Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:43

Adamootje schreef:
"Wees maar gerust mijn kind, ik ben een goede Sint. Ookal ben ik zwart als roet, meen het wel goed."

Do I need to say more?

Je bent zo zwart als roet, dat betekend niet dat je zwart bent geworden door het roet... Begrijpend lezen is een vak...

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:46

Mensen maken het allemaal zelf Discriminerend en dat is het niet en eigelijk bijna nooit geweest

Zwarte Piet wordt gediscrimineerd als slaven maar hoe vaak heb ik wel niet gezien in de Sinterklaas tv series dat de Zwarte Pietten vrijwilig kunnen verlaten en dat kunnen slaven niet.
Dit is dus een misbegrijpend.

Kijk eens naar de ouwe tv programma Mighty Morphin Power Rangers.
Vroeger vonden wij het juist gaaf ze in de betreffende kleuren te zien.
Zoals de gele Ranger van Asia komt, De zwarte Ranger een zwart persoon is en de roze Ranger altijd zo een barbie type was.

Nu op de dag worden zelf kleuren al als discriminatie gezien terwijl het niet zo bedoeld is.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:48

kensha schreef:
Mensen maken het allemaal zelf Discriminerend en dat is het niet en eigelijk bijna nooit geweest

Ja tuurlijk, ik vraag erom om gediscrimineerd te worden... Maar dat is het niet en eigenlijk bijna nooit geweest... :')

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:51

Er is blijkbaar wel een heel groot verschil tussen Noord en Zuid want hier heeft zwarte piet altijd perfect Nederlands gesproken en was hij nog slim ook, en vooral heel grappig en een kindervriend := . Je maakt er ook van wat je zelf wilt. Als jij je kinderen uitlegt dat zwarte piet een slaaf is die moet luisteren naar de blanke man en dat hij dom is..tja. := Ik blijf erbij ik ga mijn kinderen later ook niet afpakken wat ik in mijn kindertijd heb beleefd, dat waren de mooiste jaren, vol spanning wachten wat de sint in de schoen of op het bord gelegd had. En aangezien ik vaak een van de weinig ben die zonder aarzelen in de bus op een zitplaatsje tussen zwarte mensen ga zitten zal ik er weinig racistsch aan over gehouden hebben :D .

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:57

Kwanyin schreef:
Er is blijkbaar wel een heel groot verschil tussen Noord en Zuid want hier heeft zwarte piet altijd perfect Nederlands gesproken en was hij nog slim ook, en vooral heel grappig en een kindervriend := . Je maakt er ook van wat je zelf wilt. Als jij je kinderen uitlegt dat zwarte piet een slaaf is die moet luisteren naar de blanke man en dat hij dom is..tja. := Ik blijf erbij ik ga mijn kinderen later ook niet afpakken wat ik in mijn kindertijd heb beleefd, dat waren de mooiste jaren, vol spanning wachten wat de sint in de schoen of op het bord gelegd had. En aangezien ik vaak een van de weinig ben die zonder aarzelen in de bus op een zitplaatsje tussen zwarte mensen ga zitten zal ik er weinig racistsch aan over gehouden hebben :D .

Ik zeg niet dat je er iets racistisch aan hebt overgehouden, ik zeg dat Zwarte Piet niet zwart is door het roet, maar omdat het een slaaf is, heel simpel. Misschien geeft het een tikkeltje bittere nasmaak voor het feest maar wegstoppen en zeggen dat het maar door de schoorsteen komt vind echt belachelijk...

En dat afpakken van je mooiste jaren... tjongejonge... waren dat je mooiste jaren, kijken naar iemand die zijn hoofd heeft zwart geverfd en met een mijter en een baard kado's komt brengen...

Kijk dit gebeurd altijd, mensen vragen wat je ervan vind en daarna mag je er vooral geen kritiek op hebben want ze gaan het feest niet afpakken van hun kinderen... Kun je inhoudelijk reageren op mijn eerste post? Dat gezever over mooiste jaren van je jeugd en dat je geen racist bent heb ik nu wel gehoord...

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:57

Kwanyin schreef:

Ik zie niet wat daar grappig aan is? En tof dat je "zonder aarzelen tussen de zwarte mensen gaat zitten" :x

Storm

Re: Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:01

Fred_Kroket, je kunt het je ook té persoonlijk aantrekken nietwaar?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:02

Fred_Kroket schreef:
Wie van jullie met een lichte huidskleur is ooit gediscrimineerd vanwege je huidskleur?

