Wet werk en bijstand 2012

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:25

Britty schreef:
Kind krijgt dan inderdaad ook geen uitkering meer, als de ouders werken. En dat vind ik dus heel goed.

Ik vind m'n papa en mama echt heel lief, maar als zij het vertikken om te gaan werken, ga ik dus niet m'n paarden verkopen, zodat zij weer een maandje op de bank kunnen zitten!

Ik vind ze helemaal niet lief, en wil ook niet betalen voor mensen die niet willen werken, als jij niet voor je ouders wilt zorgen, moet een ander het maar doen?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:26

Depende, dank je voor de link, ik had er overheen gelezen :)

Zoals ik het nu lees geldt dit echt alleen voor bijstandsuitkeringen en niet voor WGA of AOW e.d. Dat is een pak van mijn hart... Als ze dat door gaan voeren ben ik de sjaak, dan zou ik het huis uit moeten oid.

Verder weet ik niet zo goed wat ik van deze maatregel moet denken. Er zijn natuurlijk mensen die best kunnen gaan werken, maar dat is zo'n kleine groep vergeleken met. Ik denk dat er veel mensen de dupe van zullen zijn.

Ik ken ook een gezin waarbij de ouders allebei in de bijstand zitten, de ene kan amper lopen vanwege kinderpolio. De andere heeft een meervoudige hernia. Kind werkt in een sociale werkplaats, dus die moet dan zijn ouders gaan onderhouden? Dan weet ik wel wie er bij de voedsel en kledingbank aan gaat kloppen :=

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 18:27

Ik wil je niet teleurstellen, maar helaas betaald heel werkend Nederland al jaren voor medemensen die niet willen werken.... ;) en helaas zal je dat ook nooit kunnen voorkomen

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:28

Britty schreef:
Ik wil je niet teleurstellen, maar helaas betaald heel werkend Nederland al jaren voor medemensen die niet willen werken.... ;) en helaas zal je dat ook nooit kunnen voorkomen

Dat weet ik, maar ik heb vele malen liever dat het eigen kind voor de niet willen werken ouders zorgt dan dat ik dat moet doen :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:29

Britty schreef:
O ik vind het in bepaalde gevallen juist heel goed hoor! Ken nog wel een voorbeeld van een gezien met 6 kinderen, welke allemaal een uitkering hadden, ze hadden alles tezamen maandelijks € 3500 netto! Dat is toch gewoon te gek voor woorden!!! Maar ik moet dan toch ook denken aan een kind met een baan, die hard werkt om bijvoorbeeld haar paardje te kunnen behouden en nog wat probeert te sparen om later op zichzelf te kunnen wonen. Daar gaat het hard aankomen, want dat gaat natuurlijk niet meer lukken als je de huur, verzekeringen en boodschappen voor je hele familie moet gaan betalen..

Ik denk dat door deze nieuwe wet heel veel werkende thuiswonende kinderen spontaan gaan "verhuizen", waardoor we het bij de sociale recherche weer heeeeel druk gaan krijgen

*edit* nogmaals, ik ben zeker geen tegenstander van de nieuwe wet, maar ik denk dat de impact wel heel groot gaat zijn en ben gewoon wel heel benieuwd wat anderen daar van vinden

Nog bijkomend is dat als deze kinderen willen verhuizen je ook nog eens een aantal jaar op een wachtlijst komt voor een huur woning.
En wat met kinderen die keihard werken om een studie te kunnen betalen? Omdat pa en ma baan kwijt zijn geraakt en met tegenzin in de bijstand zitten.

Daarnaast liggen de banen niet voor het oprapen op dit moment.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:31

bromfiets schreef:
Er zijn natuurlijk mensen die best kunnen gaan werken, maar dat is zo'n kleine groep vergeleken met. Ik denk dat er veel mensen de dupe van zullen zijn.

Ik ken ook een gezin waarbij de ouders allebei in de bijstand zitten, de ene kan amper lopen vanwege kinderpolio. De andere heeft een meervoudige hernia. Kind werkt in een sociale werkplaats, dus die moet dan zijn ouders gaan onderhouden? Dan weet ik wel wie er bij de voedsel en kledingbank aan gaat kloppen :=

Ik betwijfel of het een kleine groep is. Er zijn werkelijk genoeg banen, die we nu door goedkopere krachten laten doen. Stop daar mee en zet uitkering-trekkers verplicht aan het werk. Desnoods vrijwilligerswerk (dan blijf/kom je in het werkritme wat de kans op een fijnere baan weer vergroot)

En voor de groep mensen waar je het in je tweede stukje over hebt geldt deze maatregel dus niet :)

Cowgirl, is dat werkelijk zo, dat de banen niet voor het oprapen liggen? Volgens mij werken er ruim honderduizend oos-europeanen in Nederland...

