PVV wil alimentatieplicht drastisch korten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: PVV wil alimentatieplicht drastisch korten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:38

Ja het voorstel was geloof ik 'de helft van de duur vh huwelijk met een max van 10 jr' dat is wel realistisch denk ik :j, dan voorkom je ook schrijnende gevallen als vrouwtjes van >50 jr die ineens alleen komen te staan.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:39

Ersina schreef:
Bellona_K schreef:
Wat mij betreft mag die hele alimentatieplicht afgeschaft worden. Het is weliswaar een ander verhaal bij 50+ dames, maar de jongere dames (en enkele man) gaan maar voor zichzelf zorgen ipv op de zak van hun expartner teren.

Het is natuurlijk wel zo, dat als er geen alimentatie meer betaald gaat worden, er een groot deel van de gescheidene mensen geen baan kunnen vinden en terug vallen op een uitkerende instantie.
Dus zorgen dat er meer banen komen, is heel wenselijk als de alimentatiepicht voor partner afgeschaft gaat worden. Anders komt er een ander probleem!

is het dan een idee om de alimentatie samen te laten lopen met sollicitatieplicht? dat je alimentatie ophoud of dusdanig vermindrd wordt zodra je een baan hebt?
zo voorkom je dan mensen direct in een enorm kat vallen qua financiën en ook dat men niet meer onnodig lang hoeft te betalen vor de expartner

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:42

Ik vind het ook geen slechte aanpassing.
Met 5 jaar kan je een studie afronden en aan het werk gaan (Als de banenmarkt meezit) en kan je dus zelfstandig verder.

In gevallen van geen studie gevolgd vanwege huwelijk en kinderen vind ik het geen slechte zaak, omdat je dan toch de kans kan krijgen alsnog een studie te volgen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:42

Arabesk schreef:
Ja het voorstel was geloof ik 'de helft van de duur vh huwelijk met een max van 10 jr' dat is wel realistisch denk ik :j, dan voorkom je ook schrijnende gevallen als vrouwtjes van >50 jr die ineens alleen komen te staan.

Ja dat is wel een goed voorstel denk ik. Dan voorkom je ook leegplukkerij door vrouwen die expres snel een rijke man trouwen en na een jaar weg zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:45

Je moet geloof ik minstens 5 jaar getrouwd zijn. Er zijn ook van die golddiggers uit andere landen die hier dan een sukkel van een vent trouwen, het huwelijk uitzitten en dan alimentatie eisen. Van die dames uit een 'boekje' zeg maar :+

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:49

Amalarab schreef:
ik vind dat elke scheidende moeder wel beschermd mag worden eerlijk gezegd..12 jaar hoeft ook niet, maar ze de arbeidsmarkt opschoppen terwijl er een banentekort is. dit leidt tot meer bijstandsaanvragen, terwijl ex-man er vaak warmpjes bij zit...
dat past toch niet in het kader van de bezuinigingen!
wederom de zwakste groep benadeeld. en zoiets kost de samenleving vaak meer geld :+

Er zijn anders zat mannen die onder bijstands niveau zitten vanwege de alimentatie aan o.a de ex vrouw. Ik ken zo al 3 mannen waar dat bij speelt. Goede regel, nuttig voorstel van de pvv :j

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:54

Ja als ze pech hebben en ze hebben drie kinderen zijn ze sowieso al 660 euro per maand armer en dan nog alimentatie voor de ex.

Als je zelf dan 1800 netto verdient, blijft er niet zo veel over.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:14

sflj schreef:
'... terwijl de man er vaak warmpjes bij zit?!' En 'de zwakste groep?'

Hallo! het is 2012! Emancipatie enzo.

Het zijn de cijfers dat na de scheiding de man er in koopkracht heel veel op vooruit gaat, BRON vaak een koophuis houdt/ heeft en de vrouw 3 hoog achter in de bijstand terecht komt.
Heeft er voornamelijk mee te maken dat zij toch meestal ook met de kinderen zit opgescheept doordeweeks
Arabesk schreef:
Ja als ze pech hebben en ze hebben drie kinderen

Tja nouja daar waren ze neem ik aan ook zelf bij dat ze zwanger werd, die vrouw.

Ik vind het op zich een prima regel alleen dan moet er wel echt iets gedaan worden aan het feit dat de moeder vaak in haar eentje opdraait voor de kinderen en er bijna geen alternatieven zijn voor kinderopvang enz.
Laatst bijgewerkt door Nic op 01-02-12 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:21

Het wordt ook eens tijd dat kinderen niet meer standáárd aan de moeder worden toegewezen, maar bijv. aan de ouder die in het huis blijft wonen oid. Vaders krijgen bijna nooit de kinderen, tenzij moeder geschift is en opgeborgen zit in een inrichting...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:23

Arabesk schreef:
Het wordt ook eens tijd dat kinderen niet meer standáárd aan de moeder worden toegewezen, maar bijv. aan de ouder die in het huis blijft wonen oid. Vaders krijgen bijna nooit de kinderen, tenzij moeder geschift is en opgeborgen zit in een inrichting...

