Voor jou tien anderen (uitholling arbeidsrecht)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:48

alles word uitgehold. de "oude-loellen-dagen "zijn afgepakt.minder vakantiedagen. later met pensioen, en minder geld..geen VUT of pre-pensioen meer.
nog niet mijn zorg nu, maar alle geluksvogels worden oud (er) , en tegen de tijd dat wij het nodig hebben, is er nix meer...

juval

Re: Voor jou tien anderen (uitholling arbeidsrecht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:10

tja.. het is niet anders.
wat zou het alternatief zijn spicegirl? de vorige generatie heeft nu eenmaal goed voor zichzelf gezorgd. helaas gaan wij, en ik denk onze kinderen nog veel meer.. daar de rekening voor betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:51

Die vorige generatie? Bedoel je je opa en oma? Die hebben het land opgebouwd na de oorlog...

Ik denk dat er te veel misbruik wordt gemaakt, te veel inwoners bij zijn gekomen.

Las vandaag in de krant dat er weer flink wat miljoenen aan bonussen bij de grote bedrijven zijn uitbetaald. Wie dat heeft uitgevonden....dat had de vorige generatie niet....dat geld bleef in het bedrijf en daardoor konden er meer mensen in dienst blijven, desnoods met een weinig toegevoegde waarde-baantje.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:40

opa heeft hard gewerkt inderdaad.. oma niet uiteraard.
ik bedoel de babyboomers, onze ouders.. tenminste die van mij. de mensen die na de oorlog zijn geboren. die gaan nu met pensioen (of zijn al jaaaren in de vut haha).. die hebben het goed gedaan.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 22:39

In de 2e wereldoorlog moest Duitsland nog vechten om Nederland in zijn macht te krijgen..nu wordt ons land weggegeven aan Europa,en o wat worden we er beter van..Daar hebben onze grootouders in sommige gevallen hun leven voor gewaagd, of erger nog,gegeven. Ik vind het een schande.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 11:29

De mensen die nu met pensioen gaan, worden door ons betaald, wij betalen niet voor ons pensioen, alleen als je een verzekering afsluit...maar AOW wordt betaald door het nu...dus zo goed hebben ze het niet gedaan, of ze hebben prachtige verzekeringen afgesloten die voorts gekort worden uitgekeerd...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 12:49

russel schreef:
De mensen die nu met pensioen gaan, worden door ons betaald, wij betalen niet voor ons pensioen, alleen als je een verzekering afsluit...maar AOW wordt betaald door het nu...dus zo goed hebben ze het niet gedaan, of ze hebben prachtige verzekeringen afgesloten die voorts gekort worden uitgekeerd...

Dat is wel heel kort door de bocht, Russel :D . Je betaalt/spaart natuurlijk zelf voor je pensioen, het is namelijk een percentage van je bruto loon, dus voor iedereen verschillend. Ook opa heeft dit van zijn salaris gedaan. De problemen komen, doordat Pensioenfondsen speculeren met het geld dat er binnenkomt en door de beurzencrisis en de gehanteerden rentepercentages en het ouder worden van de mensen, is dit minder dan gedacht of niet voldoende. De Pensioenfondsen hebben het niet goed gedaan, maar daar kunnen de mensen die nu pensioen genieten, natuurlijk niets aan doen, die hebben daar totaal geen invloed op. Via de meeste CAO's wordt er verplicht een percentage ingehouden t.b.v. pensioen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 17:34

de mensen die nu met pensioen zijn hebben maximaal kunnen profiteren van de voorzieningen die ze zelf hebben geregeld.... vut bestaat al niet meer voor ons, en het is maar afwachten of er over 30 jaar als ik aan de beurt ben nog AOW bestaat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:47

juval schreef:
de mensen die nu met pensioen zijn hebben maximaal kunnen profiteren van de voorzieningen die ze zelf hebben geregeld.... vut bestaat al niet meer voor ons, en het is maar afwachten of er over 30 jaar als ik aan de beurt ben nog AOW bestaat.

Ja, maar ook voor VUT/Prepensioen heeft de werknemer zelf gespaard/betaald. Verder heeft de generatie die nu met pensioen is, wel vaak langer gewerkt. Meer dan 40 uur per week en al op je 15e gaan werken, was vroeger heel normaal. Toen werd er ook geen aandacht besteed aan bijv. arbeidstijdenwet of andere arbo-zaken, omstandigheden waren vaak veel zwaarder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:07

Het pensioen wat nu betaald wordt, gaat uit de pot betaalde pensioen, net zoals ik VUT premie heb betaald waar ik geen VUT van ga hebben..maar het het wel jarenlang betaald....Dus als ik nu 30 jaar pensioen premie betaal, wordt dat uit de pot betaald die dus elke maand door ons wordt aangevuld. Pensioenfondsen kunnen doen met het geld wat ze willen, speculeren of wat dan ook, is het geld verdampt, dan hebben wij straks dikke pech, op is op...De huidige pot betaald nu uit...de huidige aangevulde pot door ons, is wellicht allang leeg tegen de tijd dat wij 65-68-70 zijn...

