US mariniers urineren over lijken van afghanen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 22:28

dennisje schreef:
en als ze mensen van de taliban doden heb ik daar totaal geen moeite mee, als ze onschuldige mensen vind ik dat wel erg.

Het doden van die strijders is niet het punt van kritiek.

Het punt van kritiek is het onder ´bijpassende´ opmerkingen over de lijken urineren, dit opnemen en on-line zetten.
Het is daarbij van nul en generlei belang of wat stijders of burgers zijn.

Mbt onschuldige mensen; kijk eens naar de statistieken. Naar hoeveel burgers in Afghanistan en Iraq gedood zijn.
Die burgerslachtoffers en het VS stier in de porseleinkast zijn voor de Afghanen het perspectief van dit trieste voorval.
Het lijken onteren en dat on-line zetten gaat duídelijk verder dan welke militair aspect ook en hoort daarom buiten dat verband afgehandeld te worden.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 09:51

Huertecilla schreef:
Polivy schreef:
Dat is geen ander punt, dat ligt ten grondslag aan de staat van de militairen in uitgezonden gebied en terug thuis. Hier ligt de basis....

Door het uitzenden en de behandeling weer thuis is het begrijpelijk dat ze zo totáál buiten hun gevechtstaak om respectloos met menselijk waardigheid omgaan?

Kijk dat de onderkant van de VS samenleving daar onder valse voorwendselen in een rampzalige situatie daar wordt gegooid is helder.
Dat een groot deel van die jongens ook slachtoffer zijn is helder.
Dat verandert NIETS aan de situatie voor de Afghanen aan wie geflipte figuren met moderne wapen en verarmd uranium munitie ´colletaral damage´ aanrichten en over lijken pissen. Die totale ontering van afghanen nog opnemen en on line plaatsen ook.

Je begrijpt denk ik niet wat ik bedoel. Kijk, jij wordt geboren en groeit op met bepaalde normen en waarden, bepaalde omgangsvormen en een visie op het leven. Dat wordt allemaal beïnvloed door de personen en de omgeving waarin jij opgroeit. Wat er gebeurt in het leger is het volgende: ze breken je helemaal af om je vervolgens weer op te bouwen, precies zoals het leger dat wil. Dat is de basis van alles in het leger. En je kunt zeggen wat je wil, maar dit is wel de manier om het te doen. Als iedereen in de strijd voor zichzelf gaat denken dan loopt het uit op een vreselijke situatie waar enorm veel slachtoffers bij vallen.
Tijdens je training word je uitgedaagd om mentaal en fysiek over je grenzen heen te gaan. Om niet meer na te denken en klakkeloos orders uit te voeren. Je komt in een wereld terecht waar (fysiek) geweld bij het dagelijkse doen en laten hoort. Dit wordt jouw nieuwe referentiekader. Dit wordt jouw nieuwe basis. En dát komt dan samen met jouw persoonlijkheid en welke rol jij bijvoorbeeld in een groep invult. Het groepsgevoel, het maatjesgevoel, het voor elkaar door het vuur gaan is belangrijker dan het individu. Oké, als we deze basis hebben gaan we verder op wat er daarna gebeurt.... Aangezien deze basis voor vrijwel alle legereenheden op de hele wereld geldt. De verschillen zitten mijns inziens in de mentaliteit van de bevolking, de cultuur en het land.

Je moet een bepaalde mentaliteit hebben om bij het leger te werken. De cultuur in het leger is een harde cultuur. En een cultuur waar menigeen helemaal niets van begrijpt. Als mijn zwager van een paar weken oefening thuis komt bijvoorbeeld kan mijn zus hem weer half gaan opvoeden.

Wanneer je je in gevechtsgebied begint bestaat er geen 9 tot 5 meer, maak je niet rustig een ommetje met je hond of ga je lekker slapen naast je vrouw. Er is weinig privacy en je zit constant op elkaars lip. En dan sluit ik nog voor het gemak even uit dat je kamp regelmatig aangevallen word en je misschien zelfs wel de poort uit gaat. Dit zijn allemaal (stress)factoren die een enorme impact hebben op het menselijk lichaam en vooral op de menselijke psyche. En hoe een ieder daar mee omgaat is heel verschillend.

