PVV vind hoofddoek Beatrix wanvertoning.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:54

ik vind het juist goed dat ze zich houden aan de cultuur van die landen.. dat je in nederland er over zeurt.. oke.. kan dan nog maar daar zijn die mensen in hun eigenland en zijn bea en maxima daar op bezoek dus hebben ze zich te houden aan hun cultuur net zoals buitenlanders zich ook aan onze cultuur moet houden

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:54

Tja..... ik denk dat al de mensen die op de PVV gestemd hebben, nu toch wel beginnen te begrijpen wat voor wanvertoning ze zelf zijn. :D

Over de reactie van de PVV: Ach..... zeer voorspelbaar inmiddels. En verder is alles al in dit topic gezegd, wat ik zoal gelezen heb in bijna alle posts tot nu toe. ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:55

Suzanne F. schreef:
Ik ben het dus wel eens met Wilders. Ik vind het ook rare bedoening om ineens een hoofddoek te gaan dragen daar.

Je mag in NL (en ook in het buitenland) als toerist geen Christelijke kerk in in korte broek en mouwloos shirt. Ook maar niet meer doen dan? Alle heidenen gewoon in korte broek de St Pieter, St Paul of de Dom in?

Of is dat opeens anders?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:55

Relien schreef:
ik vind het juist goed dat ze zich houden aan de cultuur van die landen.. dat je in nederland er over zeurt.. oke.. kan dan nog maar daar zijn die mensen in hun eigenland en zijn bea en maxima daar op bezoek dus hebben ze zich te houden aan hun cultuur net zoals buitenlanders zich ook aan onze cultuur moet houden

En dat is juist het punt. De buitenlanders houden zich niet aan onze cultuur. En daar heeft Wilders moeite mee en heeft hij een punt.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:56

Suzanne F. schreef:
Inge_83 schreef:
Oh doen de buitenlanders dan hier ook hun hoofddoek af als ze hier in Nederland rondlopen??
Nee ze komen openlijk uit voor hun geloof en cultuur. Prima hoor maar dan vind ik dat Beatrix en Maxima daar ook voor hun geloof en cultuur moeten staan en dus zonder hoofddoek daar mogen lopen.

Ik ben het dus wel eens met Wilders. Ik vind het ook rare bedoening om ineens een hoofddoek te gaan dragen daar.

Helemaal mee eens!
En ik vind het persoonlijk ook onzin om te zeggen dat wanneer jij geen hoofddoek o.i.d. draagt, je geen respect zou hebben voor hun cultuur!?
Ik vind het dragen van hoofddoeken grote onzin en zéér vrouw onvriendelijk. Zou daar dus persoonlijk ook nooit aan mee doen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:57

Suzanne F. schreef:
En dat is juist het punt. De buitenlanders houden zich niet aan onze cultuur. En daar heeft Wilders moeite mee en heeft hij een punt.

Is dat een reden om zelf niet het goede voorbeeld te geven?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:57

Zoals ik ook niet met onbedekte schouders een kerk binnen stap uit respect, zo heeft Trix zich ook aangepast aan de daar geldende normen en waarden. Zo hoort dat ook :j
Dat de PVV hier over valt zegt wederom meer over de PVV dan over Trix en Max.

Om het maar helemaal niet te hebben over wat dit allemaal kóst. Een kamervraag kost de overheid en dus ons als belastingbetaler geld. Laat ze dat alsjeblieft ergens anders aan gaan besteden :x

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:58

Suzanne F. schreef:
Relien schreef:

'De buitenlanders' houden zich niet aan onze cultuur? Ik denk dat je niet net als Wilders een hele bevolkingsgroep (die ook nog eens uit diverse subgroepjes bestaat) over een kam mag scheren. Daar heb IK moeite mee, want dat vind ik echt ronduit asociaal, om het zo te brengen (a la Wilders dus). :j

Evel_Knievel

Suzanne F. schreef:
Relien schreef:

Dus moet Beatrix ook maar stug zijn en lekker op zn Hollands daar rond stampen? Betere wereld begint bij jezelf is het niet? ;)

Anoniem

Ik mag toch aannemen dat je snapt dat het hier alleen om het moskeebezoek gaat Suzanne?
Enkel daar hebben Beatrix en Maxima zich bedekt.
Verder geeft Ibbel al aan hoe dat bij 'ons' (en andere landen, in kerken dus bijvoorbeeld) zit.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-01-12 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Opnieuw...
Laatst bijgewerkt door Boras op 08-01-12 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Hadden we Elisabeth van Engeland maar als koningin. Dan was niemand over dat hoofddoekje gevallen, want dat draagt ze toch vrijwel altijd :+

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:59

Suzanne F. schreef:
Relien schreef:

Wat gij niet wilt dat u geschied, doe dat ook een ander niet. Goed voorbeeld doet goed volgen.

Oftewel, juist door je in een ander land zo te gedragen laat je zien hoe jij vind dat het zou moeten. En dat een ander dat niet doet is nog geen reden om het dan ook maar niet te doen. Dus ik vind het top dat ons koningshuis zich aanpast aan de normen en waarden in het buitenland, ze is tenslotte te gast.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:59

Chris schreef:
Boras schreef:
Moet Beatrix zich voor zoiets dergelijks eigenlijk wel verantwoorden?

De koningin is onschendbaar. Mark Rutte moet zich verantwoorden voor Beatrix' daden.

