Verkrachte Afghaanse komt toch vrij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:46

Niet zo hard ach en wee roepen. Wij kennen als vrouw in NL pas ook sinds een jaar of 60 (ongeveer) gelijke rechten.
Deze vrouw komt er nog genadig af, ze had ook gestenigd kunnen worden. Ze leven daar in een hele andere wereld dan bij ons hoor..
Niet dat ik het goed praat want ik vind dit soort dingen vreselijk maar als je met een andere bril naar Nederland kijkt is ook niet alles pais en vree.

gummie

Re: Verkrachte Afghaanse komt toch vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:48

Voor dit soort reacties was ik al bang... Maar goed: ieder zijn eigen mening.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:49

Judith_VB schreef:
Niet zo hard ach en wee roepen. Wij kennen als vrouw in NL pas ook sinds een jaar of 60 (ongeveer) gelijke rechten.
Deze vrouw komt er nog genadig af, ze had ook gestenigd kunnen worden. Ze leven daar in een hele andere wereld dan bij ons hoor..
Niet dat ik het goed praat want ik vind dit soort dingen vreselijk maar als je met een andere bril naar Nederland kijkt is ook niet alles pais en vree.

ja en...word het niet tijd dat hun ook eens vooruit gaan inplaats alleen maar achteruit en handje op houden :Y)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:53

Tuurlijk mag je ach en wee roepen. Wij leven niet meer in die tijd. Het gaat toch om wat nu gebeurd. Anders spreek je wat moordenaars doen ook ''goed'', want vroeger was het heel normaal om voor eigen rechter te spelen...beetje vreemd imo
En hoezo genadig (aanbod sloeg ze al een keer af), ze is verkracht, ze heeft een kind van de verkrachter en nu moet ze ermee trouwen en zal ze ook vaker sex met hem MOETEN hebben. En misschien was ze stapel verliefd op haar (ex) waarmee ze nu dus nooit meer samen kan zijn. Schandalig, andere cultuur of niet, dit kan toch niet meer

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:54

Bah bah bah, wat een nachtmerrie! EN een kind van haar verkrachter, EN trouwen met haar verkrachter in ruil voor vrijheid.. Maar of die vrijheid nou echt vrjiheid is vraag ik me af.......
Brr moet er niet aan denken... Eigenlijk zou die verkrachter haar plaats in de gevangenis in moeten nemen!

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:58

gummie schreef:
Voor dit soort reacties was ik al bang... Maar goed: ieder zijn eigen mening.

Tja, ik ben het eens dat we niet kunnen oordelen over dit soort dingen. We kunnen medelijden hebben met deze vrouw omdat onze cultuur nou eenmaal anders is. Maar het feit blijft wel dat een cultuur nou eenmaal zijn gewoontes en regels heeft.
Dat je dit achterhaalt vind, is een zienswijze vanuit onze westerse cultuur. Maar er zijn meer zienswijzes dan die van onszelf.
Deze vrouw had het veel slechter kunnen treffen die die maatschappij.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:02

LecyTinker schreef:
Tja, ik ben het eens dat we niet kunnen oordelen over dit soort dingen. We kunnen medelijden hebben met deze vrouw omdat onze cultuur nou eenmaal anders is. Maar het feit blijft wel dat een cultuur nou eenmaal zijn gewoontes en regels heeft.
Dat je dit achterhaalt vind, is een zienswijze vanuit onze westerse cultuur. Maar er zijn meer zienswijzes dan die van onszelf.
Deze vrouw had het veel slechter kunnen treffen die die maatschappij.

Klopt, maar het wordt toch wel tijd dat die vrouwen daar ook als gelijkwaardig mens behandeld worden.
Dit soort coulante meningen gaan daar zeker niet aan bijdragen. Ben benioeuwd of je deze visie ook had als je het zelf was, of je dochter oid.

Waar is Amnesty als je ze nodig hebt????

