130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:17

Ach het is niet voor niks zo dat er nu meer doden gaan vallen. Dat heeft de ANWB toch bekend gemaakt?

Voor in de nacht: prima. Maar in de spits is 130 echt veel te hard. En dan niet te vergeten de mensen die dan 140 gaan rijden. Verschil met vrachtauto's vind ik te groot..

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:21

Briljant, kan niet wachten tot het zover is. Moet elke dag Bilthoven-Amsterdam-Soest-Bilthoven dus kan wel 10 km extra snelheid gebruiken!
Doorstroming wordt ook beter hoop ik :)

Achterom

Re: 130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:23

@elmira: vind het knap hoor, dat de ANWB dit zo kan voorspellen :j Ben bij dat soort voorspellingen altijd heel benieuwd waar ze dat nou op baseren.
Zijn we met al die jaren van verlagen van maximum snelheid dan echt zulke slechte automobilisten geworden?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:25

Huertecilla schreef:
Het is hier op Bokt hoogste wonderlijk:
- aan de ene kant zijn de rustigrijders een gevaar op de weg omdat ze de boel ophouden
- aan de andere kant rijdt niemeand rustig genoeg want paarden (te hoef of i een trailer) kan je alleen stapvoets voorbij...

:D

Een andere snelheidslimiet voor 's nachts en in de spits vind ik goed, maar waar bij een maximumsnelheid imo vooral naar gekeken moet worden is de gevolgen van die maximumsnelheid (remweg v/d gemiddelde auto, veiligheid, CO2 uitstoot). Voor die dingen zouden normen moeten komen voor wat we aanvaardbaar vinden zodat je per situatie een geschikte maximumsnelheid zou kunnen vaststellen.

En het kost ook veel geld (nieuw asfalt op bepaalde plekken, geluids en luchtschermen samen iets van 35 miljoen), maar ben wel benieuwd hoeveel het dan oplevert. In ieder geval dat automobilisten een tijdlang extra vrijheid ervaren... Maar dat duurt ook niet voor eeuwig, dus dan moet het weer verhoogd worden naar 140 overal.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:26

Wendy schreef:
@elmira: vind het knap hoor, dat de ANWB dit zo kan voorspellen :j Ben bij dat soort voorspellingen altijd heel benieuwd waar ze dat nou op baseren.
Zijn we met al die jaren van verlagen van maximum snelheid dan echt zulke slechte automobilisten geworden?

Lijkt me meer iets van stopafstand vergroot door harder rijden??

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:28

We hebben asfalt waar je met gemak 240km/h op kan rijden. Maar de meeste mensen reden al 130 dus dat wordt nu 140. En maar zeuren over CO2 uitstoot enz.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:28

Elmira schreef:
Wendy schreef:

Lijkt me meer iets van stopafstand vergroot door harder rijden??

Er zijn meer factoren van belang :j
Zoals het eerder genoemde effect van veel alerter zijn bijvoorbeeld.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:29

Elmira schreef:
Ach het is niet voor niks zo dat er nu meer doden gaan vallen. Dat heeft de ANWB toch bekend gemaakt?

Voor in de nacht: prima. Maar in de spits is 130 echt veel te hard. En dan niet te vergeten de mensen die dan 140 gaan rijden. Verschil met vrachtauto's vind ik te groot..

In de spits kun je op dit moment ook nooit 120 oid rijden, dus dat komt wel goed..
Ik denk dat de meeste hard rijders toch al wel 130 reden waar je 120 mocht dus al die drama.. zal allemaal wel meevallen

Heerlijk 130! _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:31

Heb wel vernomen dat de controles op scherp gaan.. die gaan niet via de politie maar via justitie. Heb gehoord dat de correctie dan ook omlaag gaat, dus dat je eerder een boete hebt als je 140 rijdt waar je 130 mag, dan dat je 130 rijdt waar je 120 mag. :=

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:35

Het verschil tussen de linker en rechterbaan is dan weer net zo groot als een tijd terug. Dat je met je aanhanger 90 mag is ook nog niet zo heel lang. Dus eerst was het 80-120 en straks 90-130.

