Japan investeert hulpgeld tsunami in walvisjacht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Japan investeert hulpgeld tsunami in walvisjacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:41

Gatverdamme, walgelijk....
Het erge is dat dit 9 van de 10 keer gebeurt met donaties... Als ze in de derde wereldlanden echt al het geld gehad zouden hebben wat gedoneerd is, zou het al een stuk beter met ze gaan denk ik weleens :=

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:48

_Veronique_ schreef:
Ben ik niet met je eens. Een deel gaat rechtstreeks naar de directeur..nee bedankt. Zou meer respect hebben voor organisaties die het doen zonder een dik betaalde directeur doe ook nog eens een dikke vette bonus krijgen. Het is niet voor niets een 'goed doel'. Wil je goed betaald krijgen, zoek je maar een baan binnen een commerciële organisatie.

En stel dat al die directeuren dat doen. Dat ze fors minder betaald zouden krijgen, en vervolgens opstappen en elders gaan werken waar ze het salaris krijgen wat ze nu hebben. Wie staat er dan aan het hoofd van die organisatie? Want goed doel of niet, e.e.a. moet wél goed georganiseerd worden, natuurlijk. Wie gaat dat dan doen? Voor een minimaal salaris krijg je ook minimale kwaliteit, en dat lijkt me nu ook niet de bedoeling. Want zou jij wél doneren als ze een hele goedkope directeur in dienst nemen die door onervarenheid of gebrek aan kennis en kwaliteit verkeerde beslissingen neemt? Nee toch?

Voor de duidelijkheid: natuurlijk hoeven ze niet tot in het oneindige te verdienen. Daar mag best een grens aan zitten, en een megabonus lijkt me ook niet nodig. Maar goed, dat vind ik dan ook voor de bonussen in het algehele bedrijfsleven. Maar iemand mag wel betaald worden naar de functie die hij uitoefent.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 13:56

Blanket schreef:
Een van de redenen waarom ik niet doneer aan "goede" doelen en "hulp" organisaties. Zijn ze helemaal gestoord geworden..

Inderdaad! Ik doneer ook nooit, wel gedaan, maar het geld komt niet waar het hoort te komen. Maar vaak bij de rijke bazen.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:02

xMaritt schreef:
22 miljoen nog wel :?
Ik doneer ook niet aan dit soort dingen, volgens mij hoor je bij ongeveer elke ramp een poosje later dat er geld is verdwenen, niet is uitgegeven of in dit geval aan iets totaal anders uitgegeven is.
Ook echt naar de walvisjacht?! Als je er dan nog iets nuttigs mee zou doen was het misschien nog een ander verhaal..

Of net als bij Haïti, dat nog nieteens de helft van het geld uitgegeven is.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:05

DaniBanani schreef:
_Veronique_ schreef:
Ben ik niet met je eens. Een deel gaat rechtstreeks naar de directeur..nee bedankt. Zou meer respect hebben voor organisaties die het doen zonder een dik betaalde directeur doe ook nog eens een dikke vette bonus krijgen. Het is niet voor niets een 'goed doel'. Wil je goed betaald krijgen, zoek je maar een baan binnen een commerciële organisatie.

En stel dat al die directeuren dat doen. Dat ze fors minder betaald zouden krijgen, en vervolgens opstappen en elders gaan werken waar ze het salaris krijgen wat ze nu hebben. Wie staat er dan aan het hoofd van die organisatie? Want goed doel of niet, e.e.a. moet wél goed georganiseerd worden, natuurlijk. Wie gaat dat dan doen? Voor een minimaal salaris krijg je ook minimale kwaliteit, en dat lijkt me nu ook niet de bedoeling. Want zou jij wél doneren als ze een hele goedkope directeur in dienst nemen die door onervarenheid of gebrek aan kennis en kwaliteit verkeerde beslissingen neemt? Nee toch?

Voor de duidelijkheid: natuurlijk hoeven ze niet tot in het oneindige te verdienen. Daar mag best een grens aan zitten, en een megabonus lijkt me ook niet nodig. Maar goed, dat vind ik dan ook voor de bonussen in het algehele bedrijfsleven. Maar iemand mag wel betaald worden naar de functie die hij uitoefent.

