Ramptoeristen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:38

Brrr ik heb laatst ook wat meegemaakt, maar dat beeld zal ik ook niet snel vergeten!
De hoefsmid was bij ons geweest en vriendinnetje had 2 paarden even meegenomen naar onze paarden(500M) omdat de hoefsmid ze dan alle vier kon doen. Ik fietste even met haar mee terug, anders was ze alleen met 2 paarden en nu hadden we beide één. Ze hebben bij hun huis een redelijk lange oprit, en ik moest een weg oversteken om via het bos weer naar huis te fietsen. Dus ik kijk naar rechts of ik de weg over kan steken, zie ik een auto aan komen rijden, die vanuit het niets ontzettend begon te slingeren. Dit is niet goed, dacht ik nog.. 1 seconde later was de auto over de kop in de (droge)sloot beland.. Pfff wat gaat er dan door je heen! Fiets neergezet, telefoon gepakt en 112 ingetoetst. Ik was op dat moment de enige die aanwezig was.. Dus ik ren erheen, intussen waren al wat auto's gestopt en die waren er eerder dan ik. Auto was net niet tegen de boom aangeknald, 1 inzittende en die kwam er zonder kleerscheuren vanaf. Nou daar sta je dan, te trillen op je benen!
Dus brandweer politie en ambulance arriveren.. Bleek dat ik de enige was die het had zien gebeuren dus hele verklaring afleggen voor de politie :P
En wat een mensen komen er dan bij staan zeg! Was nu opzich niet extreem ernstig ongeval maar het had veel erger kunnen zijn. En tja iedere auto die langskomt stopt, maar dat vind ik dan ook wel weer begrijpelijk..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 14:55

Brainless schreef:
In mijn vorige woonplaats was een grote brand.
De boerderij lag gelegen (tussen de bomen) aan het einde van een lange (smalle) oprit.
Omdat alle ramptoeristen deze oprit en de weg blokkeerde (ze reden zover mogelijk door om wat te kunnen zien).. konden de hulpverleners en niet (goed) door.
Het werd helemaal een probleem toen er een hoogwerker/kraan van de brandweer er door moest, deze kon niet langs de (kriskras) geparkeerde auto's. Helaas is daardoor meer verloren gegaan dan nodig was.

Ook bij een ernstig ongeval konden de brandweerwagens er nauwelijks door om oa de beknelde mensen eruit te halen. (de politie heeft zelfs een boer met tractor ingeschakeld om auto's weg te slepen die in de weg stonden). En die eigenaren later nog klagen dat hun auto beschadigd was en dat het geen stijl was om dat te doen....

Dat is echt schandalig :n. Daar heb ik ook geen enkel begrip voor. Ik ga wel kijken, maar ik zou nooit, maar dan ook nooit de hulpverlening in de weg gaan staan op wat voor manier dan ook.

BraveSpots schreef:
Nou, veel empathie heb je in elk geval niet TS 'daar heb ik geen boodschap aan'. Veel werk van hulpverleners, naast het praktische, is ook emotioneel. Omgaan met mensen, slachtoffer, hun nabestaanden en familie. En dat laatste zou soms wel makkelijker zijn zonder een hoop ramptoeristen.

Bovendien is het als hulpverlener ook niet altijd even leuk als er een honderdtal mensen staan te kijken hoe efficient jij te werk gaat. Zeker als het om het leven van iemand gaat.

Als je wilt weten hoe je moet omgaan met een ongevalsituaties kun je daar cursussen voor volgen, daarvoor hoef je niet percé 100 keer de hulpdiensten om hun vingers gaan kijken bij een stresssituatie.

