Laag IQ is geen kinderen krijgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:04

Ooit heb ik een vriendin gehad, die een zus had die in een tehuis woonde, omdat ze vanwege haar IQ niet voor zichzelf kon zorgen. Haar ouders wilde graag dat deze vrouw gesteriliseerd werd. Dit omdat zij ook te oud waren om een eventueel kind op te voeden en hun dochter niet eens een goudvis in leven kon houden.
Het is een heel drama geweest en uiteindelijk moest de vrouw tot haar overgang aan de prikpil.
Dat er voor deze oplossing is gekozen (ze kreeg allerlei bijwerkingen van die prikpil)heeft me destijds erg aangegrepen. Ik vind niet dat anderen over andermans lijf mag beslissen. Maar er mag weleens een uitzonderingen gemaakt worden. Als iedereen de redelijkheid van de wens kan inzien en het is in belang van het ongeboren kind...Ja, dan vind ik het wenselijk dat ouders i.p.v.hun zwakbegaafde(heet dat zwakbegaafd als je niet voorjezelf kan zorgen?...want dat bedoel ik) dochter kunnen beslissen over de sterilisatie.
Ik ken ook iemand die geen hoog IQ heeft, maar meerdere kinderen. Zij is net zo'n goede moeder als ieder ander. Dus het IQ als graadmeter is niet zo best.
Eerder de mogelijkheid of de persoon zelfstandig kan wonen en voor zichzelf en een ander kan zorgen. Bovendien zou de vraag van familie moeten komen en niet van een of andere instantie.

Achterom

Re: Laag IQ is geen kinderen krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:16

@ersina: en wat nou als er geen familie is? Of als de familie de betrokken persoon systematisch overschat (komt vaak voor)?
Kijk, bij de groep mensen met een ernstige verstandelijke beperking is er vaak geen discussie. Zij hebben simpelweg niet de mogelijkheden om voor een kind te zorgen, dat snapt iedereen. Het probleem zit hem juist vaak in de mensen met een lichte verstandelijke beperking. Zij zijn zich bewust van het feit dat veel mensen om hen heen op een gegeven moment kinderen krijgen en kunnen zelf ook een sterke kinderwens hebben. Hier zijn complete boeken en richtlijnen over geschreven, maar feit blijft dat het echt per persoon bekeken moet worden. En eerlijk gezegd denk ik dat een deskundige professional hierin een betere inschatting kan maken dan de familie.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:22

sanne1221 schreef:
ik vind dat mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen, geen kinderen moeten krijgen.. (onafhankelijk van hoogte IQ)

Dat vind ik een goeie! :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:22

Ik heb ooit een documentaire gezien over kinderen van geestelijk gehandicapte ouders. Kinderen die zelf een normaal intellect hadden. Dat had een enorme negatieve impact op het leven van die kinderen en daar hadden ze tot op de dag van vandaag nog last van. Persoonlijk vind ik het recht op een goed leven voor een kind belangrijker dan het recht op het krijgen van dat kind.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:28

maar als verstandelijk gehandicate mensen beperkt zouden worden in hun kinderkeuzes, dan zou dat met lichaamlijk gehandipte mensen ook het geval moeten zijn.
Mensen die in een rolstoel zitten of hulp nodig hebben bij welk aspect van hun leven dan ook.
Die kunnen ook niet zelfstandig voor een kind zorgen.
Mijn punt is dat er genoeg mensen met down syndroom zijn die onde toezicht prima voor zichzelf kunnen zorgen en ok prima instaat zouden zijn om een kind op te voeden. het is idd maar zien in welke maten ze dit hebben. Maar als je dat als glijk gaat verbieden dan zouden mensen met epileptie ook geen kinderen mogen krijgen, want die zouden dan ook een aanval kunnen krijgen en niet meer voor hun kind kunnen zorgen op dat moment.
Het beperken van iemand in zijn rechten als mens is een erg moeilijk iets. Ik vind niet dat dit mag, tenzij er dudelijk kan worden aangetoont waarom dit zo zou moeten zijn en DAN nog vind ik dat er naar individuele zaken gekeken moeten worden gekeken en niet als groep.
Want in mijn ogen zit een kind in een slechtere situatie als de ouders alcoholist zijn of drugsgebruikers, dan mensen met een beperkt I.Q.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:28

fokfanaat schreef:
ik vrees dat het ook niet verboden KAN worden, maar bv mensen die niet zelfstandig kunnen wonen en niet voor een kind kunnen zorgen zouden imo wel aan de prikpil mogen.
heb ooit een documentaire gezien en de tranen springen in je ogen. En dat was alleen nog met echt kleine kindjes, emotioneel lijkt het me ook veel te zwaar voor die kids als ze ouder worden.