Ja ik, en vrij regelmatig ook, dat heb je als je in bepaalde wijken van Rotterdam komt of woont. Daar waar je in de minderheid bent wordt je gediscrimineerd, dat is nu eenmaal de natuur. Vervelend? Ja natuurlijk, maar dat zul je altijd blijven houden hoe graag iedereen het ook anders zou willen zien :) .
Discriminatie naar blanken toe zie ik bijna dagelijks om me heen, alleen mag daar niets van zeggen want dan wordt je zelf meteen weer beschuldigd van discriminatie :') .

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:03

Storm schreef:
Fred_Kroket, je kunt het je ook té persoonlijk aantrekken nietwaar?

Dat doe ik absoluut niet, je kunt ook even inhoudelijk ingaan op mijn post of trek je het dan persoonlijk aan?

Een dik huidje heb ik in de loop der jaren wel gecreëerd hoor!

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:04

Wat is het verschil tussen een slaaf en geen slaaf.

Een slaaf moet alleen maar bevelen aannemen van zijn meester.

Zoals ik al eerder had vertelt zie je in de tv serie zelf dat zwarte pietten uit hun eigen keuze de Sinterklaas verlaten.
Als een piet een slaaf was van de Sinterklaas dan zou de piet hem niet kunnen verlaten.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:05

IcePrincess schreef:
Fred_Kroket schreef:
Wie van jullie met een lichte huidskleur is ooit gediscrimineerd vanwege je huidskleur?

Ja ik, en vrij regelmatig ook, dat heb je als je in bepaalde wijken van Rotterdam komt of woont. Daar waar je in de minderheid bent wordt je gediscrimineerd, dat is nu eenmaal de natuur. Vervelend? Ja natuurlijk, maar dat zul je altijd blijven houden hoe graag iedereen het ook anders zou willen zien :) .
Discriminatie naar blanken toe zie ik bijna dagelijks om me heen, alleen mag daar niets van zeggen want dan wordt je zelf meteen weer beschuldigd van discriminatie :') .

Kijk, je begrijpt wel wat ik bedoel. Als je jaarlijks terugkerend wordt vergeleken met Zwarte Piet (en dan niet op een positieve manier...) en de achtergrond kent van Zwarte Piet dan is het niet leuk om daarmee vergeleken te worden.

En dan gaan mensen om mijn mening vragen, die ik dan geef en dan is het een traditie en gaan ze de mooiste kinderjaren niet afpakken van hun kinderen en dan gaan kinderen huilen omdat ze erachter komen dat het niet echt is of dat Zwarte Piet een slaaf is... Ja... dat is geen discussie natuurlijk...

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:06

kensha schreef:
Wat is het verschil tussen een slaaf en geen slaaf.

Een slaaf moet alleen maar bevelen aannemen van zijn meester.

Zoals ik al eerder had vertelt zie je in de tv serie zelf dat zwarte pietten uit hun eigen keuze de Sinterklaas verlaten.
Als een piet een slaaf was van de Sinterklaas dan zou de piet hem niet kunnen verlaten.

Ja... wat je op TV ziet is niet echt Kensha... Je moet niet alles geloven wat ze zeggen!

Urbanus

Re: Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:08

Voor de kinderen is het wel echt fred en voor de kinderen is Piet niet minder dan Sint.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:09

Fred_Kroket schreef:
Ja... wat je op TV ziet is niet echt Kensha... Je moet niet alles geloven wat ze zeggen!

Als dat je instelling is, wat is dan het probleem?
Zwarte Pieten bestaan ook niet echt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:09

Ooh krijgen we elk jaar dezelfde discussie :')
Ben al blij dat de paars, gele, en roze pieten toch weer verdwenen zijn!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:12

Fred_kroket: Hoezo is Zwarte Piet een slaaf? Alleen die uitspraak al snap ik niet. :P
Misschien dat ooit, ten tijde van het ontstaan van Sinterklaas dit zo bedoelt is, maar nu toch allang niet meer? Tegenwoordig is Zwarte Piet gewoon een vlot, leuk, zeker niet dom, vrolijk mens. What's wrong with that?

