Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Huertecilla schreef:anneliesdj schreef:Met oude mensen achter het stuur is het vaak onveilig.
Jonge mensen aan het stuur is onveiliger. Dat is ook niet volledig echter.
mick75 schreef:Annelies, er is ook nog een optie C:
Zoolgangster schreef:Het uit Geldrop afkomstige jongetje was op een gegeven moment plotseling de weg opgerend, omdat hij naar zijn vader wilde die al was overgestoken. Hij rende vlak voor de auto van de vrouw die op de Daalhemmerweg reed. Zij kon hem niet meer kon ontwijken. Het jongetje werd geraakt, maar hield aan de aanrijding alleen licht letsel aan zijn kin over.
Bron politie limburg zuid
nieuwslijst
mick75 schreef:Annelies, er is ook nog een optie C: Automobilist reageert wel adequaat, maar menigte is sneller dan haar remweg en begint al woedend te keer te gaan voordat ze zelfs maar de kans heeft gehad de auto stil te zetten en te kijken wat er aan de hand is. Tenzij je het geen probleem vind dat er meer schade aangericht wordt doordat je auto nou eenmaal een remweg heeft en het dus ALTIJD veiliger is die te gebruiken dan direct uit de auto te springen en wel te zien waar het ding uiteindelijk stopt.
En een stuk doorrijden is ook iets met reactietijd. Zelfs al rij je langzaam en is je reactietijd bovengemiddeld, er gaan altijd een x aantal meters voorbij voordat iemand KAN ingrijpen. Een seconde lijkt in een situatie van paniek een heel stuk langer.
Huertecilla schreef:Zeker zijn;
- mensen maken fouten
- de remweg en de energie van een auto nemen onevenredig toe met de snelheid én de bestuurder heeft een schrikseconde vóor deze aan de remweg begint
Dat maakt; autos en voetgangers bij elkaar = groot risico.
Omdat de automobilist verantwoordelijk is voor het mechanisme, dient deze de snelheid ervan aan te passen bij de omstandigheden.
Als dat 5 km/u is, dan is dat zo; dat gaat boven een eventueel maximum snelheid ter plaatse.
Veel reacties hier zijn mogelijk ingegeven door het inleven in de situatie met de automobiliste.
De reactie van de omstanders is mogelijk hetzelfde doch dan als voetganger.
Langcara schreef:Wat een kl..tzak van een vader. De volgende keer zal hij wel opletten of zijn kind meekomt! Hij heeft een hoop leed op zijn geweten! De vader is hier de schuldige en niemand anders.
Yamcha schreef:Enerzijds moeten mensen zich bewust worden van hun snelheid, anderzijds zijn kinderen gewoon ontzettend onvoorspelbaar, en vliegen ze ook zo een 50km weg op, en dan kan het voorkomen dat je nooit en nooit meer kunt remmen, en dat is al erg genoeg, zonder dat iedereen zich het recht toeëigent om over je te oordelen.
Ik opteer dus voor het tuigje. Verre van politiek correct, maar wel veilig.
maura schreef:Is het feit dat verkeer niet veilig is het probleem, of is het idee dat de overheid moet zorgen dat het verkeer 100% veilig zou moeten zijn het probleem?
Yamcha schreef:Enerzijds moeten mensen zich bewust worden van hun snelheid, anderzijds zijn kinderen gewoon ontzettend onvoorspelbaar, en vliegen ze ook zo een 50km weg op, en dan kan het voorkomen dat je nooit en nooit meer kunt remmen, en dat is al erg genoeg, zonder dat iedereen zich het recht toeëigent om over je te oordelen.
Ik opteer dus voor het tuigje. Verre van politiek correct, maar wel veilig.
Huertecilla schreef:Ik heb vanmorgen een weg afgesloten. Hoewel de circa 150 kinderen onder begeleiding op de brede stoep liepen is het een zekerheid dat er een paar éven ... wat dan ook..., een meter de straat op doen.
maura schreef:Achteraf is het makkelijk oordelen dat de afweging verkeerd is gemaakt, maar achteraf kijk je een koe in de kont.
maura schreef:HC, ik meen uit jouw posten te kunnen opmaken dat je in het specifieke geval van een kind met een schaafwond en een belaagde automobiliste bij de kerstmarkt in Valkenburg van mening bent dat de overheid in gebreke is gebleven.
maura schreef:HC, ik meen uit jouw posten te kunnen opmaken dat je in het specifieke geval van een kind met een schaafwond en een belaagde automobiliste bij de kerstmarkt in Valkenburg van mening bent dat de overheid in gebreke is gebleven.
Huertecilla schreef:Dat is joúw sprong naar een ongefundeerde conclusie.
Huertecilla schreef:Optie 1. met een marge naderend tot 100%.
Inderdaad is daarom een vergunning nodig voor zoiets als een kerstmarkt![]()
Dat er dan vervolgens maar wat halfzacht aan verkeersveiligheid wordt gedaan als er al íets aan wordt gedaan is![]()
Afsluiten van een straat of plein is een non probleem. Regel het gewoon. Als dat niet goed/veilig kán, dan kan de markt niet dáár
Huertecilla schreef:Waarom is het drukke voetgangerspubliek niet beter gescheiden van gemotoriseerd verkeer?
Dat kan je ook vragen.
Vind ík meer voor de hand liggen dan wat anders.
Huertecilla schreef:Voetgangers en rijdende autos dichtbij elkaar = een geprogrammeerd ongeval en 30 km/u is VEEL te veel dan.
Dus?
1. Aanpassen bij de omstandigheden houdt dan stapvoets in![]()
2. De overheid behoort dit zoveel mogelijk te voorkomen buiten situaties zoals een woonerf.
Huertecilla schreef:Bij een feest/markt zet je dranghekken, leidt verkeer om bv.
Zet desnoods de hele stoeprand af met een permanent hek zoals soms bij kruisingen op de hoek; alleen doorgangen bij de zebras.
Huertecilla schreef:Verkeer en voetgangers gaan niet samen. Punt.
Wanneer je toestemming geeft voor een markt of een kermis of wat ook dient dat ingericht te worden.
Verkeer wat niet omgeleid kan worden diens tóch gescheiden te blijven én stapvoets te gaan.