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:34

Cowgirl schreef:
En wat met kinderen die keihard werken om een studie te kunnen betalen? Omdat pa en ma baan kwijt zijn geraakt en met tegenzin in de bijstand zitten.

Daarnaast liggen de banen niet voor het oprapen op dit moment.

Het inkomen van een studerend kind is tot 1.023 vrijgesteld. Pas als ze daarboven verdient worden de ouders gekort.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 18:34

Heino: de verplichting om maatschappelijk nuttig werk te doen komt er ook in. En ook nu is het al zo dat mensen met een uitkering deel moeten nemen aan projecten, vrijwilligerswerk moeten doen enz enz...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:36

Heino schreef:
bromfiets schreef:
Er zijn natuurlijk mensen die best kunnen gaan werken, maar dat is zo'n kleine groep vergeleken met. Ik denk dat er veel mensen de dupe van zullen zijn.

En voor de groep mensen waar je het in je tweede stukje over hebt geldt deze maatregel dus niet :)

Ze zitten allebei in de bijstand, dus volgens mij geldt het wel. :) Maar goed, dat zal de tijd dan moeten uitwijzen.

Ik vind het iig een maatregel die hard aan zal komen bij velen...

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:36

bromfiets schreef:
Depende, dank je voor de link, ik had er overheen gelezen :)

Zoals ik het nu lees geldt dit echt alleen voor bijstandsuitkeringen en niet voor WGA of AOW e.d. Dat is een pak van mijn hart... Als ze dat door gaan voeren ben ik de sjaak, dan zou ik het huis uit moeten oid.

Verder weet ik niet zo goed wat ik van deze maatregel moet denken. Er zijn natuurlijk mensen die best kunnen gaan werken, maar dat is zo'n kleine groep vergeleken met. Ik denk dat er veel mensen de dupe van zullen zijn.

Geen probleem, ik kan hem via mobiel niet zo goed quoten anders had ik dat gedaan.

Vooral die mensen die al vrij 'zwak' zijn, zoals in jouw voorbeeld van dat gezin zullen hier klappen van krijgen. De luie niet willen werkende uitkeringstrekker, waar het hier nu over gaat, is echt wel slim genoeg om er iets op te vinden. :j

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 18:38

Bromfiets: er is ook een uitzonderingsregel voor gehandicapten/zieken enz... Dus misschien dat het gezin waar jijj het over hebt zich daar op kan beroepen. En anders zal inderdaad de zoon voor zijn ouders moeten gaan zorgen

flicka

Re: Wet werk en bijstand 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:05

De kinderen hoeven niet voor hun ouders te zorgen hoor. Als je de folder van de gem. Amsterdam goed leest staat er dat de bijstand verdeeld wordt over het gezin, dus per persoon een bedrag tot aan de norm van 1320 euro. Er wordt in ieder geval niet gesteld dat het volwassen kind met een baan dus maar voor de ouders en eventueel bijstandsbroer moet zorgen.

Maar het is wel erg dat als een volwassen thuiswonend kind een salaris heeft van zeg 800 euro dat de bijstand voor het gezin 520 euro is. Dat bedrag wordt dan ook individueel uitbetaald. En de bijstand moet met het hele gezin worden aangevraagd, dus ook het werkende kind of kinderen.

Tja, ook de leuke tijden van thuiswonende 18 plussers met baan (en paard) gaan zo voorbij.

Nu snap ik waarom een kennisje van de week zo paniekerig deed over extra inkomsten, haar volwassen dochter is na een verbroken relatie weer thuis komen wonen......

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:07

Citaat:
Hartstikke leuk zo'n paard, maar van dat paard kunnen twee achterstandsgezinnen een maand eten :)

Dus als zo iemand nou hard werkt om haar paardje te betalen, zou er in jouw ogen dus maar een achterstandsgezin van eten voorzien moeten worden en peerd de deur uit?[/quote]

Dat vind ik ook dikke onzin, laat het achterstandsgezin maar wat gaan doen. Iedereen kan voor zichzelf zorgen, dat doe ik toch ook?
De maatschappij is hard, overleven doe je zelf. Dat ga ik dus niet voor een ander regelen.
Vaak zijn die achterstandgezinnen ook nog van die doorfokkers met 6 kinderen die ze amper kunnen onderhouden. Helaas voor hun, ik heb geen medelijden. Ik wil de keuze hebben of ik mijn geld aan zulke mensen wil geven, het antwoord daarop is nee. Mijn geld, heb ik verdiend. Klaar!

