Niet verhuizen?Dan geen(minder) uitkering!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Niet verhuizen?Dan geen(minder) uitkering!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:32

dat verplicht verhuizen vind ik onzin, maar die verslavingsproblemen vind ik wel een goede! Mijn oom is alcoholist en is ook jaren werkenloos geweest ondanks dat hij vwo en uni heeft afgemaakt. Gewoon door z'n drankprobleem. Ondertussen heeft hij zoveel gedronken dat het met korsakov in een verpleegtehuis zit in een rolstoel zit nierfalen heeft waardoor hij hoogstens nog enkele maanden te leven heeft. tja....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:39

Maartje1990 schreef:
dat verplicht verhuizen vind ik onzin, maar die verslavingsproblemen vind ik wel een goede! Mijn oom is alcoholist en is ook jaren werkenloos geweest ondanks dat hij vwo en uni heeft afgemaakt. Gewoon door z'n drankprobleem. Ondertussen heeft hij zoveel gedronken dat het met korsakov in een verpleegtehuis zit in een rolstoel zit nierfalen heeft waardoor hij hoogstens nog enkele maanden te leven heeft. tja....

Verslaving is een ziekte. Omdat de behandeling (vaak) binnen de GGZ valt en daar enorm op wordt bezuinigd door dit kabinet, zullen de gevolgen voor verslaafden en gemeenschap alleen maar groter worden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:25

Wat een onzin, een verslaving heb je jezelf aangedaan!

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:37

Nee hoor, het is een ziekte. Alcoholisten bijvoorbeeld missen een stofje in de hersenen.
Het is wel heel makkelijk om te zeggen dat je het jezelf aandoet.
Stoppen met roken-cursussen gaan per 1 januari ook uit het basispakket. We moeten per maand een hoop gaan betalen voor de verplichte basiszorg maar je moet je tegen van alles gaan bijverzekeren.
Maar goed, dit gaat off topic.

Voor een goede baan zou ik best willen verhuizen mits er een verhuisvergoeding gegeven wordt. Maar het is gewoon een politiek balletje wat opgegooid wordt want het is niet reëel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:40

Maartje1990 schreef:

Natuurlijk Maartje, kan jij dit uitleggen?
Mensen met een verslaving hebben vaak ook een psychiatrische ziekte (dubbele diagnose).
Bouman GGZ is één van de grootste klinieken op het gebied van verslaving en gaat fuseren met een psychiatrische instelling in die regio, omdat er veel raakvlakken zijn.
http://www.boumanggz.nl/client-bij-ons- ... erslaving/

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:43

Maartje1990 schreef:

Dat is wel heel erg kortzichtig, zeg! 8)7

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:45

ik ken de nodige verslaafde al dan niet dood. drugs en alcohol en die zijn allemaal prima in orde. Ja ik 'ken' ook 1 iemand die ook een psychiatrische ziekte had en daardoor is gaan drinken, maar dat is 1 van de 10 die ik ken...

En ja er zijn ook wel gevallen waarin je de verslaafde het niet kwalijk kan nemen, dus wat ik zojuist zei klopt niet altijd. Maar dan nog jij maakt op het eind van de dag die keus. Of je nu bijv. een hele rotte jeugd hebt gehad of niet.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 23:46

Ik denk dat het hier mn gaat om de groep werklozen/uitkeringstrekkers die langdurig thuis zitten, niet voldoende ondernemen om aan de bak te komen etc.
Een kennis van mij solliciteert bewust op te hoge functies waarvan ze weet dat ze toch niet op gesprek mag komen, maar...ze voldoet op deze manier wel aan de sollicitatieplicht en krijgt dus mijn belastinggeld...
Dat klopt toch niet>?
@Twiggy, niet geheel kortzichtig...je maakt zelf de keuze om door te gaan met je verslaving.....of doen de kleine mannetjes in je hoofd dat? ;-)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:48

