Onderzoek Afschaffing Studiefinanciering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Studiebeurs, behouden of afschaffen?

Behouden
185 (94%)
Afschaffen
11 (5%)

Totaal aantal stemmen: 196

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:02

Stufi mag van mij afgeschaft worden, als collegegeld ook wordt afgeschaft :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:03

vuurneon schreef:

_/-\o_ _/-\o_

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:08

QualityHorse schreef:
Naar mijn idee word er veel te veel misbruik gemaakt van uitkeringen.
Dit is ook in mijn omgeving het geval. Ik ken persoonlijk 3 mensen die
leven van een uitkering. 2 hiervan kunnen véél meer dan ze voordoen
en deze twee personen zouden ook zéker wel een (parttime) baan kunnen
doen. Naar mijn idee speelt luiheid hierbij een grote rol.

Dat zou best kunnen en frauderen vind ik ook echt niet kunnen. Maar je kunt de uitzonderende frauderende onvangers van een uitkering niet de regel laten zijn. Daarnaast ben ik erg blij in een land te wonen waar je, tot voor kort, kon rekenen op overheidssteun als het allemaal even tegen zit. Ik zou nooit zeggen terug naar verzorgd van wieg tot graf, zoals Ersina zegt dat het vroeger was. Maar het vangnet moet absoluut blijven bestaan en mag wat mij betreft wel iets groter worden.

De opmerking over geld naar het fondsen van het VMBO die dan maar naar de Universiteiten zouden moeten, vind ik ook niet echt correct. Een brede goed opgeleide bevolking is wat je nodig hebt. Daar horen net zo goed lassers bij als ingenieurs.

Nirvana_

Re: Onderzoek Afschaffing Studiefinanciering

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:25

Probleem is dat dat vangnet en de verzorgingsstaat betaald moet worden, en dat geld ís er nu simpelweg niet.

Maar ga vooral niét bezuinigen op het onderwijs. Dat is misschien op korte termijn een oplossing, maar op lange termijn de strop...

Ik wil zelf volgend jaar (of het jaar daarop, als ik zeker weet wat ik wil) gaan studeren, en zou dat denk ik ook niet gaan redden zonder stufi.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:04

@ depende
Ik beweer nergens dat we terug moeten naar de verzorging van wieg tot graf, toch???
Alleen dat het er geweest is en dat er een vergelijking gemaakt kan worden. In de tijd dat er een verzorgingsstaat was, was Nederland beslist niet rijker.
Het geld werd anders verdeeld.

@ mensen met een opstekend vingertje.
Wat ik storend vind is om mensen te beschuldigen van uitkeringsfraude (wat ik regelmatig op het forum lees) maar er niets aan doen. Mensen die de uitkering nodig hebben lijden onder deze oneerlijke mensen. Afhankelijk zijn van een uitkering wil het grote gros niet. Maar altijd wordt de kleine minderheid oneerlijken genoemd. Om de boel in balans te houden kan dan ook even vermeld worden dat de graaicultuur te danken/wijten is aan andere mensen.
Maar dat even offtopic.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:10

Vergeet niet dat de meeste mensen met een hogere opleiding bekostigd door studiefinanciering deze als inkomstenbelasting weer dubbel en dwars terug betalen. Ze hebben immers meestal een hoger inkomen. Ik vind wel dat de overheid enigzins zou mogen sturen op onderwijsrichting. Er zijn immers een heleboel mensen die op kosten van de staat een opleiding volgen met weinig toekomstperspectief. Die kosten later helaas alleen maar geld (in de vorm van een uitkering) in plaats van dat ze de samenleving iets opleveren. Je zou kunnen denken aan hogere studiefinanciering voor richtingen waar erg hard mensen nodig zijn.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 12:46

Dat enigszins sturen ben ik het erg mee eens. Ook denk ik dat het redelijk is een termijn aan een studiefinanciering te stellen. Opleiding van 5 jaar? Maximaal 6 jaar studiefinanciering ofzo. Of collegegelden omlaag voor richtingen die erg gewenst zijn???

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 14:45

Absoluut aanhouden, gewoon het systeem zoals het nu is, evt. aangevuld met het systeem van volgend jaar van de langstudeerders - maar dan niet zo extreem.
Laten ze maar een andere aftrekpost vinden, van mij mag er bij defensie en ontwikkelingshulp wel verminderd.

