Nieuwe (leefbare) planeet ontdekt, Kepler 22b

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinee__

Re: Nieuwe (leefbare) planeet ontdekt, Kepler 22b

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:19

Ah joh, dat maken wij toch niet meer mee denk ik

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 23:21

Nee, helaas niet.. Maar er kan toch niemand naartoe, dus ik hoeft ook niet op iets te hopen :')

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:22

Hahahaha :D .
En dan nog.. De kans dat er iets soortgelijks is als aarde is echt nihil..

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:23

Miracle_ schreef:
Citaat:
Ik heb medelijden met de alien life forms en vraag me af of daar nu een alien op zijn flikker krijgt omdat hij het licht aan heeft gelaten..

'Nou heb je het gedaan John, nu komen die klootzakken hiernaartoe..'

Deze had ik net gemist!
_O- Hahahahaahahahaa, oh ik zie het al helemaal voor me..

Maar inderdaad, wat hebben wij aan een leefbare planeet biljoenen kilometers verderop :roll:

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 23:24

Als daar toch eens chocolade aan de bomen zou groeien, zou ik nu naar Schiphol rennen :')

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:25

Miracle_ schreef:
Als daar toch eens chocolade aan de bomen zou groeien, zou ik nu naar Schiphol rennen :')

Ik stem dan voor geldbomen, en dat ze op die planeet geen benul hebben van geld :D .
Ik krijg dan alleen echt aan avatar idee in mijn hoofd.. Geheid dat onze wereld die gaat uitbuiten wanneer wij stoerder zijn :D ..

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 23:35

Hahaha dan krijg je wel aparte nieuwsberichten :') "Boomoverval gepleegd door aardlingen op Kepler" :P

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:36

Nou, het zal je maar gebeuren dat er daar ook olie is.. of goud in de grond oid..
Denk dat het wel een massale overval word dan ja :D .

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 23:37

Dan zullen ze toch heel snel met een voertuig moeten komen die 1.000.000.000.000 KM/u vliegt :')

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:39

Je kan het sowieso toch pas ontdekken wat daar in de grond zit wanneer we er geweest zijn toch

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:39

_Nancy schreef:
Hoe komen ze bij een lichtjaar, wie heeft bedacht dat een lichtjaar zoveel km is..
Hoe wéten ze dat het zoveel kilometer is??
Aangezien er geen verbinding is of zo iets met die planeet.. Hoe weten ze dan hoe ver het is.. :roll:

Zoveel vragen.. Zo weinig antwoorden..

Een lichtjaar is eigenlijk wel het makkelijke om te gebruiken.
Met KM schiet je vaak niets op. gezien de afstanden.

Lichtjaar is de afstand dat licht in een jaar aflegt.
Snelheid van het licht (op dit moment ;) , daar is wat twijfel over gekomen) in vacuum is ~300.000Km/s
Dus 300.000 KM/S * 60 = 18.000000 KM per minuut
18.000000KM/minuut*60=108000000 KM/u * 24 * 365 en je hebt een lichtjaar

Je ziet hierboven al dat je met KM niet erg makkelijk kan werken zelfs met een dag al niet.
vandaar de term lichtjaar.

Afstand meten is een wat lastige omdat je niet ff de rolmaat er bij kan pakken :P
http://www.kennislink.nl/publicaties/do ... het-heelal
Laatst bijgewerkt door PascalB op 06-12-11 23:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 23:41

Das misschien wel een voordeel ja Sabine :')

Heldere uitleg Pascal :)

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:44

Voor mensen die vanuit de luie stoel ook mee willen doen met de wetenschap
http://milkyway.cs.rpi.edu/milkyway/

Milkyway@Home uses the BOINC platform to harness volunteered computing resources, creating a highly accurate three dimensional model of the Milky Way galaxy using data gathered by the Sloan Digital Sky Survey. This project enables research in both astroinformatics and computer science.

Het bovenstaande is maar 1 van de projecten die draait op het boinc platform
http://boinc.berkeley.edu/projects.php

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:51

Sabinee__ schreef:
Hahahaha :D .
En dan nog.. De kans dat er iets soortgelijks is als aarde is echt nihil..

Dat denk ik niet, ik geloof dat er echt wel ergens in het heelal een planeet is die soortgelijk is aan de Aarde.
Citaat:
Het aantal sterrenstelsels loopt in de miljarden en elk sterrenstelsel bestaat zelf uit miljarden sterren. Het is daarom aannemelijk dat het getal aan planeten in de biljoenen kan lopen.

1 van die biljoenen planeten zal toch wel ongeveer hetzelfde zijn als de Aarde? :+
De kans dat we er ooit heen kunnen gaan/contact mee kunnen maken is volgens mij wel nihil.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:52

Ik bedoelde meer, hoe groot is de kans dat er mensen rondlopen met een dergelijke samenleving als die van ons?
Dat er een planeet is met organismen geloof ik graag.
Maar niet een soortgelijke planeet met een savanne en een giraf en een koala beer en mensen :D .