Wildgirl schreef:
Ik denk dat het hier mn gaat om de groep werklozen/uitkeringstrekkers die langdurig thuis zitten, niet voldoende ondernemen om aan de bak te komen etc.
Een kennis van mij solliciteert bewust op te hoge functies waarvan ze weet dat ze toch niet op gesprek mag komen, maar...ze voldoet op deze manier wel aan de sollicitatieplicht en krijgt dus mijn belastinggeld...
Dat klopt toch niet>?
@Twiggy, niet geheel kortzichtig...je maakt zelf de keuze om door te gaan met je verslaving.....of doen de kleine mannetjes in je hoofd dat? ;-)

Het is een ziekte. Ik kan het weten als ex-eetstoornis patient. Je wilt niet weten wat een hel het is en hoe heftig het is daaruit proberen te komen. Mij is het gelukt. En ik heb al die jaren nog doorgewerkt ook, ondanks wat ik door mijn mentale gesteldheid mijn lijf aan deed. Kom bij mij niet aan, met 'je doet het jezelf aan'. Daar gaat heel wat aan vooraf. :j

En je moet maar net de juiste mensen om je heen hebben, die je daar heen slepen. Je de kracht geven ervoor te vechten. Of de juiste omstandigheden. :j

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:50

Maartje1990 schreef:
ik ken de nodige verslaafde al dan niet dood. drugs en alcohol en die zijn allemaal prima in orde. Ja ik 'ken' ook 1 iemand die ook een psychiatrische ziekte had en daardoor is gaan drinken, maar dat is 1 van de 10 die ik ken...

En ja er zijn ook wel gevallen waarin je de verslaafde het niet kwalijk kan nemen, dus wat ik zojuist zei klopt niet altijd. Maar dan nog jij maakt op het eind van de dag die keus. Of je nu bijv. een hele rotte jeugd hebt gehad of niet.

Misschien moet je je eens verdiepen in het onderwerp en niet uitgaan van je eigen ervaringen/kennissen.
Psychiatrische klinieken zitten vol met verslaafden. Doordat er bezuinigd wordt in de GGZ, zal er (logisch) overlast komen voor de gemeenschap en dat kost de burger geld.
Maar dit is verder offtopic.
Als je nog iets wilt weten, Maartje, kan je mij PB-en :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:52

Wildgirl schreef:
Ik denk dat het hier mn gaat om de groep werklozen/uitkeringstrekkers die langdurig thuis zitten, niet voldoende ondernemen om aan de bak te komen etc.Een kennis van mij solliciteert bewust op te hoge functies waarvan ze weet dat ze toch niet op gesprek mag komen, maar...ze voldoet op deze manier wel aan de sollicitatieplicht en krijgt dus mijn belastinggeld...
Dat klopt toch niet>?

Natuurlijk, maar hoe wil Kamp deze mensen gaan verplichten om te verhuizen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:53

Denk dat Kamp zich eens moet gaan verdiepen in het woningprobleem hier in het Westen. Succes, meneer Kamp! :D
Waar moeten die mensen gaan wonen dan? In een huurhuis? Die zijn amper te vinden, die nog betaalbaar zijn. Vraag me af hoe hij dat ziet.....

Ik word een beetje moe van al dat geroep in Den Haag, terwijl er verder niet nagedacht wordt over hoe dat dan concreet moet gaan met alle problemen waar je DAN weer tegenaan loopt. :+
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 17-11-11 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:54

Wildgirl schreef:
Citaat:
De minister gaf aan de afgelopen tijd geïrriteerd te zijn door berichten uit gemeenten met veel jonge mensen in de bijstand waar bedrijven desondanks Polen inhuren om kerstpakketten in te pakken. Volgens hem kunnen mensen in de bijstand dit werk prima doen.

Ja en is dat de schuld van de werkloze? Is hieruit op te maken dat de werkloze Nederlander niet genoeg zijn best heeft gedaan om aan werk te komen?
Echt hoor.. schiet mij maar lek. Misschien als we het aantal Polen en ander Oostblokkers nou eens beperken?! Zou dat niet werken? Ik denk het wel namelijk!
Als ze eenmaal Polen o.i.d in dienst hebben genomen, wíllen ze denk ik ook niet geen Nederlanders meer want Polen willen wel werken voor een hongerloontje omdat dat in hún land een goed salaris zelfs is...