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:14

Maar als je als 20jarige je ouders moet gaan lopen onderhouden is dat toch omgedraaide wereld.. Waren ouders tot je 21ste niet financieel verantwoordelijk voor je? In elk geval toch niet anderom meen ik me te herinneren.. anders kan je straks nog als bijstandouder je 14jarige lekker laten werken voor het onderhoud van het gezin.. Of je verbied m juist om een bijbaantje te nemen omdat je anders geld kwijtraakt? Lekkere werkervaring kan je dan opbouwen :')

Bovendien, 'ga dan maar uit huis', ja, maar als student betaal je voor een kamer met een beetje geluk 300 euro per maand (als je al een kamer vind) en dan heb je nog geen eten, niks. Dus stel je werkt zelf hardstikke hard om je paard te onderhouden en je zou uit huis willen dan ga je het financieel nog niet redden op zo'n manier, want dan moet je nog steeds bijleggen op alleen je huur al.

Je krijgt zo gewoon niet de kans om wat te kunnen sparen om zo fatsoenlijk uit huis te kunnen gaan met een beetje geld achter de hand..

Op zich vind ik het niet slecht bedacht, maar wel slecht doordacht.. als ze bijvoorbeeld mensen jonger dan 21 zouden uitsluiten zou het alweer een stuk beter zijn voor veel jongeren..
Vind het ook wel een beetje misselijk dat die oudere generaties steeds hun geldproblemen op de jongere generaties willen verhalen.. (denk aan dat we nu pas met ons 67ste met pensioen mogen etc).

En dat mensen constant roepen 'laat de rijken maar betalen'. Ja, die mensen hebben vaak ook keihard hun best gedaan om een goede baan te krijgen. Vaak hebben ze er een moeilijke opleiding of weet ik wat voor moeten doen. Dan kan je dat net zo goed niet doen als je uiteindelijk toch net zoveel overhoudt als iemand die zijn basisschool heeft afgemaakt en het toen wel mooi vond?
Ik denk dat er dan nog vrij weinig mensen arts willen worden hoor, als ze voor loodgieter hetzelfde salaris krijgen en in 1/4 van de tijd klaar zijn met studeren..

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 19:17

Nee helaas Flicka, de norm van € 1320 is voor het gehele gezin, en dus niet per persoon. Dat zou trouwens helemaal THE limit zijn.... Dus als jij als thuiswonend kind van 20 jaar een salaris van € 1350 per maand hebt, krijgt de rest van het gezin dus niets meer...

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:19

Ik denk dat de regeling wel goed is hoor Tessa_1.

Juist omdat ouders nu wel aan het werk moeten gaan, ze raken hun lekkere luie leven kwijt.
Dat laat de rijken maar betalen moet maar eens gedaan zijn. Als je rijk bent, heb je dat zelf verdiend of gedaan. Dat hoef je niet met een ander te delen. Ik vind dat het wel iets meer de VVD en PVV kant op mag, dat sociale gedoe is van het gekke als je een iets meer bovenmodaal inkomen hebt.
Nu ben ik nog jong en heb een paar bijbaantjes, ouders werken ook gewoon, hebben leuke baan. Maar er gaat al gauw elke maand een paar honderd eurotjes uit voor de belasting en dus eigenlijk voor de mensen die te lui zijn om te werken. Dat vind ik nou zo zonde van mijn geld.
En ja het is balen voor de dochter/zoon in dit verhaal die zijn luie ouders kan onderhouden. En het huis uitgaan moet je ook niet zo licht overdenken. Maar bedenk wel dat de meeste luie ouders geen hardwerkende kinderen produceren. ;)

@britty: Tenzij ze gewoon werken. :D

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:27

maai_ke: Ik reageerde ook niet specifiek op jou hoor :) Ben het met je eens :)
Vind het alleen wel jammer voor die personen die wel hard werken en hun best doen, maar nog geen eigen woonplek hebben en dan opeens de rest van hun luie familie kunnen gaan onderhouden.. hoop dat er dan geen uitbuitingssituatie gaat ontstaan..

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:29

maai_ke jouw een na laatste zin slaat natuurlijk nergens op.
Misschien zijn het voor de kinderen van 'luie' ouders wel eye openers dat zij later niet net zo worden.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:29

Doe 's ff normaal maai_ke. Wat een asociaal type ben jij. Iemand die in de bijstand zit is niet meteen een achterstandsgezin. Een armoedegezin ja, dankzij dit niet zo fijne politieke beleid.
Hoe durf je zo ongenuanceerd en zo vaak termen als "luilakken of luie ouders" te gebruiken.
Misschien als je zelf eens in zo'n situatie komt dat je dan wat wijzer wordt. Nu heb je nog erg weinig levenservaring, je woont thuis en je ouders werken.

