Schijnheilligheid met kerst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 13:41

Magrathea schreef:
Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik ook graag in de kerk wil trouwen :+ Maar dat puur en alleen omdat ik erg geïnteresseerd ben in kunstgeschiedenis en een goed onderhouden Gotische kerk mij natuurlijk een kunsthistorisch orgasme bezorgt :+

Haha, ik zie nu een heel gezellige bruiloft voor me.... :D
Ik ben het met papagroom eens, het komt op mij ook over van " kijk ons eens vroom zijn met kerst". Maar ik ben zelf dan ook niet gelovig en kom nooit in de kerk,ook niet met kerst.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 13:41

moonsparkle schreef:
Vind ik net zoiets als dat ze geen computer of internet mogen...maar ze mogen wel de website van de kerk bezoeken?

't Is toch wat... zo'n kerk brengt je maar in verzoeking.

patatkraam

Re: Schijnheilligheid met kerst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 15:10

is toch ook leuk voor niet gelovigen, een kerst mis?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 15:16

Van mij mogen degenen die het hele jaar de kerk bezoeken met kerst voorrang hebben.
Maar ik heb niets tegen mensen die alleen op feestdagen de kerk bezoeken.
Ieder beleeft religie op zijn eigen manier. Kerkbezoek en allerlei uiterlijk vertoon van religie zeggen mij weinig. Het gaat in essentie om iets anders en dat zie je niet aan de buitenkant. Dus daar oordeel ik niet over. Mijn moeder bijvoorbeeld zei altijd je hoeft niet naar de kerk om te geloven, het gaat om het lijntje tussen mij en god. Ik zie het niet als schijnheiligheid. Eerder is schijnheiligheid voor mij mensen die wekelijks vooraan in de kerk zitten en de rest van de week een goddeloos leven leiden. Die zijn er ook genoeg. Kerkbezoek zegt eigenlijk ontzettend weinig.

Daarnaast zijn er onder de (katholieke) gelovigen genoeg mensen die het kerkelijk instituut zat zijn, maar nog wel steeds geloven. En daarom met kerst toch graag naar de kerk gaan. Waarom zouden zij niet mogen?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 15:24

gohya schreef:
Weet je wat pas schijnheilig is?? mensen die alles doen wat god verbied en dan zondags vooraan in de kerk zitten en doen of zo ow zo heilig zijn.Dát vind ik pas schijnheilig.En hier wonen genoeg van zulke mensen.
Hebben geen t.v., radio of p.c. doen niets op de zondag,maar zitten wel stiekum in hun schuurtje aan een verstopte fles Wodka.Hoezo schijnheilig?
Nee dat mensen maar 1 of 2 keer per jaar naar de kerk gaan vind ik niet écht schijnheilig.

die zelfde mensen hebben hun tv en pc in een kastje verstopt, liegen over diezelfde tv om hun zoon of dochter op de frutiersschool (zwaar christelijke school) binnen te krijgen, en die kinderen... en dan met namen de dochter...
die zijn het aller ergst!!!!
zich overal laten naaien (incl in de bus), zich op school en thuis keurig gedragen maar zodra ze uit het zich van school of huis zijn zich omkleden in de meest hoerige kleren...
hier is het zelfs zo erg geweest dat de buschauffeurs niet meer wilde rijden voor die school...
wat die schoolleiding zondig vond want die buschauffeurs waren leugenaars want hun kinderen deden dit soort dingen nooit :(

nee, ik vindt naar de kerk gaan niet schijnheilig, wij gaan vanuit huis uit alleen met de christelijke feesten naar de kerk :)
elke zondag in de kerk zitten vinden wij niet nodig :n

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 15:25

Geloven kan je ook thuis, moet je daarvoor perse in een kerk zitten?
Schijnheilig vind ik pas de mensen die níet geloven, maar met kerst wel in de kerk vooraan zitten puur omdat er dan zo'n mooi koor zingt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 15:26

picobello schreef:
Magrathea schreef:
Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik ook graag in de kerk wil trouwen :+ Maar dat puur en alleen omdat ik erg geïnteresseerd ben in kunstgeschiedenis en een goed onderhouden Gotische kerk mij natuurlijk een kunsthistorisch orgasme bezorgt :+

