De Krom: taal vereiste voor krijgen van bijstand'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:27

Electra63 schreef:
RusselNuwell schreef:
Eindelijk, echt, eindelijk. Begrijp me niet verkeerd, ik heb niets tegen buitenlanders, sterker nog, ik denk dat dit een oplossing is die veel buitenlanders gaat helpen.
Ik ben van mening dat de kans dat je een baan vind op het moment dat je amper een paar woorden Nederlands spreekt nihil is. Door deze mensen onze taal te leren spreken, geef je ze een kans op de banenmarkt. Geef je ze die kans, dan worden ze minder buitengesloten, worden meer mensen ermee geconfronteerd dat het ook normale mensen zijn, dus minder discriminatie. Daarbij word hun inkomen hoger, waardoor koopkracht toeneemt, waardoor ze eerder zullen kiezen voor een 'betere' buurt, dan een armzalige buurt waar ze allemaal bij elkaar gepropt zijn. Hierdoor groeien hun kinderen op met meer autochtone kinderen waardoor ze minder achterstand oplopen t.o.v. autochtonen, hierdoor in mindere mate crimineel gedrag gaan vertonen, want wie door de maatschappij achtergeplaatst word, zal zich uiteindelijk ook zo gaan gedragen. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

2/3 van de bijstandtrekkers is autochtoon, wat ga je aan deze mensen doen, zodat zij weer kunnen/willen werken?

Statistieken zijn moeilijk te vatten. De verhouding zou juist zijn als 1/3 van de bevolking allochtoon en 2/3 autochtoon was. Dit is echter niet zo. Conclusie........

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:27

Russelnowel,
Ik ben het niet met jou eens. Ik ben helemaal niet voor het amerikaanse systeem. Er is altijd een groep mensen (altijd al geweest) die niet kunnen of willen werken, vaak doordat zij geen scholing hebben, alleenstaande (jonge) moeders met kinderen e.d. De duur van de ww is heel erg verkort en vooral voor oudere ex-werknemers is het moeilijk om aan een baan te komen. Voor een volledige WIA moet je tegenwoordig ook bijna dood zijn, dus ook mensen die (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt zijn (geworden) hebben soms (gedeeltelijke) bijstand nodig.

Dus IMO zouden deze mensen begeleidt moeten worden naar scholing/reïntegratie e.d., maar ook daar is op bezuinigd.
Werkgevers konden met subsidie langdurige uitkeringstrekkers in dienst nemen, maar deze subsidie is grotendeels verdwenen, dus een werkgever zal nu niet snel deze mensen aannemen, immers met de huidige werkeloosheid, kun je ook een ervaren en/of gediplomeerde werknemer aannemen.

Electra63

Re: De Krom: taal vereiste voor krijgen van bijstand'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:35

Kanniet,
Je kan wel overal de allochtonen (?) de schuld van geven, maar dat is IMO een beetje kortzichtig. Als jij denkt, dat een taaleis stellen helpt om het aantal uitkeringen naar beneden te stellen, is dat jouw goed recht. Ik denk, dat dit niet mogelijk is. Gelijkheidsbeginsel. Net als het niet mogelijk is, om mensen verplicht te verhuizen. En net als dat het niet mogelijk is, om belasting te heffen op een hoofddoek. Allemaal luchtballonnen, die in de praktijk niet mogelijk zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:37

Het is moeilijk genoeg om aan een baan te komen. Maar als deze mensen die een uitkering genieten verplicht aan het werk gestuurd worden, dan raken ze al hun extra subsidies kwijt en daar zitten ze ook niet op te wachten. Maar waarom geen projecten? Laat deze mensen in een project plaats nemen, zoals het veilig houden van het OV ofzo. Zo kunnen de mensen ervaring opdoen, raken niet in een sociaal isolement en krijgen de werkgevers ook nog een bonus...

Ik ben zelf ook werkloos, ik studeer verpleegkundige en zelfs met mijn 10 weken stage kom ik niet eens aan de slag..

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:44

Dat gelijkheidsbeginsel ken ik niet in de wettelijke zin. IMO ben je allemaal gelijk in kansen op een passende baan als je de taal beheerst. Als je de taal niet wil beheersen maak je jezelf ongelijk en mag je wat mij betreft ook zo behandeld worden.

