Opvoeden: Taak van de ouders of van school?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:23

Ik, moeder van jonge kinderen, :D ben van mening dat ik diegene ben die zich met het opvoeden bezig houdt en dat de school mijn kinderen bepaalde dingen leert. :)
Wel is het zo dat wat op school gebeurt, een ouder niet kan zien, er moet dus wel degelijk overleg zijn, dat is wel zij fijn en handig. In die zin heeft de school ook een opvoedende taak, maar dat is echt wat er op school gebeurt. Tegenwoordig hebben ouders het druk maar ook de leerkrachten. Ondanks dat alles wil ik wel alles weten wat er in en rond om de school gebeurt, dat vind ik erg belangrijk. Ik hoor steeds vaker ouders zeggen dat school de kinderen op moet voeden, dat ben ik dus echt niet met ze eens, dat doe ik zelf.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:25

de school kan niet veel in geval van pesten....een goed gesprek haalt niets uit met de pester.Het maakt de situatie vaak slechter.
Het mooiste is de rotte appel verwijderen door middel van schorsing,maar dat mag niet.

Ouders weten absoluut niet wat er speelt op school of buiten schooltijd.
Vaak ook omdat het kind niets zegt...pester of gepest kind.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:28

geerke schreef:
de school kan niet veel in geval van pesten....een goed gesprek haalt niets uit met de pester.Het maakt de situatie vaak slechter.
Het mooiste is de rotte appel verwijderen door middel van schorsing,maar dat mag niet.

En die rotte appel dan? Waar denk je dat zijn probleem vandaan komt?
In het geval van pesten zijn beide kanten slachtoffer, want de pester heeft net zo'n probleem als de gepeste.
In het geval van pesten is de groepsdynamiek fout en dat ligt bij school. Als daar vanaf het begin af aan goed aan gewerkt wordt ontstaan er ook geen rotte appels. Ontstaan die wel dan heeft het verwijderen van de rotte appel al geen zin meer, want dan hou je alsnog een foute dynamiek over, en blijf je in dezelfde cirkel zitten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:30

geerke schreef:

Niet helemaal mee eens, maar dan spreek ik alleen voor mezelf en mijn collega's.
Bij ons op school wordt erg veel gedaan om pesten te voorkomen/ aan te pakken. Goede gesprekken hebben wel degelijk effect,maar niet in 100% van de gevallen nee.Ik ben mentor van een klas waarin vorig jaar veel,erg veel,gespest werd. Ik heb daar uren tijd in gestoken, veel gesprekken gevoerd en het is afgelopen. Ik verwacht geen gedwongen vriendschappen, wel acceptatie en tot dat punt zijn zij nu gekomen.

Een officiele schorsing zal niet gebeuren ivm pesten, wij hebben echter wel degelijk eerder leerlingen geschorst binnen school ivm pestgedrag.Dit wel alleen bij ernstig perstgedrag, niet bij plagen. Het gebeurt niet veel, het heeft wel effect.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:31

Opvoeden is in eerste instantie de taak van de ouders maar daar komt naar mijn idee na vier jaar ook een deel de school om de hoek kijken. Als ouder maak je ook een keuze voor een school die het beste aansluit op wat jij als ouder je kiind mee wilt geven. Ik vind het heel belangrijk dat er respect voor elkaar wordt meegegeven ook door school, dit houdt in dat pesten ook niet getolereerd wordt en dat ze er waakzaam op zijn. Het sociale apect is op de school waar ons kind heengaat heel belangrijk. Hoe ga je met elkaar om en hoe kan je elkaar helpen.
De basisschool is niet alleen een plek waar je kennis door moet krijgen maar hier wordt ook een deel van je basis gelegd samen met de opvoeding die je van thuis meekrijgt.
Ik ga op school ook het gesprek aan met de juffen over hoe het gaat, dit wordt van school uit ook gestimuleerd en het is echt wel mogelijk om naast de ouderavond een keer een afspraak te maken buiten schooltijd om.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:39

Ouders moeten opvoeden. De school moet signalen van verkeerd gedrag opvangen en de ouders inlichten.
In het geval van weinig actie van de ouders of onacceptable situaties die zich voordoen mag de school wel ingrijpen.
Als ouder wilde je een kind, dus dan zorg je er ook maar voor dat je kind een goede opvoedkundige basis heeft. Daar heb je 5 jaar de tijd voor voordat je kind naar school gaat, dus dat moet toch lukken lijkt me zo. (Niet schreeuwen, beleefd zijn tegen oudere mensen, geen andere kinderen slaan, etc)
Je kunt niet verwachten dat de school het gebrek aan echte basis gaat lopen repareren of dat het hun schuld is dat jou ettertje zich niet opgevoed gedraagt omdat jij te lui bent om er tijd in te steken.

