KWF stopt samenwerking met Pink Ribbon

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:46

Bellarose schreef:
Aan mij verdienen ze ook geen cent meer. Dan geef ik het liever direct aan de KWF.
Een beetje mensen geld afhandig maken onder de naam van een goed doel, ten behoeve van een ernstige ziekte, en het dan vervolgens aan vanalles behalve onderzoek besteden. Stelletje idioten, kan me hier zo boos om maken :n

:j Hélemaal mee eens!!!
En ik vind ook de 15% véél te weinig dat naar onderzoek gaat?!?!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:58

Zo dat is zuur. Ik dacht ook dat Pink ribbon een goed initiatief was.
Nou geen pink ribbon dingetjes meer dan. Je koopt het toch omdat er een gedeelte naar KWF gaat natuurlijk. Anders kan je ook andere roze dingen kopen toch?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:15

WowAmigo schreef:
Ik zag ook een stukje interview met diezelfde mevrouw waarschijnlijk, neee, ze waren complementair aan KWF, KWF deed meer aan onderzoek en zij zorgden voor betere leefomstandigheden voor kankerpatienten?

Jaja... Betere leefomstandigheden voor zichzelf zeker!

Ja haha, ze zag er in ieder geval wel goedgekleed uit. En leuk al die feestjes natuurlijk. Maar mensen met kanker "kopen" er letterlijk niks voor!

Elevien

Re: KWF stopt samenwerking met Pink Ribbon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:25

Triest dat er zo weinig van dat geld naar onderzoek gaat... ;(

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:30

Laat ik beginnen met iets positiefs.
Wat Pink Ribbon de afgelopen jaren naar mijn mening wél goed gedaan heeft, is media aandacht gevraagd en gekregen voor borstkanker, borstkankerpatiënten en de behandeling van borstkanker. Een belangrijk onderdeel daarvan zijn de breast friends, waar vele bekende nederlands belangeloos aan meegewerkt hebben. Om dat allemaal onder de aandacht te brengen is uiteraard ook geld nodig.

Het lijkt nu alsof er ~2% van de opgehaalde 16 miljoen uitgegeven is aan onderzoek. Dat is wat er in de afgelopen jaren (2008) werkelijk is uitgegeven. Er staat echter nog 7 miljoen op een rekening en 1 miljoen is in reserve geplaatst. Zou je dus kijken naar het % van de uitgaven aan onderzoek, dan is het geen 2% maar 3,75%. Nog steeds belachelijk laag natuurlijk.

Als verzachtende omstandigheid;
Indien de stichting de 7 miljoen nog uit zou geven aan onderzoek, dan zou er ~45% uitgegeven worden aan onderzoek en dat vormt natuurlijk een heel ander beeld.

Ik heb het interview niet gezien, dus weet ook niet of er ingegaan is op het waarom van die 7 miljoen op die rekening. Wat ik mij wel in kan denken, is dat het opzetten van een nieuw onderzoek naar de behandeling van borstkanker niet een heel gemakkelijke opgave is. Er wordt al ontzettend veel onderzoek gedaan, veel patiënten zitten al in een (langlopend) onderzoek waardoor het aantal patiënten dat beschikbaar is voor inclusie in een nieuw onderzoek beperkt is. Wanneer het aantal patiënten beperkt is, is het moeilijk zo`n onderzoek uberhaupt van de grond te krijgen. Theoretisch is het dus heel goed mogelijk dat er al lange tijd gewerkt wordt aan/gezocht wordt naar een goed onderzoek naar innovatieve behandelmethoden.

Begrijp mij niet verkeerd, in mijn beleving is Pink Ribbon verworden tot een organisatie die (zo lijkt het in ieder geval) meer geeft om image building en media aandacht, dan het daadwerkelijk bereiken van patiënten en het invulling geven aan de eigen missie en visie. Oftewel, er wordt meer gepraat over patiënten dan dat er patiënten geholpen worden.

Ik denk alleen wel dat het belangrijk is om de discussie niet alleen over die 2% te laten gaan, want dat geeft een incompleet beeld.