Nouja een goed doel is een goed doel. Ooit opgericht door iemand die het goed bedoelde, neem ik aan. Zo'n directeur die een groot deel van het geld naar zich toe trekt, nee dat loopt lekker. Dat kan ik echt geen goede beslissingen nemen noemen :n Gewoon een persoon die ook echt het geld bij het goede doel wilt krijgen, dat zouden ze moeten hebben. Ze mogen van mij best wat verdienen maar nu loopt het echt de spuigaten uit.
Laatst bijgewerkt door Squawk op 08-12-11 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

GypsyJarig
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:06

Waar het geld ook vandaan komt, we leven in een zeer trieste wereld...

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:08

Het lijkt me als je directeur van een goed doel bent, dat je dat bent omdat je hart hebt voor het doel. Dus je wilt dan in mijn ogen, zoveel mogelijk dat doel helpen.
Als je dan zelf een dik salaris in je zak steekt, doe je het dan voor het doel of voor het geld.
Ok goed zo'n directeur werkt hard, prima dat je dan genoeg verdient, maar wat je toch ook vaak hoort is dat er etentjes, reizen, dure auto's en dat soort dingen allemaal op kosten van de zaak gaan, dan moeten ze daar eens goed naar kijken, wat wordt er gedeclareerd, was dat idd nodig voor het doel waar je voor staat, of zit je gewoon je eigen zakken te vullen.
Er mag wel wat meer controle komen op waar al het geld naartoe gaat.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:08

rockwitch schreef:
Het lijkt me als je directeur van een goed doel bent, dat je dat bent omdat je hart hebt voor het doel. Dus je wilt dan in mijn ogen, zoveel mogelijk dat doel helpen.
Als je dan zelf een dik salaris in je zak steekt, doe je het dan voor het doel of voor het geld.
Ok goed zo'n directeur werkt hard, prima dat je dan genoeg verdient, maar wat je toch ook vaak hoort is dat er etentjes, reizen, dure auto's en dat soort dingen allemaal op kosten van de zaak gaan, dan moeten ze daar eens goed naar kijken, wat wordt er gedeclareerd, was dat idd nodig voor het doel waar je voor staat, of zit je gewoon je eigen zakken te vullen.
Er mag wel wat meer controle komen op waar al het geld naartoe gaat.

_/-\o_

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:27

Daar ben ik het ook mee eens! Maar dat geldt momenteel niet alleen voor goede doelen, maar voor élk groot bedrijf. Het basissalaris is vaak niet eens zoveel mis mee..alle bonussen, zakenreisjes in de Business Class, etentjes, dure feestjes, etc..dáár moet in gesneden worden. Maar in alle takken, niet alleen voor goede doelen, wat mij betreft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:29

Ik doneer eigenlijk alleen aan die acties van 3fm, zoals met die muggennetten tegen malaria vorig jaar.. dan weet je tenminste dat het goed terecht komt..

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:30

Wij doneren sowieso al niet bij die enorme TV-acties.
Ze hadden destijds ook enorm veel geld binnen gekregen, voor de vele huizen e.d. die verwoest waren.
Op een documentaire, jaren later, zag je dat de mensen nog steeds geen fatsoenlijke huizen hadden en nog steeds in de zooi zaten.
Dan denk ik al waar blijft alles, ja weer bij de verkeerden.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:30

Precies de reden waarom ik niet doneer :')

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:33

:oo Nee, dit kan toch niet waar zijn?!
Ik heb ook geld gedoneerd aan Japan, om al die mensen te helpen die alles kwijt zijn geraakt, en nu hoor ik dit.. Echt belachelijk.

Begin er nu ook serieus over na te denken om maar te stoppen met het geven aan goede doelen.. Als je ziet hoe weinig er maar naar het oorspronkelijke doel gaat, en hoe veel er gaat naar de directie van 't goede doel, en allerlei andere zaken die helemaal niks met het doel te maken hebben. Vind het echt te absurd voor woorden. :n

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:34

DaniBanani schreef:
Daar ben ik het ook mee eens! Maar dat geldt momenteel niet alleen voor goede doelen, maar voor élk groot bedrijf. Het basissalaris is vaak niet eens zoveel mis mee..alle bonussen, zakenreisjes in de Business Class, etentjes, dure feestjes, etc..dáár moet in gesneden worden. Maar in alle takken, niet alleen voor goede doelen, wat mij betreft.