Ik vind het juist een heel sterk punt van Nederland dat er voor iedereen de mogelijkheid is om te studeren.
Terugbetalen basisbeurs... mwah... wat met de mensen die geen baan kunnen vinden na hun studie? Zo florissant is de arbeidsmarkt niet. Ik zoek zelf iets in het onderwijs, maar in mijn vakgebied zijn er momenteel 0,0 vacatures, heel ergerlijk.

Wat ik ook balen vind is dat je geen tweede studie meer mag aanvangen. Ik zou evt. nog wel een ander vak willen kiezen met meer baanzekerheid, Duits ofzo, of iets exacts. Maar dat wordt helaas onbetaalbaar en nu zit ik vast in mijn 'foute' keuze.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:48

Ersina schreef:
@ depende
Ik beweer nergens dat we terug moeten naar de verzorging van wieg tot graf, toch???
Alleen dat het er geweest is en dat er een vergelijking gemaakt kan worden. In de tijd dat er een verzorgingsstaat was, was Nederland beslist niet rijker.
Het geld werd anders verdeeld.

Nee, dat bedoelde ik ook niet ik gebruikte het slechts als voorbeeld, nu ik het terug lees kan ik zien dat je het zo kan lezen, mijn excuses. Ik bedoelde dat hoewel ik het belangrijk vind dat er een (substantieel) vangnet is, je niet naar zoiets terug zou moeten. Je hoeft mensen niet te pamperen. En er hoeft ook absoluut niet je hele leven voor je gezorgd worden, zolang je daar zelf toe in staat bent. Ben je dat niet, dan moeten die voorzieningen er wel zijn.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:25

Ersina schreef:
Dat enigszins sturen ben ik het erg mee eens. Ook denk ik dat het redelijk is een termijn aan een studiefinanciering te stellen. Opleiding van 5 jaar? Maximaal 6 jaar studiefinanciering ofzo. Of collegegelden omlaag voor richtingen die erg gewenst zijn???

Hoeveel jaar denk jij dat een student stufi krijgt :+ ? Zo'n feest is het allang niet meer...

Overigens ben ik voor behouden.

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:45

Blue_Eyes schreef:
vuurneon schreef:

_/-\o_ _/-\o_

Net zoals in andere landen van Europa. Schotland bijv. :)

Is heel deze discussie niet meer nodig!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:08

Lusitana schreef:
Tja, makkelijk he, om anderen de kans om te studeren te ontnemen terwijl de heren daarboven zelf allemaal hebben kunnen studeren met het geld van pa.

Maakt voor de heren toch niet uit... hún zonen en dochters kunnen ook weer studeren van het geld van pa.

De studiebeurs is ooit in het leven geroepen om mensen uit lagere inkomens ook een hogere opleiding te kunnen laten volgen. Helaas in dit egalitaire land moest alles 'eerlijk' dus in het begin kreeg iedereen die beurs, ook Hendrik-Roderick. Dat maakte de studiefinanciering natuurlijk wel wat duur, zeg maar onbetaalbaar dus wordt die regeling alweer zon 25 jaar uitgekleed...
Mij was toen ik studeerde al duidelijk dat SF uiteindelijk zou verdwijnen, ik spaar dan ook al vanaf de geboorte van mijn zoon voor zijn studie.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:11

blue_sky schreef:
Vergeet niet dat de meeste mensen met een hogere opleiding bekostigd door studiefinanciering deze als inkomstenbelasting weer dubbel en dwars terug betalen. Ze hebben immers meestal een hoger inkomen. Ik vind wel dat de overheid enigzins zou mogen sturen op onderwijsrichting. Er zijn immers een heleboel mensen die op kosten van de staat een opleiding volgen met weinig toekomstperspectief. Die kosten later helaas alleen maar geld (in de vorm van een uitkering) in plaats van dat ze de samenleving iets opleveren. Je zou kunnen denken aan hogere studiefinanciering voor richtingen waar erg hard mensen nodig zijn.

De meeste mensen die pretstudies kiezen (bot gezegd) vinden later wel hun weg op de arbeidsmarkt, heel wat mensen werken nooit in het beroep waarvoor ze zijn opgeleid, namelijk, of dat nou hogere of lager geschoolde mensen zijn.

Neemt niet weg dat bepaalde opleidingen ongelooflijk duur zijn en relatief weinig bijdragen. Ik denk aan bepaalde kunstopleidingen maar zeker ook de wildgroei in dierenverzorgins en paardenhouderijopleidingen.