Haha, ik zie nu een heel gezellige bruiloft voor me.... :D
Ik ben het met papagroom eens, het komt op mij ook over van " kijk ons eens vroom zijn met kerst". Maar ik ben zelf dan ook niet gelovig en kom nooit in de kerk,ook niet met kerst.

waarom?
het is maar net hoe je je geloof uit...
je hebt mensen die er onwijs mee te koop lopen...
maar ons gezin hoeft niet persee bij elk gebeurtenis een kruisje te slaan, te bidden voor het eten of voor het slapen gaan...
geloof draa je uit met je hart...
en hoe je dat uit is jou eigen zaak ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 16:12

hestejente schreef:
moonsparkle schreef:
Vind ik net zoiets als dat ze geen computer of internet mogen...maar ze mogen wel de website van de kerk bezoeken?

_O-

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 17:21

Juut schreef:
Schijnheilig vind ik pas de mensen die níet geloven, maar met kerst wel in de kerk vooraan zitten puur omdat er dan zo'n mooi koor zingt.

Nou wat fijn dat ik dan toch nog schijnheilig ben :')
Alleen zat ik niet vooraan :P

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 17:22

De kerk is vooral commercieel vind ik. Net een soort bedrijf waar winst maken voorop staat. Zoals dat je je zondes kan 'afkopen' voor een fiks bedrag. Ik noem maar een voorbeeld.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 19:26

antje_vip schreef:
De kerk is vooral commercieel vind ik. Net een soort bedrijf waar winst maken voorop staat. Zoals dat je je zondes kan 'afkopen' voor een fiks bedrag. Ik noem maar een voorbeeld.

Een Middeleeuwse, volgens mij uitsluitend katholieke traditie. :)*
Oftewel, heeft weinig te maken met de huidige (protestantse) kerk.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 21:42

wie zegt dat hun er nooit zijn.. ik den niet dat je elke zondag bij alle diensten bij de deur iedereen staat te registreren... elk jaar..

is ieder zijn eigen keuze.. en wat vooraan zitten er mee te maken heeft.. misschien zitten ze anders toevallig midden of achter aan.. dat je ze niet ziet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 22:10

hestejente schreef:
moonsparkle schreef:

Tsja :D Het zijn meestal de kerken waar mensen gwoon mogen internetten, die een website hebben ;)

Juut schreef:

Vind ik ook al niet schijnheilig. Als je nou van die mooie koormuziek houdt, so what? In onze kerk is iedereen welkom.

antje_vip schreef:

'De' kerk bestaat niet. En aflaten werden in de vroege middeleeuwen verkocht, dat lijkt me toch echt een typisch gevalletje oude koeien :')

Inoterry schreef:
Kerst is van oorsprong al niet eens een christelijk feest, Jezus is ergens in het voorjaar geboren, dus de kerk is zelf ook schijnheilig. Daarom geloof ik wel in God en absoluut niet in de kerk.

Wat is daar schijnheilig aan? Ik denk dat iedere christen inmiddels wel weet dat het zo zit. Maar ach - het maakt toch in feite niet uit wanneer je de geboorte van Jezus viert? Niemand weet de exacte datum... Ik zou zeggen: áls je het maar viert. ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 22:18

Met het kerstfeest wordt dus gevierd dat Jezus is geboren?
Jozef en Maria waren arme mensen en Jezus lag in een voertrog omdat er niks anders was.

Niks geen eetfestijnen, kerstbomen, kaarsjes en dure kleren.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 22:21

Die eetfestijnen, kerstbomen en dure kleren ben ik met je eens. Maar kaarsjes? Kerst is het feest waarmee we vieren dat Jezus, die het Licht van de Wereld was, geboren werd. Die vind ik er dus wel echt bij horen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 22:23

papagroom schreef:
Ik zie het toch een beetje als niet lid zijn van de vereniging....maar wel naar de feestjes gaan.