+ overheid :P

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:39

Het mag dan wel belastinggeld zijn, maar de hele wereld heeft geld gegeven om het getroffen gebied weer op te bouwen. Als ze dan toch zomaar 22 miljoen in zulke debiele projecten kunnen steken, dan hebben ze "ons" geld toch helemaal niet nodig.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:41

Verbaasd? Nou ik niet, hoor. Van heel veel geldakties lezen we toch naderhand dat er weer teveel geld aan de strijkstok is blijven hangen?
Ik ben erg benieuwd naar resultaten van een geldaktie wat wel goed is uitgepakt. Dus als iemand iets weet , graag een topic en foto's van de goede resultaten.
:list: *-:) Want hier word ik weer verdrietig van...

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:45

:r Dieptriest. Ben blij dat ik besloten heb niets te geven toendertijd.

Siets

Dit is dan de laatste keer dat ik geld heb gestort op giro 555. Dit soort landen zullen het verpesten voor de landen
die wél goede bedoelingen hebben met het gedoneerde geld, maar dat is dan helaas niet anders. Hoe vaak hebben
we dit ondertussen al gehoord, gewoon weg ongelofelijk! Wat een arrogantie eigenlijk, een belachelijke instelling van
Japan.

En dan te bedenken dat er zelfs shows op tv worden uitgezonden, in weet ik hoeveel landen, om geld in te zamelen.
Nu kan ik het goed missen, maar er zijn gezinnen die elke cent om moeten draaien, maar het hart op de juiste plek
hebben zitten en alles bij elkaar schrapen om wat te kunnen doneren. Niet te geloven, dat er zo wordt omgesprongen
met mensen die geven om de medemens, een heel gezond gegeven.

Dat wordt dus de hand op de knip houden, nu zijn zowel de walvissen als de inwoners van Japan de dupe, en de regering
lacht de rest van de wereld ondertussen uit..

Keet

8nnemiek schreef:
Ik doneer eigenlijk alleen aan die acties van 3fm, zoals met die muggennetten tegen malaria vorig jaar.. dan weet je tenminste dat het goed terecht komt..

Same Here :j daar komt elk jaar netjes een verslag van hoe het geld uitgegeven is e.d.
Voor de rest geef ik alleen als de collectbus van het KWF en het Alzheimer Fonds langs komen.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:05

Ik geef idd ook aan 3FM, en aan een klein doel van kennis die een fonds op heeft gezet om 3 kinderen die ze kent in Afrika naar school te kunnen laten gaan. Zo weet ik 100% zeker waar het geld heen gaat en dat het goed besteed wordt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:10

heel erg dubbel. Ik ben zwaar tegen de walvisjacht, maar aan de andere kant: gerepareerde schepen bieden wel weer werk voor de getroffen japanner die geen huis meer heeft...

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:12

miss_lizje schreef:
Bah, maak me niet uit waar het geld vandaan komt. Maar die walvisjacht is echt wagelijk! Hoop dat de Sea Shepherd Conservation Society eens wat meer geld kreeg om deze waanzin te stoppen!

_/-\o_ _/-\o_ Helemaal mee eens!

Jeetje, hoe durven ze.. :n

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:14

Dit is 1 an de redenen dat ik niet aan liefdadigheid doe... Het geld komt nooit waar het hoort... Mits je het zelf geeft an iemand uit dat land...

Heb vaak genoeg gezien en gehoord dat er met het geld wat voor redding bedoeld is kernwapens etc etc worden gekocht en gemaakt....

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:17

De soort walvissen waar door de japanners op gejaagd wordt kan dat vanuit biologisch oogpunt best hebben in de aantallen waarop dat gebeurt. De gunstige staat van instandhouding van de soort zoals dat zo mooi heet komt niet in gevaar.

Ethisch gezien kan je bezwaar hebben tegen de methoden van walvisjacht. Een walvis is een enorm dier dat je niet zoals een hert of een konijn met 1 schot kunt doden.

Op zich vind ik het goed dat men investeert in werkgelegenheid in die plekken waar mensen hard getroffen zijn. Ik vraag me echter af hoe het kan dat men in zo'n groot gebied zo afhankelijk is van de walvisvaart en daar zet ik dus wel grote vraagtekens bij.

Aniek2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 15:20

Vreselijk... dat het geld niet wordt besteed aan waar het eigenlijk voor bedoeld was is al vreselijk... maar het dan ook nog eens gebruiken voor walvisjacht??? :r