zieke wereld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: zieke wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:20

Ik krijg juist het idee dat het wat beter aan het worden is, vroeger was psychische hulpverlening een groot taboe. Tegenwoordig lopen er zoveel mensen bij dat niemand meer raar opkijkt.

Maar goed, er lopen meer gekken rond dan vastzitten....

Is de wereld veranderd? Ja. Maar is het zieker geworden? Nee, de berichtgeving is veranderd.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:30

Ik ben er van overtuigd dat de wereld wel steeds zieker wordt. De mensen worden agressiever, kunnen steeds minder hebben van elkaar, en zelfs op steeds jongere leeftijden komen kinderen op ideën die vroeger bij een volwassene zelfs niet opkwam.
Ik denk wel dat dit mede komt doordat de wereld door alle technologie een heel stuk kleiner is geworden.. je hoort en leest veel meer. Dit schijnt echter ook mensen weer op nieuwe ideëen te brengen. Maar ik weet nog heel goed hoe mijn opa verbaasd was dat de dingen die vroeger alleen in Amerika gebeurde nu ook hier plaatsvond. Dus de berichtgeving was er al ( al was het natuurlijk op veel kleinere schaal)
Mijn ouders kunnen zich nog herinneren dat er in de krant stond als iemand zijn fiets gestolen was. Nu hoef je niet eens meer aangifte te doen voor je fiets...er wordt niet eens nota van genomen.
Daaruit concludeer ik dan toch dat de wereld wel steeds zieker wordt. Wij groeien er helaas in mee en onze kinderen verbazen zich waarschijnlijk minder om deze absurde dingen dan wij.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:35

Tsja, en nu staat het in de krant als iemands privévliegtuig is gestolen; als wij over 100 jaar misschien allemaal een eigen vliegtuigje hebben zou dat ook niet meer in de krant staan. ;)

Mensen denken bijvoorbeeld ook dat schietpartijen op scholen iets van de laatste 50 jaar is en dat het steeds vaker voorkomt. Nee hoor, in de 18e en 19e eeuw gebeurde dit ook al gewoon. Alleen weten we dat niet meer.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 14:35

mmmm ik vind het wel een interessante discussie....ik ben er nog niet helemaal uit. Vind dat er hele goede feiten en meningen worden geplaatst.

Mensen kunnen we minder van elkaar hebben, en in een stad is het nog erger als in een dorp (lijkt mij uit mijn ervaringen).
Als je in de stad in een kroeg staat en per ongeluk bij iemand op zijn tenen staat moet je uitkijken dat je niet een hele groep op je nek hebt of nog erger een mes tussen je ribben.
In een dorp is het vaak wat gemoedelijker.....wat meer " boers" (die misschien op hun manier weer "foute" dingen doen).

En hoe zit het met alle Allochtonen die hierheen komen...hebben die andere normen en waarden waardoor sommige dingen wat anders lopen dan wanneer er alleen " autochtonen" mee te maken hebben? (dit is een vraag, geen stelling die voor mezelf op gaat)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:44

Sky_As schreef:
Maar die jongen heeft 5 jaar zijn zusjes misbruikt.....dan wordt hij opgepakt....heeft geen spijt, maar geeft aan graag nog wat meer tijd met zijn zusjes door te willen brengen!

Een kind (van 9) kan je het niet eens kwalijk nemen,dat is het erge.
Die handelt naar wat hij van zijn ouders mee krijgt. Als vader dit voorbeeld geeft en moeder het toestaat.... wie leert het kind dan dat dit onacceptabel gedrag is?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 14:46

vader geeft geen voorbeeld..... (die is er later pas mee begonnen)
kind is er zelf mee begonnen....
en misschien toen hij 9 was nog niet, maar tegen die tijd dat ze 16 zijn, weten ze HEEEEEL goed wat wel en niet kan en mag.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:50

Sky_As schreef:
vader geeft geen voorbeeld..... (die is er later pas mee begonnen)
kind is er zelf mee begonnen....
en misschien toen hij 9 was nog niet, maar tegen die tijd dat ze 16 zijn, weten ze HEEEEEL goed wat wel en niet kan en mag.