(En ja, mijn ouders hebben ook altijd allebei een fulltime baan gehad, veel gewerkt en toch nog de kans gezien om 3 kinderen netjes op te voeden, al zeg ik het zelf. Dus het kan best.)

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:41

De opvoeding hoort bij de ouders en het onderwijs hoort op school. Dit hoort elkaar aan te vullen en deels te overlappen. Veel regels die thuis gelden, gelden op school ook en andersom. Hetzelfde met de waarden en normen. Ik neem tenminste aan dat iedereen zijn kind op een school zet, waar ze zelf een goede aansluiting mee hebben.

Dit gaat over kinderen van 13 en 14, dat is dus middelbare school. Ik denk dat het opvoeden en leren daar nog wat verder uit elkaar dan op de basisschool. Toch minder contact met de leerkrachten dan op de basisschool.

Wel moet een school in geval van pesten optreden en zeker ingrijpen. Dat is op een middelbare school in Nederland een stuk in gewikkelder dan op een basisschool, gezien je daar natuurlijk met veel verschillende leerkrachten en vaak ook verschillende klassen te maken hebt.

En praten helpt wel, als je er op tijd mee begint. Als het zo kan escaleren, dan lijkt het er wel op dat er te laat ingegrepen is, maar pesten gebeurt ook vaak buiten het zicht van de leerkrachten. En kinderen die gepest worden, vertellend dat thuis ook niet altijd. Je kan dus niet zonder de rest van het verhaal te kennen zeggen wie er eerder in had moeten grijpen en of ze daar ook de mogelijkheden toe hadden. Het bgint met weten... Als ze het wisten, dan hadden ze dus zeker in moeten grijpen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:59

geerke schreef:

Natuurlijk kan er in overleg veel, als je elkaar op de hoogte houdt dan hoeft er geen probleem te zijn in communicatie maar daar moet je als ouders en school zijnde wel achter staan...
Pesten is echt heel erg... Kijk, als ouders zijnde van de pester is het heel lastig en natuurlijk niet leuk maar sommige ouders willen het niet overgeven en verzinnen van alles zo dat een ander kind wat gepest wordt de schuld zal krijgen. Die zijn er ook en dan sta je samen niet sterk...
Het blijft altijd een moeilijk iets. Wij hebben onlangs een bijeenkomst gehad op school wat betreft het pesten, dat vond ik wel heel fijn. Wat is plagen en wat is pesten? Dat soort zaken en wat je er aan kunt doen enz.

Dani

Re: Opvoeden: Taak van de ouders of van school?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:15

Maar ik denk dat de voorlichting wel echt bij school vandaan moet komen. Er zijn ook veel ouders die denken dat hun kind dat echt niet doet, of dat kinderen dat onderling prima op kunnen lossen. Als ouders zo onwetend zijn, is de school de enige die in kán grijpen, en duidelijk kan maken dat ouders het wel serieus moeten nemen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:25

Tessa_1 schreef:
(En ja, mijn ouders hebben ook altijd allebei een fulltime baan gehad, veel gewerkt en toch nog de kans gezien om 3 kinderen netjes op te voeden, al zeg ik het zelf. Dus het kan best.)

Dit vind ik zo'n drogreden :o niet iedereen groeit op een zelfde manier op, niet ieder kind heeft hetzelfde karakter, niet ieder kind krijgt dezelfde invloeden van buitenaf mee. Je kan onmogelijk zeggen dat omdat je ouders het geluk hadden dat het wel goed uitpakte dat anderen wat fout doen.