Als iemand niet voorzichzelf kan zorgen en of zelfstandig kan wonen, die zouden geen kinderen moeten krijgen, daar ben ik wel zeer voor.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:29

@LecyTinker: Maar als een ouder geestelijk op het niveau van een kind zit, hoe voorkom je dan dat het werkelijke kind de ouderrol op zich gaat nemen en dat hij of zij dus geen kind kan zijn? Hoe kan een kind voor een kind zorgen? En is het vergelijken van een laag IQ met drank of drugsproblematiek niet het vergelijken van appels met peren? Hoe kun je concluderen dat het een slechter of minder slecht is?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:34

Laag IQ te vaag gedefinieerd.
Zwakbegaafden/geestelijk gehandicapten zouden van mij geen kinderen mogen krijgen inderdaad.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:35

Ik ben van mening dat mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen geen kinderen moeten krijgen vaak gaat dit gepaard met een lager IQ.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:37

Ik vind dat er een sterillisatie en of prikpil bij gehandicapten moeten kunnen ivm dat ze anders toch stiekem kindjes gaat maken en dan heb ik het echt over gehandicapten die geestelijk niet gezond zijn en absoluut niet voor een kind kan zorgen.

Hoe erg het ook is, maar als ze niet zelf kunnen denken en beslissen dan moet een ander dat doen voor ze, dan vind ik het niet te ver gaan, ik vind het juist te ver gaan dat ze kindjes krijgen als hun verstand van een kind is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:38

Ik maak een verschil tussen een laag IQ en een verstandelijke handicap.
Er zijn mensen met een verstandelijke handicap die heel goed voor zichzelf kunnen zorgen
Er zijn ook mensen met een laag IQ die heel goed voor zichzelf kunnen zorgen.

Waar leg je de grens? Bij het invullen van een belastingsformulier? Omgaan met geld? Een normaal huishouden runnen? Er zijn genoeg mensen met een hoog IQ die daar moeite mee hebben.

Dus ik ga met degenen mee die zeggen dat IQ niets zegt over het functioneren binnen de maatschappij.

IK zou dus al een discussie gaan voeren over de bewoording van de stelling, en niet zo zeer een discussie over de materie zelf.

Over het wel of niet kinderen krijgen door mensen met een serieuze geestelijke beperking, wil ik even verwijzen naar een aantal eerder gevoerde discussies, misschien al wat ouder maar daardoor niet minder waardevol. Mijn mening staat daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:39

verootjoo schreef:
linnie050 schreef:
je hebt ook nog zwak begaafden of verstandelijke gehandicapten

Dat zijn dus mensen met een laag IQ ;) Neem iig aan dat daar het topic over gaat, maar dat moet wel genuanceerd worden in de stelling.

En dat hoef dus helemaal niet waar te zijn. Een verstandelijk beperkt persoon kan een bovengemiddeld iq hebben.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:40

gummie schreef:
@LecyTinker: Maar als een ouder geestelijk op het niveau van een kind zit, hoe voorkom je dan dat het werkelijke kind de ouderrol op zich gaat nemen en dat hij of zij dus geen kind kan zijn? Hoe kan een kind voor een kind zorgen? En is het vergelijken van een laag IQ met drank of drugsproblematiek niet het vergelijken van appels met peren? Hoe kun je concluderen dat het een slechter of minder slecht is?