In ons referentiekader wel ja, een kind die altijd heeft geleerd dat zijn gedrag ok was heeft andere kaders en denkt daadwerkelijk dat acceptabel is wat hij doet.
Hoe sneu het ook is.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:51

Citaat:
En hoe zit het met alle Allochtonen die hierheen komen...hebben die andere normen en waarden waardoor sommige dingen wat anders lopen dan wanneer er alleen " autochtonen" mee te maken hebben? (dit is een vraag, geen stelling die voor mezelf op gaat)

Autochtoon, allochtoon, het maakt helemaal niets uit!

Wat er wel mee te maken kan hebben is de opvoeding/opleiding van de ouders denk ik.
In de 2e wereld oorlog werden de joodse mensen verraden door onze(ik ben ook allochtoon, maar hier geboren en opgegroeid dus ik zeg onze) eigen (overgroot)opa's en oma's... En ga me niet vertellen dat dat een minderheid was.
Terwijl ze(joden) wel gewoon veilig waren en beschermd werden in Marokko.

En wij(het o zo beschaafde westen) zijn de enige die atoombommen hebben gegooid. Een oorlog in irak zijn begonnen gebasseerd op leugens. Wat denken jullie hier van al die duizenden doden, mannen, vrouwen, kinderen, oma's en opa's...
Al die huizen die verwoest zijn. Al die kinderen die met afwijkingen/gehandicapt geboren worden door wapens die wij met onze belastingcentjes betaald hebben....

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:52

Sorry maar de slachtoffers weten wel dat het niet mag en ze zitten bij dezelfde familie.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:54

mirim schreef:
Ik ben er van overtuigd dat de wereld wel steeds zieker wordt. De mensen worden agressiever, kunnen steeds minder hebben van elkaar, en zelfs op steeds jongere leeftijden komen kinderen op ideën die vroeger bij een volwassene zelfs niet opkwam.

Sla eens een geschiedenisboek open, dan stel je die mening waarschijnlijk heel snel bij. Als je gruwelverhalen wil lezen, of tips op wil doen om mensen te martelen hoef je alleen maar naar het verleden te kijken. Vrouwen konden binnen het huwelijk legaal mishandeld worden, waren het bezit van hun vader, man of zoon. Vrouwen die aan hun broer werden uitgehuwelijkt om het fortuin binnen de familie te houden (Ierland, begin van de Middeleeuwen). Kruisvaarders die een complete stad uitmoorden uit naam van het christendom (1099, Jerusalem, en ook christenen die daar al woonden werden vermoord). Mensen die een inboorling het hoofd afhakken, dit omhangen bij de vrouw van de inboorling en haar als slaaf gebruiken (Engelse immigrant in Australië, 18e/19e eeuw). Het martelen en vermoorden van 80 tot 650 vrouwen (Elizabeth Báthory, 17e eeuw).

Echt, de wereld is niet slechter geworden, we accepteren alleen veel minder misstanden en er wordt meer bekendheid aan gegeven.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:00

Sky_As schreef:

Het antwoord van die vraag is afhankelijk van je perspectief. Kijk je naar Nederland in de afgelopen 500 jaar, dan is er geen verschil tussen vroeger en nu wat betreft immigratie. De Nederlandse geschiedenis is doordrenkt van (arbeids)migratie, zowel vanuit het buitenland als intern (zoek voor de gein eens uit hoe het komt dat de Randstad zoveel voller is dan de rest van ons land, da's een politieke beslissing geweest, geen 'natuurlijke' ontwikkeling).
Kijk je naar een willekeurig dorp in de biblebelt dan zit het er dik in dat met de komt van allochtonen problemen ontstaan. Alleen ontstaan die problemen net zo hard wanneer je geen allochtonen in dat dorp zet maar een volbloed Hollands homosexueel koppel. Kijk je naar een jong gezin in een stadsvernieuwingswijk dan zijn er exemplaren die lyrisch zijn over de brede ontwikkeling die hun kinderen kunnen doormaken door de aanwezigheid van allochtone klasgenootjes en er zijn er ook die hun huis te koop zetten zodra er allochtonen in de straat komen wonen. Ook normen en waarden.
Mensen kunnen - net als andere dieren - niet goed tegen verandering en erg slecht tegen stress. Dus als je iets verandert moet je mensen helpen daarmee om te gaan en het liefst moet je mensen voordat er iets verandert trainen om ze te leren zichzelf te helpen omgaan met veranderingen. In de huidige wereld is wel veel veranderd (mensen zijn 24/7 overal bereikbaar en worden continu overspoeld met informatie zonder enig onderscheid tussen nuttig informatie en onzin), maar mensen hebben (nog) niet geleerd met die veranderingen om te gaan. Het leuke is dat hier het probleem z'n eigen oplossing kan zijn, mits je een beetje nieuwsgierig en een beetje kritisch bent. Als bepaalde informatie je bang maakt kun je ervoor kiezen om die informatie verder te gaan verspreiden. Je kunt er ook voor kiezen dat niet te doen en je te richten op informatie waar je niet bang van wordt. Of je kunt ervoor kiezen verder te zoeken naar meer informatie, zodat je de eerste informatie beter begrijpt en je angst afneemt. Da's heel moeilijk, maar het kan wel. 500 jaar geleden moest je maar geloven wat de buurvrouw zei en hopen dat ze geen heks was (en dat moest de buurvrouw zelf ook maar hopen). Doe mij dan maar liever deze 'zieke' wereld.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:02

Citaat:
Echt, de wereld is niet slechter geworden, we accepteren alleen veel minder misstanden en er wordt meer bekendheid aan gegeven.

Ehm... We accepteren het nog steeds, alleen Zeggen we dat we het niet accepteren. Tenzij het te dicht bij ons in de buurt komt.

Vannochtend op BNR nieuwsradio werd er nog verteld over een geheime gevangenis in roemenië waarin zogenaamde "terreurverdachten" gemarteld werden. En geheime vluchten, ook via nederland, om verdachten te transporteren naar landen waar ze gemarteld worden.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:09

Daar heb je gelijk in, veel dingen worden genegeerd als ze maar ver genoeg weg zijn. Maar veel zaken werden vroeger óók geaccepteerd als ze bij mensen zelf of de buren gebeurden, en dat is gelukkig al veranderd. Zeggen dat je iets niet accepteert is de eerste stap op weg naar actief verhinderen dat iets gebeurd.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:15

Citaat:
Maar veel zaken werden vroeger óók geaccepteerd als ze bij mensen zelf of de buren gebeurden, en dat is gelukkig al veranderd. Zeggen dat je iets niet accepteert is de eerste stap op weg naar actief verhinderen dat iets gebeurd.

Daar ben ik het maar deels mee eens, want we betalen er wel aan mee...

Tuurlijk is het zeggen dat je iets niet accepteert al wel een hele stap en het begint zelfs eerder, met afkeuring van iets in je hart.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 17:37

zie nu rtl 5 (dhr. Phill)

....ook weer zoiets van de "zieke" mens

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 17:45

16 jarige meisjes die besluiten een 12 jarig meisje te martelen en vermoorden! het is niet te bevatten..... En dat in deze tijd...je zou toch verwachten dat mensen beter weten in deze tijd.....

Misschien is het altijd al zo geweest....maar ik vind dit echt weer een voorbeeld van de ongeloof die in deze tijd nog kan gebeuren met de kennis die de wereld nu heeft.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 17:46

en ik denk dat mensen pas een reactie moeten zetten na het zien van de show. De moeder van het slachtoffer aan het woord, en dadelijk komt ook 1 van de daders....

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:47

zonnebloem18 schreef:
Dat verhaal van Oprah heb je een beetje verkeerd omschreven.
De vader begon ze eerst te misbruiken en daarna de broers die toen rond de 11 waren de meisje waren rond de 6.
Ik neem het de broers niet kwalijk, hun vader deed het, hun dachten dat het normaal was.
Dat wij dat niet zien is logisch maar als je zo opgroeit weet je niet beter.
Het is natuurlijk erg vervelend dat het gebeurt is en het had niet gemogen maar hoe je opgroeit bepaald heel veel van hoe je de wereld ziet en wat je normen en waarden zijn.
Dat de moeder er wel van had mogen zeggen of iets aan had moeten doen zeker weten maar als buitenstaander is het heel makkelijk om dingen te roepen als je er middenin zit zie je soms geen uitweg en deze man was ook naar zijn vrouw niet erg netjes.

