Meisje (15) neergestoken door ex-vriendje (en overleden)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:21

Met 14 jaar mensen neersteken...ben benieuwd wat hier aan vooraf is gegaan. Welke kronkel deze jongen in zn hoofd heeft, of hoe hij is opgegroeid. Waar deze actie vandaan is gekomen

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:23

Iemand die tijdens het stappen klappen uitdeelt heb ik niet in mijn vriendenkring. Je hoeft ze niet de rug te keren, maar je schrijft erover alsof het normaal is. Dat is het niét. Zolang die vrienden van je niet worden aangesproken op hun gedrag, ook uit eigen kring, zal hun gedrag niet veranderen. En dat is wat er volgens mij ten grondslag ligt aan het probleem van gewelddadige mensen. Zij hebben vanuit zichzelf niet het morele besef van goed en kwaad. Ze voelen niet de grens waar ze moeten stoppen. Dit moeten ze echt leren, van hun ouders, vrienden, op school, evt door hulpverlening. En bij een bepaalde groep helpt ook dit niet, helaas. Ik geloof echt dat het helpt om vlak om deze mensen hen, in een vroeg stadium in te grijpen om erger te voorkomen.

PS, en Elin: dit is heel erg on topic. Dit is nl precies waar het om gaat.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:24

@lecy tinker

nee ik vind het niet normaal en ik keur het niet goed
ook al zijn het mijn vrienden of misschien zelfs wel familie.
dan vind ik dat ze daar goed voor gestraft moeten worden en dat de strafffen hier in nederland ook nog steeds veel te laag zijn.

maar wat ik bedoel is dat ik voor hun daden (tot op zekere hoogten) ze niet zomaar ineens de rug toekeer.
er zijn inderdaad wel vrienden waar ik mijn rug toe gekeerd heb en ik niets meer mee te maken wil hebben.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:29

Aprils_joke schreef:
@lecy tinker

nee ik vind het niet normaal en ik keur het niet goed
ook al zijn het mijn vrienden of misschien zelfs wel familie.
dan vind ik dat ze daar goed voor gestraft moeten worden en dat de strafffen hier in nederland ook nog steeds veel te laag zijn.

maar wat ik bedoel is dat ik voor hun daden (tot op zekere hoogten) ze niet zomaar ineens de rug toekeer.
er zijn inderdaad wel vrienden waar ik mijn rug toe gekeerd heb en ik niets meer mee te maken wil hebben.

Ik denk dat onze leeftijd het verschil maakt, want ik heb mijn broer wel de rug toe gekeerd, omdat ik vind dat zijn zienswijze incorrect is. Mocht hij werkelijk iets doen wat andere schade toe zou brengen, dan zou ik tegen hem getuigen. Ik vind dat in dit geval een bloedband geen verschil maakt. Ik ben van mening dat de enige die verontschuldigd kan worden voor het tollereren van dit soort dingen, is een ouder. Maar daar stopt het voor mij.
Ik geloof namelijk ook dat ik verantwoording moet afleggen voor mijn keuzes en gedrag in het leven en als ik bepaalde dingen goed ga keuren ( dus gewoon vrienden blijf of omgang hem met dit soort mensen) dat ik indirect betrokken ben bij hun wandaden. Maar goed, dat is mijn zienswijze.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:31

Het lijkt me verschrikkelijk als mijn kind in het criminele circuit zou belanden. Kijk naar de vader van Joran, wat een enorm dilemma moet dat voor deze man geweest zijn. Hij is erdoor verscheurd geraakt volgens mij. Misschien wel de oorzaak van zijn dood? Je bent zo loyaal aan je kind, en je wilt het behoeden en beschermen. Maar je helpt hen juist niet door het met de mantel der liefde te bedekken. Het gevaar zit hem erin dat je niet meer juist kunt oordelen omdat het je kind, of vriend, of familie is. Daardoor laat je misschien meer toe dan je normaal zou willen. Ook de 14 jarige jongen uit het openingsbericht. Ook daar zijn mensen in zijn buurt die weten dat hij een geweldsprobleem heeft. En zij moeten juist aan de bel trekken!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:34

Ninia schreef:
Het lijkt me verschrikkelijk als mijn kind in het criminele circuit zou belanden. Kijk naar de vader van Joran, wat een enorm dilemma moet dat voor deze man geweest zijn. Hij is erdoor verscheurd geraakt volgens mij. Misschien wel de oorzaak van zijn dood? Je bent zo loyaal aan je kind, en je wilt het behoeden en beschermen. Maar je helpt hen juist niet door het met de mantel der liefde te bedekken. Het gevaar zit hem erin dat je niet meer juist kunt oordelen omdat het je kind, of vriend, of familie is. Daardoor laat je misschien meer toe dan je normaal zou willen. Ook de 14 jarige jongen uit het openingsbericht. Ook daar zijn mensen in zijn buurt die weten dat hij een geweldsprobleem heeft. En zij moeten juist aan de bel trekken!