AOW is weer een andere pot, krijgt iedereen, ook die mensen niet niet werken...dat is een andere premie..

Dan is het zo dat je bij een bedrijf altijd verplicht in dat pensioenfonds valt, maar als lagere werknemer heb je daar in den regel maar een klein voordeel van in pensioenen, het management en met name het hogere management krijgt daar en groot voordeel uit...

Al met al, kan je gewoon beter zelf sparen.....elke maand een paar tientjes opzij leggen....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:19

russel schreef:
Het pensioen wat nu betaald wordt, gaat uit de pot betaalde pensioen, net zoals ik VUT premie heb betaald waar ik geen VUT van ga hebben..maar het het wel jarenlang betaald....Dus als ik nu 30 jaar pensioen premie betaal, wordt dat uit de pot betaald die dus elke maand door ons wordt aangevuld. Pensioenfondsen kunnen doen met het geld wat ze willen, speculeren of wat dan ook, is het geld verdampt, dan hebben wij straks dikke pech, op is op...De huidige pot betaald nu uit...de huidige aangevulde pot door ons, is wellicht allang leeg tegen de tijd dat wij 65-68-70 zijn...

AOW is weer een andere pot, krijgt iedereen, ook die mensen niet niet werken...dat is een andere premie..

Dan is het zo dat je bij een bedrijf altijd verplicht in dat pensioenfonds valt, maar als lagere werknemer heb je daar in den regel maar een klein voordeel van in pensioenen, het management en met name het hogere management krijgt daar en groot voordeel uit...
Al met al, kan je gewoon beter zelf sparen.....elke maand een paar tientjes opzij leggen....

Hier begrijp ik helemaal niets van. In de CAO staat het percentage pensioen vermeld, dat is voor ieder gelijk. Hoe hoger je salaris, hoe hoger de pensioenpremie hoe hoger je pensioenopbouw. Sommige grote bedrijven hebben een premievrij pensioen, de werkgever betaalt dan de gehele pensioenpremie.

En de gepensioneerde heeft toch ook al die jaren pensioen betaalt?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:12

Electra63 schreef:
juval schreef:

Ja, maar ook voor VUT/Prepensioen heeft de werknemer zelf gespaard/betaald. Verder heeft de generatie die nu met pensioen is, wel vaak langer gewerkt. Meer dan 40 uur per week en al op je 15e gaan werken, was vroeger heel normaal. Toen werd er ook geen aandacht besteed aan bijv. arbeidstijdenwet of andere arbo-zaken, omstandigheden waren vaak veel zwaarder.

ja, dat is ook wel zo, maar nu gaan veel mensen ook al na school werken, dus rond hun 20e, en dan moet je door tot je 70e, dus dat is toch ook zo'n 50 jaar arbeidzaam leven... afhankelijk van het beroep natuurlijk vind ik dat niet zo'n probleem. (mits het op een soortvan vrijwillige basis kan)... het langstuderen wordt ook aan banden gelegd, dus doorgaans is iedereen wel voor zn 25e aan de bak. het verschil tussen hogere en lagere inkomens zal altijd wel bestaan, en de hogere inkomens kunnen (uiteraard) ook meer sparen voor hun pensioen.. dat is een gegeven waar we mee moeten leven.
ik werk vanaf mn 19e fulltime, sinds de kinderen parttime.... maar ik ben nu 40 en dus nog niet op de helft.. tja. wat doe je er aan he haha.. gelukkig vind ik het leuk om te werken en heb ik een goeie baan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:26

De meeste vrouwen hebben een pensioengat, omdat ze vaak er even tussen uit zijn geweest toen de kinderen kwamen. Ik ook, haha. Daar kan je niet veel aan doen, behalve extra sparen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:30

ja dat probeer ik dan ook zeker te doen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:33

juval schreef:
ja dat probeer ik dan ook zeker te doen.

Ik spaar niet speciaal extra, ik heb dan een klein pensioen. Mijn man heeft straks een goed en volledig pensioen. Mijn huis is dan vrij en mijn kinderen zijn dan het huis uit. Dan hebben we nog maar 1 auto, dus volgens mij, hou ik straks geld over als ik boven de 60 ben, :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:34

ja, dat dacht ik ook.. tot mn man er met een ander vandoor ging.. en we nu het huis met verlies moeten verkopen..
dingen gaan niet altijd zoals je gepland hebt!

sorry, ben een beetje pessimistisch haha...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:46

juval schreef:
ja, dat dacht ik ook.. tot mn man er met een ander vandoor ging.. en we nu het huis met verlies moeten verkopen..