Ik geloof dat je 2 verhalen door elkaar heen haalt, want ik heb die uitzending ook gezien. De broertjes waren begonnen, toen ze uieindelijk een gezinsmeeting erover hadden, moesten de broertjes sorry zeggen. Kregen gen straf, daarna moesten de meisjes (om de beurt) laten zien wat hun broertjes dan wel niet deden. Paps deed gewoon mee!!

brr...ik word er misselijk van!! Ik heb zelf ook 2kindjes en sta niet voor mijzelf in als zoiets gebeurd! Maar zal altijd voor mijn kindjes kiezen!

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:48

Ik heb het ook op staan. Dit is alleen niet van deze tijd. Maar volgens mij toch al flink wat jaren geleden. Een van de daders is vrij gekomen en nu een volwassen vrouw.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 17:51

nee, maar 10 jaar geleden vind ik ook nog "deze" tijd....ik bedoel, we leven toch al een hele lange tijd in een moderne wereld en niet meer in de middeleeuwen. Ik ben nu 24 en wist op mijn 15e echt wel dt dit niet normaal is.
Ik vind het toch een vrij aangrijpende aflevering tot nu toe.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:54

En toch heeft dit allemaal te maken met je referentiekader, als je als man wordt misbruikt door je vader is de kans heel groot dat je het zelf ook gaat doen.
Zelf mannen die hun vader daardoor haten doen het bij hun zoons omdat ze geleerd hebben zo om te gaan met kinderen.
Zelfde als wij het vreemd vinden dat meisjes van 12 trouwen met mannen van 40, maar in die wereldjes is het heel normaal en vinden die meisjes het heel gewoon.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 17:58

het zal best, en het spijt me, maar ik vind het nog steeds geen excuus. Wat hebben die misbruikte meisje daar aan?
een hond die hondsdol/gek is, krijgt een spuitje, maar mensen die dit andere aan doen, (en soms/vaak nog meerder malen) die mogen maar vrij rond blijven lopen.....

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:10

Ik vind het ook geen excuses. Ik ken meerdere volwassen mensen die vroeger zijn misbruikt en ze zeggen allemaal dat het geen excuses is. Eentje maakt zich altijd erg boos als iemand weer zoiets zegt. Hij zegt; ik ga toch ook niemand verkrachten omdat mijn vader dat deed. Heeft ook wat met de mens te maken denk ik.
En die meiden, heb je weleens verhalen gelezen daarover? Het zijn echt niet alle meisjes die het maar ok vinden hoor. Zijn er genoeg die er van gruwelen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:11

Een uitleg is iets anders dan een excuus hè. ;) Natuurlijk is het niet oké, maar als een 10-jarig jongetje dat niet beseft dan is dat toch écht niet te wijten aan dat jongetje zelf, maar aan zijn opvoeding en omgeving. En als er dan nooit wordt ingegrepen, sterker nog, de vader stimuleert het door zelf mee te gaan doen - dan weet zo'n kind echt niet meer dat het niet oké is. Betekent niet dat hij daarmee een vrijbrief heeft, maar wél dat hij zich waarschijnlijk niet volledig bewust is geweest van het kwaad dat hij deed.

Leuk trouwens dat je de Middeleeuwen aanhaalt..ik ben namelijk heel blij dat ik niet in die tijd leef, toen gebeurden er minstens net zulke erge dingen, vaak nog erger, en vaak ook uit puur vermaak of uit ongegronde angst.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:16

Je hebt het nu over het verhaal met die 2 zoons en de vader die de dochters misbruikte neem ik aan?
Want de slachtoffers weten wel dat het niet mag en ze zitten bij dezelfde familie.

Snap de onderliggende gedachte maar in dit geval is het gewoon een vies zaakje van mensen met rare gedachtens waarbij de jongens ermee zijn begonnen en niet de vader. Die vader heeft zijn zoons zelfs in het kruis geslagen en gezegd dat ze dat niet bij hun zusjes mogen doen.
Vervolgens doet hij het zelf maar hij heeft er wel wat van gezegd, dus ja.. ze wisten dat het niet kon