Misschien was dit wel een heel gewone jongen. Geen enkele aanleiding en dan ineens komt hij met dit idee. Misschien alleen maar op stoer te doen, om kracht bij zijn woord te zetten en is het enorm uit de hand gelopen. Er zijn nog wel erg weinig details bekend over de toedracht, dus een oordeel vellen blijft erg moeilijk.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:35

ik wil wel even duidelijk hebben dat ik zelf nooit met de politie in aanraking ben geweest.
en ik dus ook geen strafblad heb.
behalve dat ik een boete heb gehad voor door het rood fietsen :')

En ik snap je wel hoor lecytinker.
daarom zeg ik ook telkens dat ik het niet goedkeur.
en mijn mening krijgen ze ook echt wel te horen.
Maar om nou iemand voor de vergrijpen die ik heb genoemd volledig de rug toe te keren nee dat dan weer niet

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:37

ah getsie. Waar gaat de wereld toch heen?

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:39

Dit topic gaat over een 14? jarige die een 15 jarige en haar vader neersteekt. Niet over mensen die zichzelf moeten/gaan verdedigen waarom ze criminele vrienden of familie hebben :?

Enne Lecytinker, sluiten? mag je toch even goed gaan zoeken waar ik dat gezegt zou hebben want dat heb ik niet.

Doubtless

Re: Meisje (15) neergestoken door ex-vriendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:40

Wat erg dat dit soort dingen gebeuren... Het lijkt er steeds meer op dat we een apenbestaan krijgen. Als iets met goed fatsoen niet meer gaat dan dwingen we het gewoon af met geweld.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:45

DeSa schreef:
Dit topic gaat over een 14? jarige die een 15 jarige en haar vader neersteekt. Niet over mensen die zichzelf moeten/gaan verdedigen waarom ze criminele vrienden of familie hebben :?

Enne Lecytinker, sluiten? mag je toch even goed gaan zoeken waar ik dat gezegt zou hebben want dat heb ik niet.

Tja, dan lees jij de openingspost toch anders dan dat ik hem lees.
Want ik kreeg de indruk dat het bedoeld was om mensen de gelegenheid te geven over wat ze denken dat er gaande is in de maatschappij dat dit soort dingen gebeuren.
Dat we dan uitkomen op wat we als persoonlijke maatstaf aanhouden voor wat wel en niet geaccepteerd is in de maatschappij en dat dit dus zijn uitwerking kan hebben op mensen hun handelen. Tja, dan kom je automatisch uit op wat bokkers in dit topic als accepteerbaar en niet accepteerbaar ervaren. Als bokkers dan persoonlijke dingen in een gesprek erbij zetten, dan is het meer dan logisch dat dit meegenomen wordt in een reactie door een andere bokker.
Wil je niet dat je een mening krijgt gebaseerd op je persoonlijke ervaring, dan moet je die niet delen in een publiekelijk forum.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:50

Wat ik in dit topic apart vindt is dat er mensen zijn dingen die minder erg zijn dan iemand neersteken niet zo erg vinden.
Maar het begint klein en vaak worden dingen groter. Mensen denken steeds meer te kunnen maken. Tot het echt uit de hand loopt.
Dus stelen vind ik echt niet oké. Je moet met je handen van andere mensen en van andermans spullen afblijven.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:50

DeSa schreef:

En toch heeft het volgens mij met elkaar te maken. Het gaat om mensen die er andere morele waarden op na houden. Ook al is inderdaad nog niet duidelijk wat voor jongen dit geweest is, in de meeste gevallen is een dergelijke uitspatting niet het eerste incident. Vaak zijn er al eerder tekenen dat iemand zichzelf bijvoorbeeld niet kan beheersen. De omgeving is hierin juist heel belangrijk om zo vroeg mogelijk in te kunnen grijpen. Aan de andere kant snap ik het dilemma van Xsenny en Aprils_joke. Als je in een dergelijke omgeving bent opgegroeid, of terechtgekomen, lijkt me enorm moeilijk, maar het ontslaat je volgens mij niet om kritisch te zijn naar hun daden.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:53

