Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:04

Het word echt steeds gekker. 8)7
Dus mochten die plannen doorgaan heeft iedere student een torenhoge studieschuld zodra hij/zij zijn/haar studie heeft afgerond. Dat is ook een fijn begin van je verdere carrièrre.. :=

Als ze de stufi afschaffen houd het studeren voor mij ook op.. Zeker als de studenten-OV er ook uitdoen. Een retourtje huis - uni gaat mij dan zo'n 30 euro per dag kosten, dus 150 euro per week.
Kan niet zo heel veel werken naast m'n studie, dus dan werk ik in feite voor m'n reiskosten. Waar ik dan m'n boeken, studiemateriaal, andere studie-gerelateerde zaken van moet betalen is dan ook een groot raadsel. Wil m'n vriend en m'n ouders ook niet opzadelen met die kosten.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:05

CoronaLime schreef:
Killyenn schreef:
Studiebeurzen op basis van inkomen ja, omdat in Engeland nog altijd een vorm van klassenstelsels bestaat en de uni's willen voorkomen dat alleen de rijken naar school kunnen. Die jaarinkomens liggen overigens ookw eer niet zo hoog, ik zou bijvoorbeeld geen beurs krijgen terwijl ik niet uit een rijk gezin kom.
Dat hebben we in Nederland dan ook, want het gaat om de afschaffing van de basisbeurs.

Niet rijk, maar blijkbaar wel rijk genoeg. En vaak kan je ook studiebeurzen op een andere manier bijvoorbeeld door sport of talent in een bepaald vak(gebied) krijgen.

Met twee inkomens op minimumloon krijg je al bijna geen beurs meer. Dat systeem hebben we OOK in NL, dat heet de aanvullende beurs. En wat is 'vaak'? Alleen de allerbesten krijgen een beurs en dan vaak ook alleen maar voor de master, dat is echt een extreem kleine toplaag. En vaak gaan die al naar Oxbridge of een van de andere goede Engelse uni's, dus die zouden toch al meer geld gaan verdienen. Als Engelse student leen je over het algemeen gewoon, punt. Dat is heel normaal en vaak noodzakelijk.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:06

Ik vind het echt... aaaarggh! {:)-:(
Eerst stoppen ze de langstudeerdersboete erin (zelfs voor de reeds zittende studenten!!!) zodat je geen tijd meer hebt om te werken naast je studie. En dan gaan ze ook nog in de basisbeurs hakken. het gaat niet om heel veel geld, maar alle hulp is welkom...
Lenen kan wel, maar als je uit een niet rijk bedeeld gezin komt wil je soms gewoon het risico niet nemen om zoveel te gaan lenen... of mag je het gewoon niet doen van je ouders.

Al met al denk ik dat het niet erg goed is voor de kenniseconomie -:)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:08

Renee schreef:
Ik zou het een beter idee vinden wanneer ze in het MBO gaan snijden: die krijgen meer stufi dan HBO-ers en betalen minder aan school!

sorry?
wat een onzin, ik krijg minder stufi dan de meeste hboers en ik moet zelfs geld bijleggen om mijn studi te kunnen betalen!!
waar haal je die wetenschap vandaan als ik vragen mag?
ik krijg overgens wel meer stufi dan 1 vriendin die uitwonend hbo doet, maar dat komt omdat ik een aanvullende beurs heb :)

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:12

M_D_H schreef:
Renee schreef:
Ik zou het een beter idee vinden wanneer ze in het MBO gaan snijden: die krijgen meer stufi dan HBO-ers en betalen minder aan school!

sorry?
wat een onzin, ik krijg minder stufi dan de meeste hboers en ik moet zelfs geld bijleggen om mijn studi te kunnen betalen!!
ik krijg overgens wel meer stufi dan 1 vriendin die uitwonend hbo doet, maar dat komt omdat ik een aanvullende beurs heb :)

Ik heb een vriendin die zit op het HBO en haar broertje zit op het MBO, zelfde ouders zelfde situatie en hij krijgt meer geld dan haar. Zo kom ik erop ;) Het punt lijkt me duidelijk, dit is geen persoonlijke aanval maar het is een overal punt.

Sheran

Re: Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:13

Ik heb geen idee wie er meer stufi krijgt, HBO of MBO of WO. En op zich snap ik wel dat ze willen bezuinigen, maar denk even góed na waaróp je wil bezuinigen en wat voor gevolgen dat heeft...
Er zijn genoeg andere bezuinigingsposten over, lijkt me...