Ik ben zelf EHBO'er en heb een cursus AED gedaan. Ik wil gewoon graag kijken en dat doe ik dan ook als er hier in de buurt iets gebeurd. Als er door de politie, brandweer of ambulancebroeders gesommeerd wordt dat ik weg moet gaan, dan ga ik ook. Echter is mij dit nog nooit gevraagd, dus ik blijf kijken hoe iets dergelijks opgelost wordt. Ik heb zelfs een paar keer kunnen helpen en op die momenten ben ik blij dat ik er sta 'ramptoeristje te spelen'.

Nu is het niet zo dat er hier dagelijks dingen gebeuren waar ik naar ga kijken, misschien zo'n 5 á 6 keer in het jaar en dan is het veel :).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:48

laResidence schreef:
vuurneon schreef:
de fik in ging was prachtig haha :D pand was leeg natuurlijk.

Bij branden snap ik niet dat kijkers zich niet bewust zijn van het risico dat ze daar zelf lopen.
Alleen al je gezondheid, wat je daar inademt....
Maar ja, da's weer kuddegedrag: "iedereen" doet het dus het zal wel oké zijn. }:0

Ik ben ook niet compleet onnozel, ik stond op meer dan 100 meter afstand uit de wind (kon van bovenaf kijken), dus geen rook, geen gevaar. Iedereen deed het? Nee, stond met nog 5 hele mensen want je moest er wel even voor lopen ;)
Ik ben juist heel bewust van risico's ;) heb ook braaf mijn EHBO gehaald :') en weet dondersgoed regel nummer 1

T was een prachtig fikkie in ieder geval en de buurt was ook gelijk verlost van die troep haha

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 16:29

Ach vorige maand zat 1 van de pony's hier op stal in een zwembad bij de buren, waardoor ik de brandweer belde. Toen die arriveerde kwam er in NO TIME een tiental mensen opdraven, bijna hadden ze popcorn meegebracht. Ik vind het persoonlijk misselijkmakend, dat ramptoeristenedrag. Onrespectvol ook.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 16:57

Mee eens unicorn_kiss.
Vergeet nooit meer de files die ramptoeristen te weeg brachten na de ramp in de bijlmer, speciaal voor in de auto gestapt om dit 'spektakel' te gaan bekijken, bizar vond ik dat.

vuurneon

Re: Ramptoeristen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 16:59

Toppunt vertelde mijn instructeur; hij was bezig met een reanimatie en werden er kinderen naar voren gedrukt om het 'spectakel' te kunnen zien...
Schandalig zulke ouders :n geen goed woord voor over!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 17:12

:oo ....inderdaad schandalig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 17:20

vuurneon schreef:
Toppunt vertelde mijn instructeur; hij was bezig met een reanimatie en werden er kinderen naar voren gedrukt om het 'spectakel' te kunnen zien...
Schandalig zulke ouders :n geen goed woord voor over!

Wtf :').

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 20:37

BraveSpots schreef:
Nou, veel empathie heb je in elk geval niet TS 'daar heb ik geen boodschap aan'. Veel werk van hulpverleners, naast het praktische, is ook emotioneel. Omgaan met mensen, slachtoffer, hun nabestaanden en familie. En dat laatste zou soms wel makkelijker zijn zonder een hoop ramptoeristen.

Bovendien is het als hulpverlener ook niet altijd even leuk als er een honderdtal mensen staan te kijken hoe efficient jij te werk gaat. Zeker als het om het leven van iemand gaat.

Als je wilt weten hoe je moet omgaan met een ongevalsituaties kun je daar cursussen voor volgen, daarvoor hoef je niet percé 100 keer de hulpdiensten om hun vingers gaan kijken bij een stresssituatie.

+:)+

Mijn mobiel heeft als enige functie afgaan voor 1-1-2 en ik begrijp NIETS van de kijkers.
Het zou een stuk makkelijker gaan zonder en het is alleen egoïstische nieuwsgierigheid/leedvermaak.
Leed is niet leuk, geen vermaak. Blijf gewoon wég :)*

Het is een triest beeld van de samenleving dat het geen collectief :o geeft zo´n topic.