Wat is de kerk mij waard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel geef jij aan de kerk?

0 -> 10 euro
179 (89%)
10 -> 25 euro
2 (1%)
25 -> 50 euro
2 (1%)
50 -> 100 euro
9 (4%)
100 euro of meer
7 (3%)

Totaal aantal stemmen: 199

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:04

Bij mij er nog nooit iemand langs geweest, om te vragen wat we verdiende, zodat zij konden bepalen wat wij konden afdragen aan de kerk.
Wil jij 5 euro geven prima, wil er 50 geven ook goed. Het is geheel vrijwillig er zijn alleen richtlijnen.
En ja waarom zou je een kerk niet kunnen vergelijken met de hockey of voetbal, daar betaal je toch ook contributie! En de collecte in de kerk, die zijn voor diverse dingen. Ook daar mag je zelf in bepalen wat je geeft.

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:05

marianne1980 schreef:
blokje schreef:
Bij ons wordt doormiddel van het inkomsten berekend wat je moet/kan/wil betalen.

In ons geval is dat ongeveer 50 euro. Als je een kind hebt wordt het goedkoper omdat je dar ook geld aan je kindje kwijt bent. Kun je dit bedrag niet opbrengen dan komt de diakonie vragen waarom niet. Als je het niet kan ben je niets verplicht. Maar om de kerkdientsten etc te kunnen betalen moet er geld binnenkomen.
Bij ons gaat er standaard elke maand 50 euro naar de kerk en dan nog de collectes waar wij niet veel in gooien ik denk rond de 3 euro per zondag.

Wow, dat vind ik toch best apart, dat ze komen vragen waarom je het niet kan betalen. Misschien wilt diegene het niet betalen?
Ik snap best dat er geld voor nodig is om de diensten te kunnen houden, maar op zo'n manier vind ik het geen vrijwillige bijdrage.
Ben van huis uit katholiek, ga alleen al jaren niet meer naar de kerk, maar bij ons werd er toch echt alleen tijdens de dienst gecollecteerd. Misschien als je erg betrokken bent bij de kerk/gemeente dat je het niet erg vind dat ze je inkomsten weten, maar ze zouden bij mij aan het verkeerde adres zijn!!

Ik vind het niet raar. De dominee, gas water en licht, de huur van het gebouw alles moet betaald worden.
Ik vind persoonlij kdat als je overtuigd lid bent van een gemeente je jezelf ook moet inzetten voor die gemeente.
En daar hoord geld ook bij. En ze komen het je vragen en als je echt in armoede leeft of dingen zoals school niet kunt betalen dan stellen ze voor om bij te springen en je geld te geven. Alles komt vanuit een goed hart.
Ze zijn bij ons ook niet komen vragen waarom ons bedrag per maand enorm naar beneden is gegaan.
Maar van dit geld worden ook dingen zoals kinderkerstfeest betaald en de cadeau's die de kids krijgen.
De ouders die niets betalen hun kids krijgen dit ook allemaal. Ik vind dat je niet alleen mag nemen maar ook moet geven

Bleu_eyes, vind het ook niet meer dan normaal. Maar ja zo ben ik opgevoed :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:06

Maar ik heb ook op mijn zwembad een abbonement omdat ik lid ben van een vereniging, wil ik buiten die bepaalde momenten moet ik alsnog een los kaartje kopen.
In geval van collecte gaat er ook een deel naar een goed doel.

Tieneke

Dat het 10% van je inkomen MOET zijn, omdat er in de bijbel gesproken wordt over tienden, is wel al heel erg achterhaald... Als gelovige mag je ook best kritisch zijn naar wat een kerk je voorschotelt... Doe maar eens wat research.

Vivat

Maar Esmeralda je gaat toch ook niet voor hockey of voetbal betalen als je daar niet aan mee doet?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:07

Overigens is mijn kerk niet geïnteresseerd naar je inkomsten, krijgt een tabel meegestuurd waarop je kunt zien wat gebruikelijk is om te doneren bij welk inkomen. En dan nog is het vrije keus.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:07

Tieneke schreef:
Dat het 10% van je inkomen MOET zijn, omdat er in de bijbel gesproken wordt over tienden, is wel al heel erg achterhaald... Als gelovige mag je ook best kritisch zijn naar wat een kerk je voorschotelt... Doe maar eens wat research.

Tja iedereen die de laatste tijden de kranten of het journaal heeft gezien zal best wel snappen dat ze van mij geen stuiver (meer) krijgen :Y)

Tieneke

Re: Wat is de kerk mij waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:08

Daar heb ik het niet over, dus ik snap niet waarom je mij quote?

Suzanne F.

Ik snap dit echt niet. Maar ik ben dan ook niet gelovig.
Ik kan me voor mijzelf niet voorstellen om geld aan de kerk te geven en dan nog eens zoveel ook.
Nog even en het worden aflaatpraktijken. 'Nee mevrouwtje als u niet betaalt dan worden uw zonden niet vergeven en dan komt u niet in de hemel."

De kerken zijn schatrijk. Ze doen alleen alsof ze zo weinig te besteden hebben. Zo is het al zolang het christendom bestaat.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aflaat

blokjeJarig

Collecte is niet alleen voor de kerk.

Tijdens de dienst wordt er bij ons geld opgehaald voor de studenten die voor dominee leren.
Voor de arme landen, Evangelisatie, de kerk bieb, voor het bouwfond (wij hopen ooit een eigen kerk te bouwen :P), voor de diakonie (waar de arme (kerk) mensen weer geld van krijgen) etc.