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:14

Sheran schreef:
Ik heb geen idee wie er meer stufi krijgt, HBO of MBO of WO. En op zich snap ik wel dat ze willen bezuinigen, maar denk even góed na waaróp je wil bezuinigen en wat voor gevolgen dat heeft...

Blijkbaar zien ze geen andere bezuinigsposten, zonde maar helaas

TessaVB

Re: Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:16

Ik krijg nog altijd 'maar' 75 euro basisbeurs hoor, en ik zit in het 3e jaar MBO.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:17

Renee schreef:
M_D_H schreef:
sorry?

Ik heb een vriendin die zit op het HBO en haar broertje zit op het MBO, zelfde ouders zelfde situatie en hij krijgt meer geld dan haar. Zo kom ik erop ;) Het punt lijkt me duidelijk, dit is geen persoonlijke aanval maar het is een overal punt.

ik snap dat het geen persoonlijke aanval is, maar als ik rond kijk in mijn vriendin kring is er overduidelijk wie het meeste krijgt...
degene die universiteit doet :) dan de hboer en dan pas de mboers :)
maar maakt ook niets uit, dit is gewoon een waardeloze oplossing, wel die grieken, italianen, spanjaarden, ieren en portugezen helpen...
en dan gaan beknibbelen op de mensen uit de bevolkingsgroep die het hartst het geld nodig hebben :oo
fijn is dat, al die beloftes die dit land doet voor je toekomst... en er niks van waar maken :(

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:17

Wacht :)*
Als iedereen voor zichzelf moet betalen en niemand iets voor een ander betaalt, kunnen we het geld beter afschaffen *\o/*

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:18

Renee schreef:
Sheran schreef:

Blijkbaar zien ze geen andere bezuinigsposten, zonde maar helaas

ik wel :))
laat ze eerst maar eens gaan bezuinigen op het loon van de ministers of van de koningklijke familie ;)
als je 80% van het inkomen weg haalt van de koningin heeft ze nog meer geld als de meeste gemiddelde nederlanders ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:20

Ja, die 40 miljoen die daar per jaar heen gaat mag wat mij betreft ook wel wat minder :=

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:20

Sheran schreef:
Als iedereen voor zichzelf moet betalen en niemand iets voor een ander betaalt, kunnen we het geld beter afschaffen *\o/*

O yeah! Goeie :) Alleen heeft het dan ook geen zin meer om te studeren voor sommige mensen want je hebt dan toch geen geld meer nodig, en zullen er dan nog wel een docent zijn die je lesgeeft?

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:21

Fiffill schreef:
Ja, die 40 miljoen die daar per jaar heen gaat mag wat mij betreft ook wel wat minder :=

Waar gaat dat allemaal heen :oo in het haar van de koningin? In de kleding van het koningshuis? Bediendes?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:21

Renee schreef:
Sheran schreef:

O yeah! Goeie :) Alleen heeft het dan ook geen zin meer om te studeren voor sommige mensen want je hebt dan toch geen geld meer nodig, en zullen er dan nog wel een docent zijn die je lesgeeft?

En wat hou je dan dus over? mensen die studeren omdat ze het écht willen en docenten die lesgeven omdat ze het écht willen! *\o/* *\o/* *\o/*

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:23

Renee schreef:
Fiffill schreef:

Waar gaat dat allemaal heen :oo in het haar van de koningin? In de kleding van het koningshuis? Bediendes?

naar haar boot, haar paarden, haar reisjes, haar huisje in ?zwisterland? haar houte coutere kleding en hoedjes, aan al die haarlak die ze in haar haar heeft om zoveel volume te krijgen :+ aan het eten, aan haar kleikunst hobby etc etc etc...

M_D_H

Sheran schreef:
Renee schreef:

En wat hou je dan dus over? mensen die studeren omdat ze het écht willen en docenten die lesgeven omdat ze het écht willen! *\o/* *\o/* *\o/*

ik ben voor :))

Fenrir

Renee schreef:
Fiffill schreef:

Oh, 38 miljoen :z
http://nos.nl/koningshuis/artikel/23991 ... -euro.html

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:24

40 miljoen is nog steeds niets in verhouding tot de 800 miljoen die dit zou opleveren, en iets goedpraten omdat er 'slechtere' dingen in de wereld zijn is nu ook neit het best eargument...