AnnemiekvM schreef:
Wat ik in dit topic apart vindt is dat er mensen zijn dingen die minder erg zijn dan iemand neersteken niet zo erg vinden.
Maar het begint klein en vaak worden dingen groter. Mensen denken steeds meer te kunnen maken. Tot het echt uit de hand loopt.
Dus stelen vind ik echt niet oké. Je moet met je handen van andere mensen en van andermans spullen afblijven.

het is natuurlijk wel dat tijd grenzen doet vervagen.
Vroeger was godslaster al genoeg om aan de galg te eindigen. Tegenwoordig is het een vrijheid van meningsuiting.
Dingen veranderen... Maar helaas niet ten goede.
Ik ben het overigens geheel met je eens hoor. Ik denk dat we de lat van onze morele standaard tegenwoordig wel heel erg laag leggen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:57

Ninia, uiteraard kan je niet veranderen waar je opgroeit en ik denk dat je als kind ook vaak weinig keuze hebt, behalve mee tegaan met hoe het thuis gaat.
Maar dat wil niet zetten dat je het dan maar moet goedkeuren.
Je hoeft niet tegen je vader of moeder in te gaan. Maar je kan wel voor jezelf het besluit maken dat zodra je de macht hebt om bepaalde dingen niet te doen, ze niet te doen.
Om selectief te zijn met wie je dan wel of niet om gaat gaan.
Je bent niet verantwoordelijk voor wat andere doen, maar welvoor wat je zelf doet. Als jij zegt dat je bepaalde dingen niet zo erg vind, omdat iedereen het doet waar je woont, dan heb je voor jezelf duidelijk de grens aangegeven dat je je scheidingslijn van goed en kwaad baseerd op wat er in je omgeving gebeurd en niet wat je als moreel persoon als goed en fout zou moeten bezien.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:06

LacyTinker: ik ben het helemaal met je eens hoor! Het lijkt me wel heel moeilijk, vooral als je er midden in zit, en zo ook bent opgevoed, maar zoals ik schreef: het ontslaat je niet om kritisch te zijn naar de daden van de mensen om je heen. Je ziet de worsteling bij Xsenny, eerst vechten, nu vluchten. Heel begrijpelijk hoor, maar ik denk dat juist mensen als Xsenny enorm belangrijk zijn in het signaleren van vroegtijdige problemen. Xsenny, je leest vast nog wel mee :-) Herken je dit? Hoe is dat voor jou in jouw omgeving? Hoe ga je er mee om als iemand uit je familie iets doet waarvan jij vindt dat het niet kan? Niet aanvallend bedoeld, maar juist met veel interesse. Ik ben gewoon benieuwd hoe het werkt.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:12

Ninia schreef:
LacyTinker: ik ben het helemaal met je eens hoor! Het lijkt me wel heel moeilijk, vooral als je er midden in zit, en zo ook bent opgevoed, maar zoals ik schreef: het ontslaat je niet om kritisch te zijn naar de daden van de mensen om je heen. Je ziet de worsteling bij Xsenny, eerst vechten, nu vluchten. Heel begrijpelijk hoor, maar ik denk dat juist mensen als Xsenny enorm belangrijk zijn in het signaleren van vroegtijdige problemen. Xsenny, je leest vast nog wel mee :-) Herken je dit? Hoe is dat voor jou in jouw omgeving? Hoe ga je er mee om als iemand uit je familie iets doet waarvan jij vindt dat het niet kan? Niet aanvallend bedoeld, maar juist met veel interesse. Ik ben gewoon benieuwd hoe het werkt.

