Weer ''u'' gaan zeggen, de oplossing ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sok

Re: Weer ''u'' gaan zeggen, de oplossing ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:23

Respect zit niet in U of meneer of mevrouw.
Respect 'dwing' je af bij mensen, of verdien je door een goede coach/leraar/lerares te zijn en daarnaast gewoon een tof persoon.

Ik had juist meer respect voor mijn AK leraar George dan voor mijn wiskunde leraar meneer Baars..

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:24

Op het voorgezet onderwijs moest het wel altijd met meneer/mevrouw, of met de achternaam aanspreken.

Nu zit ik op de VAVO, en daar zitten alleen maar volwassenen zegmaar, en zeggen ze ook, noem me maar bij de voornaam hoor!

Al spreek ik nog steeds leraren met de achternaam aan, vind ik wel zo normaal eigenlijk :=

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:25

eens maar het zit hem wel een beetje in kleinee singen als u en meneer want dan komen ze zoals gezegd toch wel dicht bij met je en bijv henk.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:26

Rijerijerije schreef:
Zijn hier trouwens ook mensen die 'u' zeggen tegen hun ouders?

Ik had vroeger een vriendinnetje die dat deed. Dat vind ik dan weer te afstandelijk... Wel tegen mijn opa en oma, maar pa en ma zijn gewoon 'je' :j

Jup! Dat doe ik en ik doe het standaard tegen iedereen die ik niet ken of niet super veel jonger is dan mij. Ik zeg het zelfs tegen de kassamuts van 16 :D

Getuigd van respect vind ik dan ook. En ik vind het een goed initiatief dat dit weer word ingevoerd! Ze hadden het nooit 'af moeten schaffen'. :n

Uiteraard ligt er ook een heel stuk verantwoordelijkheid bij de ouders, ik kreeg vroeger een knal voor mn harses als ik het waargde te zeggen 'doe even normaal joh!'... ik had namelijk niet bij ze (mijn ouders) in de klas gezeten :=
Ook mijn dochter (nu net 1 jaar) word opgevoed met dat ze netjes u tegen me moet zeggen. Niet omdat ik nu zo van het gezag geniet, maar omdat als ze het bij mij doet... het sneller uit gewoonte ook bij andere doet. Kwestie van respect :j

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:30

Op de basisschool was het altijd de voornaam, middelbare school mevrouw/meneer ... en nu op het HBO gewoon weer de voornaam, was wel even wennen in het begin, maar dat zit er nu ook gewoon weer helemaal in. Ik weet niet, vind het wel prima zoals het nu is.
Tegen mijn ouders/opa en oma zeg ik ook altijd je, alleen bij en groot leeftijdsverschil (bij mensen die ik niet zo goed ken) en bij onbekende gebruik ik 'u'.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:35

Ik zeg tegen iedereen die een stuk (lees: 5/10 jaar) ouder is, U.
Dus ook tegen mijn ouders, leraren etc.
Alleen niet tegen mensen die het niet willen. vergeet ik soms nog wel :o

Alleen tegen 1 leraar zeg ik zijn voornaam, (zei daarnaast wel altijd, U)
hij vind dat juist fijn.
Maar in een leraren-bespreking is nu gezegt dat leerlingen, niet meer de voornaam mogen zeggen.
Dus nu is zeggen we weer zijn achternaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:36

Ow, naja bij ons op school is het andersom..
Ik sprak docent aan met de zin: Juf mag ik u mijn huiswerk laten zien? Waarop ik het antwoord kreeg;

Noem me aub geen juff en spreek me al helemaal niet met u aan, dan voel ik me oud! En we zijn allemaal gelijk op deze school, dus geen U of juf. Gewoon *haarvoornaam* en je aub!

Okè, ik zal het niet meer zeggen :')
--------------
Maar ik denk idd dat het op de VMBO scholen wel beter zal zijn, want ik vind het ook een stuk sociaal. Bij mij op de middelbare school vertelde een klas genoot dat ze nooit u zei. Omdat ze vond dat dat was als iemand een hogere functie had, en dat had niemand volgens haar. Dus daarom zei ze geen u.
Ik heb het altijd wel gedaan, maar doe het nu inmiddels ook niet meer. Behalve tegen clienten op stage, maar dat is zeker normaal!

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:40

Op de basisschool moesten wij altijd "meester/juffrouw achternaam" zeggen, ook op de middelbare school moesten wij onze docenten aanspreken met u en "meester/juffrouw achternaam". Toen ik naar het MBO ging was het echter heel normaal om de docent bij de voornaam te noemen. Ook geen meester of juffrouw er voor. Echter sprak ik de docenten wel altijd aan met u. Nu zit ik op de VAVO (heb mijn MBO niet afgemaakt) en hier is het gemixt. Ik zeg altijd u. Maar de meeste spreken wij aan bij de voornaam, andere achter weer bij de achternaam.