Het is al erg genoeg als je in de bijstand raakt dus in de armoedeval, en dat gaat nu het hele gezin raken. Dus ik vind het niet zo raar dat een volwassen kind met een goede baan òf eens op kamers gaat wonen òf haar/zijn steentje bijdraagt aan het gezin. Een paard is gewoon duur en dat kan niet in een bijstandsgezin. Niet meer vanaf 2012 dus. De gezinsnorm is 1320 euro.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:30

Tessa_1 schreef:
Vind het alleen wel jammer voor die personen die wel hard werken en hun best doen, maar nog geen eigen woonplek hebben en dan opeens de rest van hun luie familie kunnen gaan onderhouden.. hoop dat er dan geen uitbuitingssituatie gaat ontstaan..

Maar liever zij dan ik :+

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:45

Britty schreef:
Heino: de verplichting om maatschappelijk nuttig werk te doen komt er ook in. En ook nu is het al zo dat mensen met een uitkering deel moeten nemen aan projecten, vrijwilligerswerk moeten doen enz enz...
Waar je na 3 maanden hard werken zo weer uitgepleurd word zo huppa de bijstand in ipv nog 3 maanden eraan te plakken( ik was aangenomen voor 2x 3 maanden) zodat je van de straat blijft, plezier houd, motivatie houd, een salaris vangt(lees 1000 euro netto) en je je vooral NUTTIG voelt voor de maatschappij!!! Maar nee ze hadden liever dat ik thuis ging zitten....beter worden heette dat omdat ik inmiddels compleet doorgedraaid was van deze burocratie. Waar je tijdens deze 3 maanden voor gek wordt verklaart door notabene je jobcoach dat je je vakantie week inleverd om je collega uit de brand te helpen. IPV dat je een dikke pluim krijgt voor je inzet!!!! Ik heb zelfs nog geprobeerd van deze job (op nota bene een sociale werkplaats, waar in mijn ogen iedereen maar eens 3 maanden moet mee draaien) een vrijwilligers baan te maken maar ook dat kon niet want dan was ik niet verzekerd!!!! Dus moest ik maar weer verplicht thuis gaan zitten. Hoe het toen met mij ging mag je via PB vragen. Maar zo graag willen ze dus dat je weer aan het werk gaat.!!! En zo kan ik nog wel even doorgaan. lang leve al deze trajecten dus. je hebt er geen flikker aan.

Britty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 19:49

Abiola schreef:
Tessa_1 schreef:

Maar liever zij dan ik :+

Tja.. Ik ben ook blij dat ik niet in zo'n situatie zit. Maar menig familie komt nu wel in zo'n situatie te zitten. Er zijn ongetwijfeld ook een aantal bokkers die hier mee te maken gaan hebben. Toch iets om even bij stil te staan denk ik...

Cowgirl: banketstaaf dat het bij jou niet zo soepel verlopen is. Maar bedoel meer te zeggen dat het niet meer is zoals 10 jaar geleden, toen het enige wat je moest doen voor een bijstandsuitkering het maandelijks inleveren van een briefje was. Er wordt nu wel iets meer van de mensen verwacht, zeker in het geval van de jongeren

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:54

Tessa_1 schreef:
maai_ke: Ik reageerde ook niet specifiek op jou hoor :) Ben het met je eens :)

Yep ben ik ook helemaal met jou eens. ;)
Zou het erg jammer vinden voor de jeugd die wel zijn best doet om anders te worden dan zijn ouders dat ze wel zo worden uitgebuit en geen eerlijke kans krijgen op een toekomst. Ik hoop dat daar wel een regeling voor kan komen, ofzo iets.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:55

Maaike je bent uitgenodigt op de koffie om te zien hoe 'lui' bijstands mensen zijn. Ik durf te wedden dat het gros van deze mensen op dit moment met tegenzin in de bijstand zittten. Je zal maar 40+ zijn , baan kwijt en door noodzaak in de bijstand gekomen te zijn. Succes en veel plezier :r Misschien ga ik maar eens een boek schrijven.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 19:56

DeSa schreef:
maai_ke jouw een na laatste zin slaat natuurlijk nergens op.
Misschien zijn het voor de kinderen van 'luie' ouders wel eye openers dat zij later niet net zo worden.

Ik heb het niet specifiek over alle kinderen. Ik reflecteer alleen maar op wat ik grotendeels zie hier in de buurt. ;)
Werk in een supermarkt die tussen de villa's en grote huizen en de achterstandsbuurten staat. Het verschil is over het algemeen duidelijk merkbaar, ook bij de jeugd. Stukje opvoeding.