Vraag me wel af of het echt zo nuttig is... Zo groot is Nederland niet, dus je bent overal in principe toch al snel... Ga het wel rijden hoor, die 130, maar als ze het niet gedaan hadden had ik het ook prima gevonden.

80 en 100 op 3- en zelfs 4-baanswegen vind ik wel onwijs irritant... Net zoals je bij mijn woonplaats op de ring sinds kort nog maar 50 mag... 2x 2 baans strak asfalt en dan 50...

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 13:38

Maar waarom moeten jullie perse harder rijden dan het nodig is?
Overig verbruik je ook alleen maar meer benzine dan je 100 km/u rijd.

Als het ook aan jullie automobilisten liggen dan zou de snelheid in de binnen bebouwde kom naar 70 mogen gaan omdat een hoop automobilisten die wel de tijd hebben gewoon rechts blijven en dat de linker rij veel open is.

Gisteren een typische maandag zag ik al die auto's alweer voorbij cheesen met een snelheid van 65 km/u en dan ook nog eens rakelings inhalen.(ik reed gewoon 50 km/u wat ook het maximaal is toegestaan).
Het mag misschien wel sneller zijn maar denk ook even aan de veiligheid.

En ja je moet altijd alert blijven op lange wegen of wegen met slinger bochten heb je daar moeite mee kom dan niet op die soort wegen.
Je rijd eenmaal in een auto dus hou daarmee alsjeblieft rekening mee.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:17

Wendy schreef:

Dat is elementaire natuurkunde Wendy:
1. De kinetische energie neemt toe met (vermakkelijkt geschreven) het kwadraat van de snelheid, dus ook de remweg; dat is twee keer vervelend.
2. De reactietijd blijft gelijk dus bij een hogere snelheid neemt de mogelijkheid te voorkomen af dus de kans op een ongeval toe.
3. Bij een hoger maximum nemen de snelheidsverschillen toe en dat is een forse oorzaak van ongevallen.

Samengevat:

Hogere maximum snelheid = grotere kans op een ongeval én ernstiger gevolgen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:18

kensha schreef:
(ik reed gewoon 50 km/u wat ook het maximaal is toegestaan).

Toch hopelijk niet 50km p/u op de teller? :+

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 14:20

Op mijn teller wel ja.

Ik ben van mijzelf erg kritisch erover, als ik zuur dat andere sneller rijd en ik ook.
Dan hoor ik er niet over te zuren.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:23

Ik rijd regelmatig 150 km enkele reis over de A2, sommige stukken zijn onnodig 100 geworden. Kom maar op met die 130! Niet dat ik dat overal zou rijden maar 100 vind ik ook wel erg traag op een lange recht weg zonder bebouwing in de directe omgeving. Gaat gauw irriteren die 100 km..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:25

PriscaZ schreef:
Zo groot is Nederland niet, dus je bent overal in principe toch al snel... Ga het wel rijden hoor, die 130, maar als ze het niet gedaan hadden had ik het ook prima gevonden.

Hier, andalucía, is het land van de lege snelwegen. Er gaan hier door de grote afstanden ook echt 100 kilometers in een uur bij een snelheid van 100 kilometer per uur.
Toch rij ik hier niet eens de toegestane 120.
Ook hier geldt dat speed kills.
Ook met een forse auto met abs en watdanook; jezelf én anderen.
Hogere snelheid = grotere kans en ernstiger gevolgen.
De rest is geneuzel over compromissen met economisch belang en tijdwinst; over het ´waard zijn´ van de prijs van meer risico.
Hoeveel meer doden per jaar is dat waard?