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:02

Wat een achterlijke cultuur is het ook!
Vreselijk voor die vrouw, is al slachtoffer en blijft op deze manier slachtoffer!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:06

Judith_VB schreef:

Genadig? Denk jij dat trouwen met je verkrachter (getrouwde vrouwen hebben het daar niet zo goed als hier hoor), of leven in de gevangenis (en de gevangenissen zijn daar niet zoals bij ons hoor) genadig is? Volgens mij had ze nog beter dood kunnen zijn.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:27

@MariekeA. Het maakt niet uit wat voor mening wij hebben, het gaat er echt niets aan veranderen.

Maar kijk ook eens hoeveel vrouwen er in dt soort culturen in een huwelijk zitten waar ze mishandeld worden of zelfs verminkt.
Kijk ook even naar hoeveel minderjarige nederlands geboren kinderen er hier,door hun ouders, terug worden gestuurd naar het land van hun ouders,of voorouders om daar gedwongen te trouwen. En daar wordt ook niets voor ondernomen door onze regering, omdat het een deel van hun cultuur is.
Ik wil alleen aantonen dat er verschrikkelijke dingen gebeuren en we niet ja hoeven te knikken dat we het ermee eens zijn. Maar wel dat we ons bewust zijn dat dit soort vrouw onteerende dingen ook nog steeds in onze eigen cultuur voorkomen. ( en dan heb ik het nog niet eens over de gedwongen prostitutie in ons land). Wat dit hier allemaal mee te maken heeft? Het is makkelijk om door dit soort berichten een afkeurend gevoel te hebben voor dat soort culturen, maar op zaken die onder onze eigen neuzen gebeuren, lezen we vaak maar weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:31

Morganlefay schreef:
Daar wil je echt niet geboren worden als vrouw.Geldt overigens voor heel veel Islamitische landen.Kijk maar eens wat ze met ons in Pakistan doen. Ben je niet goed genoeg voor je vent?? Dan gieten we er toch gewoon effe zoutzuur overheen. Ik weet wel een goede oplossing voor die rare kerels daar }:) ~~}>

Gelukkig geldt deze strikte interpretatie en toepassing van de Sharia maar in heel weinig Islamitische landen. ;)

Ja het is in onze ogen verschrikkelijk voor haar, absoluut.
Maar vergeet niet dat de vrouwen in ontwikkelingslanden vele malen sterker zijn dan wij (mentaal en fysiek) en bereid zijn grote offers te geven voor een groter doel.
Wie weet wat haar plannen zijn, gezien ze het eerst weigerde en nu toch doet?
Ze zal niet de eerste zijn bij wie dit de aanzet is tot een vluchtpoging, zolang ze vast zit kan ze dat zeker niet.
Of in (beperkte) vrijheid toch een leven opbouwen, hoop hebben op een betere toekomst, een studie voor haar dochter, haar dochter die dan dromen waar kan maken.

Wij bekijken het inderdaad vanuit Westerse ogen en roepen (terecht) ach en wee, maar je staat vaak versteld van de beweegredenen van 'zulke' vrouwen :j
Ik wens haar en haar dochter in ieder geval alle geluk van de wereld toe en dat ze hun dromen kunnen najagen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:32

Hier zou de rest van de wereld op in moeten grijpen, laat de VS etc nu maar eens zien hoe machtig ze zijn. Dit gaat in tegen de rechten van de mens en de rechten als vrouw.
Cultuur of geen cultuur. Cultuur mag nooit voorbij gaan aan de rechten van een mens.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:13

Enerzijds zal het waar zijn dat de andere cultuur maakt dat het voor hen als minder erg/wreed wordt gezien. Anderzijds denk ik ook dat het voor ons prettig is om dat te denken, want dan hoeven wij het ook minder erg/wreed te vinden.

Het is hetzelfde verhaaltje als "Ja maar die hele arme mensen zijn vaak gelukkiger dan wij!"
Nee, dat zijn ze vaak niet. En ja, in een streng-islamitische cultuur zal een straf als deze anders worden bekeken dan door ons. Maar een vrouw die is verkracht, moet trouwen met die verkrachter, moet leven onder doodsbedreiging van diens andere vrouw - die is níet gelukkig. Dat maak je mij echt niet wijs.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:36

LecyTinker schreef:
@MariekeA. Het maakt niet uit wat voor mening wij hebben, het gaat er echt niets aan veranderen.

