Grote broer in NL

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 12:31

randalinpony schreef:
Ok, help me even: dit filmpje waarin die agent zo indringend in de camera kijkt en dreigende taal spreekt, is dat dan in de plaats gekomen van een ander filmpje waarin kennelijk een strafbaar feit openbaar gemaakt wordt, of wordt het ernaast gezet of zo?

Het wordt er voor het grootste deel overheen gezet.

Let wel; over het filmpje van iemand op díens youtube account ingebroken. Dat heet hacken.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:38

En ik snap zoals gewoonlijk niks van wat je schrijft HC.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:39

Ik vind de acties van de politie een beetje dubbel.
Heb heel erg veel films van zwaarder vuurwerk dan in nederland is toegestaan en er zit ook zelf gemaakt spul tussen.
Nu heb ik dit zelf niet gemaakt of afgevuurt maar als ik eenmaal terug ben in nederland en besluit dit op youtube te zetten dan kan het dus zijn dat ik te maken krijg met de politie en kan gaan uitleggen dat ik het niet was en dat het is afgestoken in een land waar het wel mag.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 13:30

Aprils_joke schreef:
En ik snap zoals gewoonlijk niks van wat je schrijft HC.

Oh.

Bedankt voor de informatie.

Begin een club met Karl66 :D

Aprils_joke

Re: Grote broer in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:41

ga ik doen :')

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:26

Huertecilla schreef:
randalinpony schreef:
Ok, help me even: dit filmpje waarin die agent zo indringend in de camera kijkt en dreigende taal spreekt, is dat dan in de plaats gekomen van een ander filmpje waarin kennelijk een strafbaar feit openbaar gemaakt wordt, of wordt het ernaast gezet of zo?

Het wordt er voor het grootste deel overheen gezet.

Let wel; over het filmpje van iemand op díens youtube account ingebroken. Dat heet hacken.

Dat vind ik dan dus wel een zorgwekkende ontwikkeling.

Zeker als je kijkt naar wat er in de VS gaande is, waar je zonder enige aanklacht kan worden opgesloten en van je burgerrechten beroofd kan worden, omdat de regering besloten heeft dat je een 'terrorist' bent.
En dat ben je in dat land al vrij snel...

Ik vind dat de Nederlandse staat niet mag inbreken op andermans account om een boodschap te verspreiden. De logische weg lijkt mij, dat zon filmpje dan verwijderd wordt middels de bevoegde kanalen.

En anders dat de daders via hun account worden opgespoord, het filmpje als bewijs dient, en ze ook weer volgens de wet worden berecht.

Anders kan het er uiteindelijk op uitdraaien, dat de Nederlandse staat haar eigen boodschap heenplakt over iedere internetuitlating die haar onwelgevoeglijk is en dat lijkt mij ook niet zo handig.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:43

randalinpony schreef:
Ik moest eigenlijk nogal lachen om de manier waarop hij dat probeert (met dat indringend in de camera kijken en benadrukken van woorden als strafblad en gevangenisstraf), en ik weet ook niet zeker of het op het soort jongeren dat toch al dit soort streken uithaalt en ze ook nog op internet zet, het beoogde effect heeft hoor. :') :+

Zo zie ik dit ook.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:48

Huertecilla schreef:
Hoewel vuurwerk een heikel onderwerp is, is dat niet waarom ik dit onderwerp open.
Het gebeurt namelijk met betrekking tot alles wat de overheden niet bevalt.

http://www.youtube.com/watch?v=KZbzTMEz ... re=related

>;)

Helemaal met HC eens, dit gaat veel te ver en begint inderdaad serieus op "Big Brother is Watching YOU" te lijken.
Kan me trouwens voorstellen dat deze man bijna niet meer veilig over straat kan

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:58

Big Brother is al jaren watching.
In dit geval, geven zij een waarschuwing dat kinderen/pubers bezig zijn met strafbare feiten.
Ik denk, dat zij de filmpjes van youtube afhalen om te voorkomen dat anderen het na gaan doen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:04

Volgens mij is de beste manier om pubers iets wél te laten doen, zon ietwat sullige oom agent die met zijn vingertje zwaait en zegt dat ze het níet moeten doen.

