Helft Nederlanders is te dik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 13:35

tita schreef:
Ochja en wat dacht je van al die bejaarden die bij de artsen zitten of al die zielige mensen die niet kunnen en willen werken. En dan niet te vergeten alle mensen die in medische dagverblijf zitten. Alle mensen die gehandicapt/mongool/of ander stoornis hebben en in project wonen. Dat zijn mensen die ontzettend veel geld kosten en niet die kleine beetje wat dik is.

Ziektekostenverhaal gaat niet op

Dit vind ik niet te vergelijken met overgewicht.
Bejaarden hebben ouderdomskwalen waar ze zelf niks aan kunnen doen en gehandicapten kunnen zelf ook verdomt weinig aan hun handicap doen.
Mensen met overgewiicht daarentegen (net als rokers) kunnen wel degelijk wat aan hun probleem doen.
Het is een welvaartsziekte en zolang men zich willens en wetens volpropt met vette troep of ongezond eet terwijl de aandoeningen die je door overgewicht krijgt behoorlijk bekend zijn (hart en vaatziekten, diabetes, gewrichtsproblemen) ben je, om het maar netjes te zeggen, niet goed bezig.

Het is toch niet normaal dat maat 42 de standaard maat geworden is voor Nederlandse vrouwen!

Toad

Re: Helft Nederlanders is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:39

het wordt tijd dat de overheid belasting gaat heffen op ongezond eten, en gezonde voeding gaat subsidiëren.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:43

tita schreef:
R.X. schreef:
Nog strenger?
Zodat we dadelijk ons alleen nog maar scheel betalen en dan vervolgens nog vanalles zelf moeten vergoeden.
Waar betalen we dan nog voor?

Betalen naar wat je hebt als je snap wat ik bedoel.

Dat vind ik een heel goede!
Moet met veel meer dingen, vind ik.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:44

inderdaad... zolang fruit en groenten nog steeds duurder zijn dan snoep en chips klopt er iets niet.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:47

Je kunt wel alles duurder gaan maken. Maar bekijk eens waar dat dikke gebeuren vandaan komt. Het gaat toch echt om de mentaliteit en het weten wat gezond is en wat niet. Dit begint al bij het opvoeden van een kind. Als je een kind elke dag een zak chips leeg laat vreten dan wordt dat kind dik. Eigenlijk zou op scholen een soort les gegeven moeten worden in wat gezond is en wat niet. Door de mentaliteit van sommige mensen te veranderen zou je al een heel eind komen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:50

tita schreef:
In Zuid- Amerika is het een schoonheid... nou voer hier ook maar in :D ben er voor

Dat schijnt niet zo te zijn... In Zuid Amerika is het in de betere kringen juist wenselijk dat je een soort van size zero petit bent.
Ik had dat ook niet verwacht.
Een meisje dat ik ken komt daar vandaan. Ze is erg klein, maar was ook vreselijk slank.
Nu heeft ze een 'volle' maat 36, en dat vind men daar 'mollig' zegt ze.
Ze zegt blij te zijn nu in NL te wonen waar een 'vollere' vrouw als 'normaler' ervaren wordt.... hoe grappig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 13:55

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 14:03

Lovely schreef:
De opmerkingen dat plus size models maat 38 of meer hebben kloppen ook niet:
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/01/30/sor ... oofdprijs/

Hierdoor zijn ze niet ineens plus sized models hoor ;) .
Probleem is bij couture dat ze uitgaan van maat 34 en je dus geen shows kan lopen wanneer deze maat groter is.
Een beetje overdreven van Elite om ze eruit te gooien, want al zouden ze geen shows kunnen lopen dan is commercieel werk (gewone mode reportages) nog steeds gewoon een optie.
Maar Elite is altijd al een apart bureau (spreek uit ervaring) geweest qua eisen dus ik denk dat die meiden zonder enige moeite bij een ander goed (en normaal) bureau terecht kunnen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:03

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:11

Volgens mij heb ik het niet verkeerd als deze meisjes al te dik zijn voor het gewone werk. De discussie over Elite ga ik niet voeren.