Vervelend dat mensen naar je wijzen en vragen of je Zwarte Piet bent.
Aan de andere kant: als ik met mijn witte pony buiten rij vragen ze ook of het het paard van Sinterklaas is. Je zou er ook om kunnen lachen. Ik heb nog nooit een kind horen zeggen: Goh, die ziet er dom uit, da's net Zwarte Piet.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 14-11-11 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:12

okidoki :)

Fred_Kroket schreef:
Piet is meestal dom, praat vaak krom Nederlands, een grote rode mond die dikke lippen voorstellen, kroezend haar en grote gouden oorbellen... Hoezo zwart geworden door de schoorsteen??

Ik heb Piet nooit als dom ervaren. Hij sprak nooit krom Nederlands. De ene Piet sprak meer als de andere, maar dat was maar welke rol hij had. De rest was gewoon part of the costume.

Citaat:
Wie van jullie met een lichte huidskleur is ooit gediscrimineerd vanwege je huidskleur? Als je daar een volmondig "ja" op kunt antwoorden wil ik best met je verder praten. Maar zolang je niet vanaf de peuterschool tot vandaag de dag bent gewezen op "je ziet er anders uit" weet je niet waar je het over hebt. Om rond deze tijd aangesproken te worden door ouders die hun kind wijzen op mij en zeggen "Daar heb je Zwarte Piet" of naar mijn moeder wijzen is absoluut denigrerend en irritant.

Ik heb nog nooit een zwart persoon aangewezen met zwarte piet en ik heb nog nooit een kind het zien doen. Ik wist heus wel het onderscheid. En nee, door officiële instanties ben ikzelf nog nooit gediscrimineerd-wel op straat-, maar aangezien mijn vriend allochtoon is en die daar wel mee in aanraking komt weet ik wel zo ongeveer wat het is als mensen je vanwege je afkomst vermijden of je geen werk krijgt omdat je een vreemde naam hebt :) .

Citaat:
En zou jij het gepast vinden als iemand mij zou vragen of ik zo'n Zwarte Pieten pak aan zou willen doen? Er zijn zoveel figuranten in Nederland maar er is geen één man of vrouw met een donkere huidskleur die zich in zo'n pak gaat hijsen.... Omdat het de intentie heeft om de slavernij uit te beelden. De slavernij is afgeschaft op 1 juli 1863. De mensen die het leuk vinden om Sinterklaas te vieren incl. Zwarte Pieten hebben hun vrijheid om dat te doen maar geef mij dan de vrijheid om er over te zeggen wat ik ervan vindt.

Ik ben als 5-jarige absoluut niet bezig met politiek of slavernij. Ik ben als kleuter en kind heel lichtgelovig en stel me er geen vragen bij. In heel mijn kindertijd heeft er nooit iemand op mij liggen drammen dat zwarte piet een slaaf was die het slecht had. Nee dus, zoals ik zeg zwarte piet was de vriend van de sint, slim vrolijk en een kindervriend. Dat het volgens de geschiedenis een slaaf was kon me weinig bommen.

Citaat:
Prima dat je de discussie aan wil gaan en van mij mag iedereen alles vieren en er gezellige feestdagen van maken maar houd in je achterhoofd dat Piet niet zwart is door de schoorsteen. Piet is een slaaf, niets meer en vooral, voor zover het kan, niets minder...

Tegen iemand van mijn leeftijd kan je dat inderdaad niet meer wijsmaken. Maar als je een kleuter vertelt dat piet zwart is van de schoorsteen, dan is die zwart van de schoorsteen en dan gaat die niet nadenken over "jamaar, dat kan niet, dat is een slaaf geweest, die is dom, die is minderwaardig, wij blanken zijn beter..." :j

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:13

Storm schreef:
Fred_Kroket schreef:

Als dat je instelling is, wat is dan het probleem?
Zwarte Pieten bestaan ook niet echt.

Nee maar de vergelijking met een slaaf wel, die is wel echt. En het is niet echt dat een Piet zwart is geworden door roet, die huidskleur had hij namelijk al....

Discriminatie is wel echt, uitgezongen worden bij de bakker door volwassen mensen als ik de winkel verlaat met "Daahaag Zwarte Piet" is wel echt. Of praten met een dikke W en alles op z'n "Surinaams" uitspreken als ze je zien lopen op straat.