Uit allerlei onderzoek blijkt dat het overtreden van regels voor pubers juist de helft van de lol is.

Filmpjes van dit soort dooie dienders die vuurwerkbommen afsteken en dan 'vet cool!' roepen zouden wel eens een stuk preventiever kunnen werken. :+

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:06

randalinpony schreef:
Volgens mij is de beste manier om pubers iets wél te laten doen, zon ietwat sullige oom agent die met zijn vingertje zwaait en zegt dat ze het níet moeten doen.

Uit allerlei onderzoek blijkt dat het overtreden van regels voor pubers juist de helft van de lol is.

Filmpjes van dit soort dooie dienders die vuurwerkbommen afsteken en dan 'vet cool!' roepen zouden wel eens een stuk preventiever kunnen werken. :+

Ja, daar heb je gelijk in. :D

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:32

Electra63 schreef:
In dit geval, geven zij een waarschuwing dat kinderen/pubers bezig zijn met strafbare feiten.
Ik denk, dat zij de filmpjes van youtube afhalen om te voorkomen dat anderen het na gaan doen.

Die waarschuwing hebben ze helemaal niet te geven aan de youtube-kijker en daarmee gaan ze een flinke stap te ver.
Dat de politie de filmpjes gebruikt als opsporingsmateriaal, daar is op zich niets mis mee.
Zo'n filmpje is een duidelijke aanwijzing dat de filmer of een bekende van diegene een strafbaar feit heeft gepleegd, en het is ook zeker een mooi aanknopingspunt voor verder recherchewerk en daaropvolgend eventueel vervolging of een waarschuwing aan de dader/bommenmaker/-afsteker, en niet aan de kijker die met het hele gedoe niets te maken heeft en ook niets fout doet.

Anders dan bij bijvoorbeeld kindermisbruik, waarbij ook het filmen ervan en het verspreiden en bekijken van die beelden een misdrijf is, is het filmen van vuurwerkbommen volgens mij niet strafbaar.
Zolang het maken en publiceren van vuurwerkbomexplosiefilmpjes zelf niet strafbaar is, heeft de politie helemaal niets te verwijderen, hooguit tijdelijk "in beslag te nemen" lopende het onderzoek omdat ze niet willen dat mogelijke getuigen of medeverdachten het bewijsmateriaal kunnen inzien of wijzigen. Zomaar een eigen bericht eroverheen plakken, is niets anders dan een combinatie van censuur met propaganda en bangmakerij.
"Beste kijker van het filmpje dat wij zojuist hebben verwijderd, wij houden iedereen in de gaten, ook u!."

Dat het hier een 'goed' doel betreft (preventie van het maken en gebruiken van vuurwerkbommen) maakt het voor velen acceptabel. Wanneer een dubieus regime echter hetzelfde doet over politieke boodschappen van mensen, dan is het in een keer 'fout'. Waar ligt de grens dan? Vuurwerk filmen is hier in Nederland niet eens strafbaar, terwijl politieke boodschappen verkondigen dat in die landen vaak wel is, wat de politie dáár juist meer recht van handelen zou geven dan die van ons hier.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:34

Volgens mij, gaan de filmpjes over illegaal vuurwerk, dus waarschijnlijk wel strafbaar?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:38

Electra63 schreef:
Volgens mij, gaan de filmpjes over illegaal vuurwerk, dus waarschijnlijk wel strafbaar?

