Kim Jong il overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 10:21

Goede illustratie van de absurde chantage door het westen.
Mbt Iran speelt exact hetzelfde.

Ron Paul For President *\o/*

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:26

karijn

Re: Kim Jong il overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:42

Ten eerste: Kim Jong-un heeft zijn naam als niet mee. Un spreek je namelijk uit als oen...Zegt eigenlijk al genoeg.
Ten tweede: Het zal er niet beter op worden voor de Noord Koreanen. Ik ben benieuwd in hoeverre Oen net zoveel invloed heeft op het leger als zijn vader.
En eigenlijk vind ik de bevolking redelijk hypocriet. Ze zijn het niet eens met het regime maar rouwen wel met zijn allen om "hun leider"???
Dus mogen ze het lekker zelf verder uitzoeken, zolang ze die bom maar heel diep weggestopt houden...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:48

gummie schreef:
Het is absurd, eng en extreem om alle gebeurtenissen, omstandigheden en berichten afkomstig van het westen af te doen als chantage of propaganda. Het is gevaarlijk om helemaal niets serieus te nemen van wat tegenstanders van het N-Korea regime openbaren.

Zoals ik schrijf ís het 8)7 in NoordKorea.

Het is echter kortzichtig om dat los van de geschiedenis te zien en er {:)-:( .
NoordKorea is als een niet zo slim maar doodsbang hondje in een hoek.
Denk je dat die de tanden inlevert aan een paar grote Rottweilers in ruil voor brokjes?

De enige manier om dit op te lossen is hulp zónder chantage; het respecteren van hún rechten als gelijkwaardig aan die van het westen.
Net als mbt Iran.

Ron Paul for president :)*

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:50

Ah zo! Ja, daar kan ik het mee eens zijn ;)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:42

karijn schreef:
En eigenlijk vind ik de bevolking redelijk hypocriet. Ze zijn het niet eens met het regime maar rouwen wel met zijn allen om "hun leider"???
Dus mogen ze het lekker zelf verder uitzoeken, zolang ze die bom maar heel diep weggestopt houden...

Dat is wel heel gemakkelijk vanuit je eigen referentiekader uit het veilige westen gedacht ;) .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:57

gummie schreef:

Het historisch kader is dat het hondje al een keer fors gebeten is door die Rottweilers.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:23

Even als perspectief;
Sinds de 18de eeuw was Korea geen souvereine staat.
In 1896 komt het onder Japanse heerscahppijn en in 1910 wordt het deel van Japan.

Na het einde van WO2 erkennen de grootmachten de souvereiniteit van Japan niet en verdelen ze het land tussen Noord (Russen) en zuid ( Amerikanen).
Beide ´landen´zijn vazalstaten waar in 1950 Amerika (en het westen) en Rusland ( met Chineese steun) een oorlog bij proxi tegen elkaar beginnen.
Deze oorlog heeft geen verandering tot gevolg en de verdeling blijft. Rusland en China laten Noord aan diens lot over en de VS gebruiken zuid als goedkope produktiecapaciteit.
Zuid is een in feite een moderne westerse kolonie en Noord is een in isolement geraakt onzekere/onzelfstandige 19de eeuwse natie.

Noord komt daar uiteraard niet uit door ze onder druk te zetten en geïsoleerd te houden. Je kan evenmin verwachten dat ze zich tot een westerse kolonie laten overlopen zoals het Zuiden.

Kijk naar (Noord) Vietnam. Dat was ook een verfoeide natie.
Die doen het toch heel aardig bínnen een communistische filosofie en zonder westerse steun van omvang.
(Noord) Vietnam echter was geen afhankelijke 19de eeuwse natie toen ze op zichzelf teruggeworpen werden.
Met structurele steun zonder voorwaardes kan Noord Korea uit hun put geholpen worden.
De dood van Kim Jong il is een kans.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:44

Huertecilla schreef:
gummie schreef:

Het historisch kader is dat het hondje al een keer fors gebeten is door die Rottweilers.