Nu gaan de Nederlanders vaak zo'n 3 a 4 maanden, soms misschien 6 naar oorlogsgebied. Daarna gaan ze een weekje naar Kreta en dan naar huis. De nazorg is ook in Nederland niet optimaal krijg ik soms het idee, maar wel aanwezig en het wordt beter heb ik het idee.
De situatie in Amerika is bijna niet te vergelijken. Militairen worden vaak voor een jaar tot anderhalf uitgezonden naar oorlogsgebieden, en ook perioden van 2 jaar zijn niet ongewoon. En de nazorg is heel slecht. Er zijn hier genoeg documentaires over geweest. Je wordt voor een soort onmogelijke keuze gezet. Of je kiest er voor om te blijven en mee te doen, of je bent een deserteur. Wat zou jij kiezen?

Zoals ik al aangaf met het voorbeeld van mijn zwager gelden er andere omgangsvormen en normen en waarden in een groep militairen die van huis zijn. Bedenk hierbij de stressvolle situaties waar de jongens in terecht komen, de verschrikkelijke dingen die ze meemaken en de lengte van uitzending, dan vind ik dat bijna onmenselijk en sta er eigenlijk niet zo van te kijken dat er dit soort dingen gebeuren. En daar ligt voor mij dus de basis. Dat probeerde ik te zeggen. Je creëert als land deels de omstandigheden waarin jouw personeel moet werken. Amerika kiest er voor om die oorlog aan te gaan. Nederland heeft er voor gekozen om daar aan mee te werken. Maar op het moment dat je zoiets doet moet je, mijns inziens, wel je realiseren wat voor impact dit op deze jongens (en meiden natuurlijk ook, maar dat spreekt hoop ik voor zich) kan hebben. Moet je beseffen hoe lang een lichaam en vooral de geest zich staande kan houden in een dergelijke gewelddadige en stressvolle situatie, voordat het hen zelf in grote mate gaat beïnvloeden en elementen zoals normen en waarden verschuiven. En dan hebben we het nog niet over de nazorg.

Zo lang gescheiden van je familie, in een gewelddadige omgeving, met vreselijke beelden die zich op je netvlies branden.... Even thuis en dan weer voor maanden die oorlogsomgeving in. Dat doet wat met een mens! En bij de één gaat het de ene kant op, en bij de ander de andere kant. Maar de kans op dit soort gedrag wordt door de basis en door de omstandigheden in mijn ogen vergroot.

Dus nee, het urineren (wat ik overigens niet heb kunnen waarnemen in zicht of geluid) op lijken is niet begrijpelijk en niet goed te keuren. Maar laten we een kanttekening plaatsen en eens kijken waar dit vandaan komt. Wat kunnen we er aan doen om er voor te zorgen dat dit soort incidenten minder vaak voorkomen. Want ik ben eerlijk gezegd nog verbaasd dat het bij enkele incidenten zoals een hondje en dit is gebleven tot nu toe. Ik heb een groot vermoeden dat meer van dit soort dingen gebeuren. Niet goed, maar wel de realiteit. En laten we dan eens kijken hoe het komt dat jongens tot zulke dingen komen, de hand in eigen boezem te steken (als Amerika zijnde), in plaats van met het beschuldigende vingertje wijzen naar deze jongens en ze publiekelijk aan de schandpaal te nagelen. Straffen is geheel terecht, maar enig punt van kritiek kan ook naar de Amerikaanse Defensie en het beleid worden geuit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 10:43

Polivy schreef:
maar enig punt van kritiek kan ook naar de Amerikaanse Defensie en het beleid worden geuit.

Wees gerust; meer dan ´enig´ van mijn kant.

