Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Aprils_joke schreef:@lecy tinker
nee ik vind het niet normaal en ik keur het niet goed
ook al zijn het mijn vrienden of misschien zelfs wel familie.
dan vind ik dat ze daar goed voor gestraft moeten worden en dat de strafffen hier in nederland ook nog steeds veel te laag zijn.
maar wat ik bedoel is dat ik voor hun daden (tot op zekere hoogten) ze niet zomaar ineens de rug toekeer.
er zijn inderdaad wel vrienden waar ik mijn rug toe gekeerd heb en ik niets meer mee te maken wil hebben.
Ninia schreef:Het lijkt me verschrikkelijk als mijn kind in het criminele circuit zou belanden. Kijk naar de vader van Joran, wat een enorm dilemma moet dat voor deze man geweest zijn. Hij is erdoor verscheurd geraakt volgens mij. Misschien wel de oorzaak van zijn dood? Je bent zo loyaal aan je kind, en je wilt het behoeden en beschermen. Maar je helpt hen juist niet door het met de mantel der liefde te bedekken. Het gevaar zit hem erin dat je niet meer juist kunt oordelen omdat het je kind, of vriend, of familie is. Daardoor laat je misschien meer toe dan je normaal zou willen. Ook de 14 jarige jongen uit het openingsbericht. Ook daar zijn mensen in zijn buurt die weten dat hij een geweldsprobleem heeft. En zij moeten juist aan de bel trekken!
DeSa schreef:Dit topic gaat over een 14? jarige die een 15 jarige en haar vader neersteekt. Niet over mensen die zichzelf moeten/gaan verdedigen waarom ze criminele vrienden of familie hebben
Enne Lecytinker, sluiten? mag je toch even goed gaan zoeken waar ik dat gezegt zou hebben want dat heb ik niet.
DeSa schreef:Dit topic gaat over een 14? jarige die een 15 jarige en haar vader neersteekt. Niet over mensen die zichzelf moeten/gaan verdedigen waarom ze criminele vrienden of familie hebben
Enne Lecytinker, sluiten? mag je toch even goed gaan zoeken waar ik dat gezegt zou hebben want dat heb ik niet.
AnnemiekvM schreef:Wat ik in dit topic apart vindt is dat er mensen zijn dingen die minder erg zijn dan iemand neersteken niet zo erg vinden.
Maar het begint klein en vaak worden dingen groter. Mensen denken steeds meer te kunnen maken. Tot het echt uit de hand loopt.
Dus stelen vind ik echt niet oké. Je moet met je handen van andere mensen en van andermans spullen afblijven.
Ninia schreef:LacyTinker: ik ben het helemaal met je eens hoor! Het lijkt me wel heel moeilijk, vooral als je er midden in zit, en zo ook bent opgevoed, maar zoals ik schreef: het ontslaat je niet om kritisch te zijn naar de daden van de mensen om je heen. Je ziet de worsteling bij Xsenny, eerst vechten, nu vluchten. Heel begrijpelijk hoor, maar ik denk dat juist mensen als Xsenny enorm belangrijk zijn in het signaleren van vroegtijdige problemen. Xsenny, je leest vast nog wel meeHerken je dit? Hoe is dat voor jou in jouw omgeving? Hoe ga je er mee om als iemand uit je familie iets doet waarvan jij vindt dat het niet kan? Niet aanvallend bedoeld, maar juist met veel interesse. Ik ben gewoon benieuwd hoe het werkt.
Ninia schreef:En toch heeft het volgens mij met elkaar te maken. Het gaat om mensen die er andere morele waarden op na houden. Ook al is inderdaad nog niet duidelijk wat voor jongen dit geweest is, in de meeste gevallen is een dergelijke uitspatting niet het eerste incident. Vaak zijn er al eerder tekenen dat iemand zichzelf bijvoorbeeld niet kan beheersen. De omgeving is hierin juist heel belangrijk om zo vroeg mogelijk in te kunnen grijpen. Aan de andere kant snap ik het dilemma van Xsenny en Aprils_joke. Als je in een dergelijke omgeving bent opgegroeid, of terechtgekomen, lijkt me enorm moeilijk, maar het ontslaat je volgens mij niet om kritisch te zijn naar hun daden.