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:26

Mijn teller en de echte snelheid zijn zo goed als hetzelfde (althans, dat zegt Tommie).
130 reed ik wel eens op de Afsluitdijk, daar mocht het al een tijdje. Maar als ik geen haast heb om een boot te halen of zo rij ik lekker 120-125 km/h. Heb klein autootje, dus meer rammelen en ook meer brandstof verbruiken, dan rij ik net zo lief wat rustiger.

Ik stoor me niet aan 120, wat ik verschrikkelijk irritant vind in de Randstand (geloof ook al genoemd), heb je ongeveer 2 weilanden breed een snelweg aangelegd met tig banen, mag ja maar 100. Aargh!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:26

Quellian schreef:
kensha schreef:
(ik reed gewoon 50 km/u wat ook het maximaal is toegestaan).

Toch hopelijk niet 50km p/u op de teller? :+

Waarom niet?

Het is een máximum; rij gerust 40 (op de teller) :)*

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:27

Ook ik ben wel een voorstander voor 130! Vind het heerlijk om hard te rijden, hangt wel van de auto af natuurlijk. Mijn vriend rijdt elke dag 130/140 naar z'n werk dus dan worden de boetes hopelijk ook wat minder :')

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:27

kensha schreef:
Op mijn teller wel ja.

Je weet dat je dan nét iets over de 40km p/u rijdt? :D
Ja, daar ga ik dan ook langs, geen zin om onder de toegestane maximale snelheid te rijden.
Net als die mensen die proberen stilstaand over een drempel of de bocht door proberen te gaan; afpakken dat rijbewijs!
Ik heb geleerd: mee gaan in het verkeer.

HC, prima, maar dan moet TS niet piepen dat hij wordt ingehaald :D

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:28

Als hogere snelheden zo gevaarlijk zijn, kunnen we het ook wel hebben over de mensen die met 60 km per uur invoegen, dat vind ik nou gevaarlijk. Daarbij doel ik er niet op als de max snelheid om 130 ligt maar dat is zelfs op wegen met een max snelheid van 100 al levensgevaarlijk.

Denk overigens dat een groot gedeelte van de automobilisten sowieso al regelmatig 130 rijden..

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:28

Quellian schreef:
kensha schreef:
Op mijn teller wel ja.

Ja, daar ga ik dan ook langs, geen zin om onder de toegestane maximale snelheid te rijden.
Net als die mensen die proberen stilstaand over een drempel of de bocht door proberen te gaan; afpakken dat rijbewijs!

Precies, anders krijg je alleen maar irritaties en opstoppingen..

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:29

_Veronique_ schreef:
Als hogere snelheden zo gevaarlijk zijn, kunnen we het ook wel hebben over de mensen die met 60 km per uur invoegen, dat vind ik nou gevaarlijk. Daarbij doel ik er niet op als de max snelheid om 130 ligt maar dat is zelfs op wegen met een max snelheid van 100 al levensgevaarlijk.

Denk overigens dat een groot gedeelte van de automobilisten sowieso al regelmatig 130 rijden..

60 km p/u invoegen op snelweg of bedoel je ergens anders?

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:30

Snelweg idd, zie het nogal regelmatig. Ook fijn als er een rij auto's achter zit, vraagt echt om ongelukken. Laatst een keer iemand met 40 :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:31

Quellian schreef:
kensha schreef:
Op mijn teller wel ja.

Ik reed anders heel mooi 120 op mijn teller en kreeg een boete voor 20 km te hard op de mat.. op een 100 weg. Dus mijn teller is prima afgesteld.

Enige waar ik me nu eigenlijk aan erger is mensen die achter me gaan plakken terwijl ik aan het inhalen ben met de max toegestane snelheid. Dan is het van mij uit of een vieze blik in de spiegel of een middelvinger omhoog naar meneer met de dikke bak achter me. En ook altijd op het moment dat ik klaar ben met inhalen en veilig naar rechts kan stuiven ze dan rechts langs..