De exploitatie en indoctrinatie, het voorbeeld door de staat met bv Guantanamo en Bagran maakt gefilipte geweldsplegers.

Ra_chel

Re: US mariniers urineren over lijken van afghanen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 12:42

dus over dode strijders heen plassen is moreel fout , maar onschuldige kinderen,hulpverleners,vrouwen,hulptroepen en ga zo nog maar even door doodschieten is dan wel moreel verantwoord?
wie straft de taliban die een vrouw verkracht voor de ogen van haar man, om vervolgens hun kind dood te schieten en de vrouw uiteindelijk dood te martelen?
hoevel taliban strijders hebben tot op heden gemarteld en gemoord, zonder daarvoor gestrafd te zijn?
over een lijk heen plassen is respectloos, maar verdienen die lijken respect als ze zojuist daarvoor nog gemoord hebben?
respect voor het leven? dan zouden ze sowiezo geen van allen moeten moorden , martelen etc............

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 14:19

Ik snap niet dat mensen dit goedpraten. 'Wij' westerlingen komen daar eventjes vertellen hoe het wel moet en onze 'beschaafde' cultuur opdringen.
Lekker voorbeeld geven we hiermee.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 14:29

Ik vraag me af waar je leest dat anderen het goedpraten...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 14:37

Recht boven mij?

rachel_j schreef:
over een lijk heen plassen is respectloos, maar verdienen die lijken respect als ze zojuist daarvoor nog gemoord hebben?

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:01

Oh sorry, die had ik gemist (had snel even bijgelezen op mijn mobiel). Dan heb ik niets gezegd. Die quote gaat mij ook te ver trouwens.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:06

Ik schrok er eerlijk gezegd een beetje van.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:13

Tja, dit soort dingen krijg je als je 2 gestoorde, gehersenspoelde groepen tegenover elkaar zet...

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 15:36

Huertecilla schreef:
Kentaro schreef:
Nee, kan me daar niets bij voorstellen!!

Ik ook niet.

Citaat:
Ze hebben het er op het nieuws over om ook alle personen die er maar iets vanaf wisten te vervolgen....

Is ook het enige wat ook maar énigzins te pruimen is.

En uiteraard wel in Afghanistan berechten door de dáár wettige regering. Anders is het alsnog een farce.

Goh... Jij hebt makkelijk l*llen Huertecilla, vanachter je computer, veilig en wel. Want jij had natuurlijk als je in dat oorlogsgebied had gezeten, de mafste wanpraktijken van dichtbij mee hebt gemaakt, nog 100% stabiel geweest in je bovenkamer... Tuurlijk..

Geen van hun daden is rechtvaardig en normaal, zo werd er onlangs ook een filmpje naar buiten gebracht over dat ze een schaap de herses in sloegen met allemaal hopsende kindertjes er om heen.. kan ook niet, natuurlijk niet!
Niemand hier praat dit gedrag goed, niemand, ook ik dus niet. Iedereen zal het er over eens zijn dat dit soort gedrag te bizar voor woorden is en het bij ONS niet opkomt om dat te doen.

MAAR...

Het enkel en alleen oordelen over datgeen wat hier ten toon gesteld wordt vind ik te kort door de bocht, ondanks dat je er boos van wordt, onpasselijk, verdrietig, ik noem maar wat.
Wat is de aanleiding geweest om dit soort gedrag te vertonen? Veelal zijn het jong-adolescenten die het leger in gaan vanuit achterstandswijken, gebroken gezinnen, niet afgemaakte opleiding(en).. Het milieu waarin zij op dat moment in opgroeien/verkeren maakt dat oorzaak en gevolg velen malen minder belangrijk zijn dan het overleven. 'Survival of the fittest' is daar letterlijk..
'Beter weten'.. Wij kunnen beter weten, hadden zij beter moeten weten? Ik denk dat wij het ons niet kunnen voorstellen in wat voor situatie's die mannen verkeren. Ze zullen behoorlijk ontoerekeningsvatbaar zijn geweest. Als jij ingesteld bent op 'het mogen doden', dan valt dit in het niets voor hen.
Desondanks hoop ik wel dat ze een passende straf krijgen, met een lang rehabilitatieproject er achteraan.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 16:05

Jeetje wat is het voor sommige mensen moeilijk om verder te kijken dan hun neus lang is..

