Waarom moeder belangrijker dan vader?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:09

DaniBanani schreef:
Dat is ook zoiets, waarom krijgen vrouwen veel langer zwangerschapsverlof? Ja, kind heeft voeding nodig, snap ik ook wel, maar dat gaat door, ook na dat verlof; en dat kindje heeft toch ook een papa nodig?

.

Zo lang zwangerschaps verlof heb je als vrouw ook nodig om van de zwangerschap en bevalling te herstellen. Maar het is inderdaad belangrijk dat de vader ook verlof krijgt. Geen 3 maanden denk ik maar 14 dagen zou ik wel erg verstandig vinden.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:09

Pauline , mag ik een toelichting?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:11

moeders beginnen idd al met de voorsprong van dragen,baren,verlof, vaak nog wel borstvoeding.....

maar het is ook wat kies je samen?
wij hebben bewust voor de old fashion way gekozen.....
ook al kan mijn man prima voor onze dochter zorgen
maar hij heeft nou eenmaal meer salaris

als hij vrij is zorgt hij voor haar en ik doe het huishouden en m'n eigen ding...

wij vinden het prima zo....

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:12

NatasjavE schreef:
DaniBanani schreef:
Dat is ook zoiets, waarom krijgen vrouwen veel langer zwangerschapsverlof? Ja, kind heeft voeding nodig, snap ik ook wel, maar dat gaat door, ook na dat verlof; en dat kindje heeft toch ook een papa nodig?

.

Zo lang zwangerschaps verlof heb je als vrouw ook nodig om van de zwangerschap en bevalling te herstellen. Maar het is inderdaad belangrijk dat de vader ook verlof krijgt. Geen 3 maanden denk ik maar 14 dagen zou ik wel erg verstandig vinden.

Ik kon pas na 2 maanden weer een beetje lopen, mijn man liep nog steeds goed na de bevalling :D
Die 3 maanden waren eigelijk nog te kort...
Laatst bijgewerkt door xxStitchxx op 17-11-11 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 14:12

Natasja, ik vind het ook goed dat vrouwen dat krijgen hoor, begrijp me niet verkeerd! Snap alleen inderdaad niet waarom een vader dan zo weinig krijgt..net of het uitsluitend om het fysieke aspect gaat.

Het is volgens mij ook een hele logische vraag aan een vrouw "Oh, je hebt een kind, ga je nu minder werken?" terwijl dat aan de vader niet eens gevraagd wordt..

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:14

DaniBanani schreef:

Omdat vaders nog steeds niet bevallen, het is niet zoals poepen he, vrouwen baren een kind en zijn daar soms wel 2 dagen mee bezig. Naast de 9 maanden dat het kind al een "aanslag" heeft gepleegd op haar lichaam.

Ik denk dat veel van deze dingen voortkomen uit hoe het vroeger was, toen de man de kost verdiende en de vrouw poetste, baarde en de opvoeding op zich nam. Ik ben voorstander van een vader die meer doet en de tijd krijgt. Niet in hokjes denken, maar dan moet er vanuit de overheid en het bedrijfsleven ook veel veranderen, er is weinig draagvlak om de standaard taak verdeling iets te veranderen.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:15

DaniBanani, ben met je eens dat mannen langer verlof mogen zodat zij ook goed kunnen binden met het kind.
Het kind is van 2 ouders en het kind moet met beide ouders een band hebben.
plus dat de vader ook moet wennen aan zijn nieuwe rol en van zijn pasgeboren kind mag genieten.

En vergeet niet dat een kind krijgen voor mannen ook een grote impact heeft, mijn man was helemaal op na de bevalling van alle indrukken enz

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:16

xxStitchxx schreef:
Nou mijn man krijgt alle tijd om het zelf te doen, ik spoor het juist aan!
Maar voor ons zoontje zorgen gaat hem ook heel goed af hoor.

opvoeden is iets anders, wanneer is een kind moe, tevreden, boos enz?
Wij vrouwen zien/voelen dat eerder aan als een man (uitzonderingen daar gelaten)

Als ik niet lekker in mijn vel zit moet ik bij man dat recht in zijn gezicht zeggen anders heeft hij het niet door, terwijl ik (bijna) altijd kan zien wanneer hij wat heeft zonder dat hij dit hoeft te zeggen.

Vrowen pikken sneller kleine signalen op. en dat is heel belangrijk omdat kleine kinderen niet of weinig praten.

Nogmaals dat komt door de voorsprong die wij vrouwen nemen(en een beetje krijgen) Ik zag vroeger ook sneller wanneer de baby slaperig werd. Naar mate je kind ouder wordt verdwijnt die voorsprong. Nu ziet mijn man ook wanneer ze moe worden....of toch iets te boevig zijn.
Dat verschil komt echt doordat jij meer tijd met de kinderen hebt...niets meer, niets minder.