Die kosten per student vele malen meer, dan op grond van arbeidsperspectief gerechtvaardigd kan worden!
Voor veeartsenij is niet voor niets ooit een numerus fixus ingesteld.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:24

Ik heb gestemd voor afschaffen..

Momenteel is er haast een overschot aan hbo afgestudeerden, juist omdat iedereen door de studiefinanciering maar gaat studeren.. weinig mensen uit mijn omgeving komen na het afronden van hun HBO studie aan het werk in de sector passend bij de afgeronde studie. Soms kunnen ze zelfs helemaal geen baan vinden of gaan maar werk doen waarvoor ze eigenlijk zijn overgekwalificeerd tegen een minder hoog loon 'om in ieder geval maar een inkomen te hebben'. (vergeet niet dat veel mensen naast de gewone studiefinanciering (gift) ook een schuld hebben opgebouwd, die met een dergelijke baan deze schuld moeilijk kunnen aflossen)

Wanneer er minder mensen gaan studeren is er minder aanbod op de markt van hbo-opgeleiden -> de vraag zal ongetwijfeld hetzelfde blijven, maar doordat het aanbod schaarser is, is de kans groter dat een hbo-afgestudeerde ook terecht komt binnen een passende functie aansluitend op de studie. Minder aanbod bij een gelijke vraag zal ervoor zorgen dat de beloning hoger wordt. (Werkt volgens dit principe: Zeldzame producten zijn duurder dan producten in overvloed, zo is goud (schaars) duurder dan ijzer (minder schaars))

De HBO-opgeleide zonder studiefinanciering, maar met een studieschuld, kan aan het werk op HBO-niveau in de sector waarvoor gestudeerd is, tegen een hogere beloning omdat er meer vraag naar hem is dan voorheen. Meer loon -> meer inkomsten -> makkelijker en sneller schuld aflossen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:40

Dan zie ik meer in de lat een stuk hoger leggen qua niveau dan in financiele hobbels opwerpen...

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:32

Jaime_ schreef:

Momenteel is er haast een overschot aan hbo afgestudeerden, juist omdat iedereen door de studiefinanciering maar gaat studeren.. weinig mensen uit mijn omgeving komen na het afronden van hun HBO studie aan het werk in de sector passend bij de afgeronde studie. Soms kunnen ze zelfs helemaal geen baan vinden of gaan maar werk doen waarvoor ze eigenlijk zijn overgekwalificeerd tegen een minder hoog loon 'om in ieder geval maar een inkomen te hebben'. (vergeet niet dat veel mensen naast de gewone studiefinanciering (gift) ook een schuld hebben opgebouwd, die met een dergelijke baan deze schuld moeilijk kunnen aflossen)

Wanneer er minder mensen gaan studeren is er minder aanbod op de markt van hbo-opgeleiden -> de vraag zal ongetwijfeld hetzelfde blijven, maar doordat het aanbod schaarser is, is de kans groter dat een hbo-afgestudeerde ook terecht komt binnen een passende functie aansluitend op de studie. Minder aanbod bij een gelijke vraag zal ervoor zorgen dat de beloning hoger wordt. (Werkt volgens dit principe: Zeldzame producten zijn duurder dan producten in overvloed, zo is goud (schaars) duurder dan ijzer (minder schaars))

De HBO-opgeleide zonder studiefinanciering, maar met een studieschuld, kan aan het werk op HBO-niveau in de sector waarvoor gestudeerd is, tegen een hogere beloning omdat er meer vraag naar hem is dan voorheen. Meer loon -> meer inkomsten -> makkelijker en sneller schuld aflossen.

Als je goed bent komt je wel aan een goede baan, dat vind ik een stuk eerlijker dan 'als je pa rijk is, dan kom je wel aan een goede baan'.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:43

blue_sky schreef:

_/-\o_ _/-\o_

vuurneon schreef:

Dat lijkt me wel een goede opzich. Maar wat mij betreft mag het anders net als in België worden, daar betaal je minder dan 100 euro per JAAR ! aan collegeld, iets van 50-75 euro ofzo. Maar krijg je wel gewoon stufi :j Volgens mij wel minder dan in Nederland maar toch.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:45

Jaime_ schreef:

Hangt van de HBO opleiding af. Ik studeer nu Nederlands en derdejaars krijgen bij ons vaak al een baan aangeboden omdat er zo'n lerarentekort is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:48

Belachelijk! Ik zou niet rondkomen zonder stufie en vergoeding van collegegeld, en met mij vele anderen.... Héél veel studenten zullen dan nieteens meer kunnen studeren.. En de mogelijkheid om ergens anders een studie te kunnen volgen die je graag wil doen is dan ook weg, simpelweg omdat je het dan niet kan betalen om op kamers te gaan.. Neehoor, ik vind het echt een volstrekt idioot idee.