Niemand praat dit gedrag goed, maardat betekend niet dat het totaal niet te begrijpen is.

Mijn vader zit in het leger en is meerdere keren uitgezonden geweest, de laatste keer was naar Afghanistan. De dingen die je daar ziet en meemaakt veranderen een mens, ik heb dit bij hem van dichtbij gezien. Hij heeft me wel eens verteld dat er daar zoveel gebeurde, dat het wel eens voorkwam dat ze hun zoveelste omgekomen collega begeleidden of droegen naar het vliegtuig, en als dit voorbij was ze de poort weer doorliepen en doodleuk verder gingen en de barbecue aanstaken. Dit lijkt misschien ook respectloos, maar wat moet je dan? Je maakt jezelf helemaal gestoord als je overal in blijft hangen, je moet een manier hebben om het los te kunnen laten, jezelf tge kunnen ontladen. En dan zitten Nederlanders daar nog relatief ‘veilig’ en krijgen veelal goede nazorg en psychologische ondersteuning, dit staat soms in schril contrast met de Amerikaanse soldaten.

Ik kan me er best ergens wel in verplaatsen, als ik me moet voorstellen dat ik in oorlogsgebied zit, met keiharde legerleiding en constant gevaar op de loer. Je weet niet wat er gebeurt is voordat de soldaten deden wat ze deden. Misschien hebben zij diezelfde mensen wel verschrikkelijke dingen zien doen, misschien hebben zij wel vrienden of collega’s verloren, misschien hebben zij het zelf maar op een haar na overleefd. Is het raar dat je dan in zekere zin je respect verliest voor je vijand? Is het dan zo bizar dat je ze misschien zelfs wíl vernederen? Is het dan zo gek dat dit misschien in zekere zin een daad is vanuit de opluchting na de strijd? Misschien heb ik een kronkel in mijn kop maar ik kan me er best in verplaatsen als iemand in die omstandigheden verkeerd. Respectloos? Ja. Onbegrijpelijk? Nee dat denk ik niet.

Ik vraag me af of de gemiddelde persoon in dit topic na een heftige strijd of na vreselijke dingen te hebben gezien en te hebben meegemaakt veel respect zou kunnen opbrengen voor zijn of haar vijand. En dan is het heel, héél makkelijk om te zeggen dat je dat wel zou doen want dat kan je never nooit weten van achter je computer. Pas als je zelf daar hebt gestaan, dan mag je pas oordelen over of jij het wel of niet zou hebben gedaan.

Ik vind het nu ook makkelijk om te zeggen; ‘wat afschuwelijk, dat zou ik echt nooit hebben gedaan wat er ook was gebeurd!’, maar dat zeg ik niet want ik wéét niet wat ik zou hebben gedaan. Wat hadden wij gedaan in zo’n situatie dan? Stel dat er een terroristische daad wordt gepleegd hier in Nederland, wij verliezen hier allen vrienden en familie bij, en een lijk van één van die terroristen komt binnen ons handbereik. Wat zouden wij doen dan? Ze respectvol de ogen sluiten en ze een nette begravenis geven? Ik kan het me niet voorstellen. Ik kan me eerder voorstellen dat je er een keer achteraan tuft of uit frustratie een schop tegen zo’n lijk aan wilt geven.
Of denk ik nou zo bizar, en heb ik zo’n kronkel in mijn kop? Misschien wel, maar ik probeer wel verder te kijken dan hier veilig vanachter mijn laptop.