De site van Pink Ribbon vermeld overigens de volgende reactie op haar site;

Citaat:
1. Financiering Wetenschappelijk Onderzoek door Pink Ribbon

De suggestie wordt gewekt dat Stichting Pink Ribbon van de 20 miljoen euro die is opgehaald sinds de oprichting in 2003 slechts een bedrag 288.000 euro heeft besteed aan Wetenschappelijk Onderzoek.
Dat is onjuist. 6,7 miljoen hiervan is opgehaald in 2010 en wordt uitgegeven tijdens de lopende financieringsronde in 2011. 1 miljoen houdt Pink Ribbon als continuiteitsreserve. Voor de overige 12 miljoen geldt dat Pink Ribbon daarvan meer dan 3 miljoen (circa 25%) heeft uitgegeven aan Wetenschappelijke Onderzoeken op het gebied van preventie, vroege opsporing en psychosociale zorg van borstkanker

De doelstelling van Pink Ribbon is overigens niet primair het uitvoeren van onderzoek (wel een bijzonder belangrijk deel natuurlijk), maar is breder;

Afbeelding

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:39

Daar heb je gelijk in FlyAway...

Juist in die media aandacht en het aanbieden van fashionable producten die aandacht vragen voor borstkanker zijn in mijn ogen de kracht van Pink Ribbon!

En ik kan me best voorstellen dat er bijvoorbeeld wordt gewacht met het doen van een waardevolle inverstering in onderzoek.

Ik denk dat openheid geven in de beweegredenen van de strategie het beste is wat Pink Ribbon kan doen. En eventueel de verwachtingen bijstellen. Bewustwording is een ander doel dan investeren in onderzoek. Dat moet helder worden in de communicatie naar donateurs lijkt me. Door deze berichtgeving voelt iedereen zich enigszins belazerd...

Edit: ik zie nu ook in je bericht dat Pink Ribbon bezig is met rectificatie ;-)
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 17-11-11 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:39

Bellarose schreef:
Aan mij verdienen ze ook geen cent meer. Dan geef ik het liever direct aan de KWF.
Een beetje mensen geld afhandig maken onder de naam van een goed doel, ten behoeve van een ernstige ziekte, en het dan vervolgens aan vanalles behalve onderzoek besteden. Stelletje idioten, kan me hier zo boos om maken :n

Hier sluit ik mij ook helemaal bij aan.
Vind het zo misselijk, om mensen te laten denken dat ze door het doneren van geld (hetzij via allerlei tv-shows, hetzij van de Pink Ribbon-producten) daadwerkelijk 'helpen' met het financieren van de diverse onderzoeken tegen kanker, en dan krijg je deze informatie onder je neus.. :n Voor mij ook geen Pink Ribbon-spul meer, ik geef het wel direct aan de KWF.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:43

Mee eens Kelly_ann, Pink Ribbon kan het beste nu de boeken (en de communicatie) openen. Pink Ribbon is de afgelopen jaren gegroeid tot een krachtige beweging die borstkanker(patiënten) en de behandeling daarvan op de kaart heeft gezet en bespreekbaar heeft gemaakt. Dat schept natuurlijk een imago voor de organisatie en de bijbehorende verwachtingen van de donateurs en investeerders. Om niet al het momentum te verliezen en te voorkomen dat een organisatie die borstkanker bespreekbaar heeft gemaakt en veel draagvlak heeft onder betrokkenen verdwijnt, is het zaak wederzijdse verwachtingen helder in kaart te brengen en in overeenstemming te brengen.

amazone77

Re: KWF stopt samenwerking met Pink Ribbon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:45

Ik hoorde het vanmorgen op de radio.....schrok van de cijfers....maken ze geen reclame mee op deze manier en de geloofwaardigheid is ze zo niet ten goede....jammer want ik vond het een zeer goed iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:46

FlyAway schreef:
Mee eens Kelly_ann, Pink Ribbon kan het beste nu de boeken (en de communicatie) openen. Pink Ribbon is de afgelopen jaren gegroeid tot een krachtige beweging die borstkanker(patiënten) en de behandeling daarvan op de kaart heeft gezet en bespreekbaar heeft gemaakt. Dat schept natuurlijk een imago voor de organisatie en de bijbehorende verwachtingen van de donateurs en investeerders. Om niet al het momentum te verliezen en te voorkomen dat een organisatie die borstkanker bespreekbaar heeft gemaakt en veel draagvlak heeft onder betrokkenen verdwijnt, is het zaak wederzijdse verwachtingen helder in kaart te brengen en in overeenstemming te brengen.

_/-\o_

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:48

Laat dit maar effe inwerken.