Ik zie de ouders van het pestkoppie in de klas altijd op een hele fijne manier met hem omgaan. Hij is lief en rustig dan, maar eind van de schooldag hoor ik toch weer van mijn jochie dat pestkoppie hem geduwd had, kan goed voorstellen dat zijn ouders van niets weten. Overigens is mijne ook niet geheel onschuldig. Hoewel hij echt best streng aangepakt wordt en hij thuis nooit slaat, zelden schreeuwt en supermarktdramas ons bespaard zijn gebleven kreeg hij laatst ook op zijn donder van juf omdat hij voor de grap bij een ander jochie zand in de nek had gegooid :+

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:39

odetteke schreef:
Tessa_1 schreef:

Dit vind ik zo'n drogreden :o niet iedereen groeit op een zelfde manier op, niet ieder kind heeft hetzelfde karakter, niet ieder kind krijgt dezelfde invloeden van buitenaf mee. Je kan onmogelijk zeggen dat omdat je ouders het geluk hadden dat het wel goed uitpakte dat anderen wat fout doen.

Ik zie de ouders van het pestkoppie in de klas altijd op een hele fijne manier met hem omgaan. Hij is lief en rustig dan, maar eind van de schooldag hoor ik toch weer van mijn jochie dat pestkoppie hem geduwd had, kan goed voorstellen dat zijn ouders van niets weten. Overigens is mijne ook niet geheel onschuldig. Hoewel hij echt best streng aangepakt wordt en hij thuis nooit slaat, zelden schreeuwt en supermarktdramas ons bespaard zijn gebleven kreeg hij laatst ook op zijn donder van juf omdat hij voor de grap bij een ander jochie zand in de nek had gegooid :+

Maar die kinderen weten dus wel hoe het hoort.. de basis is er, ze 'vergeten' m alleen tijdelijk als ze op school zijn. Dat is in mijn ogen dan toch nog altijd makkelijker corrigeren voor de school dan dat je kinderen krijgt die niet hebben geleerd hoe ze zich überhaupt zouden moeten gedragen..

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:49

Ouders zijn verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kind.
Maar niet verantwoordelijk voor het handelen van hun kind, want dat hebben ze niet in de hand. Dan zouden ze er namelijk altijd bij moeten blijven en dat is onmogelijk.

Ik vind dat iedereen die had kunnen ingrijpen, en dat verzuimt heeft, medeplichtig is. Dat is de school, de ouders mits die op de hoogte waren, en medeleerlingen.

En dat is dan weer een stukje verantwoordelijkheid die de hele maatschappij heeft onderling van elkaar.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:17

Ik ben van mening dat we allemaal als geheel een opvoedkundige taak heben. Ik ben ook voor meer sociale controle. Wat mij betreft mag iedereen zich best wat meer met elkaar bemoeien en op de vingers tikken.

Ik ben ook voor een grotere en andere rol van leerkrachten in het opvoeden van kinderen.

Noem mij maar ouderwets.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:19

Daar ben ik het mee eens Gummie, alleen de meeste moeders lijken daar niet zo van gediend te zijn.
Als ik andermans kind terecht wijs omdat de ouders niet in de buurt zijn of het niet doen krijg je me soms toch een commentaar.
En dan heb ik het over aan andermans spullen zitten, blijven praten terwijl moeder en ik in gesprek zijn enz.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 20:21

Verandering gaat nooit zonder horten of stoten. Als mensen zich tijden lang alleen met zichzelf hebben kunnen bemoeien, en nergens op werden aangesproken, is het niet meer dan logisch dat er weerstand zal zijn wanneer dat anders wordt...

Juist dat commentaar van de ouders, daar zou iets van gezegd moeten worden. En met meer bemoeien bedoel ik uiteraard wel vanuit de juiste intenties, en dus niet om een ander een hak te zetten. Als mensen zich hiervan bewust (kunnen) zijn, moet dat toch mogelijk zijn.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:19

Ik vind dat de taak grotendeels aan de ouders is, maar ook zeker heeft de school hier ook een taak in.
Imo hadden ze hier zeker eerder in moeten grijpen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 23:23

gummie schreef:
Ik ben van mening dat we allemaal als geheel een opvoedkundige taak heben. Ik ben ook voor meer sociale controle. Wat mij betreft mag iedereen zich best wat meer met elkaar bemoeien en op de vingers tikken.