Het vuurwerk ja. Maar maakt dat beelden ervan ook strafbaar?
Is een filmpje van iemand die door rood rijdt ook verboden? Van een aanhanger die te zwaar beladen is? Of alleen die feiten zelf.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 16:10

Ik heb het filmpje verder niet gezien, misschien is de filmer ook de vuurwerkmaker? Maar ik neem aan dat het verwijderen /hacken door politie van dit soort filmpjes is afgetimmerd met Justitie. Ik ben geen voorstander van overheidbemoeienis, maar in dit geval vind ik het wel acceptabel. De vraag is dan: waar leg je de grens? Waarschijnlijk bij de kans op gewonden/slachtoffers/doden??

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:13

Misschien zouden jullie ook even moeten luisteren naar wat die politieman vertelt :)*

Ze hebben helemaal het filmpje niet verwijderd, ze waarschuwen hem dat als hij zelf het filmpje niet verwijderd dat dat strafrechtelijke consequenties kan hebben (bewijsmateriaal plus een aanklacht wegens het aanzetten tot middels het filmpje)

HC, ik begrijp prima wat jij zegt, het lijkt me dus verstandiger dat je je eigen denkbeelden beter formuleert, als jij niet zegt wat je denkt dan moet je daar iemand anders niet de schuld van geven.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:30

Citaat:
HC, ik begrijp prima wat jij zegt, het lijkt me dus verstandiger dat je je eigen denkbeelden beter formuleert, als jij niet zegt wat je denkt dan moet je daar iemand anders niet de schuld van geven.

Heerlijk, het absurditeitsgehalte van deze discussie. ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 20:25

oomens schreef:
Electra63 schreef:

Die waarschuwing hebben ze helemaal niet te geven aan de youtube-kijker en daarmee gaan ze een flinke stap te ver.
Dat de politie de filmpjes gebruikt als opsporingsmateriaal, daar is op zich niets mis mee.
Zo'n filmpje is een duidelijke aanwijzing dat de filmer of een bekende van diegene een strafbaar feit heeft gepleegd, en het is ook zeker een mooi aanknopingspunt voor verder recherchewerk en daaropvolgend eventueel vervolging of een waarschuwing aan de dader/bommenmaker/-afsteker, en niet aan de kijker die met het hele gedoe niets te maken heeft en ook niets fout doet.

Anders dan bij bijvoorbeeld kindermisbruik, waarbij ook het filmen ervan en het verspreiden en bekijken van die beelden een misdrijf is, is het filmen van vuurwerkbommen volgens mij niet strafbaar.
Zolang het maken en publiceren van vuurwerkbomexplosiefilmpjes zelf niet strafbaar is, heeft de politie helemaal niets te verwijderen, hooguit tijdelijk "in beslag te nemen" lopende het onderzoek omdat ze niet willen dat mogelijke getuigen of medeverdachten het bewijsmateriaal kunnen inzien of wijzigen. Zomaar een eigen bericht eroverheen plakken, is niets anders dan een combinatie van censuur met propaganda en bangmakerij.
"Beste kijker van het filmpje dat wij zojuist hebben verwijderd, wij houden iedereen in de gaten, ook u!."

Dat het hier een 'goed' doel betreft (preventie van het maken en gebruiken van vuurwerkbommen) maakt het voor velen acceptabel. Wanneer een dubieus regime echter hetzelfde doet over politieke boodschappen van mensen, dan is het in een keer 'fout'. Waar ligt de grens dan? Vuurwerk filmen is hier in Nederland niet eens strafbaar, terwijl politieke boodschappen verkondigen dat in die landen vaak wel is, wat de politie dáár juist meer recht van handelen zou geven dan die van ons hier.

Inderdaad.
Dat is het punt wat ik probeerde duidelijk te maken.
Bedankt voor het in andere woorden toelichten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 20:30

Electra63 schreef:

Dat weet ik al sinds eind jaren zeventig.
Zelfs wat je bij de bibliotheek leent is sinds dat electronisch wordt geregistreerd voor BVD en diensten waar NL mee heult toegankelijk.

Dat is echter érg. Niet goed en helemáál geen goedmaker van deze inmenging via Youtube.