Het gelijkheidsbeginsel wordt behoorlijk misbruikt. Je hebt tegenwoordig de minste kans op een baan als je autochtone man bent. Dan autochtone vrouw. Ben je allochtone man mag je positief gediscrimineerd worden. Bij allochtone vrouwen geldt dat al helemaal.
Veel mensen vinden dit juist. Totdat er een regel zou komen dat de voorkeur uitgaat naar autochtone mannen en de rest minder kans maakt. Dan heet het opeens negatieve discriminatie voor de allochtone bevolking en staat half nederland op zijn kop hoe associaal we wel niet zijn. Behandel dan écht iedereen gelijk, en niet de een wat gelijker dan de ander. Daar kan ik heel goed mee leven. Écht gelijke behandeling, voor iedereen.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:46

Electra63 schreef:
Russelnowel,
Ik ben het niet met jou eens. Ik ben helemaal niet voor het amerikaanse systeem. Er is altijd een groep mensen (altijd al geweest) die niet kunnen of willen werken, vaak doordat zij geen scholing hebben, alleenstaande (jonge) moeders met kinderen e.d. De duur van de ww is heel erg verkort en vooral voor oudere ex-werknemers is het moeilijk om aan een baan te komen. Voor een volledige WIA moet je tegenwoordig ook bijna dood zijn, dus ook mensen die (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt zijn (geworden) hebben soms (gedeeltelijke) bijstand nodig.

Dus IMO zouden deze mensen begeleidt moeten worden naar scholing/reïntegratie e.d., maar ook daar is op bezuinigd.
Werkgevers konden met subsidie langdurige uitkeringstrekkers in dienst nemen, maar deze subsidie is grotendeels verdwenen, dus een werkgever zal nu niet snel deze mensen aannemen, immers met de huidige werkeloosheid, kun je ook een ervaren en/of gediplomeerde werknemer aannemen.

Ik neem aan dat ik 'russelnowel' ben. Ik zeg niet dat wij zo ver moeten gaan als het Amerikaanse systeem. Ik heb niks tegen een bijstandsuitkering op zich, maar ik heb wat tegen alle luie varkens die best kunnen werken, en soms zelfs nog zwart bijverdienen ondanks de 'strenge' controles hier op. Wat wil je over 10 jaar doen, als de staatskas straks leeg is, omdat iedereen er zoveel mogelijk van profiteert? Wil je dan maar de pensioenleeftijd verhogen naar 75? Laat de mensen die wél voor hun minimumloontje het bed uit gaan er maar weer de dupe van worden...

Ben het eens met Purny, waarom geen Melkertbanen creëren. Laat die alleenstaande moeder werken van 9 tot 3, niks geen gezeur van het kind hoor, die merkt er toch niks van.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:48

Ik ben het er mee eens, door Nederlands te kunnen spreken vergroot je je kansen op de arbeidsmarkt flink. En dan in de vorm van een verplichte intensieve cursus Nederlands.
Voor iedereen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 15:49

ach...nederland is er toch zelf mee begonnen in de jaren '80 om alle formulieren bij de gemeente in het turks en marokkaans voorhanden te hebben....en nu vreemd opkijken dat er geen enkele allochtoon nederland spreekt.
We hebben het allemaal zelf in de hand gewerkt...en keer dat nu maar eens om,niet eenvoudig.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:03

geerke schreef:
ach...nederland is er toch zelf mee begonnen in de jaren '80 om alle formulieren bij de gemeente in het turks en marokkaans voorhanden te hebben....en nu vreemd opkijken dat er geen enkele allochtoon nederland spreekt.
We hebben het allemaal zelf in de hand gewerkt...en keer dat nu maar eens om,niet eenvoudig.

Ben ik helemaal met je eens!

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 16:05

Eens, maar beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:24

purny schreef:
Het is moeilijk genoeg om aan een baan te komen. Maar als deze mensen die een uitkering genieten verplicht aan het werk gestuurd worden, dan raken ze al hun extra subsidies kwijt en daar zitten ze ook niet op te wachten. Maar waarom geen projecten? Laat deze mensen in een project plaats nemen, zoals het veilig houden van het OV ofzo. Zo kunnen de mensen ervaring opdoen, raken niet in een sociaal isolement en krijgen de werkgevers ook nog een bonus...

Ik ben zelf ook werkloos, ik studeer verpleegkundige en zelfs met mijn 10 weken stage kom ik niet eens aan de slag..