Maar je moet wel onderscheid blijven maken tussen N-Korea vs andere landen en werelddelen, en N-Korea jegens eigen burgers/ onderdanen. Je hebt de neiging je steeds te richten op de verhoudingen in de wereld, waarmee je de indruk wekt dat de interne aangelegenheden er niet toe doen, verwaarloosbaar zijn, etc. Gelukkig begrijp ik uit een eerdere post dat dat niet jouw bedoeling is.

Ik ben van mening dat je de twee los van elkaar moet kunnen zien. Hoe Kim Jong Il zich heeft opgesteld richting zijn eigen volk, is niet om over naar huis te schrijven. Dat ie bang is en reageert op rotweilers van buiten af doet daart niets aan af. Dat is mijn mening.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:03

Deels heeft het wel met elkaar te maken.

Om even in de vergelijking te blijven: als ik -door ervaring- heel bang ben van rottweilers, dan vind ik een mechelse herder waarschijnlijk ook niet zo leuk. En andere honden die als gevaarlijk of agressief bekend staan ook niet; zelfs niet als dat zo'n klein keffertje is, want ook díe kunnen bijten.

Ooit was het begrijpelijk om dissidenten hard aan te pakken, in een tijd van oorlog en instabiliteit, ten tijde van Kim-Il-Sung. Zijn zoon heeft dat regime overgenomen en inmiddels is die harde aanpak misschien niet per sé nodig, maar 1. hij weet niet beter dan dat hij héél bang moet zijn voor 'honden', en 2. het volk weet ook niet beter dan dat ze héél streng gereguleerd worden.

En in die context is het wel te verklaren dat álles wat verwesterd lijkt, of wat niet binnen hun regime past hem bang maakt; dus ook de dissidenten in zijn eigen volk die per ongeluk een Chinese televisiezender ontvangen.

Het feit dat hij zoveel geld aan het leger heeft uitgegeven terwijl het volk verhongerde is ook begrijpelijk vanuit zijn blik: doet hij dat niet, dan kan de VS misschien wel een inval doen of kunnen de burgers in opstand komen.

Het is een soort kat die zich permanent in het nauw gedreven voelt.. (om maar eens uit de hondenvergelijking te stappen :+)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:53

Het kan ook gewoon duiden op een persoonlijkheidsstoornis.... Maar goed, ik begrijp het punt. Blijft echter nog het verschil tussen begrijpen en goedkeuren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:48

gummie schreef:
Het kan ook gewoon duiden op een persoonlijkheidsstoornis.... Maar goed, ik begrijp het punt. Blijft echter nog het verschil tussen begrijpen en goedkeuren.

Wie heeft het over goedkeuren dan?

Het enige waar ík het over heb is dat het stompzinnig is om dit land ondr druk te blijven houden en te chanteren.
Als dit land inderdaad te vrezen is, dan is een pósitieve benadering de enige correcte. Tenzij je oorlog wíl.

Het militair industrieële complex heeft dit soort ´vijanden´ nódig.
Zonder angst stemt geen bevolking in met een oorlog. Roepen dat Noord Korea gevaarlijk is en atoomraketten gaat maken ´rechtvaardigt´ bewapening en ´zelfverdediging´.
Dat hebben we sinds WO2 in een reeks agressies door het westen herhaald zien worden, maar het collectieve geheugen van de kiezers is kort |(

Hoedt u voor de zoveelste manipulatie tot oorlogsagressie.
Bekíjk nu toch eens de afscheidsrede van Eisenhower.
Ron Paul for President!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:35

Ik richtte me niet specifiek op jou HC. Over de rest waren we het al eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:38