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:53

Sabinee__ schreef:
Ik bedoelde meer, hoe groot is de kans dat er mensen rondlopen met een dergelijke samenleving als die van ons?
Dat er een planeet is met organismen geloof ik graag.
Maar niet een soortgelijke planeet met een savanne en een giraf en een koala beer en mensen :D .

Hahaah oké nu snap ik je :D
Nee, dat zou mij idd ook verbazen!

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:59

Ze hebben een keer een grove berekening gedaan waarbij er minimaal een factor 10 meer sterren en planeten zijn dan alle zandkorrels op alle stranden en woestijnen samen.
Geeft je een beetje een idee hoe groot het universum is, of hoe weinig wij eigenlijk voorstellen in het grote geheel.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 00:11

PascalB schreef:
Ze hebben een keer een grove berekening gedaan waarbij er minimaal een factor 10 meer sterren en planeten zijn dan alle zandkorrels op alle stranden en woestijnen samen.
Geeft je een beetje een idee hoe groot het universum is, of hoe weinig wij eigenlijk voorstellen in het grote geheel.

Vreselijk idee.. :') Nog meer om over na te denken..

Het zou leuk zijn als er een planeet is met allemaal andere diersoorten en mooie natuur.. Ook een goed voorbeeld voor ons mensen, om te zien hoe mooi een planeet kan zijn zonder al onze aanpassingen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 00:41

Miracle_ schreef:
Ik heb even globaal uitgerekend hoe ver het is..
5.676.316.800.000.000 KM afstand
Betekend dus dat je met 15.551.552.876.712 KM per uur moet reizen om er over een jaar te zijn.. :') Helaas!

Andere manier om uit te rekenen: een lichtjaar = afstand die licht erover doet in een jaar tijd.
het gaat om 600 lichtjaren
snelheid van het licht is 300000 km/s , oftewel 300.000 x 3.600 km/u = 1.080.000.000 km/u

Als je 600 lichtjaren in 1 jaar zou willen doen, dan moet je 600 maal de lichtsnelheid vliegen, ofwel 648.000.000.000 km/u

Welke berekening is nou fout?

Er gaat overigens van alles fout met de relativiteitstheorie als je in de buurt van de lichtsnelheid komt, laat staan daar voorbij.
Als je er olie vindt, dan kost het hoogstwaarschijnlijk meer energie om het naar aarde te brengen dan de olie opbrengt ;)
Als je nieuws vanuit die planeet naar de aarde wil sturen, doet het bericht er 600 jaar over om naar de aarde te vliegen.

Een hoop praktische probleempjes dus ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 00:43

Ils_e schreef:
vind het zo bizar dat er nog zoveel is dat wij niet weten, en dat wil ik JUIST weten :')

Er is ook véél op onze eigen planeet wat we niet weten maar ipv daar onderzoek naar te doen moeten er miljoenen weggegooid worden aan iets wat we nooit zullen weten en als we 't al ooit te weten komen, hebben we er nog niets aan.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 00:44

anneliesdj schreef:
Ils_e schreef:
vind het zo bizar dat er nog zoveel is dat wij niet weten, en dat wil ik JUIST weten :')

Er is ook véél op onze eigen planeet wat we niet weten maar ipv daar onderzoek naar te doen moeten er miljoenen weggegooid worden aan iets wat we nooit zullen weten en als we 't al ooit te weten komen, hebben we er nog niets aan.

Inderdaad! _/-\o_
Maar, neemt niet weg dat ik het wel ontzettend interessant vind..

Bijvoorbeeld, hoe diep is de diepste zee, en wat leeft daar? O:)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 00:48

Dat vind ik nu een stuk intressanter om te weten dan of er ergens in het universum leven mogelijk is.
Wat er in de diepste zee leeft kunnen we iig nog foto's van zien, gaan bekijken in de dierentuin en zelfs in het echt, kost je een hoop maar nog niet een fractie van wat het kost om erachter te komen of er ergens buiten de aarde leven mogelijk is (laat staan om daar te komen).

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 01:00

Ik vind het altijd een beetje raar dat ze er vanuit gaan dat de condities voor leven precies zo zijn als de onze. Voor hetzelfde geld zijn er wel levensvormen die het veel kouder of warmer nodig hebben dan wij. Of die helemaal geen zuurstof nodig hebben. Weten wij veel...

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 01:01

Ik vraag me ook af hoe het daar met de zwaartekracht zit..

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 01:15

Miracle_ schreef:
Ik vraag me ook af hoe het daar met de zwaartekracht zit..

Planeet is groter --> heeft waarschijnlijk meer massa dan die van ons --> zwaartekracht is sterker.
(Maan is kleiner en dus lichter dan de aarde --> zwaartekracht is minder sterk dan die op aarde).

En ach, mogelijk leven.. ik zie het wel als ze zover zijn dat ze ook echt iets over die planeet weten of wanneer er aliens verschijnen die ons hebben ontdekt als planeet die op die van hun lijkt, maar wel genoeg techniek hebben om even langs te komen :Y)