Vind het trouwens een slecht geschreven stuk van Nu.nl... inhoudelijk zit het slecht in elkaar, er wordt met stellingen gegooid maar er niet dieper op ingegaan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:57

Je kan niet alle schuld bij de Polen e.d. leggen of bij de werkgevers. Er zullen inderdaad mensen zijn die geen zin in (seizoens)werk hebben. Maar de oplossing: verhuizen en bijv. subsidies aan werkgevers om deze mensen aan te nemen in te trekken is IMO geen oplossing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:58

Oh dat zeg ik ook niet hoor, maar ik reageerde specifiek op deze zin. Nee dat veel mensen werkloos zijn ligt niet direct en alleen maar aan de Polen :P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:03

Ik wou net zeggen.... de mensen alleen al in mijn vrienden- en kennissenkring die nu werkloos zijn, doen heeeeeeel ander werk van huis uit dan de gemiddelde Pool in ons land doet. ;)

Ik zit ook nog wel eens te kijken naar vacatures (ondanks dat ik een prima baan heb), maar ik zie ook niets momenteel..... dat is echt zorgwekkend. Als ik nu mijn baan kwijt raak, weet ik het ook niet, hoor..... ;(

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:05

Ach er zullen door de bezuinigingen nog meer werkelozen bijkomen.

Ik vind het bijv. wel raar, dat er een groot tekort is aan werknemers in de Rotterdamse haven. Daar zit vooral door de bouw van de 2e Maasvlakte heel veel toekomst in. Zeker voor mensen met een technische opleiding.
Maar ja, dan moet iedereen naar het Rijnmond-gebied verhuizen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:07

Ik heb een tijd geleden eens geinformeerd naar een opleiding in de zorg (omscholing), maar ze investeren niet zoveel meer in je als je boven de 40 bent. Terwijl je dan nog jaren mee zou kunnen draaien.... Dan denk ik 'wat willen jullie nou? Mensen in de zorg of niet'...... Gemiste kans, vind ik dat. Maar goed, blijkbaar ben ik al stokoud. :+

Dan blijf ik wel lekker bij dit radiostation werken. Daar behoor ik ook al tot de ouderen, maar niemand doet er moeilijk over. :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:17

Ik weet niet hoor Twiggy, mijn werkgever neemt gewoon mensen van boven de 40 aan in de opleiding.
Wij selecteren tegenwoordig wel heel erg op motivatie, omdat in de praktijk heel veel mensen tijdens de opleiding uitvallen. De werkgever betaalt de opleiding en je krijgt tijdens de Beroepsvoorbereidende Periode een vergoeding aangevuld tot minimumloon. Na 5 maanden ga je dan stage lopen en ieder jaar ga je meer verdienen en je krijgt natuurlijk onregelmatigheidstoeslag. Je wordt alleen niet rijk van werken in de zorg als verpleegkundige of verzorgende.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:25

Nee, maar ach... rijk word ik nu ook niet, hoor, hahaha. ;)
Ik ben er een paar jaar uitgeweest (even tussentijds fulltime mama geweest), maar had vroeger goede fulltime banen in de muziek- en omroepwereld. Maar ik wilde heel graag omscholen op een gegeven moment om iets met mensen te gaan doen, om voor mijn gevoel wat 'nuttigers' te gaan doen. Alleen wil ik wel parttime werken, omdat ik ook nog moeder ben. Ik denk dat dat misschien wel het probleem was, want aan motivatie ontbreekt het niet bij mij. Hoe dan ook.... ik zit nu weer in mijn oude wereldje en ik kan nog veel meer werken als ik wil, dus voor nu is het goed zo. Maar ik vond het wel een gemiste kans voor dat verzorgingstehuis, want ik denk dat ik dat werk heel goed zou kunnen. :j

Maar goed, we dwalen af..... ;) :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:31