Als jij je hele leven wilt volhouden dat Piet zwart is geworden door roet en het geen slaaf is moet je zelf weten, maar als ik gevraagd mijn mening geef kun je die ook aanhoren en niet meteen schermen met "veel kinderen die gaan huilen" als je vertelt hoe de vork in de steel zit.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:14

Nog even bij vermelden trouwens dat ik als kind met een adoptiekind uit Haïtï in de klas heb gezeten. Die even hard fan was van Sinterklaas als de rest en die nooit ook maar enige vergelijking heeft gehad met zwarte pieten door anderen, of die ooit scheef bekeken is geworden omdat het zogezegd een slaaf van de Sint zou geweest zijn :) .

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:16

Chaos schreef:
Fred_kroket: Hoezo is Zwarte Piet een slaaf? Alleen die uitspraak al snap ik niet. :P
Misschien dat ooit, ten tijde van het ontstaan van Sinterklaas dit zo bedoelt is, maar nu toch allang niet meer? Tegenwoordig is Zwarte Piet gewoon een vlot, leuk, zeker niet dom, vrolijk mens. What's wrong with that?

Vervelend dat mensen naar je wijzen en vragen of je Zwarte Piet bent.
Aan de andere kant: als ik met mijn witte pony buiten rij vragen ze ook of het het paard van Sinterklaas is. Je zou er ook om kunnen lachen. Ik heb nog nooit een kind horen zeggen: Goh, die ziet er dom uit, da's net Zwarte Piet.

Wat snap je niet aan de uitspraak...

Als je wordt aangesproken als Zwarte Piet, te woord wordt gestaan door volwassen mensen die tegen je gaan praten met een dik Surinaams accent (zwarte piet was toch zwart door het roet??) dan ga je mij niet wijsmaken dat er niets anders wordt bedoelt...

En je zegt het zelf toch al, het is ten tijde van Sinterklaas ontstaan als slaaf en nu allang niet meer... Dan kun je er toch ook mee stoppen als het geen slaaf meer is? Maar het is volgens jou wel zo ontstaan...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:17

En juist het feit dat blanken Zwarte Piet zijn maakt toch duidelijk dat het helemaal niet een discriminerend gebeuren is?

Storm

Fred_Kroket, heb even naar je profiel gekeken en ik moet eerlijk zeggen dat je er ab-so-luut niet uitziet als iemand die voor een zwarte Piet door kan gaan hoor. Je bent een mooie meid met een lichtbruin kleurtje, maar echt geen zwarte Piet die zo zwart als roet is.
Ik zie wel dat je in Friesland woont, kom eens een dagje naar de randstad en er is geen kind die je raar aan zal kijken, misschien juist omdat je in een (klein?) dorpje in Friesland woont, de kinderen minder getinte mensen zien?

Fred_Kroket

Kwanyin schreef:
Nog even bij vermelden trouwens dat ik als kind met een adoptiekind uit Haïtï in de klas heb gezeten. Die even hard fan was van Sinterklaas als de rest en die nooit ook maar enige vergelijking heeft gehad met zwarte pieten door anderen, of die ooit scheef bekeken is geworden omdat het zogezegd een slaaf van de Sint zou geweest zijn :) .

Je mag niet voor anderen spreken. Ik heb ook Sinterklaas gevierd en mijn ouders hebben ook met mij Sinterklaas gevierd maar daarom heb ik wel mijn mening...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:19

Wat maakt het mij uit hoe het ontstaan is? Toendertijd leefde ik niet hoor. En jij ook niet. En als kind maakte ik me er helemaal niet druk om. Heb het ook anders geleerd, zwart door roet.

Sinterklaas is nu een mooi!!! iets, discriminatie komt daar (meer) niet aan te pas. Dat sommige volwassen mensen rond Sinterklaas het leuk vinden te discrimineren, tja, die zullen dat de rest van het jaar vast ook doen!

:){ <:)

Jammer dat je Sinterklaas zo negatief ziet. Kinderen houden er van.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 14-11-11 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:19

Fred_Kroket schreef:
Nee... tuurlijk is Piet niet discriminerend... Ik wordt zo moe van die discussie, mensen vragen het, en zijn daarna beledigd als je kritiek geeft of aangeeft dat je het niet gepast vind om in 2011 nog je hoofd zwart te maken om te doen alsof je een neger bent.