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 14:13

Ze zijn te breed in de heupen voor couture, dat heeft niks te maken met het gewone werk.
Maar laten we on topic blijven ;)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:13

Het is geen plus size model dus die vergelijking gaat hier niet.
Hier praat je over modellenwerk en dat is een hele andere discussie dan te dikke mensen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:13

Ik ben te zwaar ja :j maar ik eet wel echt gezond, die ene snack die er bij mij af en toe naar binnen gaat, of die paar koekjes, daar zou het niet om moeten spannen. Nee ik weet van mezelf dat ik te weinig beweeg. Helaas heb ik geen tijd om meer te bewegen want studie :Y)
De bezuinigingen op het onderwijs, overal zie je de nadelige gevolgen terug :D

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:18

Magrathea schreef:
Ik ben te zwaar ja :j maar ik eet wel echt gezond, die ene snack die er bij mij af en toe naar binnen gaat, of die paar koekjes, daar zou het niet om moeten spannen. Nee ik weet van mezelf dat ik te weinig beweeg. Helaas heb ik geen tijd om meer te bewegen want studie :Y)
De bezuinigingen op het onderwijs, overal zie je de nadelige gevolgen terug :D

Beweging scheelt echt heel veel. :j

Onze hond was ook jaren te dik, omdat we hem als jonge hond iets rijk hadden gevoed. Hij is echt jaren op een streng dieet(minder kon niet, want dan zou hij tekorten krijgen) geweest, maar bleef te dik. Totdat hij met mijn moeder mee ging hardlopen 1x per week.

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:24

hey, ik ben al op dieet!! dus dat scheelt weer!!hihi...

Ben nu bijn normaal met mt 42, maar mijn streven is 38! Dus nog ene kilootje of 10, zucht...ben al 10 kg afgevallen. Was 30 kg gegroeid van de zwangerschap.

Mensen doen ook steeds minder. En eten wel.
Toen ik nog klein was, was het feest op zondag, dan mochten wij een glasje fris en chips. Nu eten de meeste mensen de hele week chips en cola. Ook kinderen.

Vooral als er kinderen zijn sport je minder, je kunt ook minder snel van huis weg. Ik heb ook wel tijd om te sporten maar geen oppas, of ik moet betaalde oppas nemen. Heb al zo'n dure hobby.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:35

jezus wist niet dat het zo erg was hoor! Maar door de crisis zijn (denk ik he) er steeds meer mensen voor het goedkopere en ongezondere eten gaan kiezen. Biologische producten draaien de laatste jaren (2008 / 2009)
ook super slecht. De biologische boer is er de laatste jaren echt aangegaan.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 14:42

Zat eens te bedenken wat ik hier zou gaan reageren.

Ik vind dat mensen die te dik zijn en dan ook echt te dik, die zich volvreten met slechte troep heel
verkeerd bezig zijn.
Die blijven maar vreten en vinden het dan ook nog raar dat ze op gegeven moment allerlei kwaaltjes en ziektes krijgen.
Ik vind dat hier wel eens wat harder tegenop getreden mag worden.
Idd van mij part met het duurder maken van 'slecht' voedsel, maar daartegenover wel het goedkoper maken van gezond voedsel.
Mensen die het niet heel breed hebben (ik bedoel natuurlijk niet alle mensen die het niet heel breed hebben) die kopen eerder een kilo friet voor 70ct dan een kilo appels voor 2 euro.
Ja en geef ze dan eens ongelijk als je bijvoorbeeld maar een paar tientjes per week te besteden hebt om je gezin te onderhouden.

Ik vind het ook vreselijk als ik van die 6-7 jarigen hier op het schoolplein zie lopen die ook echt veels te dik zijn.
Puur het slechte voorbeeld van de ouders en de hele dag computerspelletjes spelen met een zak chips voor de neus.
Kids met bepaalde ziektes natuurlijk daargelaten, die kunnen er niks aan doen.

Zelf ben ik niet te dik, met mijn 1,69m en normaal gesproken 63-65 kilo (ben 36 wk zwanger op moment dus ietsie zwaarder nu :D ) ook niet superslank.
Zal graag wat slanker willen zijn, maar de meeste sporten gaan erg moeilijk daar ik fibromyalgie heb en hypermobiel ben.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:03

Suzanne F. schreef:
Ja dat zat er aan te komen. Je ziet het overal al om je heen. Normale vrouwenmaat is 42 geworden, dat is de gemiddelde maat inmiddels.
Steeds grotere buiken en omvang. Zonder gene gewoon friet, snacks en chips wegkanen in openbare gelegenheden.
Inderdaad gaan we Amerika achterna.