Nee hoor, we dwalen niet af. Het gaat toch over werkeloosheid en de mogelijkheden om weer aan een baan te komen? ;) Als je de opleiding tot verpleegkundige ingaat, dan moet je wel 36 uur per week beschikbaar zijn en onregelmatig kunnen/willen werken. Dat is vaak een probleem voor (alleenstaande) moeders met jonge kinderen. Soms is het mogelijk om tijdens je opleiding maar 32 uur per week te werken, maar dat zijn uitzonderingen.
Na het behalen van je diploma kan je natuurlijk altijd parttime of als oproepkracht werken. Maar de uren tijdens de opleiding is vaak het probleem. Terwijl "ouderen" wel vaak heel gemotiveerd zijn en ook vaak sterk in de schoenen staan, dat is wel jammer.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:37

Ja ok, maar ik ben niet werkloos.... al hoewel, toen was ik werkzoekende (ik had natuurlijk geen ww na een paar jaar fulltime moederen ;) ). Juist omdat ik parttime wilde werken, heb ik op allerlei baantjes gesolliciteerd en werd ik ook keer-op-keer afgewezen, omdat mijn CV te goed was en werkgevers echt wel zagen dat ik meer kon dan waar ik op kwam solliciteren. En die VVDers bij o.a. Pauw & Witteman maar blaten over dat mensen/moeders moeten werken, maar dan moeten er wel goede vacatures zijn. Ik had het geluk dat ik de tijd kon nemen wat te vinden en dat ik wat heb gevonden, maar heb nog steeds een paar leuke vriendinnen met goede achtergronden die het helaas nog niet gelukt is. En we wonen hier middenin een plek van NL waar eigenlijk werk zat zou moeten zijn.... dus verhuizen, ammehoela!!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:48

Wat betreft baantjes waar Polen op afkomen: ik weet niet hoe het in de tuinbouw is maar akkerbouw daar wordt soms heel weinig op verdiend door de boeren.
Dat is wel lastig als het om zwaar rotwerk gaat, want daar wil een Nederlander niet bepaald voor onder het minimum voor werken (en groot gelijk want veel van dat soort werk is zo zwaar/ongezond dat je je 65ste niet gezond haalt hoor, laaggeschoolde baantjes zijn helaas door de aard van het werk vaak vele malen ongezonder dan hooggeschoold werk.)

Maar ja, als de tuinbouwer op den duur geen arbeidskracht kan vinden die het werk zo doet dat ie er nog wat op verdient dan trekt hij natúúrlijk een blik Polen open. Logisch genoeg.

Achterliggende oorzaken zijn wurgcontracten door grote supermarktketen en andere afnemers van groenten, Nederlanders die niet al te veel willen betalen voor hun voedsel (en als ze het wel willen, ziet de boer daar weinig van terug), de kloof tussen arbeidsomstandigheden en verdiensten in Nederland en andere EU landen.

Niet om het een of ander, maar het was natuurlijk te verwachten dat dit zou gebeuren met het opengooien van de grenzen.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:23

randalinpony schreef:
Nederlanders die niet al te veel willen betalen voor hun voedsel (en als ze het wel willen, ziet de boer daar weinig van terug), de kloof tussen arbeidsomstandigheden en verdiensten in Nederland en andere EU landen.
.

Bijna helemaal met je eens, op het begin van deze zin na. Er zit een héél groot verschil tussen wat de boeren krijgen voor hun produkten en de prijs die de consumenten moeten betalen. Soms draaien boeren liever hun gewas erdoor, dan dat ze het verkopen. Dit is trouwens ook zo met produkten (kleding) die ingekocht worden in het buitenland en verkocht in Nederland.
Misschien moet de regering daar eens wat aan doen. De belastingen in ons land is erg hoog. We krijgen daar ook veel voor terug. Maar in de tijd van bezuinigingen kan wel even gekeken worden of bepaalde belastingen niet omlaag kunnen. Wat dan weer ten goede komt aan ons bestedingspatroon. (dus niet de belasting omlaag van artikelen die nu allleen maar welgestelden kunnen kopen.)Als onze koopkracht omhoog gaat, zal ook de werkloosheid weer afnemen.