Ik ken een Zuid-Koreaan en die is van mening dat het wel degelijk een zeer gevaarlijk land is...ondanks dat het zijn eigen volk is, maar zij hebben daar een heel andere ontwikkeling ondergaan persoonlijk en maatschappelijk dan het vreedzame Zuid-Korea. Ook Zuid-Korea is erg op zijn hoede...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 12:11

Ik denk dat bijna niemand de houding van Kim-Jong-Il (of zijn vader, en straks zijn zoon) goedkeurt..
Ik ben best wel ruimdenkend maar een volk omvormen tot een soort robots in een situatie á la George Orwell's 1984 gaat mij toch een behoorlijke stap te ver.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:33

russel schreef:
Ik ken een Zuid-Koreaan en die is van mening dat het wel degelijk een zeer gevaarlijk land is...

Allicht; die is van de amerika-kloon tegenpartij; één van de Rottweilers waar Noord Korea zo bang van is.
Die hoort dezelfde eenzijdige propaganda als de Noord Koreanen, maar dan vanuit amerikaans perspectief :)*
Het grote verschil is dat Noord Korea geïsoleerd is (door ´ons´) en wij allemaal met een verdunde versie van dezelfde propagandasaus overgoten worden als Zuid.

De crux van de situatie is dat Noord Korea geïsoleerd in het nauw zit. Je hoeft verder geen woord te verspillen over de folosofie of situatie in dat land; het is een bange kat in het nauw.
Het gaat tegen alle gezond verstand in om dan te gaan drukken en chanteren. Dat is zelfvervullende oorlogsstokerij waar alleen het militair industrustrieel complex goed garen bij spint.

Het westen zou beter moeten weten, de meest wijze moeten zijn. Wíj zijn niet geïsoleerd en roepen dat we zo humaan en ontwikkeld zijn.
Als het met Noord Korea tot een conflict komt, is er maar één schuldige; wij.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:39

Excuse me HC, maar je kent die persoon niet, weet niet wat zijn achtergrond is, waarom hij N-Korea een gevaarlijk land vindt, en komt meteen met een veralgemenisering, een vooroordeel, een conclusie. Dat stoort me.

En het begint ook irritant te worden dat je ALLES, zowel mensen als gebeurtenissen, uit welke hoek dan ook, blijft koppelen aan de VS. Maar misschien ben ik de enige die nu even zin heeft om je even vriendelijk door elkaar te schudden.

"De Amerika-kloon-maatschappij", alsof de mensen in die maatschappij allemaal van hetzelfde laken en pak zijn. Laten we gewoon een anti-Amerika topic openen, dan hoeven we niet steeds in ieder topic dit soort dingen aan te horen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:43

gummie schreef:
Maar misschien ben ik de enige die nu even zin heeft om je even vriendelijk door elkaar te schudden.

Ha een Rottweiler :D
Roep de roedel bij elkaar, krijgen we ook dat gedrag nog *\o/*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:55

gummie schreef:
En het begint ook irritant te worden dat je ALLES, zowel mensen als gebeurtenissen, uit welke hoek dan ook, blijft koppelen aan de VS.

De VS zijn niet alleen de veroorzakers van de economische malaise nu, maar ook dé grote verstoorders van de wereldvrede die continue oorlogen beginnen.

De financiële achtergrond is onvoorstelbaar omvangrijk: http://www.reuters.com/article/2011/06/ ... 5320110629

Het is een situatie welke potentieel voor een conflict tussen China en de VS is. De VS lenen nu al miljarden van de Chinezen en die hebben de VS verder tegen de muur door de hoeveelheid dollars welke ze bezitten.
De VS echter hebben de grootste knuppel en een oorlogs-economie.
Vergeet de Islam, vergeet Noord Korea; dát is de tijdbom.

Ron Paul for President :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:44

Nee HC, die is in het leger geweest en gedropt in Noord Korea, volgens hem zijn ze gevaarlijk vanwege de hersenspoeling. Het zijn wel Aziaten en die hebben een andere inborst dan Amerikanen of Europeanen...die doen alles voor hun leider, net zoals de Japanners voor hun keizer en de Chinezen zijn ook niet voor de poes...