Met alle respect, maar ik kan mijzelf zo ontzettend kwaad maken om zulke (in mijn ogen) kortzichtige opmerkingen. Wie ben jij om over andere mensen een oordeel te hebben? Waarom zouden mensen die dik(ker) zijn niet mogen genieten van een ijsje of een snack? Ik weet bijna zeker dat er niet veel mensen vrijwillig dik zijn, al weet ik ook heel goed dat het bij veel mensen stukker minder zou kunnen. . . mits zij dit zelf willen.

Maar dan met opmerkingen komen als "wegkanen in openbare gelegenheden" en "zonder gene" schieten bij mij in het verkeerde keelgat. Het zijn niet voor niets OPENBARE gelegenheden en als jij daar moeite mee hebt zou ik als ik jou was ZELF lekker thuis blijven.

Ik stond vorige week iets te eten bij de Febo met een stevige vriendin, komen er twee vreemde mensen op ons af en die vragen vervolgens bloedserieus aan mijn vriendin of het wel verstandig is dat zij dit soort voedsel tot zich neemt. . . ik zal niet herhalen hoe het gesprek die ik met de dames had verliep (geen gescheld/geschreeuw overigens, we blijven netjes) en zelfs nu kookt mijn bloed weer.

Ik besef me dat ik nu een aantal mensen tegen het verkeerde been ga shoppen maar alsjeblieft, denk eens na voordat je een mening over anderen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:08

Men schijnt zich niet te realiseren dat plus size models vanaf maat 36 gaan.

Wat Suzanne F beschrijft past goed bij de uitdrukking 'elk pondje gaat door het mondje'.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:18

Goh! Ik voel me niet aangesproken! Maat 38 in de leeftijd tussen 30 en 40... *\o/*

Ik wil geen model worden. Dan ben je een wandelende kleerhanger. :D

In Frankrijk komt er nu belasting op alle dranken waar suikers aan toe zijn gevoegd. Maar ook die waar aspartaam in zit... :j volgens de fransoos is dat spekken van de kas. Ik betaal eigenlijk al zat aan de staat. Er is ook een plan op tafel gekomen om alle restaurants minder te laten serveren. Er wordt momenteel heel veel weggegooid en die dat sunt vinden eten het dus op.
Bewegen kan je overal: Neem de trap ipv de lift, ga fietsen ipv de bus enz. Dat ligt echt aan jezelf.

En last but not least: Het is echt waar: elk pondje gáát door het mondje! Ik kan het weten, heb ook een poos maat 44 gehad, maar ja, ik heb er dus ook echt wat aan gedaan.

Er is echter ook bewijs gevonden dat dik worden in je genen kan zitten. :j

Ow enne: Als we nu allemaal bij de boer onze fruit en groentes gaan afnemen, dan krijgen ze er nog een eerlijke prijs voor. Ik koop 2,5 kilo jonagold voor 2,49. Daar kan een boer ze niet voor telen hoor! En dat is naar mijn mening zeker per kilo goedkoper dan snoep. Ik weet natuurlijk niet waar jullie de boodschappen doen, maar ik zou als de snoep daar nog goedkoper is, absoluut een andere winkel gaan overwegen. *D
Laatst bijgewerkt door idefix4 op 30-01-12 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:19

Lovely schreef:
Wat Suzanne F beschrijft past goed bij de uitdrukking 'elk pondje gaat door het mondje'.

Ja maar zo is het wel.
Als ik zo dik zou zijn zou ik me rotschamen om friet en snacks weg te zitten kanen (ja idd wegkanen) terwijl andere mensen dat zien. Zelfs al zouden andere mensen me niet zien....
Ik zou geen hap meer eten als ik er ooit zo uit zou zien.
Mensen moeten gewoon eens eerlijker en wat harder voor zichzelf zijn. Elk pondje gaat door het mondje. En natuurlijk mag je weleens genieten van een ijsje of een frikandel maar met mate. En dan compenseren. Als ik zoiets eet, dan eet ik de rest van de dag veel minder en de dag erop ook.