Ik ben het ook met je eens.
Maar ik denk niet dat dit een plek is om hulp te zoeken. Want het enigste wat je op een forum krijgt is een mening. Als Xsenny met vragen worsteld, dan zal ze kracht in zichzelf moeten vinden om hulp te zoeken. Dit wil niet zeggen dat ze gelijk al haar vrienden moet laten vallen. Maar dat ze wel oor zichzelf moet uitmaken ofdat ze dit soort dingen accepteerd of niet. Omgang met dit soort mensen betekend toch een vorm van acceptatie.
Het is vaak makkelijker om met de stroom mee te gaan, dan ertegen in te gaan zwemmen. Maar mocht ze echt bereid zijn om dit te doen, dan zal ze via de juiste kanalen wel hulp kunnen krijgen. Maar dan zal ze eerst de keuze moeten makn voor zichzelf.

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:14

vreselijk...

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:15

Ninia schreef:
En toch heeft het volgens mij met elkaar te maken. Het gaat om mensen die er andere morele waarden op na houden. Ook al is inderdaad nog niet duidelijk wat voor jongen dit geweest is, in de meeste gevallen is een dergelijke uitspatting niet het eerste incident. Vaak zijn er al eerder tekenen dat iemand zichzelf bijvoorbeeld niet kan beheersen. De omgeving is hierin juist heel belangrijk om zo vroeg mogelijk in te kunnen grijpen. Aan de andere kant snap ik het dilemma van Xsenny en Aprils_joke. Als je in een dergelijke omgeving bent opgegroeid, of terechtgekomen, lijkt me enorm moeilijk, maar het ontslaat je volgens mij niet om kritisch te zijn naar hun daden.

juist jij snapt het.
het is niet dat ik het normaal vind of dat ik het goed keur
ik kijk er hier in de buurt alleen niet meer van op .
hier zijn wekelijks schietpartijen vechtpartijen , de politie die weer eens een inval doet.
ect ect ect.
maar als je die mensen al van kinds af aan kent en zijn goed of haar goede kanten kent.
en je hoort dan dat opgepakt zijn omdat ze bijv, een tas vol kledng meenamen vanuit de coolcat.
tja als ze dan thuis komen zeg ik dat het domme mensen zijn en dat ze met dat soort dingen vooral bij mij uit de buurt moeten blijven.
maar ik ga niet zeggen ohhhhh jij hebt gestolen nu wil ik je niet meer kennen

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:17

Via Bokt zijn al veel mensen geholpen hoor! Soms is alleen het meelezen al fijn. Naast meningen lees je ook veel adviezen en tips. Ik hoop uiteindelijk toch met mijn mening iemand te kunnen overtuigen van mijn zienswijze.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:24

Ook voor April_joke lijkt het me bizar om tussen zoveel geweld te moeten leven. Blijf je bedenken dat het niet normaal is, en dat er plekken zijn waar het anders is. Ook jij kunt hier vast wel uit vandaan komen, ooit, als je maar wilt en als je de juiste hulp kunt vinden. Find your way out girl!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:26

Xsenny en April's Joke: ook ik ben erg onder de indruk. Mijn petje af voor jullie.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:26

aprils-joke... dus jij zou met die mensen een winkel uit lopen als je weet dat ze gestolen dingen in hun tas hebben?
Ik neem aan van niet. Dus dan accepteer je het ook niet. Dan heb je ze duidelijk gemaakt dat ze dat nooit moeten flikken rond jouw, want dat dat toch echt einde vriendschap is.
Zo ook als ze iemand slaan waar jij bij staat. Dan zal je ook zeggen, "nee dank je, hier eindigd onze vriendschap".
Als je als voor jezelf zegt, tja iedereen doet dit hier, dus ik laat het ze maar doen. Dan accepteer je hun gedrag.
Laatst bijgewerkt door Nuage op 15-01-12 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:29

daar ben ik nu ook hard mee bezig. :j
ik ga op kamertraining in een andere omgeving
en daar leren zij mij ook om mijn verleden te verwerken.

het laatste voorval wat hier in de buurt gebeurt is met nieuwjaar
toen heeft een man zijn vrouw doodgestoken en zijn schoonzus neergestoken.
ook die mensen kende ik goed.
en ondanks dat het hier heel vaak gebeurt blijft het wel iedere keer weer een grote schok

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:36

Aprils_joke: wat een goede stap! Spannend voor je hoor! Het zal niet altijd makkelijk gaan, maar als je beseft waar je het voor doet, en dat het leven veel leuker is zonder geweld om je heen, dan gaat het je lukken! Het is goed dat je begeleiding hebt waar je op terug kunt vallen. Ook jij verlegt hiermee een steen in het water, waardoor dingen anders gaan lopen. Knap!