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:24

M_D_H schreef:
ik snap dat het geen persoonlijke aanval is, maar als ik rond kijk in mijn vriendin kring is er overduidelijk wie het meeste krijgt...
degene die universiteit doet :) dan de hboer en dan pas de mboers :)
maar maakt ook niets uit, dit is gewoon een waardeloze oplossing, wel die grieken, italianen, spanjaarden, ieren en portugezen helpen...
en dan gaan beknibbelen op de mensen uit de bevolkingsgroep die het hartst het geld nodig hebben :oo
fijn is dat, al die beloftes die dit land doet voor je toekomst... en er niks van waar maken :(

Oke, maar daarin is niet elke situatie het zelfde. Dus vandaar dat ik zo'n stelling durf op te stellen (ik heb immers vergelijkingsmateriaal). Het is pas echt eerlijk wanneer iedereen de zelfde uitgaven inkomsten verhouding heeft. Maar dat is net zo als aanvullende en basis beurzen, bij een basis beurs worden ouders geacht mee te betalen maar dat doen ze natuurlijk niet altijd.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:25

Killyenn schreef:
40 miljoen is nog steeds niets in verhouding tot de 800 miljoen die dit zou opleveren, en iets goedpraten omdat er 'slechtere' dingen in de wereld zijn is nu ook neit het best eargument...

Maar wat doe jij dan eigenlijk als je Nederland vergelijkt met andere landen?

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 17:30

Renee schreef:

Het is toch ook vreemd dat BBL en BOL (4 of 1 dag naar school) even veel kost. Lijkt me dat als je maar 1 dag naar school gaat je minder opleidingskosten hoeft te betalen.
En wat dacht je van jaren waarin je veel stages loopt op het HBO tegenover stagevrije jaren? Dat soort dingen vind ik gewoon vreemd, evenals dit plan :+

Daarnaast, 40 miljoen op 800 miljoen is inderdaad een schijntje,maar 800 miljoen op 1,8 miljard even goed ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:31

Killyenn schreef:

nee.. gaan beknibbelen op de toekomst van een land is echt de beste oplossing :roll:

het doomtoekomst scenario als ze dit doorzetten:
veel stundenten kunnen niet meer studeren, die niet meer studerende studenten gaan werken, die niet studerende studenten krijgen slecht betaalde baantjes, de inkomsten gaan omlaag dus de belasting ook, de economie gaat nog meer naar de K, ng minder studenten, geen kennis meer in nederland, we gaan honger leiden (want zonder kennis en geld geen mensen meer die de machines voor de landbouw kunnen maken/besturen) en heeeeeeyyyy we zijn een derde wereld land :(
en dat alleen maar omdat wij een stelletje luie wezens financieel gaan ondersteunen dan daarna nog het lef hebben om te gaan staken ook :(
en zowiezo... nederland heeft altijd het braafste jongetje van de klas willen zijn...
geen enkel land voert zulke bezuinigingen als nederland door, geen enkel land durft te gaan beknibbelen op hun toekomstige werknemers en werkgevers... geen enkel land behalve het braafste jongetje van de klas...

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:40

en dan zal de overheid zich straks wel achter de oren krabben waarom zoveel mensen in de bijstand komen.... rara.....

Studeren gaat voor de elite worden let maar op, en dan krijg je juist dat kinderen uit de lagere sociale milieu's helemaal hun omgeving niet kunnen overstijgen puur door geld gebrek.
Gelukkig heb ik zelf wel stufi gehad (en heb geluk met de 2 studie regel) ben namelijk al bezig aan mijn 3de WO opleiding (andere 2 overigens netjes afgerond).

Straks heeft NL helemaal niets meer te bieden.. geen goederen en geen kennis....nee dit gaat helemaal goed komen. Bedrijven gaan straks ook uit NL weg omdat er onvoldoende goed opgeleid personeel te krijgen is........... {:)-:( _-:( :roll: >;) := .

Vind het echt kansloos....en die mensen die voor afschaffen zijn...
zullen we dan ook meteen de dehele hypotheek rente aftrek afschaffen... ;) ..eens kijken hoeveel mensen er dan in de diepe problemen komen omdat ze max hebben geleend en dan nog KK mij hebben gefinancieerd....

Ik hoop echt voor iedereen dat stufi in deze vorm blijft bestaan!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:41

Sheran schreef:

_O-

Is dit een wiskundige stelling?

ff zonder gekheid: dit kán toch niet zoals ze het nu voorstellen?
Zo werken ze leen-gedrag alleen maar in de hand, dat kan nooit de bedoeling zijn toch, gezien de waarschuwingen bij de tv-reclames?

Bezuinigen: als het moet, dan moet het.
Maar blijf van scholing, zorg en bouw en transport af!