Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Judith_VB schreef:Niet zo hard ach en wee roepen. Wij kennen als vrouw in NL pas ook sinds een jaar of 60 (ongeveer) gelijke rechten.
Deze vrouw komt er nog genadig af, ze had ook gestenigd kunnen worden. Ze leven daar in een hele andere wereld dan bij ons hoor..
Niet dat ik het goed praat want ik vind dit soort dingen vreselijk maar als je met een andere bril naar Nederland kijkt is ook niet alles pais en vree.
gummie schreef:Voor dit soort reacties was ik al bang... Maar goed: ieder zijn eigen mening.
LecyTinker schreef:Tja, ik ben het eens dat we niet kunnen oordelen over dit soort dingen. We kunnen medelijden hebben met deze vrouw omdat onze cultuur nou eenmaal anders is. Maar het feit blijft wel dat een cultuur nou eenmaal zijn gewoontes en regels heeft.
Dat je dit achterhaalt vind, is een zienswijze vanuit onze westerse cultuur. Maar er zijn meer zienswijzes dan die van onszelf.
Deze vrouw had het veel slechter kunnen treffen die die maatschappij.
Judith_VB schreef:Niet zo hard ach en wee roepen. Wij kennen als vrouw in NL pas ook sinds een jaar of 60 (ongeveer) gelijke rechten.
Deze vrouw komt er nog genadig af, ze had ook gestenigd kunnen worden. Ze leven daar in een hele andere wereld dan bij ons hoor..
Niet dat ik het goed praat want ik vind dit soort dingen vreselijk maar als je met een andere bril naar Nederland kijkt is ook niet alles pais en vree.
Morganlefay schreef:Daar wil je echt niet geboren worden als vrouw.Geldt overigens voor heel veel Islamitische landen.Kijk maar eens wat ze met ons in Pakistan doen. Ben je niet goed genoeg voor je vent?? Dan gieten we er toch gewoon effe zoutzuur overheen. Ik weet wel een goede oplossing voor die rare kerels daar![]()
LecyTinker schreef:@MariekeA. Het maakt niet uit wat voor mening wij hebben, het gaat er echt niets aan veranderen.
Maar kijk ook eens hoeveel vrouwen er in dt soort culturen in een huwelijk zitten waar ze mishandeld worden of zelfs verminkt.
Kijk ook even naar hoeveel minderjarige nederlands geboren kinderen er hier,door hun ouders, terug worden gestuurd naar het land van hun ouders,of voorouders om daar gedwongen te trouwen. En daar wordt ook niets voor ondernomen door onze regering, omdat het een deel van hun cultuur is.
Ik wil alleen aantonen dat er verschrikkelijke dingen gebeuren en we niet ja hoeven te knikken dat we het ermee eens zijn. Maar wel dat we ons bewust zijn dat dit soort vrouw onteerende dingen ook nog steeds in onze eigen cultuur voorkomen. ( en dan heb ik het nog niet eens over de gedwongen prostitutie in ons land). Wat dit hier allemaal mee te maken heeft? Het is makkelijk om door dit soort berichten een afkeurend gevoel te hebben voor dat soort culturen, maar op zaken die onder onze eigen neuzen gebeuren, lezen we vaak maar weinig.
MariekeA schreef:LecyTinker schreef:@MariekeA. Het maakt niet uit wat voor mening wij hebben, het gaat er echt niets aan veranderen.
Maar kijk ook eens hoeveel vrouwen er in dt soort culturen in een huwelijk zitten waar ze mishandeld worden of zelfs verminkt.
Kijk ook even naar hoeveel minderjarige nederlands geboren kinderen er hier,door hun ouders, terug worden gestuurd naar het land van hun ouders,of voorouders om daar gedwongen te trouwen. En daar wordt ook niets voor ondernomen door onze regering, omdat het een deel van hun cultuur is.
Ik wil alleen aantonen dat er verschrikkelijke dingen gebeuren en we niet ja hoeven te knikken dat we het ermee eens zijn. Maar wel dat we ons bewust zijn dat dit soort vrouw onteerende dingen ook nog steeds in onze eigen cultuur voorkomen. ( en dan heb ik het nog niet eens over de gedwongen prostitutie in ons land). Wat dit hier allemaal mee te maken heeft? Het is makkelijk om door dit soort berichten een afkeurend gevoel te hebben voor dat soort culturen, maar op zaken die onder onze eigen neuzen gebeuren, lezen we vaak maar weinig.
Als iedereen zich nergens druk om maakt, verandert er inderdaad nooit wat. Er zijn ook legio voorbeelden te noemen waarbij wet- en regelgeving in dit soort landen wel zijn veranderd door druk van de maatschappij / andere landen. Dan moeten wij wel aangeven dat wij als bevolking vinden dat we ons hier voor sterk moeten maken.
Overal gebeuren verschrikkelijke dingen. Maar in Nederland zijn verplichte prostitutie, mishandeling en verminking wel verboden! Den Haag zegt niet: "Wat, geslagen door je man?? Dan heb je het er vast zelf naar gemaakt!"
Je voorbeelden staan dus ook geenerlei verhouding tot de situatie in de OP!
Britt schreef:Hier zou de rest van de wereld op in moeten grijpen, laat de VS etc nu maar eens zien hoe machtig ze zijn. Dit gaat in tegen de rechten van de mens en de rechten als vrouw.
Cultuur of geen cultuur. Cultuur mag nooit voorbij gaan aan de rechten van een mens.