Dikke mensen gaan zo vaak in de slachtofferrol. Kijk eens naar jezelf en doe er wat aan.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:19

Ik denk dat mensen over algemeen de gouden stel regel een beetje zijn vergeten, je moet simpelweg niet meer kCal op een dag innemen dan je kunt verbruiken.

Maar ja ook hier zie en hoor je toch wel veel, zolang ik voormezelf maar verklaring heb waarom, dan is het goed!

En dan kunnen we met z,n allen wel lekker naar anderen wijzen, maar kijk eerst eens naar jezelf! Ik verbaas me er echt over, dat je in Tv Shows regels matig ouders ziet die zelf veel en veel te dik zijn, en dan over hun te zware kind roepen, ja ik heb nog zo gezegd dat als je slecht eet dan wordt je dik! Uhhh ja en jij zelf dan? Komt zeker van de lucht? Of ja we eten helemaal niet veel of slechte dingen, maar je er niet aan wagen om eens een eerlijk lijstje te maken met wat het nou echt precies is wat er op een dag wordt gegeten! Verbeter de wereld en begin even lekker bij jezelf!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:21

tteett: _O- Helemaal waar! :j Vreten zit ook in je opvoeding vaak, maar dan nog kan je het stramien doorbreken. Het is niet makkelijk, maar wel te doen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:23

Ailill schreef:
Suzanne F. schreef:
Ja dat zat er aan te komen. Je ziet het overal al om je heen. Normale vrouwenmaat is 42 geworden, dat is de gemiddelde maat inmiddels.
Steeds grotere buiken en omvang. Zonder gene gewoon friet, snacks en chips wegkanen in openbare gelegenheden.
Inderdaad gaan we Amerika achterna.

Met alle respect, maar ik kan mijzelf zo ontzettend kwaad maken om zulke (in mijn ogen) kortzichtige opmerkingen. Wie ben jij om over andere mensen een oordeel te hebben? Waarom zouden mensen die dik(ker) zijn niet mogen genieten van een ijsje of een snack? Ik weet bijna zeker dat er niet veel mensen vrijwillig dik zijn, al weet ik ook heel goed dat het bij veel mensen stukker minder zou kunnen. . . mits zij dit zelf willen.

Maar dan met opmerkingen komen als "wegkanen in openbare gelegenheden" en "zonder gene" schieten bij mij in het verkeerde keelgat. Het zijn niet voor niets OPENBARE gelegenheden en als jij daar moeite mee hebt zou ik als ik jou was ZELF lekker thuis blijven.

Ik stond vorige week iets te eten bij de Febo met een stevige vriendin, komen er twee vreemde mensen op ons af en die vragen vervolgens bloedserieus aan mijn vriendin of het wel verstandig is dat zij dit soort voedsel tot zich neemt. . . ik zal niet herhalen hoe het gesprek die ik met de dames had verliep (geen gescheld/geschreeuw overigens, we blijven netjes) en zelfs nu kookt mijn bloed weer.

Ik besef me dat ik nu een aantal mensen tegen het verkeerde been ga shoppen maar alsjeblieft, denk eens na voordat je een mening over anderen hebt.

Zal ik even uitleggen waarom ik vind dat dikke( echt overgewicht dus) mensen niet mogen genieten van een ijsje of snack?
Omdat dat ijsje of die snack driedubbelendwars door de volledige maatschappij betaald wordt,en duur betaald! Alle gezondheidsproblemen, vruchtbaarheidsproblemen, vermageringsoperaties,diabetici,hartpatienten ,veroorzaakt worden door snackzucht en verdikking in het algemeen wordt duur betaald door iedereen, en er zijn echt betere bestedingsdoeleinden voor al die miljoenen, dus waarom moeten slanke mensen per definitie respect hebben voor dikke mensen?mag het eens andersom zijn?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 15:24

tteettt schreef:
Of ja we eten helemaal niet veel of slechte dingen, maar je er niet aan wagen om eens een eerlijk lijstje te maken met wat het nou echt precies is wat er op een dag wordt gegeten! Verbeter de wereld en begin even lekker bij jezelf!

Helemaal eens. Maar het heeft ook te maken met discipline en dat ontbreekt er vaak.