Daarnaast wenst de gemiddelde bokker in het gemiddelde nieuwstopic hier de daders de meest verschrikkelijke dingen toe, langzame pijnlijke dood, levend gevild worden, op dezelfde manier behandeld worden als zij hun slachtoffers hebben behandeld. Maar dan zie je vervolgens iemand iets dergelijks doen, over een lijk heen pissen, en dan staan sommige mensen op de achterste benen. Lekker hypocriet zeg.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:07

Wel, hoe kan het leger respect verdienen als men zich zo gedraagt? Of beter gezegd; hoe kan het Westen ''democratie'' daar brengen door zich zo te gedragen?Het is vuur met vuur bestrijden imo.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:17

Jodie_ schreef:
Jeetje wat is het voor sommige mensen moeilijk om verder te kijken dan hun neus lang is..

Niemand praat dit gedrag goed, maardat betekend niet dat het totaal niet te begrijpen is.

Mijn vader zit in het leger en is meerdere keren uitgezonden geweest, de laatste keer was naar Afghanistan. De dingen die je daar ziet en meemaakt veranderen een mens, ik heb dit bij hem van dichtbij gezien. Hij heeft me wel eens verteld dat er daar zoveel gebeurde, dat het wel eens voorkwam dat ze hun zoveelste omgekomen collega begeleidden of droegen naar het vliegtuig, en als dit voorbij was ze de poort weer doorliepen en doodleuk verder gingen en de barbecue aanstaken. Dit lijkt misschien ook respectloos, maar wat moet je dan? Je maakt jezelf helemaal gestoord als je overal in blijft hangen, je moet een manier hebben om het los te kunnen laten, jezelf tge kunnen ontladen. En dan zitten Nederlanders daar nog relatief ‘veilig’ en krijgen veelal goede nazorg en psychologische ondersteuning, dit staat soms in schril contrast met de Amerikaanse soldaten.

Ik kan me er best ergens wel in verplaatsen, als ik me moet voorstellen dat ik in oorlogsgebied zit, met keiharde legerleiding en constant gevaar op de loer. Je weet niet wat er gebeurt is voordat de soldaten deden wat ze deden. Misschien hebben zij diezelfde mensen wel verschrikkelijke dingen zien doen, misschien hebben zij wel vrienden of collega’s verloren, misschien hebben zij het zelf maar op een haar na overleefd. Is het raar dat je dan in zekere zin je respect verliest voor je vijand? Is het dan zo bizar dat je ze misschien zelfs wíl vernederen? Is het dan zo gek dat dit misschien in zekere zin een daad is vanuit de opluchting na de strijd? Misschien heb ik een kronkel in mijn kop maar ik kan me er best in verplaatsen als iemand in die omstandigheden verkeerd. Respectloos? Ja. Onbegrijpelijk? Nee dat denk ik niet.

Ik vraag me af of de gemiddelde persoon in dit topic na een heftige strijd of na vreselijke dingen te hebben gezien en te hebben meegemaakt veel respect zou kunnen opbrengen voor zijn of haar vijand. En dan is het heel, héél makkelijk om te zeggen dat je dat wel zou doen want dat kan je never nooit weten van achter je computer. Pas als je zelf daar hebt gestaan, dan mag je pas oordelen over of jij het wel of niet zou hebben gedaan.

Ik vind het nu ook makkelijk om te zeggen; ‘wat afschuwelijk, dat zou ik echt nooit hebben gedaan wat er ook was gebeurd!’, maar dat zeg ik niet want ik wéét niet wat ik zou hebben gedaan. Wat hadden wij gedaan in zo’n situatie dan? Stel dat er een terroristische daad wordt gepleegd hier in Nederland, wij verliezen hier allen vrienden en familie bij, en een lijk van één van die terroristen komt binnen ons handbereik. Wat zouden wij doen dan? Ze respectvol de ogen sluiten en ze een nette begravenis geven? Ik kan het me niet voorstellen. Ik kan me eerder voorstellen dat je er een keer achteraan tuft of uit frustratie een schop tegen zo’n lijk aan wilt geven.
Of denk ik nou zo bizar, en heb ik zo’n kronkel in mijn kop? Misschien wel, maar ik probeer wel verder te kijken dan hier veilig vanachter mijn laptop.