9 van de 10 is vader nooit thuis en zorgt moeder voor de kids. En dan zou vader in het huis blijven en moeder weggaan.
Lekker krom als de kinderen dan aan vader toegewezen worden. Die kan er meestal niet eens voor zorgen met een fulltime baan. Luier verschonen lukt nog net.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:25

Vrouwen waren er toch ook zelf bij dat er 3 kinderen zijn. Dat kan ik geen excuus vinden om een man kaal te plukken en daarbij heeft een vrouw meer invloed op het aantal kinderen dan de man ;)

Arabesk, ben het niet snel met je eens, maar in dit geval wel. Je hebt echt helemaal gelijk

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:26

Suzanne F. schreef:
9 van de 10 is vader nooit thuis en zorgt moeder voor de kids. En dan zou vader in het huis blijven en moeder weggaan.
Lekker krom als de kinderen dan aan vader toegewezen worden. Die kan er meestal niet eens voor zorgen met een fulltime baan. Luier verschonen lukt nog net.

Nouja ik denk dus dat hier wel de basis is waarom er alimentatie betaald zou moeten worden, ook aan de vrouw.
Misschien een beetje discriminerend maar zonder kinderen vind ik van niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:27

gr_roos schreef:
Vrouwen waren er toch ook zelf bij dat er 3 kinderen zijn. Dat kan ik geen excuus vinden om een man kaal te plukken en daarbij heeft een vrouw meer invloed op het aantal kinderen dan de man ;)

Arabesk, ben het niet snel met je eens, maar in dit geval wel. Je hebt echt helemaal gelijk

Geef de dames eens de kost die snel een baby nemen, zodat ze voorlopig ff niet meer hoeven te werken en meteen hun man aan zich binden? Krengen genoeg!

Een vader kan best voor de kinderen zorgen, heel veel vaders werken vier dagen en zeker met schoolgaande kinderen kan dat prima. Moeders moeten toch ook aan het werk, dus die zitten ook niet echt meer 24/7 thuis.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:36

Wat een praat over de mede-vrouwen -O- er zijn inderdaad een hoop krengen maar evenzoveel domme en hufterige kerels.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:06

Toch schetst Arabesk geen ongeloofwaardig beeld. Mijn zusje der schoonzus is zonder der man erin te kennen gestopt met de pil omdat zij een derde wilde. Een collega zijn vrouw is buiten zijn weten gestopt met de pil, omdat hij er over dacht om de relatie te beëindigen.

Dus zomaar 2 vrouwen die hun lijf misbruiken en beide zijn gewoon nederlandse dames die niet uit een boekje komen ;)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:09

Bekijk alsjeblieft iedere periode op zichzelf i.p.v. 1 regel vast te trekken.
Als ik zou scheiden met mijn 22jaar van mijn vriend dan heb ik een opleiding, een baan en alles wat ik nodig heb om mijn leven op de rails te zetten. Die alimentatie mag hij gewoon houden.
Maar als een dame van 53 die altijd thuis voor de kinderen heeft gezorgd ineens alleen komt te staan, pff. Die zal er hard aan moeten trekken om alles weer op orde te krijgen. Zo iemand zou het niet redden met 5 jaar alimentatie ben ik bang.
Niet 1 lijn, maar maatwerk, echt...
Geef gescheide vrouwen (of mannen natuurlijk) die niet meer werken een kans om weer de arbeidsmarkt in te gaan en bekijk over de jaren of iemand nog alimentatie nodig heeft. Doe je er niets aan om te gaan werken? Inkorten op alimentatie. Maak samen met een rechter een plan om iemand weer de arbeidsmarkt in te krijgen. Kosten daarvan kunnen gedeeld worden of betaald worden met de alimentatie eventueel. Bekijk dan na enkele jaren of daar nog iets aan gedaan moet worden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 15:23

gr_roos schreef:
Toch schetst Arabesk geen ongeloofwaardig beeld. Mijn zusje der schoonzus is zonder der man erin te kennen gestopt met de pil omdat zij een derde wilde. Een collega zijn vrouw is buiten zijn weten gestopt met de pil, omdat hij er over dacht om de relatie te beëindigen.