Ik kan me geheel vinden in jullie meningen, echt waar. Mijn punt is dat je gat selecteren op een aangeboren iets. Maar mensen die geen kinderen kunnen krijgen ( wat ook een aangeboren iets is) die doen dat IVF. De natuur zegt over dit soort mensen ook dat ze zich niet voort moeten planten, maar toch vind de maatschappij dat ook deze mensen de gelegenheid moeten hebben om kinderen te krijgen.
Dus nu ga je dus tegen mensen zeggen die volgens de natuur zich zel kunnen voortplanten,dat het niet mag, omdat hun I.Q. te laag is.
Met handicaps, in bepaalde gevallen, kan ik me nog prima vinden. Maar je hebt al snel en laag I.Q. en dat wil niet gelijk zeggen dat je dan niet in staat bent een kind op te voeden.
Als je gaat kijken naar de gezinnen waar de meeste kinderen uit komen die serieuze problemen hebben in leven, dan zal je zien dat dit toch het meeste voorkomt bij gezinnen met een gemiddeld I.Q.
Mijn punt is alleen te zeggen dat een kind opvoeden niet alleen een intelectueel iets is, maar ook een emotioneel ding. Tijd en interessen zijn extreem belangrijk. Een laag I.Q. kan ook gewoon op een leer stoornig wijzen. I.Q. is namelijk niet je levenswijsheid, I.Q. is je vermogen om dingen op te slaan en te leren en je inzicht hierin.
Ik ben het eens dat in de meeste gevallen het makkelijker zou zijn m deze mensen geen kinderen te laten krijgen. Maar hoeveel gemiddeld I.Q. gezinnen staan onder toezicht van jeugdzorg omdat de kinderen er mishandeld worden of iets in die richting? En dan zou het een probleem zijn om twee liefdevolle mensen die echt van een kind houden, dit te verbieden omdat ze het leernivequ niet bereikt hebben, waar de maatschappij een bordje op heeft geplakt?

Om een antwoord te geven op je vraag. Ja, idd dat een kind opgroeit in een gezin waar de rollen opgedraait worden, dat is fout. Maar dit gebeurd ook wanneer 1 van de ouders een alcoholist is, of een drugsgebruiker of manisch depressief... Dus je kan dit probleem niet alleen op een i.q. niveau afschuiven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:40

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 25-11-11 13:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:41

Ragdollcat schreef:
fokfanaat schreef:
ik vrees dat het ook niet verboden KAN worden, maar bv mensen die niet zelfstandig kunnen wonen en niet voor een kind kunnen zorgen zouden imo wel aan de prikpil mogen.
heb ooit een documentaire gezien en de tranen springen in je ogen. En dat was alleen nog met echt kleine kindjes, emotioneel lijkt het me ook veel te zwaar voor die kids als ze ouder worden.

Als iemand niet voorzichzelf kan zorgen en of zelfstandig kan wonen, die zouden geen kinderen moeten krijgen, daar ben ik wel zeer voor.

hier sluit ik me bij aan.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:43

Ragdollcat schreef:
Ik vind dat er een sterillisatie en of prikpil bij gehandicapten moeten kunnen ivm dat ze anders toch stiekem kindjes gaat maken en dan heb ik het echt over gehandicapten die geestelijk niet gezond zijn en absoluut niet voor een kind kan zorgen.

Hoe erg het ook is, maar als ze niet zelf kunnen denken en beslissen dan moet een ander dat doen voor ze, dan vind ik het niet te ver gaan, ik vind het juist te ver gaan dat ze kindjes krijgen als hun verstand van een kind is.

mensenrechten het raam uit! :D

volgens de wet vallen dingen al snel onder een handicap. Dus iemand met een slechte rug, die manisch depressief is ( dus dat is zowel een mentale als een lichaamlijke handicap) zouden geen kinderen mogen krijgen... hup laten steriliseren die mensen?

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:44

Toevallig nog over gehad deze week met studiegenootjes en we kwamen min of meer op hetzelfde uit als wat fokfanaat en ragdollcat schreven.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:47

LecyTinker schreef:
maar als verstandelijk gehandicate mensen beperkt zouden worden in hun kinderkeuzes, dan zou dat met lichaamlijk gehandipte mensen ook het geval moeten zijn.
Mensen die in een rolstoel zitten of hulp nodig hebben bij welk aspect van hun leven dan ook.
Mijn punt is dat er genoeg mensen met down syndroom zijn die onde toezicht prima voor zichzelf kunnen zorgen en ok prima instaat zouden zijn om een kind op te voeden. het is idd maar zien in welke maten ze dit hebben. Maar als je dat als glijk gaat verbieden dan zouden mensen met epileptie ook geen kinderen mogen krijgen, want die zouden dan ook een aanval kunnen krijgen en niet meer voor hun kind kunnen zorgen op dat moment.
Het beperken van iemand in zijn rechten als mens is een erg moeilijk iets. Ik vind niet dat dit mag, tenzij er dudelijk kan worden aangetoont waarom dit zo zou moeten zijn en DAN nog vind ik dat er naar individuele zaken gekeken moeten worden gekeken en niet als groep.
Want in mijn ogen zit een kind in een slechtere situatie als de ouders alcoholist zijn of drugsgebruikers, dan mensen met een beperkt I.Q.