Het mag trouwens wel ingeperkt worden, zodat studenten hopelijk sneller zullen afstuderen (alleen dan moeten ze niet de normen naar beneden gooien, want dan heb je weer een ander probleem)..

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:51

Tiggs schreef:
Ersina schreef:

Hoeveel jaar denk jij dat een student stufi krijgt :+ ? Zo'n feest is het allang niet meer...

7 jaar? Maar je heb toch wel gelezen dat ik ook een voorstander ben van behouden?!

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:53

Trouwens wat ik ook nog vind (kwam er door Juul op) is dat inderdaad langstudeerders wel aangepakt mogen worden, maar wel minder extreem. Ook moet er dan wat mij betreft betere overstap mogelijkheden binnen studie's komen (1e halfjaar) en een beter keuzeproces, aangezien vrijwel al mijn collega's allemaal wel een jaar eerst een andere studie hebben gevolgd, of een paar maanden maar dat ze het niet leuk vonden of niet bij hun paste. Die krijgen wel mooi een probleem want die moeten alles in 1 keer halen nu omdat dat jaar dan al als studievertraging telt, ook een beetje krom iets denk ik dan?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:56

Ik vind het een idioot idee. Ik krijg ook stufi, daarmee betaal ik deels mijn maandelijkse schoolkosten. En die kosten zijn meer dan de stufi die ik krijg :\ hoe moet ik dat ooit redden zonder? Ik heb het dan nog niet eens over collegegeld gehad.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:58

Tessa_1 schreef:
Wat ik trouwens ook niet snap is dat de regering een kenniscultuur wil en dan steeds geld weghaalt bij de universiteiten en dat geld dan gaat lopen steken in bijvoorbeeld het VMBO.. dan ben je toch de verkeerde kant op aan het werken lijkt me zo..

Pardon? Alsof die leerlingen geen recht hebben op goed onderwijs? Juist die groep is het meest kwetsbaar tijdens de slechte economische tijden. Uit die leerlingen moeten we ook het beste zien te halen om er voor te zorgen dat zij ook een eerlijke kans krijgen in de maatschappij. Juist de beroepsrichtingen op het VMBO dragen hier aan bij. Beetje vertekende uitspraak in verhouding tot je eerdere statement..

Vervolgens komen deze leerlingen op relatief jonge leeftijd op het MBO, ZONDER stufi en ZONDER OV-kaart. Deze vaak toch want minder sterke 'schouders' moeten ook het schoolgeld, boeken, tripjes en andere kosten betalen. En toch boxen zei het maar voor elkaar om ook een opleiding te doen en zich beschikbaar te stellen voor de maatschappij.

(En ja, ik sta voor de klas op het VMBO. Ga daar maar eens kijken, dan zul je zien dat ook daar het geld hard nodig is!)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:00

Ersina schreef:
Tiggs schreef:

7 jaar? Maar je heb toch wel gelezen dat ik ook een voorstander ben van behouden?!

Ja, m'n bericht kwam misschien wat onaardiger over dan bedoeld :).

Maar het is 4 jaar stufi en max. 3 jaar lenen (bij een studie van 4 jaar). Maar lenen is mi heel wat anders dan stufi.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:00

randalinpony schreef:
Neemt niet weg dat bepaalde opleidingen ongelooflijk duur zijn en relatief weinig bijdragen. Ik denk aan bepaalde kunstopleidingen maar zeker ook de wildgroei in dierenverzorgins en paardenhouderijopleidingen.

Die kosten per student vele malen meer, dan op grond van arbeidsperspectief gerechtvaardigd kan worden!
Voor veeartsenij is niet voor niets ooit een numerus fixus ingesteld.

Op kunststudies zit sowieso al een max, ben je niet goed genoeg wordt je ook niet aangenomen, zo simpel is het in feite. Overigens vind ik dat er meer is dan alleen bijdragen aan de arbeidsmarkt... je kunt op een heleboel andere manieren iets bijdragen. En een kunst/veeartsstudent (bijv) krijgt toch niet meer stufi dan ieder ander student (was het maar zo'n feest!) dus uiteindelijk moeten ze de rest van het geld toch zelf ophoesten.