Wakker blijven..nieuw virus.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Debola_89

Re: Wakker blijven..nieuw virus.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:30

Immunologisch zijn koeien, schapen en geiten behoorlijk verschillend van paarden, dus de kans is wel kleiner... Maar je weet natuurlijk nooit met een nieuw virus...

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:33

Volgens mij hebben ze dat virus hier in de buurt ook! volgens mij gaat het echt alleen nog maar om koeien die drachtig zijn :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:38

Bij ons is het nog een maand of 2 afwachten voor de kalveren geboren worden....vind het wel spannend.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:03

Kan het ook niet op paarden overgaan?

xJitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 21:57

Mijn vader is op het moment heel veel bezig met dat Schmallenberg virus, dus ik heb even aan hem gevraagd voor jullie hoe dat zit met de besmetting naar paarden toe.
Hij kan natuurlijk niks met zekerheid zeggen, maar het is in ieder geval zo, dat in september/oktober de dieren besmet zijn geraakt door de knutten. Dit was in de tijd dat de lammetjes en kalfjes hun hersenen gingen ontwikkelen en toen is er dus een verstoring ontstaan.
Bij paarden zou het dus KUNNEN zijn - als het uberhaupt aanslaat op paarden! - dat paarden die in september/oktober op hun 40 tot 60e dag zaten (dus als de hersenen van het veulen worden ontwikkeld), een besmet veulen zouden kunnen krijgen.
Maar dit is natuurlijk helemaal niet zeker, want hij weet niet of paarden er ook gevoelig voor zijn.

Wel heb je het akabane virus. Dat lijkt veel op het schmallenberg virus, en daarvan is bekend dat het wél paarden aantast. Hierover kun je ook veel op het internet vinden.