Maar kijk ook eens hoeveel vrouwen er in dt soort culturen in een huwelijk zitten waar ze mishandeld worden of zelfs verminkt.
Kijk ook even naar hoeveel minderjarige nederlands geboren kinderen er hier,door hun ouders, terug worden gestuurd naar het land van hun ouders,of voorouders om daar gedwongen te trouwen. En daar wordt ook niets voor ondernomen door onze regering, omdat het een deel van hun cultuur is.
Ik wil alleen aantonen dat er verschrikkelijke dingen gebeuren en we niet ja hoeven te knikken dat we het ermee eens zijn. Maar wel dat we ons bewust zijn dat dit soort vrouw onteerende dingen ook nog steeds in onze eigen cultuur voorkomen. ( en dan heb ik het nog niet eens over de gedwongen prostitutie in ons land). Wat dit hier allemaal mee te maken heeft? Het is makkelijk om door dit soort berichten een afkeurend gevoel te hebben voor dat soort culturen, maar op zaken die onder onze eigen neuzen gebeuren, lezen we vaak maar weinig.

Als iedereen zich nergens druk om maakt, verandert er inderdaad nooit wat. Er zijn ook legio voorbeelden te noemen waarbij wet- en regelgeving in dit soort landen wel zijn veranderd door druk van de maatschappij / andere landen. Dan moeten wij wel aangeven dat wij als bevolking vinden dat we ons hier voor sterk moeten maken.

Overal gebeuren verschrikkelijke dingen. Maar in Nederland zijn verplichte prostitutie, mishandeling en verminking wel verboden! Den Haag zegt niet: "Wat, geslagen door je man?? Dan heb je het er vast zelf naar gemaakt!"
Je voorbeelden staan dus ook geenerlei verhouding tot de situatie in de OP!

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:37

Kanelly schreef:
Wie weet wat haar plannen zijn, gezien ze het eerst weigerde en nu toch doet?

Je leven lang in de gevangenis in zo'n land lijkt me niet bepaald een rooskleurig uitzicht, dus of deze vrouw nou werkelijk wat te kiezen heeft...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:16

MariekeA schreef:
LecyTinker schreef:

Als iedereen zich nergens druk om maakt, verandert er inderdaad nooit wat. Er zijn ook legio voorbeelden te noemen waarbij wet- en regelgeving in dit soort landen wel zijn veranderd door druk van de maatschappij / andere landen. Dan moeten wij wel aangeven dat wij als bevolking vinden dat we ons hier voor sterk moeten maken.

Overal gebeuren verschrikkelijke dingen. Maar in Nederland zijn verplichte prostitutie, mishandeling en verminking wel verboden! Den Haag zegt niet: "Wat, geslagen door je man?? Dan heb je het er vast zelf naar gemaakt!"
Je voorbeelden staan dus ook geenerlei verhouding tot de situatie in de OP!

ik ben het niet eens met je opmerking, maar goed, dan gaan we idd erg ver off-topic.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:32

Britt schreef:
Hier zou de rest van de wereld op in moeten grijpen, laat de VS etc nu maar eens zien hoe machtig ze zijn. Dit gaat in tegen de rechten van de mens en de rechten als vrouw.
Cultuur of geen cultuur. Cultuur mag nooit voorbij gaan aan de rechten van een mens.

in dat land zijn de rechten van een mens heel anders.
het blijft triest (vind ik) maar zo gaat het daar wel.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:34

Esther28 schreef:
Wat een achterlijke cultuur is het ook!
Vreselijk voor die vrouw, is al slachtoffer en blijft op deze manier slachtoffer!