Wij westerlingen hebben geen idee......

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:58

russel schreef:
Nee HC, die is in het leger geweest en gedropt in Noord Korea, volgens hem zijn ze gevaarlijk vanwege de hersenspoeling. Het zijn wel Aziaten en die hebben een andere inborst dan Amerikanen of Europeanen...die doen alles voor hun leider, net zoals de Japanners voor hun keizer en de Chinezen zijn ook niet voor de poes...

Wij westerlingen hebben geen idee......

Je mist het punt totáál.

Ik betwist in het geheel niet dat Noord Korea potentieel bloedlink is. Ik stel juist dat je ze daarom niet in hun hoek onder druk moet zetten :)*

Wie er politiek ´gelijk´ heeft is het punt niet. Dat is allemaal subjectief en wij zijn net zo goed gehersenspoeld.
Wíj echter leven niet in een isolement en zouden met onze normen en waarden beter moeten weten dan hen onder druk te zetten en chanteren.
Als er een conflict komt is er echt maar één schuldige; wij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:11

Het gaat niet om politieke gelijkheid, maar om de tijdbom onder een heel volk dat een vorming heeft gekregen die je niet zomaar even intoomt als je de mentaliteit niet kan voelen omdat je die zelf niet bezit..

Het probleem is daardoor nl nog veel kwalijker...en boycot is in mijn ogen nl wel iets wat werkt, vrijheid is de beer los laten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:29

russel schreef:
Het gaat niet om politieke gelijkheid, maar om de tijdbom onder een heel volk dat een vorming heeft gekregen die je niet zomaar even intoomt als je de mentaliteit niet kan voelen omdat je die zelf niet bezit..

Het probleem is daardoor nl nog veel kwalijker...en boycot is in mijn ogen nl wel iets wat werkt, vrijheid is de beer los laten.

Lees even na wat je daar schrijft.

Aan de ene kant erken je dat een heel volk gehersenspeold is mbt het westen als de boeman en vervolgens stel je dat boycotten werkt.
Het lijkt míj evident dat een boycot in de ogen van de Noord Koreaan hun mening bevestigt.
Er zijn VEEL meer opties dan dat of ´de beer los laten´.
Dat boycotten is een typische VS ´oplossing´ die telkenmale tot escalatie heeft geleid.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:45

HC: je hebt precies bewezen wat ik bedoel. Nu ben ik de rottweiler. Het is kennelijk echt je gewoonte om nergens op in te gaan, geen vragen te beantwoorden, jezelf en jouw uitspraken niet kritisch onder de loep te nemen, en dingen zo te interpreteren dat altijd de ander fout is. Neem jezelf iets minder serieus, dan komt het goed.... :evaw:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 10:06

HC, dat is appels met peren vergelijken..

Vreemd trouwens dat juist jij er voor bent om zo een land vrij te laten?? Wat zie jij voor opties?

Heb jij inzicht in de geest van een Aziaat?? Dat is nou juist iets waar een westerling zich pijnlijk in kan vergissen...
Zo een land op hun eigen eilandje laten is beter dan ze toe te laten...want hervorming moet van binnen uit komen...en het ziet er niet naar uit dat dat gaat gebeuren, aangezien de opvolger net zo is als paps......en zoals al vele landen heeft laten zien, dat dat dan weer net zo of nog erger doorgaat..

Onderdrukking van eigen volk heeft nou niet bepaald ontwikkeling voor ogen...

Als dat laat laat zien dat ze anders willen en hereniging met Zuid Korea, dan is de oplossing in hun eigen hand. Maar zolang zelfs de buurlanden paraat zijn en hun niet vertrouwen, wie zijn wij om dan met vingertje te wijzen en te roepen dat we ons aanstellen??