Zo'n feestje is de kerstdienst niet hoor :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 22:24

Hangt ervan af naar welke kerkdienst je gaat ;) Bij ons is het echt wel een feestje, zeker de kinderdienst. Die heet niet voor niets het Kinderkerstfeest :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 22:24

Bleu Eyes, ja met die kaarsjes heb je gelijk in :)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 23:30

Om even terug te komen op de OP....zien jullie de kerst mis nou als een cultureel,of een kerkelijk gebeuren?
Een cultureel gebeuren kan en mag natuurlijk ook gewoon in een kerk plaatsvinden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:38

Ik vind de kerstmis/dienst (afhankelijk van tot welke denominatie je behoort) in eerste instantie een religieus gebeuren, maar ik heb geen moeite met mensen die het als iets cultureels zien en daarom willen komen. Op dit moment is bij ons in de kerk de kerstnachtdienst bezig, mijn man is erheen en ik zit via internet mee te luisteren. Het is er hartstikke druk, zo te horen, maar 's avonds meestal met 'randkerkelijken'. Morgenochtend is er ook weer een kerstdienst, die vol zal zitten met mensen die meelevend lid zijn. Prima, allebei.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:51

Als je het mij vraagt: cultureel met een religieuze achtergrond.
Mijn persoonlijke mening over kerst is dat mensen zich te veel verplichtingen opleggen rondom die 2 dagen. Het moet gezellig zijn, ze moeten van tevoren naar de kapper, ze moeten nieuwe en mooie kleren. Om dan nog maar te zwijgen over de maaltijden die op tafel moeten komen. Heb stiekem een beetje een hekel aan kerst. Gezellig samenzijn met familie en geliefden onder het genot van een goede maaltijd kan ook op 12 juni hoor.

Ik ga zelf eigenlijk nooit naar de kerk. De keren dat ik er per ongeluk kom voor een begrafenis ofzo, ga ik dan ook nooit ter communie. Ik geloof niet dus zou het erg hypocriet van mezelf vinden om dan vooraan te staan. Vind het overigens wel leuk om kerken te bezoeken buiten een mis om. Gewoon om de pracht en praal te zien en de architectuur. Vanuit cultureel oogpunt dus. Kijken hoe ze al die uiterlijke schijn bij elkaar geroofd hebben.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:53

robeer schreef:
Gezellig samenzijn met familie en geliefden onder het genot van een goede maaltijd kan ook op 12 juni hoor.

Hihi, toevallig! := Dan is mijn 'broertje' jarig, dus dan doe ik dat meestal ook :D

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:01

In de kerk mag iedereen komen, iedereen is welkom. Ik zelf ga meestal iedere week naar de kerk. De kerk is een plek voor iedereen en iedereen is er welkom. Dus ook met kerst, het is fijn dat mensen dan komen om de echte boodschap van kerst te horen, maar naar mijn mening moet je er ook iets mee doen. En dat kan je doen door vaker naar de kerk te gaan en in de bijbel te lezen.

Wij mensen kunnen niet oordelen over iemand anders zijn geloof. Als iemand zelf zegt en belijd dat hij/zij gelooft is dat zo.

De kerk gaat trouwens best wel met zijn tijd mee, dit verschilt natuurlijk per kerk. Maar wij hebben bijvoorbeeld een band in onze kerk, er zijn nieuwe, moderne liedjes gemaakt. Overigens mogen wij gewoon internetten, tv kijken enz.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 00:21

Blue_Eyes schreef:
Ik vind de kerstmis/dienst (afhankelijk van tot welke denominatie je behoort) in eerste instantie een religieus gebeuren, maar ik heb geen moeite met mensen die het als iets cultureels zien en daarom willen komen. Op dit moment is bij ons in de kerk de kerstnachtdienst bezig, mijn man is erheen en ik zit via internet mee te luisteren. Het is er hartstikke druk, zo te horen, maar 's avonds meestal met 'randkerkelijken'. Morgenochtend is er ook weer een kerstdienst, die vol zal zitten met mensen die meelevend lid zijn. Prima, allebei.

Maar hoe denk je dan,om op een ander onderdeel van de op terug tekomen ,over mensen die hun hele leven tegen de kerk aan schoppen,maar op hun sterf bed wel een dominee laten langskomen?
Ik als niet kerkelijke,heb daar zomijn gedachten over,maar wat denkt een kerkse daar van?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:22

Ik kan niet in het hoofd en hart van een ander kijken. Als diegene op dat moment met de dood in de ogen ineens denkt 'Shiiiiiit! Ik heb het altijd fout gehad!' - wat zal ik daar dan over oordelen? Ik kan dan alleen maar hopen dat het oprecht is en dat hij die dominee niet laat komen om hem nog even een schop na te geven. :)