Deze projecten waren er, maar door de bezuinigingen niet meer aantrekkelijk voor werkgevers.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:27

geerke schreef:

Ik vraag mij echt af, waar jullie wonen en werken, met dit soort opmerkingen, ik herken dit echt niet.
Geen enkele???????

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 17:34

Electra63 schreef:
geerke schreef:

Ik vraag mij echt af, waar jullie wonen en werken, met dit soort opmerkingen, ik herken dit echt niet.
Geen enkele???????

nog stugger de gemiddelde buitenlander spreekt hier beter nederlands dan een hoop autochtonen die nooit buiten hun dorp komen..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:39

Ja, PPG, heb jij die reclame van Carglass gezien? Ik versta er niets van :D , weg met die Friezen ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:41

purny schreef:

Waar ligt dit aan? Ik werk op HRM in de zorg en ik weet uit ervaring dat een goede verpleegkundige nooit zonder werk hoeft te zitten.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-12 17:44

Electra63 schreef:
Ja, PPG, heb jij die reclame van Carglass gezien? Ik versta er niets van :D , weg met die Friezen ;)

nee die reclame is hier nog niet op tv.....alles komt hier even later....LOL....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:47

papagroom schreef:
Electra63 schreef:

nee die reclame is hier nog niet op tv.....alles komt hier even later....LOL....

Ja, dat heb je met zo'n achtergebleven gebied. :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 18:21

Geen enkele allochtoon spreekt Nederlands...? _O- :') Ik heb in mijn beginnersgroep allochtonen die beter Nederlands schrijven dan een aantal Bokkers... :')

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:33

geerke schreef:

Geen enkele???????[/quote]

de oudere generaties spreken vaak geen woord nederlands hoor(die hier in de jaren '70 gekomen zijn.)....de jongeren wel,maar dat is vaak onverstaanbaar straatdialect(in de achterstandswijken,maar daar woon jij hoogstwaarschijnlijk niet dan)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:34

Blue_Eyes schreef:
Geen enkele allochtoon spreekt Nederlands...? _O- :') Ik heb in mijn beginnersgroep allochtonen die beter Nederlands schrijven dan een aantal Bokkers... :')

welk niveau school is dat?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:39

Dat is een school waar mensen o.a. taal- en inburgeringscursussen komen volgen. Beginners zijn dus mensen die hier in principe zonder kennis van het Nederlands binnenkomen en die aan het eind van het schooljaar niveau A1, soms A2 moeten kunnen halen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:48

Blue_Eyes schreef:
Dat is een school waar mensen o.a. taal- en inburgeringscursussen komen volgen. Beginners zijn dus mensen die hier in principe zonder kennis van het Nederlands binnenkomen en die aan het eind van het schooljaar niveau A1, soms A2 moeten kunnen halen.

het zou zomaar kunnen dat die na de cursus beter nederlands spreken dan de allochtone vmbo'er.
Want die spreken het vrij belabbert hoor....misschien ligt het ook aan de onderwijzende. ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 20:55

Ook wel beter dan veel autochtone vmbo'ers.... :') Is erg genoeg. En het ligt lang niet altijd aan de onderwijzende maar ook vaak aan de instelling van de leerling.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:09

Tja wat moet je hier op zeggen.... Er zijn zo wel autochtonen als alochtonen die op hun luie reet zitten omdat ze zo genaamd niet kunnen werken... En dan maar heel zielig hun handje ophouden...
Maar daar in tegen ken ik er ook heen die gewoon niet mag werken en 100% is afgekeurd maar wel zwart bijwerkt... Ben ik het ook niet mee eens maargoed.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:19

Een groot gedeelte van de jonge bokkers kan meteen aansluiten bij een school waar goed Nederlands geleerd wordt.
Het is bijvoorbeeld niet daar in tegen maar daarentegen en maar goed schrijf je uit elkaar.
Allochtoon is met 2 ll'en. En zo kan ik in bijna ieder bericht wel taalfouten ontdekken.

Ik vind dat ze hier op de scholen ook wel wat strenger mogen zijn voordat leerlingen slagen op hun school. Mijn generatiegenoten moesten destijds in ieder geval een voldoende hebben voor Nederlands en Engels. Bij meer dan 4 onvoldoendes op je cijferlijst zakte je. Terecht hoor.