Dus zomaar 2 vrouwen die hun lijf misbruiken en beide zijn gewoon nederlandse dames die niet uit een boekje komen ;)

Als ik man was, gebruikte ik altijd een condoom en vertrouwde ik zeker niet op de pil.

Heb het al zoooo vaak 'mis' zien gaan _O-

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:01

Nicolletje schreef:
sflj schreef:
'... terwijl de man er vaak warmpjes bij zit?!' En 'de zwakste groep?'

Hallo! het is 2012! Emancipatie enzo.

Het zijn de cijfers dat na de scheiding de man er in koopkracht heel veel op vooruit gaat, BRON vaak een koophuis houdt/ heeft en de vrouw 3 hoog achter in de bijstand terecht komt.
Heeft er voornamelijk mee te maken dat zij toch meestal ook met de kinderen zit opgescheept doordeweeks
Arabesk schreef:
Ja als ze pech hebben en ze hebben drie kinderen

Tja nouja daar waren ze neem ik aan ook zelf bij dat ze zwanger werd, die vrouw.

Ik vind het op zich een prima regel alleen dan moet er wel echt iets gedaan worden aan het feit dat de moeder vaak in haar eentje opdraait voor de kinderen en er bijna geen alternatieven zijn voor kinderopvang enz.

Het ging niet over de alimentatie voor kinderen, Nicolletje. ;) en die zijn net zoveel van de man als de vrouw, lijkt mij. Dus wanneer die vrouw ook 5 dagen werkt, is het om het even wie ermee opgescheept zit. Dus geen argument, denk ik.

Maar goed, dit is allemaal een reden om gewoon niet te trouwen, in the first place. ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 02:19

Ik had het ook niet over kinderalimentatie. Precies wat Secricible hierboven zegt, elke situatie is apart.
Er zullen ook vast bankdirectrices zijn die tóch al de hele dag werken en alles zelf regelen.

Maar je hebt ook kerels die jaar in jaar uit gewoon hebben verwacht dat moeder de vrouw wel effe de kinderen, zijn vuile sokken, het eten om 18u klaar en de boodschappen regelde zodat hij alleen maar met zijn voeten op tafel hoefde te zitten na zijn werk.
Die zie ik niet ineens na de scheiding de kinderen zelf wel opvoeden zodat zij fijn een carriere kan zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:03

Maar is dat ook niet een keuze van de vrouw dan?
Dat je er zelf voor kiest om afhankelijk te zijn?
Scheiden is naar, maar ja als je gaat trouwen toch ook een beetje risico van het vak zeg maar.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 14:58

Ook van die vent dan toch?

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:16

Ik vind ook dat het heel erg is als je 48 bent en het huis uit wordt gewerkt wegens een jongere versie, maar in deze tijd vind ik ook dat je beter voor jezelf moet zorgen; dat is gewoon je eigen verantwoordelijkheid... en ik blijf het apart vinden dat de vrouw hier steeds wordt afgeschilderd als de ontvangende partij die geld gaat mislopen; ik zou als vrouw ook geen 12 jaar krom willen liggen voor welke kerel dan ook! Hoe lief dat ie ook is geweest....dan is idd zo'n jaarsafhankelijke versie nog geen slecht idee.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:42

Nicolletje schreef:
Wat een praat over de mede-vrouwen -O- er zijn inderdaad een hoop krengen maar evenzoveel domme en hufterige kerels.

Maar die kunnen niet stiekem met de pil stoppen (of juist wel slikken;) )
Daarnaast maakt het niet uit of de man goed uitkijkt waar ie zn kwakje laat; wanneer er kinderen geboren worden tijdens het huwelijk, is de man automatisch de vader, met alle financiële gevolgen van dien!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 00:45

Nicolletje schreef:
Ook van die vent dan toch?

Ooit gehoord dat een man alimentatie van de vrouw kreeg, nadat er gescheiden was?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:59

Ik bedoel dat het ook het risico van het vak is als een vent gaat trouwen...
Maar waarschijnlijk zijn veel mannen daarom niet zo trouwlustig als vrouwen haha :))

Maar partneralimentatie hoort 2 kanten op te gaan ja. Misschien is er dan toch nog ergens best weinig emancipatie. Waarschijnlijk omdat de vrouw toch meestal de kinderen krijgt en zij toch al parttime of helemaal niet werkte.
Ik ken momenteel maar weinig mensen die zonder kinderen of kinderwens, ook trouwen.

Ik zeg niet dat ik het helemaal oneens ben met die regel om hem te verkorten naar 5 jaar, helemaal niet, 12 jaar is best lang.
Ik vind alleen de argumenten die hier voorbij komen nogal... vrouw-onvriendelijk.