Ik persoonlijk heb (en dan tellen we de losbandige 2 jaren niet mee) altijd erg veel respect gehad voor de leraren. Ik vind dat het ook gewoon HOORT.

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:42

Nog een VAVO lotgenoot :P

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:45

Tegen leraren zeg ik over het algemeen gewoon meneer/mevrouw en dus ook u. Maar om dat nou verplicht te gaan invoeren?!

Van twitter: respect voor leraren ziet niet in het woord u, maar komt voort uit contact, persoonlijkheid en vakkennis. niet door opgelegde moraal.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:03

Het woordje 'u' op zich is niet persé een teken van respect.

Voor mij is 'u' een vanzelfsprekendheid. Als beleefdheidsvorm gebruik ik het bij proffen (hoger onderwijs) en sommige meerderen. Als gewoon 'u' gebruik ik het echter evengoed in omgangstaal met vrienden of familie (vlaams dialect) en in die context heeft dat echt niets met beleefdheid te maken, is gewoon korter, sneller en meer ingebakken dan 'gij' :+ .
Mensen uitlachen/veeg uit de pan geven kan ik ook in de 'u' vorm.

Hier in Frankrijk is dat vous/tu verschil ook nogal ingebakken. Je mag ouderen/meerderen wel met 'tu' aanspreken, maar enkel nadat je daar 'toestemming' voor hebt gekregen en nooit voordat zij jou met 'tu' hebben aangesproken.

Mij stoort het niet om 'u' te zeggen, doe het vaak al automatisch. Mensen die dat expliciet eisen echter dalen in mijn achting, averechts effect dus.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:07

Het woordje u alleen gaat niets oplossen. Dat vind ik een kortzichtige en domme gedachte.
Ik kan u tegen iemand zeggen waar ik geen greintje respect voor heb en dus ook geen respect toon.
Ik kan je tegen iemand zeggen en zeer veel respect voor iemand voelen en tentoonspreiden.

Het gaat om vervaagde normen en waarden, niet om woordjes die op zichzelf niets voorstellen.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:08

Boras schreef:
Het woordje u alleen gaat niets oplossen. Dat vind ik een kortzichtige en domme gedachte.
Ik kan u tegen iemand zeggen waar ik geen greintje respect voor heb en dus ook geen respect toon.
Ik kan je tegen iemand zeggen en zeer veel respect voor iemand voelen en tentoonspreiden.

Het gaat om vervaagde normen en waarden, niet om woordjes die op zichzelf niets voorstellen.

Het begint met iets kleins, maar kan uiteindelijk grote gevolgen hebben. Ik zie het verband wel tussen de verloedering en het verdwijnen van 'u' en het komen van 'je, jij, henk'

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:12

Boras schreef:

Ik denk dat die 'woordjes' wel net verschil kunnen maken. Je docent is je vriend of je buurjongen niet. Een docent moet een bepaalde afstand hebben toch zijn leerlingen. Hij staat namelijk in rang boven de leerlingen. Ik denk zeker wel dat het verschilt voor de orde in de klas. Kijk bv naar de engelse scholen, en kijk naar wat hier af en toe gebeurt op scholen.

Ik heb zelf overigens altijd geleerd niet te tutoyeren tenzij iemand zelf aangeeft dat graag te willen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:14

Ik ben opgegroeid met U en dat is er niet meer uit te rammen. Ja ik zei ook tegen mijn ouders u. Vind het heel goed dat op school alleen u wordt gezegt dan weten ook jonge kinderen waar ze aan toe zijn.

Ariebren

Leuk al die aanspreek vormen, jij/u, Sie/du, vous/tu, en dan die engelse taal met alleen you.
Maar als je zelf weet wat je moet zeggen dan spreek je veel makkelijker een ander persoon aan.

En de mooiste uitdrukking vind ik "yes sir"

Arabesk

Vroegah mochten leerlingen me bij de voornaam noemen. Nu niet meer, ik laat ze mevr. + achternaam zeggen en 'u'. Ik ben op dat moment aan het werk in functie als docent en ik ben niet hun tante :+ .