Als jouw man niet ziet dat jij niet lekker in je vel ziet...tja dat vind ik raar. Meen ik echt. Ik ken geen mannen die dat niet merken aan hun vrouw.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:17

Ik heb ook een tijd fulltime gewerkt terwijl mijn man toen werkloos thuis was, ik dacht nou, mooi geregeld, want papa thuis is toch net zo goed? Helaas werkte het niet zo, ik miste mijn kinderen, mijn kinderen misten toch mij en het huis was een grote puinhoop (maar dat had misschien meer te maken met die schop onder zijn *** die hij had moeten hebben :+ ), Maar dat was dus ook geen bewuste keuze trouwens.

Maar gelukkig zijn de rollen weer omgedraaid en bij ons past dat beter. Misschien zou dat beter gaan als de kids niet anders gewend waren of als ze ouder zijn oid? Maar wij voldoen wel aan het stereotype plaatje dus :o

Al snap ik die kerels die na een scheiding ineens niet meer naar hun kind omkijken echt niet ;(

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:18

Pauline schreef:
Dan had hij een hele slechte advocaat die zijn werk niet goed heeft gedaan, of weet jij niet alle ins en outs van hem en haar.

Uiteraard weet ik niet alles tot in het kleinste detail. Ik weet ook dat die vriend een advocaat had waar hij zelf achteraan moest lopen en die erg langzaam was met alles. Maar die vriend zei het erg raar te vinden dat hij weinig in te brengen had, zeker omdat hij hele dagen thuis is. En dat hij nu ongewild gebombardeerd wordt van "fulltime papa" naar "weekendvader".
Ik zal het nog eens aan hem vragen, misschien ligt het wel ergens anders aan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:19

DaniBanani schreef:
Het is volgens mij ook een hele logische vraag aan een vrouw "Oh, je hebt een kind, ga je nu minder werken?" terwijl dat aan de vader niet eens gevraagd wordt..

Ja dat klopt. Heel storend vindt ik dat.

Moet ik zeggen dat ik veel mannen ken in mijn omgeving die ook minder zijn gaan werken hoor.

Maar ja...daar hoor je als vrouw dan weer op in te grijpen...

Een man moet zijn rechten opeissen om het kind te verzorgen een vrouw moet haar rechten op het gebied van een goede baan pakken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:22

Hier in Duitsland is dat veel beter geregeld met dat ouderschapsverlof trouwens. Mannen krijgen hier ook verlof, en kunnen dan zelf bepalen hoe lang. Ik zou na moeten vragen hoe lang het "gratis" is. Maar tot een jaar kunnen ze geloof ik verlof krijgen wegens het kind, maar dan krijgen ze maar "zoveel %" van hun salaris uitbetaald.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:23

NatasjavE , doe mij zo een man dan!

Nee alle mannen die ken ( zijn er veel haha) missen dat inzicht.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik zeer gevoelig ben en meer zie dan sommige andere.

Zo wist ik een maand van te voren dat mijn pony ging overlijden, voel ik aan of het goed gaat met iemand, weet ik wie er belt zonde nummer hekenning, dat de kat ziek was tewijl iedereen dacht dat hij kergezond was. ( door mijn voorgevoel heeft hij het overleeft)

Ik kan zelf de aller kleinste signalen oppikken misschien dat het daardoor lijkt alsof mijn man veel minder inzicht heeft.
'
En nogmaals, mijn man brengt veel tijd door met ons zoontje, ook alleen. en spoor het juist aan dat hij alles zelf doet op zijn manier.

zonnebloem18

Re: Waarom moeder belangrijker dan vader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:42

In Zweden is het qua verlof allemaal veel beter geregeld, daar krijg je 96 weken zwangerschapsverlof volledig doorbetaald deelbaar over zowel de vader als de moeder. Waarbij de mannen sowieso recht hebben op 2 maanden zwangerschapsverlof.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:03

DaniBanani schreef:

Pauline - dat begrijp ik wel, als de vader zich misdraagt. Maar dan is de situatie ook anders, ik heb het juist over moeders die sowieso vinden dat een man minder recht heeft op dat kind, zónder dat daar een goede reden voor is.

Behalve om eventueel borstvoeding te geven, moet het lichaam ook nog herstellen van de zwangerschap en bevalling. Zeker na een zwangerschap/bevalling met complicaties. Ik gruwel altijd van: we zijn samen zwanger :P . Heeft die man dan ook alle zwangerschapskwalen e.d.?
Verder: ik heb het kind gedragen en uitgepoept: ze zijn van mij :D

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:13

Ik haat "papadag" want wat zijn die andere dagen dan? Normaal?

Ja dat laatste, zo is het wel, als moeder heb je toch een heel ander begin.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:21

Pauline schreef:
Ik haat "papadag" want wat zijn die andere dagen dan? Normaal?

Ja dat laatste, zo is het wel, als moeder heb je toch een heel ander begin.