Na me een bult verschoten te hebben van die ontslagpremie van Amnestie International voorzitster ben ik eens verder gaan uitpluizen .Bij haar vertrek als secretaris-generaal van de mensenrechtenorganisatie Amnesty International streek Irene Khan een premie van een dikke 600.000 euro op. Haar plaatsvervangster kreeg 360.000 euro. De betaling van de hoge bedragen maakte deel uit van een geheime deal die nu pas uitlekte.
Hieronder nog een pak " dieven" die zichzelf blijkbaar als een " GOED DOEL" beschouwen !!!!!!

Hieronder vinden jullie een lijstje met bestuurders van "Goede Doelen",
zoals dat heet en hun daarbij passende jaarsalarissen !
Ik hoop van harte dat de bestuurders op jullie broodnodige gulle giften kunnen blijven rekenen !

Daarbij nog extra legale voordelen (reizen, leaseauto) !

Instelling
Naam

Salaris in €

Unicef
Henk Franken

371.459

Rode Kruis
Cees Breederveld

198.000

Hartstichting
Hans Stam

181.119

Nierstichting
Paul Beerkens

177.249

Kerk in actie
Haaije Feenstra

176.000

KWF Kankerbestrijding
Ton Hanselaar

175.135

Artsen zonder Grenzen
Hans van de Weerd

174.000

Prins Bernard cult. fonds
Adriana Esmeijer

160.400

Natuurmonumenten
Jan Jaap de Graeff

154.000

Plan Nederland
Tjipke Bergsma

136.000

Wereld Natuur Fonds
Johan van de Gronden

129.498

Cordaid
René Grotenhuis

128.514

Greenpeace
Liesbeth van Tongeren

126.901

Woord en Daad
Jan Lock

125.361

Astma fonds
Michael Rutgers

125.000

Zonnebloem
Marijke van Eck

122.416

Terres des Hommes
Ron van Huizen

117.440

Amnesty
Eduard Nazarski

115.955

Oxfam/Novib
Farah Karimi

115.769

SOS Kinderdorp
Albert Jaap van Santbrink

103.164

Cliniclowns Nederland
Hans Geels

94.577

Liliane fonds
Kees van den Broek

92.016

War Child
Mark Vogt

87.600

Leger des Heils
geen jaarverslag

Reumafonds
geen jaarverslag

Tja, hier wordt je toch even stil van.
Denker maar eens "nuchter" over na !!

De "bazen" zien zichzelf blijkbaar als een goed doel....

TOCH MAAR DOORSTUREN AAN JE VRIENDEN!
MAAK OOK EEN EIND AAN DEZE "BEDELCULTUUR " !!

Besteed je geld aan dingen voor later, als de pensioenpotten leeg zijn..

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:50

Cijfers kun je op allerlei manieren presenteren. Het is wel duidelijk dat voor de berichtgeving over de investeringen van Pink Ribbon gekozen is voor een zeer negatieve manier ten opzicht van het oen van onderzoek. Dat Pink Ribbon in een zwaar economisch klimaat waarbij bedrijven en particulieren snel geneigd zijn de hand op de knip te houden als het gaat om goede doelen in staat is een positief saldo op te bouwen van 7 miljoen (en 1 miljoen reserve), dat wordt niet belicht. Pink Ribbon is daardoor in staat (alsnog) een belangrijke bijdrage te leveren aan onderzoek. Onderzoek dat zich vooralsnog mogelijkerwijs nog niet heeft aangediend.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:50

Begin blij te worden dat ik niks geef aan goede doelen.... ;(

Ja is een trieste zaak. Net als de graaicultuur bij de banken die met staatshulp overeind moeten blijven.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:51

Dit wekt bij mij meer de indruk dat ze het liever aan zichzelf besteden in plaats van daar waar het gesuggereerd wordt, geld ophalen voor onderzoeken..

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:52

sporten schreef:

Na me een bult verschoten te hebben van die ontslagpremie van Amnestie International voorzitster ben ik eens verder gaan uitpluizen .Bij haar vertrek als secretaris-generaal van de mensenrechtenorganisatie Amnesty International streek Irene Khan een premie van een dikke 600.000 euro op. Haar plaatsvervangster kreeg 360.000 euro. De betaling van de hoge bedragen maakte deel uit van een geheime deal die nu pas uitlekte.
Hieronder nog een pak " dieven" die zichzelf blijkbaar als een " GOED DOEL" beschouwen !!!!!!
X
X
X
X
X

Ik zie niet in hoe deze post bijdraagt aan de discussie over Pink Ribbon.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:52

Dit vind ik zulke schande! Geld opstrijken over de rug van zieke mensen!