Ik ben ook voor een grotere en andere rol van leerkrachten in het opvoeden van kinderen.

Noem mij maar ouderwets.

Wat voor rol dan? Ik hoor tegenwoordig iedereen zo zeuren dat ouders de kinderen zelf moeten opvoeden en dat zou dan niet juist zijn?
Ik voel mij hier vaak juist ouderwets in, ouders horen op te voeden en leerkrachten horen onderwijs te geven, als hoofdmoot.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:23

Naarmate tijden veranderen, omstandigheden veranderen, problemen veranderen, rollen veranderen, zal de aanpak ook moeten veranderen. Als je dan de taken van oa leerkrachten als iets vaststaands blijft beschouwen, los je de problemen van het moment niet op.

In de loop der tijd is de rolverdeling tussen ouders, en de rol van ouders in het algemeen, in mijn ogen nogal veranderd. Dat vraagt om aanpassingen. Maar nogmaals: dat is mijn idee erover.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:28

ik vind dit een hele vreemde vraagstelling .
je kunt in dit geval geen van beiden daarop aanspreken .
een kind blijft een eigen individu en je kan niet 24/7 in zijn of haar koppie kijken .

Mijn moeder irep vroeger altijd als ik er ooit achter kom dat je na buiten sneakt snachts dan ........
en wie denk je dat er toch in een bepaalde leeftijds periode samen met wat vriendinnen snachts buiten zat IK .
een ouder kan nog zo,n goede opvoeder zijn en een school nog zo,n goede school als een kind iets wil of doet , doet hij of zij het toch wel

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:33

stef schreef:
begeleiden ja. Maar opvoeding moeten ze IMO toch echt van thuis mee krijgen. Dat ouders niet weten wat er op school speelt: Zijn er geen ouderavonden meer dan?

Moeten de ouders wel komen en dat is voornamelijk vrijwillig.
Als school breng je een kind kennis bij, en normen en waarden binnen een groep. Individueel moeten de ouders doen, zij zijn ten allen tijde verantwoordelijk en moeten imo zelf er alles aan doen om te weten hoe het gaat met hun kind. Waaronder op ouderavonden komen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:43

Zijn er veel ouders die dan niet komen op zulke avonden Pauline?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:47

Langcara schreef:
Maar niet verantwoordelijk voor het handelen van hun kind, want dat hebben ze niet in de hand. Dan zouden ze er namelijk altijd bij moeten blijven en dat is onmogelijk.

Ik vind dat iedereen die had kunnen ingrijpen, en dat verzuimt heeft, medeplichtig is. Dat is de school, de ouders mits die op de hoogte waren, en medeleerlingen.

En dat is dan weer een stukje verantwoordelijkheid die de hele maatschappij heeft onderling van elkaar.

Ondanks dat je er vaak niet bij kan zijn ben je toch echt wel verantwoordelijk voor je kinderen. Tot de 18 en financieel zelfs tot 21.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:49

MamboBeach schreef:
Zijn er veel ouders die dan niet komen op zulke avonden Pauline?

Ja, is mijn ervaring wel. Je moet sommige ouders er echt herhaaldelijk op attenderen, bijsleuren en dan soms vangen na school. En dat zijn juist de ouders van probleemleerlingen.
Maar de leerkracht kan ook geen ijzer met handen breken.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:51

PriscaZ schreef:
Langcara schreef:

Ondanks dat je er vaak niet bij kan zijn ben je toch echt wel verantwoordelijk voor je kinderen. Tot de 18 en financieel zelfs tot 21.

Dat wordt niet bedoeld hiermee... Dat je het niet in de hand hebt wat je kind doet als je er niet bij bent. Kun je ze nog zo'n goede opvoeding geven maar als je er niet bij bent.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 00:52

WIj hebben een paar jaar geleden een avond georganiseerd over cyberpesten ook echt met een instantie erbij... Er waren ouders uitgenodigd van 3 klassen (gr 7, 7/8, 8), zeg maar van een kind of 70... Er waren serieus gewoon 6 ouders... Van kinderen die niet pesten en niet gepest werden...

Ouderavonden moeten ze bij ons wel komen, dan krijgen ze het rapport pas. :)