Daarnaast wenst de gemiddelde bokker in het gemiddelde nieuwstopic hier de daders de meest verschrikkelijke dingen toe, langzame pijnlijke dood, levend gevild worden, op dezelfde manier behandeld worden als zij hun slachtoffers hebben behandeld. Maar dan zie je vervolgens iemand iets dergelijks doen, over een lijk heen pissen, en dan staan sommige mensen op de achterste benen. Lekker hypocriet zeg.

:j _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:23

Nicolletje schreef:
Recht boven mij?

rachel_j schreef:

ik heb nergens geplaatst dat ik het goed praat of goed keur , maar ik probeer het ook door andere ogen te bekijken , en vandaar de vraagstelling.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:35

Polivy schreef:
Dus nee, het urineren (wat ik overigens niet heb kunnen waarnemen in zicht of geluid) op lijken is niet begrijpelijk en niet goed te keuren. Maar laten we een kanttekening plaatsen en eens kijken waar dit vandaan komt. Wat kunnen we er aan doen om er voor te zorgen dat dit soort incidenten minder vaak voorkomen. Want ik ben eerlijk gezegd nog verbaasd dat het bij enkele incidenten zoals een hondje en dit is gebleven tot nu toe. Ik heb een groot vermoeden dat meer van dit soort dingen gebeuren. Niet goed, maar wel de realiteit. En laten we dan eens kijken hoe het komt dat jongens tot zulke dingen komen, de hand in eigen boezem te steken (als Amerika zijnde), in plaats van met het beschuldigende vingertje wijzen naar deze jongens en ze publiekelijk aan de schandpaal te nagelen. Straffen is geheel terecht, maar enig punt van kritiek kan ook naar de Amerikaanse Defensie en het beleid worden geuit.

Je bent even de stapel naakte, gemartelde, Afghaanse mannen vergeten van een aantal jaar geleden?

Als ik realistisch kijk snap ik ergens dat het kan gebeuren, ik snap de doorgedraaide soldaten verhalen en het lijkt me vreselijk als het
je man/vriend/vader/zoon of misschien wel dochter is en toch mag dit niet gebeuren.
Van Amerikaanse soldaten word trouwens wel gezegd ja maar doorgedraaid .... en taliban strijders? die zijn niet gehersenspoeld? Die doen dit allemaal vrijwillig denk je? Als we dan zo'n open blik moeten hebben, dan wel van twee kanten.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:37

Nee hoor, die ben ik absoluut niet vergeten. :n Alleen niet genoemd... Ik was wat snel in het typen :j

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:40

nou dit is niet netjes,
maar dat is de taliban ook niet bepaald ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 11:15

iloonaa__ schreef:
nou dit is niet netjes,
maar dat is de taliban ook niet bepaald ;)

Dat is het punt inderdaad; de VS en taliban zijn niet verschillend anders dan in de soort doctrine. Alleen hebben de eerste de grootste knuppel en wereldwijde groot corporate macht.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 00:28

Zeg je nou werkelijk waar dat de VS en de Taliban hetzelfde zijn? Jeetje zeg verdiep je anders eens even een klein beetje in de materie voordat je zulke uitspraken durft te doen.. Lekker plat en kort door de bocht laten we maar zeggen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 09:37

Jodie_ schreef:
Zeg je nou werkelijk waar dat de VS en de Taliban hetzelfde zijn? Jeetje zeg verdiep je anders eens even een klein beetje in de materie voordat je zulke uitspraken durft te doen.. Lekker plat en kort door de bocht laten we maar zeggen.

Inderdaad dat schrijf ik.
De taliban doodt daarbij minder, VEEL minder burgers dan de VS.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:56

En heb je het nu over de oorlog die zich bevind in Afghanistan zelf? Dan lijkt me dat vrij logisch aangezien er niet veel Amerikaanse burgers ten strijde trekken, dus vallen er ook niet veel burgers om te brengen.
Ik herinner me zomaar een incident op 11 september, waar bewust een héle hoop burgers bij zijn omgebracht.

