld) 50/50?

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:14

Tiggs schreef:
De mensen die weigeren halal-vlees te eten, eten neem ik aan ook geen vlees uit de bio-industrie?

Beetje rare conclusie...
We hebben het hier over de manieren van slachten...

Halal is gewoon marteling voor dieren... misschien minder als het goed gebeurd maar da's zelden... Hoe vaak hoor je niet dat
er ergens een auto rijd met een schaap in de kofferbak, arme dier wordt meegezeuld een badkamer in... tja... dat gaan echt niet
met snoepjes om het arme dier mee te lokken!! :(

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:18

Het zou mij niet eens gaan om het slachten en de wijze waarop ze gedood worden maar het zou mij erom gaan dat zoiets je door een school door de strot wordt geduwt.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:32

InezFlip schreef:
Genoeg discusies die had ik al wel verwacht.

Chevax, vind je dat ik zeur?

Voor de duidelijkheid, ik ben een nederlander en ben christelijk opgevoed. Ik eet vlees. Maar op mijn MBO school kan ik alleen nog maar halal kopen. Er staat een bordje boven het eten alles is halal! Nou dat vertik ik te eten! Kijk als het nou een beetje van dit wat en een beetje van dat had ik er veel minder moeite mee maar ik kan geen vlees meer eten op school. En ik eet gewoon vlees ook op school. Ik eet geen halal vlees uit pricipe en start deze discusie omdat dit gewoon even besloten wordt dat al het vlees op school halal is en daar ben ik het niet mee eens, of ik nou vlees eet of niet.

Ik ben geen vegatarier ik probeer alleen bewuster te kijken naar wat ik eet, en dat ik dan een frikandel eet moet ik zelf weten. Ik zet niet ineens de knop om geen vlees of alleen nog bio vlees, ik ga me eerst inlezen en kijken wat ik er mee wil en vind en in de tussentijd eet ik wel gewoon vlees, alleen heel weinig en alleen iets wat ik echt lekker vind.

Ach dan kan je net zo goed geen vlees eten of je gaat bij de slager werken en dan kan jij er op toe zien of de dieren op de juiste manier zijn behandeld en geslacht.
Ik vind dit zo een onzin.
En dat jou school dit doet is logisch, er zijn in Nederland veel moslims en de kantine wil ook geld verdienen en voor de meeste Nederlanders maakt het niet veel uit of het halal geslacht is of niet.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:34

Nicolletje schreef:
InezFlip schreef:
Er staat een bordje boven het eten alles is halal!

Ik vind dat ook een beetje vreemd, alles halal.
Mensen mogen best de keuze hebben om geen halal vlees te eten (en wat ze dan verder wel eten moeten ze ook zelf weten vind ik), ik ben geen moslim dus hoef ik geen halal als dat even kan.
Het is altijd nog een openbare school en geen moslim school, lijkt me.

Ja maar als er geen bordje zou hangen en je zou het niet weten dan had je het ook gewoon gegeten, dus snap het probleem niet.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:34

Chaos schreef:
Het zou mij niet eens gaan om het slachten en de wijze waarop ze gedood worden maar het zou mij erom gaan dat zoiets je door een school door de strot wordt geduwt.

Mee eens!! :j

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:35

[quote="ilayda]

Ja maar als er geen bordje zou hangen en je zou het niet weten dan had je het ook gewoon gegeten, dus snap het probleem niet.[/quote]
Moet je dat eens andersom proberen... Moslims "gewoon" vlees laten eten..... }>

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:36

Ik heb het gevoel dat het hier in dit topic niet gaat over het slachten maar over het anti islam zijn

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:37

ilayda schreef:
de meeste Nederlanders maakt het niet veel uit of het halal geslacht is of niet.

Dat is meer onwetendheid.... de gemiddelde nederlander weet niet eens wat het inhoud... halal-vlees...

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:38

ilayda schreef:
Ik heb het gevoel dat het hier in dit topic niet gaat over het slachten maar over het anti islam zijn

Nee over "ongewild halal vlees in je strot gedauwd krijgen....."

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:39

BaiNar schreef:
[

Er zijn genoeg Moslims die gewoon vlees eten (geen varken)

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:40

BaiNar schreef:
ilayda schreef:

Nee over "ongewild halal vlees in je strot gedauwd krijgen....."

Weet jij dan wat er met jouw (niet halal) vlees gebeurt, weet jij hoe ze geslacht worden en wat voor leven ze hebben gehad

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:42

geen broodje donner voor jullie dan :p

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 16:44

En het wordt je niet door je strot geduwd, je hoeft namelijk helemaal niks in die kantine te kopen of alleen maar vegetarische dingen te kopen. Probleem opgelost, blijkbaar was het voor hen gustiger om alleen halal dan alleen niet halal of half-half te doen. Gewoon commercieel over het algemeen hoor.