Daar ga je de mist al in; zwarte pieten doen helemaal niet of ze een neger zijn. Ze zijn meer een soort clown.

Citaat:
Piet is meestal dom, praat vaak krom Nederlands, een grote rode mond die dikke lippen voorstellen, kroezend haar en grote gouden oorbellen... Hoezo zwart geworden door de schoorsteen??

... en dus lijken ze op onze 'gekleurde medelanders?' Ik heb die vergelijking nooit gemaakt en heb dat, ook toen ik nog in Sinterklaas en Zwarte Piet geloofde, nooit zo gezien. Ik denk dat jij degene/één van de weinigen bent die dat zo ziet hoor.

Citaat:
Wie van jullie met een lichte huidskleur is ooit gediscrimineerd vanwege je huidskleur? Als je daar een volmondig "ja" op kunt antwoorden wil ik best met je verder praten. Maar zolang je niet vanaf de peuterschool tot vandaag de dag bent gewezen op "je ziet er anders uit" weet je niet waar je het over hebt. Om rond deze tijd aangesproken te worden door ouders die hun kind wijzen op mij en zeggen "Daar heb je Zwarte Piet" of naar mijn moeder wijzen is absoluut denigrerend en irritant.
Dat overkomt jou dagelijks, rond deze tijd? Als het al zo is, dan zijn dat erg simpele en domme lui. Daarnaast worden mensen met een lichte huidskleur veelvuldig gediscrimineerd omdat ze dik zijn, dun zijn, rood haar hebben, homo zijn, vrouw zijn, gehandicapt, werkloos, arbeidsongeschikt enz enz enz. Discriminatie is echt niet exclusief voor gekleurde mensen hoor.

Citaat:
En zou jij het gepast vinden als iemand mij zou vragen of ik zo'n Zwarte Pieten pak aan zou willen doen? Er zijn zoveel figuranten in Nederland maar er is geen één man of vrouw met een donkere huidskleur die zich in zo'n pak gaat hijsen.... Omdat het de intentie heeft om de slavernij uit te beelden. De slavernij is afgeschaft op 1 juli 1863. De mensen die het leuk vinden om Sinterklaas te vieren incl. Zwarte Pieten hebben hun vrijheid om dat te doen maar geef mij dan de vrijheid om er over te zeggen wat ik ervan vindt.

Jij ziet er de slavernij in. Ooit een slaaf met zo'n grote kraag en oorbellen in gezien? En zo'n muts met een veer?! ik heb een heel ander beeld van slaven! En ja; ik heb wel eens donkere mensen zwarte piet zien spelen hoor. Waarom niet?

Citaat:
Zwarte Piet is niet van deze tijd gezien de achtergrond van Nederland omtrent de slavernij en de handel in mensen met een zwarte huidskleur. Zwarte mensen zijn altijd afgeschilderd als dom en minder "mens" dan blanken.
De handel in mensen en slavernij is niet van deze tijd. Zwarte Piet heeft daar niks mee te maken en is van alle tijden.

Citaat:
En dat gezever over ik heb een leuke jeugd gehad en je pakt kinderen hun feest af en het is een Nederlandse traditie... Ik ben (en met mij vast vele anderen) elk jaar gewezen op een negatieve manier dat ik op Zwarte Piet lijk, dat Piet dom is etc.

Prima dat je de discussie aan wil gaan en van mij mag iedereen alles vieren en er gezellige feestdagen van maken maar houd in je achterhoofd dat Piet niet zwart is door de schoorsteen. Piet is een slaaf, niets meer en vooral, voor zover het kan, niets minder...

Jij vindt Piet een slaaf. Het is geen feit. ;) Maar waarom maak jij je zo druk, eigenlijk? Of heb jij ook grote rode lippen, oorbellen, moet je dagelijks in zo'n fel gekleurd kort broekje, shirt en muts met een veer lopen te zwaaien met een bos takjes en een zak op je rug? (Naast je slavendrijver?)

PS; ik heb ff in je profiel gekeken, neem aan dat jij dat bent, op dat paard? Ik zie het niet hoor! ;)