Daar heb ik ook een hekel aan. Wanneer is het dan mamadag?
Ik ken vaders die 1 dag per week voor het kind zorgen en dan altijd leuke dingen doen, iedere week weer. Prima, hartstikke leuk, 'smiddags naar de kinderboerderij, speeltuin, dierentuin enz. maar misschien kan hij 'smorgens wel even dweilen, wassen of iets dergelijks (het liefst strijken :D ) en graag zorgen dat het eten 'savonds op tafel staat. :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:36

Tja.... ik ben gescheiden en wij hebben gewoon gekozen voor een co-ouderschap. In de praktijk is mijn dochter wel iets meer bij mij dan bij mijn ex. En ik vind dat ook prima zo. En hij overigens ook. ;) Ik werk parttime, hij fulltime incl. de mogelijkheid tot thuiswerken. Ik vind de papa net zo belangrijk als de mama in het leven van ons kind. We spelen wel allebei een andere rol en hoewel we het in grote lijnen goed eens zijn met elkaar m.b.t. de opvoeding van onze dochter, doen we dingen wel ieder op onze eigen manier. We leiden alletwee een heel ander leven, dus dan heb je dat al snel.

Mijn huidige partner heeft ook een co-ouderschap met zijn ex voor hun kinderen en zo ken ik er vrij veel. Ik ken eigenlijk weinig kinderen die nog maar 1 weekend in de twee weken naar hun vader gaan in mijn omgeving. Ik ken wel een paar gevallen van vaders die niet meer naar hun kids omkijken na een scheiding. Daar heb ik nooit wat van begrepen. Maar goed, ik denk dat ondanks onze zware scheiding, we erg goed aan hebben gedaan om onze dochter altijd voorop te zetten.

Maar ik ben wel degene die de kleding verzorgt, de wasjes draait en meegaat naar alle clubjes en sporten, over het algemeen. Vind ik ook helemaal niet erg. Ik ben ruim 4 jaar thuismoeder geweest en heb daardoor wel een erg diepe band met mijn dochter, die nog dieper is geworden na een vrij plotselinge scheiding. Het is toch anders als je vrij veel met je kind je tijd doorbrengt of dat je fulltime werkt en daarnaast tijd vrij maakt voor je kind. Ik zie het in de praktijk bij ons. En het maakt haar band met haar vader niet minder, hoor. Wel iets anders. En ik denk ook dat een vader en een moeder ieder een eigen rol hebben in het leven van hun kind(eren). :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:44

Pauline schreef:
GamblersCup schreef:
Dan vind ik het raar dat bij een vriend van mij, die op het moment in scheiding ligt, de kinderen automatisch aan de moeder toegewezen zijn. Hij had geen moer in te brengen. Hoewel hij wel degene is die thuis zijn kantoor heeft en dus overdag meer tijd met de kinderen doorbrengt, het middageten altijd kookt en met de kinderen eet etc.

Dan had hij een hele slechte advocaat die zijn werk niet goed heeft gedaan, of weet jij niet alle ins en outs van hem en haar.

Dat denk ik ook, want vaders hebben juist een hoop rechten momenteel en er moet wel heel wat aan de hand zijn, wil een rechter dit beslissen. :j

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:46

Gedragen en gebaard, dus mijn kind! :D

Ik denk dat gevoelsmatig een moeder (over het algemeen) een sterkere band heeft met haar kinderen dan de vader. Gewaagde uitspraak ja :D maar zo denk ik er over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:48

Bij mij klopt het ook;
Mijn moeder doet het meest, ook met ons. Zij is er ook t meest thuis.
Mijn vader werkt voor de centjes :D maar kookt ook 1x in de week :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:49

MamboBeach schreef:

Ik denk dat gevoelsmatig een moeder (over het algemeen) een sterkere band heeft met haar kinderen dan de vader. Gewaagde uitspraak ja :D maar zo denk ik er over.

Ben het wel met je eens, en daarmee vlak ik de vader echt niet uit. :j
Biologisch ben je al zo sterk verbonden met je kind(eren), daar kan een man eigenlijk haast niet tegenop.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:53

Twiggy2008 schreef:
MamboBeach schreef:

Ben het wel met je eens, en daarmee vlak ik de vader echt niet uit. :j
Biologisch ben je al zo sterk verbonden met je kind(eren), daar kan een man eigenlijk haast niet tegenop.

Precies wat je zegt, ik vlak de vader ook echt niet uit maar het is toch anders. :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 21:57

MamboBeach schreef:
Precies wat je zegt, ik vlak de vader ook echt niet uit maar het is toch anders. :j

Yep, ben het met je eens. Het is anders. Heel anders.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:06

Tja, evolutie kwestie. Vrouwen zorgen en verzamelen... Mannen jagen. En 9 maanden zwanger en bevalling weegt ook sterk mee. Moeder is toch primaire verzorger.
Hoewel mijn vader veel met mij op pad ging en meer in de zorg een rol speelde dan mijn moeder... Merk ik dat ik echt enorm naar mijn moeder trek.
Misschien ook een moeder-dochter ding :)
Paps is van de praktische adviezen en moeders meer de emotionele zaken en vrouwen dingen :D

Ik keek altijd op tegen papa, maar was tot op het bot verbonden met mama :)

Het gekke is dat ik het zelfs met de kinderen van mijn zus heb. Die trekken eerder naar mij toe, dan naar mijn broer. Mijn instinct roept al dat ik die kinderen moet verzorgen en beschermen.

Zitten altijd uitzonderingen tussen natuurlijk, maar evolutie zit er gewoon in... Denk dat het over 1000 jaar niet anders is.