Daarnaast; stel nou dat het Nederlandse soldaten zouden zijn geweest die over de lijken urineerden? Was Nederland dan ook hetzelfde als de Taliban?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:02

Beetje lastig dit... Je hoort nu niemand over het feit dat ze zijn overleden in een vuurgevecht maar wel ophef maken over dat ze over de lijken plassen.

Laat ik duidelijk zijn, ik vind het absoluut ongepast maar dat vind ik van zo veel dingen in het leven, mensen doen heel ongepaste dingen. Maar daar zo aan het werk zijn en de meest vreselijke dingen te zien krijgen... Ik zou niet willen ruilen...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 14:09

Jodie_ schreef:
Daarnaast; stel nou dat het Nederlandse soldaten zouden zijn geweest die over de lijken urineerden? Was Nederland dan ook hetzelfde als de Taliban?

Je haalt dingen door elkaar.

Het VS regeringsbeleid is vergelijkbaar met de doctrine-strategie van de Taliban.

Het over lijken pissen is een symptoom van de door het VS beleid geflipte soldaten.
Dat VS soldaten immuun zijn voor om het even welk niet VS-recht is dat ook.

Wanneer NL soldaten lijken zouden onteren dan zou er niet het mínste vergoeilijkende geluid zijn :)*
Ook zou NL aan een internationaal uitleveringsverzoek of een verzoek voor berechting door het internationale gerecht, gehoor geven bij een dergelijke actie vér voorbij de uitvoering van de militaire opdracht.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:04

He verdorie typ ik net een hele reactie, loopt de boel vast en is alles weg.

Maargoed in het kort nog even; je zegt nu pas dat je vind dat het regeringsbeleid van de VS en de doctrine-strategie van de Taliban vergelijkbaar zijn, hiervoor trok je een vergelijking tussen de VS en de Taliban an sich en dat vond ik ontzettend kort door de bocht. Of het regeringsbeleid en de strategie met elkaar te vergelijken zijn dat zou ik niet weten, daar zou ik me eerst over moeten inlezen.

Maar begrijp ik het nou goed dat je in je 2e zin als het ware stelt dat het niet de fout is van de soldaten zelf, maar van het beleid waaronder zij werken? Want dan zijn we het al een klein beetje met elkaar eens aangezien ik vind dat je individuele personen in dergelijke omstandigheden niet kan veroordelen op één daad, terwijl je niet weet wat er in hun hoofd omgaat, niet weet wat er is gebeurt en niet weet hoe zij zich voelen veilig vanachter onze eigen computer.

Daarnaast vind ik niet dat ik dingen door elkaar haal, jij vergelijkt de VS met de Taliban, en deze vergelijking komt, in deze discussie, lijkt mij voort uit de handeling van de US mariniers. Nu vraag ik mij af wat jouw standpunt zou zijn als het Nederlandse soldaten zouden zijn; zou jij dan ook een vergelijking trekken tussen NL en de Taliban of zijn dan alle zaken anders? Daarnaast betwijfel ik of er geen vergoeilijkende geluiden uit de Nederlandse samenleving zouden klinken als het soldaten van eigen grond zouden zijn. Waar baseer je dit op? Ten eerste is uit dit topic al te merken dat er weleens anders over wordt gedacht, je ziet dat er verschillende standpunten bestaan en dat er een hoop mensen trachten uit te leggen waarom soldaten mogelijk tot deze actie overgingen. Ik zou dit wel degelijk als ‘vergoeilijkend’ geluid willen zien.. Ten tweede zal ik, terwijl ik de daad absoluut niet goedpraat, altijd proberen begrip op te brengen voor de situatie en de omstandigheden waaronder deze daad is begaan. Dat is dan toch al 1 geluid.

Ik ben ook wel benieuwd wat je vindt van mijn reactie op jou over het doden van burgers?