Dus niet voor de kerk alleen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:09

Thirty schreef:
Je gift aan de Kerk hoort 10% van je inkomen te zijn. Maar via een brief en acceptgiro is wel heel apart.

Sodemieters, dan mogen veel mensen wel een bijbaantje gaan zoeken om de boodschappen te kunnen betalen.

TS, brief retour afzender en je uit laten schrijven als je niet wilt betalen. Wat me overigens logisch lijkt als je vriend daar toch niet meer heen gaat :)

blokjeJarig

vuurneon schreef:
Overigens is mijn kerk niet geïnteresseerd naar je inkomsten, krijgt een tabel meegestuurd waarop je kunt zien wat gebruikelijk is om te doneren bij welk inkomen. En dan nog is het vrije keus.

Zo is dat hier ook ;)

vuurneon

Vivat schreef:
Maar Esmeralda je gaat toch ook niet voor hockey of voetbal betalen als je daar niet aan mee doet?

Wel als je lid wil blijven van de vereniging. Anders moet je je gewoon afmelden ;)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:10

Suzanne F. schreef:
Ik kan me voor mijzelf niet voorstellen om geld aan de kerk te geven en dan nog eens zoveel ook.
Nog even en het worden aflaatpraktijken. 'Nee mevrouwtje als u niet betaalt dan worden uw zonden niet vergeven en dan komt u niet in de hemel."

De kerken zijn schatrijk. Ze doen alleen alsof ze zo weinig te besteden hebben. Zo is het al zolang het christendom bestaat.

Mee eens. Geen enkele kerk is arm, maar ze doen het wel graag zo voor.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:11

vuurneon schreef:
Vivat schreef:

Wel als je lid wil blijven van de vereniging. Anders moet je je gewoon afmelden ;)

Ook leuk als je ouders voor je besloten hebben dat je lid werd... Of als je hele familie lid is en het niet accepteren als jij het niet bent.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:11

Waar halen ze het geld eigenlijk vandaan om alle misbruikslachtoffers een vergoeding te betalen?

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:12

Suzanne F. schreef:

Suuz, als je jezelf meer zou verdiepen in het geloof zou je weten dat echt niet elke kerk schat rijk is.
En een aflaat kopen is in de roomsekerk geweest. Dat is volgens mij niet meer en zo werkt het niet.
Vind dit persoonlijk een nogal nutteloze post.

Onze kerk, een jonge kerk die pas +/- 8 jaar bestaat, is helemaal niet rijk. Wij hebben geen eigen kerk gebouwen en moeten zalen huren. Een kerk kopen is voor ons niet te doen. En ik weet zeker dat onze kerk niet liegt over hun inkomsten mijn paps is namelijk de boekhouder. EN elk jaar wordt er openkaart gespeeld over in komsten en uitgaven.

050206051012

Suzanne F. schreef:

Graai- en plukwerk inderdaad, maar goed... als mensen willen betalen, dan moeten ze dat vooral doen :j

Suzanne F., dat zal wel van onze belastingcenten zijn _O-

vuurneon

Dat heb ik vjestagirl. Nou prima, als het mijn ouders gelukkig maakt, mogen ze best een 10tje hebben. Maar zij betalen voor mij gelukkig.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 09-01-12 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Als je ooit hebt rondgelopen op het vaticaan weet je dat de kerk niet bepaald een arme instelling is...

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:13

Vivat schreef:

Nee tuurlijk niet,
En wat ik verder ook las, dat je een brief krijgt terwijl je helemaal niet naar de kerk gaat, vind ook apart hoor.
Als je je eige heb ingeschreven in een kerk of zelfs belijdendlid ben, dan behoor je gewoon te betalen.
Maar doe je er voor de rest niks mee, dan betaal je er ook niet voor toch.

En mocht je wel lid zijn, dan schrijf je je toch gewoon uit
Krijg je enkel een briefje, dat ze het jammer vinden dat je uitgeschreven ben, en hopen je in de toekomst weer welkom mogen heten.
Teminste zo ging het bij ons :D
Laatst bijgewerkt door Esmeralda op 09-01-12 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

blokjeJarig

_lautje_ schreef:
Suzanne F. schreef:

Mee eens. Geen enkele kerk is arm, maar ze doen het wel graag zo voor.

Hoe gelovig ben jij en hoe goed heb jij je ingelezen over rijke kerken???

Misschien zijn grote kerken zoals de roomse kerk en de katholieke kerk rijk maar er zijn honderden arme kleine kerkjes!

vuurneon

Tja, maar het Vaticaan heeft nu eenmaal niets te maken met mijn kerk... ;)
Ja er moet vernieuwd worden er is geld nodig voor investeringen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:14

Vjestagirl schreef:
vuurneon schreef:

Ook leuk als je ouders voor je besloten hebben dat je lid werd... Of als je hele familie lid is en het niet accepteren als jij het niet bent.

Daar kan de kerk toch niets aan doen? Mijn pa heeft me ook aangemeld bij de tennisclub, maar dan mag ie het ook zelf betalen, want van mij hoeft het niet. En als ik het zelf moet doen dan meld ik me af. Dus in dat opzicht kan ik me wel in de opmerking van vuurneon vinden.

Al vind ik de brief toch wel onprettig. Door de gekozen voorbeelden wordt je op je gevoel gespeelt. Ik zou dan het gevoel krijgen als ik geen 50 euro betaal dat dat eigenlijk maar slecht is.

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:14

Suzanne F. schreef:
Waar halen ze het geld eigenlijk vandaan om alle misbruikslachtoffers een vergoeding te betalen?

Duzzz moest deze opmerking hier >;)

Jammer hoor dat het geloof direct wordt verbonden met het misbruik...