Ben geheel mee eens

Vreselijk zo te moeten leven voor moeder maar ook voor het kind

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:06

Ik vind het argument cultuur in een geval als deze een hele slappe smoes, een zeer zwak excuus, en op geen enkele manier een rechtvaardiging of reden om niet gewoon te zeggen dat dit onmenselijk is.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:08

Zoals vaker levert een kleine zoektocht op internet levert wat interessante aanvullende informatie op. Zo lijken sommige mensen hier ervan uit te gaan dat de aanklacht van overspel betekent dat Gulnaz al getrouwd was. Ook lijken mensen ervan uit te gaan dat haar verkrachter niet gestraft is. Verder is het misschien leuk om te weten dat deze vrouw een voorwaarde heeft gesteld: zij trouwt met haar verkrachter als haar broer trouwt met de zus van de verkrachter. Ik gok dat haar broer en die zus niet verliefd op elkaar zijn, maar dat dat tweede huwelijk de familie-eer aan beide kanten moet herstellen. Overspel doet het niet goed bij familie-eer, de eer van de eerste vrouw van de verkrachter (overigens een nicht van het slachtoffer) is door het slachtoffer beschadigd en zou gewroken moeten worden. Bijvoorbeeld door het slachtoffer te laten doden. De eer van het slachtoffer zelf is natuurlijk ook beschadigd, wat betekent dat haar vader of haar broer haar zou moeten wreken. Voor je het weet wordt dat een nogal bloederige chaos, die nu hopelijk voorkomen wordt door een dubbel huwelijk.

Geen bruiloftsfeestje waar ik bij zou willen zijn, maar de problematiek die met eerwraak samenhangt heeft niet zo gek veel te maken met ontwikkelingslanden of de islam (Zuid-Italië doet het bijvoorbeeld ook leuk op dat punt). Ik weet maar van één ding dat werkelijk ondernomen kan worden tegen dit soort problemen, en dat is fors investeren in onderwijs voor meisjes. Amnesty behaalt enorm goede resultaten als het gaat om het bewaken van mensenrechten en mensen die onterecht vastzitten, maar een organisatie als Amnesty moet duidelijk vasthouden aan één doel. Gelukkig zijn er ook organisaties die zich inzetten voor onderwijs voor meisjes, zoals Oxfam, Care, Save the Children etc. Helaas hebben ook die organisaties de laatste tijd te lijden onder de trend dat mensen elkaar wijsmaken dat 'al het geld aan de strijkstok blijft hangen'. Ik zal de laatste zijn om te beweren dat dat nooit gebeurt, omdat ik weet dat er ook organisaties zijn die zich als goed doel presenteren zonder dat ze zich laten controleren of zonder dat ze aan de eisen voor de erkende goede doelen voldoen. Maar ik heb er toch wat moeite mee als ik dan zo'n topic tegenkom, waarin mensen zich oprecht opwinden over een enkel geval, om vervolgens niets te doen en wellicht in een ander topic weer meedoen met roepen dat goede doelen oplichters zijn. Gezien de tijd van het jaar is het wellicht leuk om eens op de site van Oxfam te gaan kijken, je kunt daar leuke cadeaus kopen. Net als in de wereldwinkel.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:43

Ze offert zichzelf dus op om anderen te redden. Nobel, maar vreselijk dat het nodig is.
Alleen maar omdat die ene smeerlap zn poten niet kon thuishouden.

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:48

Wat vreselijk... In ruil voor haar vrijheid trouwen met haar verkrachter... Die vrijheid is overigens ook maar relatief, hoe vrij zijn vrouwen in Afghanistan? :n

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 15:17

In vergelijking met onze vrijheid is het natuurlijk afschuwelijk, maar in het licht van hun cultuur zie ik ook wel de voordelen. Deze vrouw had ook niet als alleenstaande vrouw verder gekund daar, net zo min als haar kind. Dan was ze ronduit vogelvrij voor elke vent die maar zin heeft.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:52

ja helaas zit daar alleen maar waarheid in urielle

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:10

De clou van mensenrechten is dat ze voor ieder MENS gelden, ongeacht leeftijd, sekse, geaardheid, geloof, etc. Dus om te zeggen dat daar anderen MENSENRECHTEN gelden, is banketstaaf. Mensenrechten zijn inherent aan iemands bestaan. Alleen worden ze niet overal gerespecteerd. Maar dat is wat anders.