Sommigen moesten rillen bij het idee dat ik ook nog een voornaam had, dat hebben docenten namelijk niet _O-, die hebben ook geen priveleven en gaan na de schooltijd de docentenoplader in :D

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:16

hier zit dat er nog in hoor.
"u", "mevrouw" en "meneer"

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:18

Zelfs ík dacht dat juffen en meesters op school sliepen... Logisch toch: ze zijn het eerst op school en blijven ook tot het laatst :)*

En mijn moeder was zelf juf... :+

Daar zei ik in de klas wel 'je' tegen trouwens, dat was mijn manier van rebelleren :')

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:20

Rijerijerije schreef:
Zelfs ík dacht dat juffen en meesters op school sliepen... Logisch toch: ze zijn het eerst op school en blijven ook tot het laatst :)*

Ik dacht vroeger ook altijd dat juffen en meesters op school sliepen :')

Ik spreek de Docent ook met ''u'' aan. En met mevrouw/ meneer + achternaam.
Laatst bijgewerkt door Ludique96 op 30-11-11 21:25, in het totaal 3 keer bewerkt

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:23

uh.... weer? bij ons is dat nooit anders geweest :+

ik vind het ook niet erg. merk wel dat nu, in de 5e/6e klas, er vriendschappelijker met leraren kan worden omgegaan en ''je'' of ''jou'' er dan soms uitfloept, maar over het algemeen is dat niet tijdens de lessen (maar bijvoorbeeld tijdens uitstapjes, gesprekken of bij ''dichterbij staande leraren'' (mentor of persoonlijk begeleider oid)) .
meneer en mevrouw eigenlijk altijd wel, maar onderling inderdaad vaak alleen achternamen.
mijn inziens niet meer dan normaal eigenlijk, ik vind het wel een stukje respect, maar denk vooral ook dat het op een of andere manier toch blijft hangen zeg maar :j

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:24

Mijn kinderen zeggen ook u tegen mij vind ik wel zo netjes.Ik zeg ook u tegen ouderen en op mijn werk zelfs ook tegen jongeren.Mijn moeder heeft mij zo opgevoed en zeg nu nog steeds heel vaak u ook al hoeft dat niet meer.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:26

Wat bijzonder om te lezen dat er vandaag de dag nog kinderen worden opgevoed om u tegen hun ouders te zeggen :) Dat had ik niet gedacht!

Als ze in hun puberteit nou zouden vragen (of het doen zonder te vragen!) of ze 'je' mogen zeggen, zouden jullie dat een probleem vinden?

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 21:27

Op de uni worden studenten door de hoogleraartijdens hoorcollege aangesproken met 'u'. Ik vind dat wel deftig :D Overigens spreek ik iedereen met 'u' of meneer/mevrouw aan, tenzij ze zeggen dat het niet mag. Dan gebeurt het nog steeds, zit er gewoon ingebakken ;)

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 21:27

Ragdollcat schreef:
Het is maar een woord.

Het ligt aan de opvoeding, de kinderen worden niet meer opgevoed, daar ligt het probleem en dat de ouders ze overal hun zin geven en gelijk geven :+ :+ :+ .

Je haalt mij de woorden uit de mond, consequentie is vaak ver te zoeken... en dat is juist zo belangrijk in de opvoeding van een kind/tiener.

Rijerijerije schreef:
Zijn hier trouwens ook mensen die 'u' zeggen tegen hun ouders?

Nee, ik mag bijv. mijn ouders 'uitschelden' voor mafkees of sukkel :')
De toon waarop word vele malen meer waarde aan gehecht.. het moet wel respectvol zijn!
Voor de duidelijkheid... echt uitschelden word hier niet gedaan. :)
Maar wanneer iemand een domme fout maakt.. word diegene soms aangesproken met ''he sukkel dat doe je toch niet zo }:0 !'

'k moet zeggen ik heb ondanks dit geen moeite met het woordje 'u'... mij zijn normen en waarden bijgebracht.. en leerkrachten spreek ik aan met u.. en ook ouderen... behalve als ze zeggen dat ze dat niet willen... verder ben ik heel beleefd aangelegd.. asociaal gedrag hou ik echt niet van. :n

JessAndHope schreef:
Boras schreef:

Het begint met iets kleins, maar kan uiteindelijk grote gevolgen hebben. Ik zie het verband wel tussen de verloedering en het verdwijnen van 'u' en het komen van 'je, jij, henk'

Je hebt hier zeker een punt. Je moet die afstand tussen leerling-leerkracht houden, en dat maak je ook een stukje duidelijk door u, meneer en mevrouw te gebruiken. Maar weer aan de andere kant... het is niet het woord maar de toon die het geluid maakt. Ik denk dat dit weer invoeren slechts een hele kleine invloed zal hebben of zelfs bijna geen invloed zal hebben.

Dit is voor mij een normen en waarden kwestie... als kind/tiener niet de grenzen kennen... het ontbreken van manieren... en waar leer je die dingen? Juist, bij paps en mams :j
Moet zeggen dat ze dat er ook min of meer bij hadden vermeld... dat de ouders meer betrokken moeten raken.. en het minder op zijn beloop moeten laten..