Bedoel je dan echt dat je het prima vind dat mensen met een down syndroom kinderen krijgen. Misschien wel 2 ouders met down syndroom. Wat verwacht je voor opvoedende waarde van zulke ouders, en wat voor jeugd, kindertijd denk je dat een 'normaal' (om het maar even zo uit te drukken) kind heeft, met twee down syndroom ouders. Als je als kind als snel in intelligentie aan je ouders voorbijgaat. Dan houdt de opvoeding wel heel snel op. Het kind zal heel snel voor zichzelf (en in sommige gevallen ook voor de ouders) moeten zorgen. Ik vind dat niet de bedoeling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:49

LecyTinker schreef:

Vind je dat te vergelijken? Een moeder in een rolstoel of een moeder die nog niet weet hoe ze een schone luier aan moet geven of die niet begrijpt dat een kindje een flesje moet?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:51

Nu heb ik toevallig een geval van dichtbij meegemaakt, vrouw met down krijgt kind dat volwaardig is. Werd door de Oma opgevoed, Moeder was daar ook nog in huis. Schortte niets aan de opvoeding en koste de gemeenschap dus ook geen geld voor opvang en begeleiding....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:51

vonneke schreef:
LecyTinker schreef:

Vind je dat te vergelijken? Een moeder in een rolstoel of een moeder die nog niet weet hoe ze een schone luier aan moet geven of die niet begrijpt dat een kindje een flesje moet?

En hoeveel mensen met een "gewoon IQ" maken er een potje van bij het verzorgen en opvoeden van hun kinderen?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:56

Dat is het omkeren van de vraag, en daar is niemand mee geholpen. Iedereen kan een potje maken van de opvoeding, hoog iq, laag iq, in een rolstoel, topsporter.... maar mensen met een dermate laag iq dat ze als niet in staat zijn om goed voor zichzelf te zorgen, maken wel een grotere kans om ook niet in staat te zijn om voor een kind te zorgen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:58

@Anoeska. Er zijn extreem veel varianten van Down syndroom, net als er enorm veel varianten zijn van autisme. De overgrote groep van mensen met Down Syndroom kunnen prima voor zichzelf zorgen.
Mijn mening is dat niemand voor jouw mag beslissen welke basis rechten je wel en niet mag hebben in het leven. Discriminatie op basis van I.Q. is net zoveel discriminatie als op basis van huidskleur of geloofsovertuiging. Zodra je JA gaat zeggen tegen en regel zoals deze, dan geef je toestemming om mensen hun rechten te schenden.
Wanneer ouders met een normaal begaafd I.Q. een kind krijgen met een extreem begaafd I.Q. dan gaat di kind zijn ouders ook voorbij. Dit kind is dan toch ook niet geschaad voor het leven?
Ik denk dat zodra iets gaat over schending van de mensenrechten, dat ik gelijk al mn hielen in het zand druk.
Je kan mensen niet al groep oordelen, alleen als individue.
Dus zijn er gevallen waarvan ik denk dat het beter is dat die geen kinderen krijgen? ABSOLUUT, maar vaak zijn dit gevallen van mensen met een normaal I.Q. die werkelijk geen kinderen zouden moeten krijgen.
Ik denk dat onze maatschappij die zo ingesteld is op intelect, geen goede graadmeter is voor dit soort dingen. Down Syndroom is niet altijd een reden om te zeggen dat mensen niet voor zichself kunnen zorgen.
Ik heb een pleegbroertje met down syndroom en die kan idd niet voor zichzelf zorgen. Maar ik ken genoeg mensen met downsyndroom die een heel normaal leven leiden, alleen iets trager.
En wat ik alleen nog wil aanhalen... Autisme is een afwijking waardoor dit soort mensen moeite hebben om contact te leggen met de buitenwereld ( even simpel uitgelegd) maar het is dus wel gebleken, dat eenenom grote groep van deze mensen een extreem begaafd I.Q. hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:59

Cassidy schreef:
Nu heb ik toevallig een geval van dichtbij meegemaakt, vrouw met down krijgt kind dat volwaardig is. Werd door de Oma opgevoed, Moeder was daar ook nog in huis. Schortte niets aan de opvoeding en koste de gemeenschap dus ook geen geld voor opvang en begeleiding....

dan is het ook prima te doen, maar dan is er optimale begeleiding en wordt het kind door oma opgevoed.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:02

Cassidy schreef:

Ja erg leuk voor deze kind, dat een moeder heeft dat down heeft en door oma opgevoed en verzorgd moet worden, wat dan als deze oma iets overkomt???

Nee sorry ik ben er erg tegen, zeker omdat de ouders zelf niet in staat is en teveel kind is.