Dat er nog mensen zonder ruggengraat bestaan!

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:53

Dit artikel klopt niet. Staat een artikel over op de site van KWF.. Even een citaat van twitter:
kwf_nl KWFKankerbestrijding
#telegraaf meldt onterecht dat KWF breekt met @pinkribbon_nl wegens foutieve besteding.

Dit is dus een tweet van de KWF.

Verder ben ik Pink Ribbon alsnog eeuwig dankbaar. Dankzij hun hebben wij hopelijk nog op tijd ontdekt dat mijn moeder borstkanker heeft.
Dankzij Pink Ribbon word dit onder de aandacht gebracht, dankzij hun is het 'taboe' eraf. De psychische steun en het bespreekbaar maken is ook een onderdeel waar ze het geld aan spenderen. En dit is een zeer belangrijk onderdeel.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:53

Suzanne F. schreef:
Begin blij te worden dat ik niks geef aan goede doelen.... ;(

Ja is een trieste zaak. Net als de graaicultuur bij de banken die met staatshulp overeind moeten blijven.

Met alle respect en zeker niet persoonlijk bedoeld, ik neem jouw post even als voorbeeld, maar als je niks geeft aan goede doelen, dan heb je volgens mij ook niks te zeggen over de manier waarop die doelen hun geld inzetten.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:54

Jesser schreef:
Dit wekt bij mij meer de indruk dat ze het liever aan zichzelf besteden in plaats van daar waar het gesuggereerd wordt, geld ophalen voor onderzoeken..

Maar ze halen toch geld op voor onderzoeken? Er staat 7 miljoen op de bankrekening.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:56

FlyAway schreef:
sporten schreef:

X
X
X
X
X

Ik zie niet in hoe deze post bijdraagt aan de discussie over Pink Ribbon.

Genoeg, het zijn allemaal stichtingen die zich pretenderen in te zetten voor zieke mensen, maar vervolgens wederom het geld gedeeltelijk in hun eigen zak steken, ik kots echt van mensen die dit kunnen, echt waar.

Ik zag eens een verborgen camera actie van een vrouw die ook bij een stichting werkte, die werd in de maling genomen, die vrouw kwam in een dikke Porsche aangereden! Walgelijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:56

FlyAway schreef:
Met alle respect en zeker niet persoonlijk bedoeld, ik neem jouw post even als voorbeeld, maar als je niks geeft aan goede doelen, dan heb je volgens mij ook niks te zeggen over de manier waarop die doelen hun geld inzetten.

Daarom mag ik er wel een mening over hebben toch? :)
Als iemand geen geld op de bank heeft staan, heeft deze toch ook recht om te zeggen wat hij van de bonuscultuur vindt?

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:57

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:57

Enige goede doelen waar ik iets aan geef zijn die voor dieren, daar zal ook niet alles besteed worden, maar ik heb het idee dat z daar wel meer mee doen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:58

DarkDreamer schreef:
Dit artikel klopt niet. Staat een artikel over op de site van KWF.. Even een citaat van twitter:
kwf_nl KWFKankerbestrijding
#telegraaf meldt onterecht dat KWF breekt met @pinkribbon_nl wegens foutieve besteding.

Dit is dus een tweet van de KWF.

Verder ben ik Pink Ribbon alsnog eeuwig dankbaar. Dankzij hun hebben wij hopelijk nog op tijd ontdekt dat mijn moeder borstkanker heeft.
Dankzij Pink Ribbon word dit onder de aandacht gebracht, dankzij hun is het 'taboe' eraf. De psychische steun en het bespreekbaar maken is ook een onderdeel waar ze het geld aan spenderen. En dit is een zeer belangrijk onderdeel.

De tweet die hier aangehaald is is echt heel belangrijk en geeft aan hoe essentieel de bijdrage van Pink Ribbon is voor het tijdig diagnosticeren van Borstkanker. Namelijk een mondige patiënt, die zich bewust is van de risico`s en tijdig naar een arts gaat voor onderzoek en behandeling. Zonder Pink Ribbon zou het bewustzijn van tijdige diagnose en hoe vaak het voor komt voor veel mensen onbekend zijn, waardoor ze te lang doorlopen. Tijdige diagnose biedt nog altijd de beste vooruitzichten.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:59

Maar inprincipe klopt het wel: ze stoppen met het samen fondsenwerven :) dus ze stoppen de samenwerking :)
Alleen de reden klopt niet helemaal :)