Ik stel de vraag anders: is de keuze om een hoofddoek te dragen in deze niet een privéaangelegenheid voor Beatrix?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:01

Suzanne F. schreef:
Relien schreef:

"De" buitenlanders als in "alle" buitenlanders?
Op welke punten van onze cultuur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:01

Ibbel schreef:
Hadden we Elisabeth van Engeland maar als koningin. Dan was niemand over dat hoofddoekje gevallen, want dat draagt ze toch vrijwel altijd :+

Arme Queen, dat ze zich zó laat onderdrukken.... :n

:D

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 21:01

Suzanne, volgens mij beledigen moslima's niet onze cultuur door het dragen van hoofddoeken.
Dus dat vind ik appels met peren vergelijken.
Een boerka (schrijf het vast verkeerd) vind ik dan weer heel iets anders omdat wij in Nederland het gebruik hebben iemand aan te kijken als je met hem/haar spreekt, en het als onbeleefd ervaren als je dat niet doet.

Los daarvan, als niemand zich zou aanpassen aan gewoonten van anderen omdat een ander het ook niet doet, zou het denk ik een hele grote respectloze bedoeling worden.
Als ik bij een kennis van mij thuis kom, trek ik bij de deur mijn schoenen uit omdat zij dat als gewoonte hebben, terwijl ik ze thuis of bij andere mensen wel gewoon aan houd.
Als familie of vrienden bij mij thuis komen en ze willen roken, gaan ze buiten staan omdat ik niet wil dat ze binnen roken.
Aanpassen aan iemand zijn gebruiken, normen, waarden, wensen, etc.
En dat hoeft niet te betekenen dat je jezelf anders voor doet dan je bent.
Ik denk dat de kleur doek (blauw) en het hoedje er onder, daar een mooi voorbeeld van zijn.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:02

Boras schreef:
Ik stel de vraag anders: is de keuze om een hoofddoek te dragen in deze niet een privéaangelegenheid voor Beatrix?

IMO niet, want ze is daar als staatshoofd in functie, en niet als Beatrix 'het persoontje'. Ze vertegenwoordigt dus het land en moet de vriendschappelijke betrekkingen handhaven. Er schuilt veel geld in de VAE, dus de belangen zijn te groot om stom te gaan doen over een doekje.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:02

Ik vind het een onzinnige opmerking van de PVV.

Ten eerste is Beatrix te gast. Je dient je dan te gedragen en niet te provoceren. Ten tweede deed ze dit alleen in de moskee zelf. Dat is iets wat in kerken in Europa ook heel gewoon is: aangepaste kleding in gebedshuizen. Heb je geen bedekte schouders, dan krijg je een doek erover. Net als met een te korte broek of rok.

En over het punt dat buitenlanders die in Nederland wonen en zich volgens sommige niet aanpassen. Die mensen zijn geen gast, maar burger van het land waarin ze wonen. Ze komen er oorspronkelijk niet vandaan, dus zijn allochtoon. Dit betekend niet dat je je cultuur en gewoonten uit je geboorteland helemaal moet vergeten en helemaal Nederlands worden (vind ik dan). Al eeuwen en eeuwen reizen en emigreren mensen, waardoor culturen zich mensen. Zo kent zuid Spanje bijvoorbeeld veel invloeden van de moren, omdat die zich daar lange tijd hebben gevestigd. Ook zijn er tijdens de beeldenstorm veel Fransen naar ons land gekomen. Zij namen ook weer hun gewoontes (en voedsel) mee. Ik denk en vind niet dat je zoiets moet verbieden. Mengen geeft meer kleur en diversiteit.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:03

Ja oke jullie hebben een punt. Ik vraag me alleen of niet alleen wij Nederlanders het zien als het goede voorbeeld. Ik ben bang dat de Moslims het heel anders opvatten maar goed.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:03

Suzanne F. schreef:
Relien schreef:

dus.. wat de een niet doet doe jij ook niet.. als we zo gaan doen komt het nooit goed.. ik vind dat we elkaar zijn culturen moeten respecteren ..

Ik vind het netjes dat beatrix en maxima dit gedaan hebben.. het goede voorbeeld geven zoals iemand anders hier al zei.

En niet alle buitenlanders houden zich niet aan de nederlandse cultuur

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:04

Suzanne F. schreef:
Ja oke jullie hebben een punt. Ik vraag me alleen of niet alleen wij Nederlanders het zien als het goede voorbeeld. Ik ben bang dat de Moslims het heel anders opvatten maar goed.

Wat zouden moslims ander opvatten dan wij?

Gaat zo hard dat ik even niet snap waar je opmerking precies over gaat.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:05

Ik moest hier wel om lachen. Het is nu op het nieuws. Iemand vroeg of Bea er voor had kunnen kiezen om geen hoofdbekleding te dragen. Er werd geantwoord met "NEE, ze is te gast in de moskee en hoort zich te gedragen naar ...' , wel had ze er voor kunnen kiezen om NIET naar de moskee te gaan.... :D

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 21:06

Suzanne F. schreef:

Hoe bedoel je dat precies?
Is niet verwijtend bedoeld, ik snap alleen niet precies wat je bedoelt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:06

Ik hoop niet dat de Moslims het dragen van de hoofddoek door Beatrix en Maxima opvatten als een soort ondanigheid voor hen, dat ze dat zien als een gebaar dat hun godsdienst toch wel superieur is, Allah boven alles enzo. Dat ze zelfs onze koningin zover krijgen om zich aan te passen aan de superieure Allah.
Dus uiteindelijk als een soort minderwaardige positie. Terwijl wij Nederlanders het misschien zien als een vriendelijk gebaar, het goede voorbeeld en respect.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 08-01-12 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt