Wateroverlast Woltersum

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:53

Blijft de RWZI wel droog wendy? dat vroegen ze zich hier af.
De peil van de eemskanaal bij Ruischerwaard (woonwijk) gaat ook rap omhoog.
De hoogste peil verwachten ze pas om 13.00 uur. Tot die tijd duimen dat het goed gaat.

Collega gaat nu kijken of het goed gaat komen met de woonboten.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 11:54

Weet dat er sowieso nog een oudere man met een paar paarden niet wil vertrekken. Zijn boerderij staat op een heuveltje en in de oorlog was het ook goed gekomen toen er wateroverlast was :+ ..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:57

Kunnen ze niet iets organiseren dat alle ned vee vervoer vrachtwagens naar dat gebied moeten ? Minder dieren dan normaal er in met hooi en water zodat ze evt 24 uur in de wagen kunnen blijven.
Lijkt me echt verschrikkelijk als je je dieren moet achter laten.

yarrah

Re: Wateroverlast Woltersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:15

Nee, op dit moment is het zo kritiek dat het niet mogelijk is. Afwachten en hopen is het enige wat we nog kunnen.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:19

yarrah schreef:
De hoogste peil verwachten ze pas om 13.00 uur. Tot die tijd duimen dat het goed gaat.

Ik zag gister een stuk op TVN over een vrouw in haar woonboot, ik moest er stiekem wel om lachen. Mens was helemaal hysterich en ze had ook nog lekkage in haar slaapkamer :') .

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 12:21

Sundral schreef:
yarrah schreef:

Ik zag gister een stuk op TVN over een vrouw in haar woonboot, ik moest er stiekem wel om lachen. Mens was helemaal hysterich en ze had ook nog lekkage in haar slaapkamer :') .

:')
(sorry)

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:22

Ook ik werd vannochtend wakker gebeld door mijn zus met de vraag hoe het met m'n paard ging. Hij staat namelijk op een stal pal naast de dijk in woltersum. Wat was ik aan het flippen :\ Meteen stal gebeld,de paarden waren allemaal al geëvacueerd. Stond ook al water bij stal,bak al helemaal onder water. Paarden zijn 30 km verderop op een stalling gezet.
Laatst bijgewerkt door hilly200 op 06-01-12 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:23

liefhelietje schreef:
Weet dat er sowieso nog een oudere man met een paar paarden niet wil vertrekken. Zijn boerderij staat op een heuveltje en in de oorlog was het ook goed gekomen toen er wateroverlast was :+ ..

Dat moet wel een heel hoog heuveltje zijn dan :') .

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:24

yarrah schreef:
Nee, op dit moment is het zo kritiek dat het niet mogelijk is. Afwachten en hopen is het enige wat we nog kunnen.

Maar ze zijn toch vervoer aan het regelen? Van mij part gooien ze die beesten aan de andere kant van het water maar in de lege weilanden van andere boeren ofzo...

hilly200 schrikken idd! Maar gelukkig ook daar de paarden in veiligheid gebracht! :)

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:25

MissPK schreef:
yarrah schreef:

Maar ze zijn toch vervoer aan het regelen? Van mij part gooien ze die beesten aan de andere kant van het water maar in de lege weilanden van andere boeren ofzo...

hilly200 schrikken idd! Maar gelukkig ook daar de paarden in veiligheid gebracht! :)

Ben ik ook erg blij om,was al in paniek hoe ik hem daar anders weg moest krijgen. Maar ze in veiligheid brengen was de eerste prioriteit van de bewoners daar :)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:25

Tjemig wat een ellende allemaal zeg!

Ik hoop dat de dijken het houden.

Iedereen sterkte gewenst die daar wonen.
En vooral voor al die dieren, krijg al de tranen in mn ogen als ik eraan denk wat er gebeurd met ze, als de dijken wel doorbreken. ;(
Zucht....

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:27

Een vraagje, zouden jullie weg gaan als je beesten daar nog zouden zijn?
Mijn eerste gevoel zegt nee, ik blijf bij de dieren. Maar hoe reageer je op zo'n moment als het daadwerkelijk daar is?

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:27

liefhelietje schreef:

:')
(sorry)

Die vrouw met dat bruggetje wat ook helemaal was onder gelopen.. Haha daar moest ik ook wel beetje om lachen :o

hille200 dat is schrikken, wat raar dat je staleigenaar niet even had gebeld...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:30

yarrah schreef:

Voorlopig blijft het hier droog. Het water staat hoog, maar de dijk is hier nog wel goed. Als de dijk in Woltersum door gaat moeten ze hier rekenen op 60 cm water. De brandweer is bezig een nooddijk aan te leggen en alle putten worden dichtgegooid. Maar ze moeten het hier nog zien geloof ik :+

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:31

wij wonen er ook vlakbij, gelukkig staat ons huis op een terp. mijn broer en zijn collega´s zijn vanacht uren in touw geweest met zandzakken leggen daar bij de dijk. hoop dat alles goed gaat.

maar volgens staan daar geen boerderijen met 1000 koeien, volgens mij maar eentje...

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:33

Jumpie schreef:
Die vrouw met dat bruggetje wat ook helemaal was onder gelopen.. Haha daar moest ik ook wel beetje om lachen :o

hille200 dat is schrikken, wat raar dat je staleigenaar niet even had gebeld...

Ik snap het wel ze hebben ontzettend snel moeten handelen en om nou elke eigenaar te bellen kost ook heel veel tijd. Eerst de paarden in veiligheid brengen en dan de rest :).

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:37

goed nieuws hoorde ik net via rtvnoord.
het schijnt dat de situatie nu stabiel is. het harde werken van de mensen is dus wel goed gedaan.
het peil was al iets gezakt. ze hebben kunnen malen in termunten.
ik woon in garrelsweer, dat ligt vlakbij tenpost

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:41

mijn werkgebied is dat gebied.. al zit ik droog in Zwolle, maar mijn monteurs daar houden me goed op de hoogte...wel zijn er een aantal wegen afgesloten

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:46

Wendy: Ik hou je paard wel in de gaten hier ;-). Bij het land naast onze bak i(bij het oude paardje van 36) is de Drentse aa overgelopen. Kijken of we die straks naast onze kudde moeten gaan zetten. Bij julllie gelukkig nog een dijk ervoor.....
Had net een vriendinnejte uit Garmerwolde aan de telefoon......de bewoners daar hebben nog geheel geen angst. Moeten het idd nog zien geloof ik......
Laatst bijgewerkt door quintusgl op 06-01-12 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:48

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:48

Loody schreef:
mijn werkgebied is dat gebied.. al zit ik droog in Zwolle, maar mijn monteurs daar houden me goed op de hoogte...wel zijn er een aantal wegen afgesloten

+:)+ ik zit gelukkig ook droog!

lijkt me verschrikkelijk als je alles achter moet laten

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:49

eowyn04 schreef:
Een vraagje, zouden jullie weg gaan als je beesten daar nog zouden zijn?
Mijn eerste gevoel zegt nee, ik blijf bij de dieren. Maar hoe reageer je op zo'n moment als het daadwerkelijk daar is?

Ik zou blijven, kan namelijk prima zwemmen. Wellicht zou ik de dieren in het water nog ergens heen kunnen leiden...

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:50

haha, geniale foto! Die van ons hoef ik me ook geen zorgen om te maken gelukkig. Alleen het stukje bij oudje heeft geen dijk ertussen....

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:52

Dat stuk is ook altijd erg nat toch? Ik las op de website van Hunze en Aa's dat er geen andere bergingsgebieden in worden gezet, dus gelukkig nog even geen Lappenvoort onder water.

Malima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:53

Stalruimte

De Land- en Tuinbouw Organisatie (LTO) Noord roept veehouders in Groningen en omliggende provincies op met spoed stalruimte beschikbaar te stellen voor melkvee en jong vee.

Ongeveer 2000 koeien en enkele honderden schapen in de omgeving van het Groningse dorp Woltersum worden vrijdag mogelijk geëvacueerd, omdat een dijk langs het Eemskanaal op doorbreken staat.

LTO Noord vraagt veehouders die hun collega’s de helpende hand toe willen steken, contact op te nemen met haar informatiecentrum (088 888 6644).

De meeste mensen in het risicogebied zijn inmiddels vertrokken, maar de dieren zijn vooralsnog achtergebleven in de stallen.

(dit staat op nu.nl, dus ze zijn ermee bezig, vind ik erg goed!)