Hopelijk kan ik je dan een beetje optimistisch krijgen door hard op te hopen/denken dat men - tegen de tijd dat wij met pensioen gaan - weer een andere wetsregel heeft ingevoerd. Uiteraard in ons voordeel! :$

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:05

juval schreef:

Ach, mijn huis is bijna vrij, dus dat is zeker geen verlies, in de goede tijd gekocht. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:01

Electra63 schreef:
juval schreef:

Ach, mijn huis is bijna vrij, dus dat is zeker geen verlies, in de goede tijd gekocht. :D

Geloof niet dat zij dit nu graag hoort....... :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:05

Electra63 schreef:
russel schreef:

Hier begrijp ik helemaal niets van. In de CAO staat het percentage pensioen vermeld, dat is voor ieder gelijk. Hoe hoger je salaris, hoe hoger de pensioenpremie hoe hoger je pensioenopbouw. Sommige grote bedrijven hebben een premievrij pensioen, de werkgever betaalt dan de gehele pensioenpremie.

En de gepensioneerde heeft toch ook al die jaren pensioen betaalt?

Het management heeft weer andere voorwaarden, dat is een ander contract dan dat het overige personeel heeft...solly, heb als directie secretaresse/officemanager gewerkt....heb dingen gezien....pensioen personeel was niet zo erg belangrijk, wel het aantal deelnemers, het pensioen van het hogere management was een andere soort.....om het maar zo te zeggen...dus die hadden veelal al een premievrij pensioen en een betere uitkering..immers het zijn pensioenBEdrijven, zij bepalen.... en als je een bedrijf binnen kan halen, dat brengt geld op...bedrijf mijn man zijn 2 keer veranderd van pensionfonds...hebben nog steeds geen goed gevonden...mijn man heeft een paar breuken opgelopen en van goed naar minder goed pensioenverzekering gegaan, maar heeft er zelf helemaal niets op in te brengen...bepaalt bedrijf....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:09

russel schreef:
Die vorige generatie? Bedoel je je opa en oma? Die hebben het land opgebouwd na de oorlog...

Ik denk dat er te veel misbruik wordt gemaakt, te veel inwoners bij zijn gekomen.

Las vandaag in de krant dat er weer flink wat miljoenen aan bonussen bij de grote bedrijven zijn uitbetaald. Wie dat heeft uitgevonden....dat had de vorige generatie niet....dat geld bleef in het bedrijf en daardoor konden er meer mensen in dienst blijven, desnoods met een weinig toegevoegde waarde-baantje.

Nee de babyboomers die nu zo hard roepen dat er niet minder pensioen uitgekeerd mag worden maar dat ik wel meer premie mag betalen en waarschijnlijk WEL minder pensioen krijg.
Dat vinden babyboomers terecht...want ze hebben er zo "hard' voor gewerkt...en vergeten even dat ik me nu het snot vor de ogen weg werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:33

haha, was bij mijn buren, de babyboomers, die hebben het idd niet slecht, hebben allemaal hun huizen afbetaald, hun huizen in de verkoop voor tonnen....dat wat het nooit heeft gekost, en kunnen indd er goed van komen...maar ik weet niet of er ook babyboomers zijn met huurhuizen, arbeidersloontje en nu een schamel pensioentje hebben...kijk ik naar mijn schoonmoeder, schoonpaps was schoenmaker, is met 50 jarige leeftijd overleden, schoonma een riant van pensioen van 40 euro!!! en dat was gekort met een paar euro.....tja.......ook die fiets bestaat.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:08

Russel,
Wat pensioenen betreft, dat geldt niet voor ieder bedrijf/instelling. Ik werk op HRM en ik weet dat er bij ons geen verschil is in pensioenopbouwpercentages tussen de medewerkers en management. Tenslotte is de directie ook gewoon een werknemer. Voor een directeur/eigenaar kan het verschillen of in sommige bedrijven. Ach, ik vind het niet zo interessant om naar anderen te wijzen. Het management betaalt ook meer belasting/pensioenpremie.
En inderdaad heeft niet iedereen een goed pensioen opgebouwd, zeker niet de kleine zelfstandige of de huidige ZZP-er.
Maar volgens mij, gaan we al een tijdje off-topic. Het ging hier om uitholling van het arbeidsrecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:18

Met de tegenwoordige pensioenen zal dat wellicht ook wel zo zijn, er is zoveel beperkt geworden de laatste 10 jaar...maar met de huidige pensioenen niet...daar was enorme wildgroei in.

Uitholling arbeidrecht...te veel misbruik, te veel euries in pupillen oog...elk jaar winst maken is het credo, lukt dat niet het jaar, dan is er verlies..op gegeven moment is de top bereikt en dat snapt ondernemend Nederland niet, vroegah was die rare wedloop niet...dan draaide bedrijven, elke extra winst was een meevaller en werd er nog wat voor de werknemers gedaan...nu mag je blij zijn met een BQQ die je het hele jaar met personeelspot bijdrage dubbel hebt betaald....