Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
QualityHorse schreef:Naar mijn idee word er veel te veel misbruik gemaakt van uitkeringen.
Dit is ook in mijn omgeving het geval. Ik ken persoonlijk 3 mensen die
leven van een uitkering. 2 hiervan kunnen véél meer dan ze voordoen
en deze twee personen zouden ook zéker wel een (parttime) baan kunnen
doen. Naar mijn idee speelt luiheid hierbij een grote rol.
Ersina schreef:@ depende
Ik beweer nergens dat we terug moeten naar de verzorging van wieg tot graf, toch???
Alleen dat het er geweest is en dat er een vergelijking gemaakt kan worden. In de tijd dat er een verzorgingsstaat was, was Nederland beslist niet rijker.
Het geld werd anders verdeeld.
Ersina schreef:Dat enigszins sturen ben ik het erg mee eens. Ook denk ik dat het redelijk is een termijn aan een studiefinanciering te stellen. Opleiding van 5 jaar? Maximaal 6 jaar studiefinanciering ofzo. Of collegegelden omlaag voor richtingen die erg gewenst zijn???
Lusitana schreef:Tja, makkelijk he, om anderen de kans om te studeren te ontnemen terwijl de heren daarboven zelf allemaal hebben kunnen studeren met het geld van pa.
blue_sky schreef:Vergeet niet dat de meeste mensen met een hogere opleiding bekostigd door studiefinanciering deze als inkomstenbelasting weer dubbel en dwars terug betalen. Ze hebben immers meestal een hoger inkomen. Ik vind wel dat de overheid enigzins zou mogen sturen op onderwijsrichting. Er zijn immers een heleboel mensen die op kosten van de staat een opleiding volgen met weinig toekomstperspectief. Die kosten later helaas alleen maar geld (in de vorm van een uitkering) in plaats van dat ze de samenleving iets opleveren. Je zou kunnen denken aan hogere studiefinanciering voor richtingen waar erg hard mensen nodig zijn.
Jaime_ schreef:Ik heb gestemd voor afschaffen..
Momenteel is er haast een overschot aan hbo afgestudeerden, juist omdat iedereen door de studiefinanciering maar gaat studeren.. weinig mensen uit mijn omgeving komen na het afronden van hun HBO studie aan het werk in de sector passend bij de afgeronde studie. Soms kunnen ze zelfs helemaal geen baan vinden of gaan maar werk doen waarvoor ze eigenlijk zijn overgekwalificeerd tegen een minder hoog loon 'om in ieder geval maar een inkomen te hebben'. (vergeet niet dat veel mensen naast de gewone studiefinanciering (gift) ook een schuld hebben opgebouwd, die met een dergelijke baan deze schuld moeilijk kunnen aflossen)
Wanneer er minder mensen gaan studeren is er minder aanbod op de markt van hbo-opgeleiden -> de vraag zal ongetwijfeld hetzelfde blijven, maar doordat het aanbod schaarser is, is de kans groter dat een hbo-afgestudeerde ook terecht komt binnen een passende functie aansluitend op de studie. Minder aanbod bij een gelijke vraag zal ervoor zorgen dat de beloning hoger wordt. (Werkt volgens dit principe: Zeldzame producten zijn duurder dan producten in overvloed, zo is goud (schaars) duurder dan ijzer (minder schaars))
De HBO-opgeleide zonder studiefinanciering, maar met een studieschuld, kan aan het werk op HBO-niveau in de sector waarvoor gestudeerd is, tegen een hogere beloning omdat er meer vraag naar hem is dan voorheen. Meer loon -> meer inkomsten -> makkelijker en sneller schuld aflossen.
blue_sky schreef:Vergeet niet dat de meeste mensen met een hogere opleiding bekostigd door studiefinanciering deze als inkomstenbelasting weer dubbel en dwars terug betalen. Ze hebben immers meestal een hoger inkomen. Ik vind wel dat de overheid enigzins zou mogen sturen op onderwijsrichting. Er zijn immers een heleboel mensen die op kosten van de staat een opleiding volgen met weinig toekomstperspectief. Die kosten later helaas alleen maar geld (in de vorm van een uitkering) in plaats van dat ze de samenleving iets opleveren. Je zou kunnen denken aan hogere studiefinanciering voor richtingen waar erg hard mensen nodig zijn.
vuurneon schreef:Stufi mag van mij afgeschaft worden, als collegegeld ook wordt afgeschaft
Jaime_ schreef:Ik heb gestemd voor afschaffen..
Momenteel is er haast een overschot aan hbo afgestudeerden, juist omdat iedereen door de studiefinanciering maar gaat studeren.. weinig mensen uit mijn omgeving komen na het afronden van hun HBO studie aan het werk in de sector passend bij de afgeronde studie. Soms kunnen ze zelfs helemaal geen baan vinden of gaan maar werk doen waarvoor ze eigenlijk zijn overgekwalificeerd tegen een minder hoog loon 'om in ieder geval maar een inkomen te hebben'. (vergeet niet dat veel mensen naast de gewone studiefinanciering (gift) ook een schuld hebben opgebouwd, die met een dergelijke baan deze schuld moeilijk kunnen aflossen)
Wanneer er minder mensen gaan studeren is er minder aanbod op de markt van hbo-opgeleiden -> de vraag zal ongetwijfeld hetzelfde blijven, maar doordat het aanbod schaarser is, is de kans groter dat een hbo-afgestudeerde ook terecht komt binnen een passende functie aansluitend op de studie. Minder aanbod bij een gelijke vraag zal ervoor zorgen dat de beloning hoger wordt. (Werkt volgens dit principe: Zeldzame producten zijn duurder dan producten in overvloed, zo is goud (schaars) duurder dan ijzer (minder schaars))
De HBO-opgeleide zonder studiefinanciering, maar met een studieschuld, kan aan het werk op HBO-niveau in de sector waarvoor gestudeerd is, tegen een hogere beloning omdat er meer vraag naar hem is dan voorheen. Meer loon -> meer inkomsten -> makkelijker en sneller schuld aflossen.
Tiggs schreef:Ersina schreef:Dat enigszins sturen ben ik het erg mee eens. Ook denk ik dat het redelijk is een termijn aan een studiefinanciering te stellen. Opleiding van 5 jaar? Maximaal 6 jaar studiefinanciering ofzo. Of collegegelden omlaag voor richtingen die erg gewenst zijn???
Hoeveel jaar denk jij dat een student stufi krijgt? Zo'n feest is het allang niet meer...
Overigens ben ik voor behouden.
Tessa_1 schreef:Wat ik trouwens ook niet snap is dat de regering een kenniscultuur wil en dan steeds geld weghaalt bij de universiteiten en dat geld dan gaat lopen steken in bijvoorbeeld het VMBO.. dan ben je toch de verkeerde kant op aan het werken lijkt me zo..
Ersina schreef:Tiggs schreef:
Hoeveel jaar denk jij dat een student stufi krijgt? Zo'n feest is het allang niet meer...
Overigens ben ik voor behouden.
7 jaar? Maar je heb toch wel gelezen dat ik ook een voorstander ben van behouden?!
randalinpony schreef:Neemt niet weg dat bepaalde opleidingen ongelooflijk duur zijn en relatief weinig bijdragen. Ik denk aan bepaalde kunstopleidingen maar zeker ook de wildgroei in dierenverzorgins en paardenhouderijopleidingen.
Die kosten per student vele malen meer, dan op grond van arbeidsperspectief gerechtvaardigd kan worden!
Voor veeartsenij is niet voor niets ooit een numerus fixus ingesteld.