Fred_Kroket schreef:Nee... tuurlijk is Piet niet discriminerend... Ik wordt zo moe van die discussie, mensen vragen het, en zijn daarna beledigd als je kritiek geeft of aangeeft dat je het niet gepast vind om in 2011 nog je hoofd zwart te maken om te doen alsof je een neger bent.
Daar ga je de mist al in; zwarte pieten doen helemaal niet of ze een neger zijn. Ze zijn meer een soort clown.
Citaat:
Piet is meestal dom, praat vaak krom Nederlands, een grote rode mond die dikke lippen voorstellen, kroezend haar en grote gouden oorbellen... Hoezo zwart geworden door de schoorsteen??
... en dus lijken ze op onze 'gekleurde medelanders?' Ik heb die vergelijking nooit gemaakt en heb dat, ook toen ik nog in Sinterklaas en Zwarte Piet geloofde, nooit zo gezien. Ik denk dat jij degene/één van de weinigen bent die dat zo ziet hoor.
Citaat:
Wie van jullie met een lichte huidskleur is ooit gediscrimineerd vanwege je huidskleur? Als je daar een volmondig "ja" op kunt antwoorden wil ik best met je verder praten. Maar zolang je niet vanaf de peuterschool tot vandaag de dag bent gewezen op "je ziet er anders uit" weet je niet waar je het over hebt. Om rond deze tijd aangesproken te worden door ouders die hun kind wijzen op mij en zeggen "Daar heb je Zwarte Piet" of naar mijn moeder wijzen is absoluut denigrerend en irritant.
Dat overkomt jou dagelijks, rond deze tijd? Als het al zo is, dan zijn dat erg simpele en domme lui. Daarnaast worden mensen met een lichte huidskleur veelvuldig gediscrimineerd omdat ze dik zijn, dun zijn, rood haar hebben, homo zijn, vrouw zijn, gehandicapt, werkloos, arbeidsongeschikt enz enz enz. Discriminatie is echt niet exclusief voor gekleurde mensen hoor.
Citaat:
En zou jij het gepast vinden als iemand mij zou vragen of ik zo'n Zwarte Pieten pak aan zou willen doen? Er zijn zoveel figuranten in Nederland maar er is geen één man of vrouw met een donkere huidskleur die zich in zo'n pak gaat hijsen.... Omdat het de intentie heeft om de slavernij uit te beelden. De slavernij is afgeschaft op 1 juli 1863. De mensen die het leuk vinden om Sinterklaas te vieren incl. Zwarte Pieten hebben hun vrijheid om dat te doen maar geef mij dan de vrijheid om er over te zeggen wat ik ervan vindt.
Jij ziet er de slavernij in. Ooit een slaaf met zo'n grote kraag en oorbellen in gezien? En zo'n muts met een veer?! ik heb een heel ander beeld van slaven! En ja; ik heb wel eens donkere mensen zwarte piet zien spelen hoor. Waarom niet?
Citaat:
Zwarte Piet is niet van deze tijd gezien de achtergrond van Nederland omtrent de slavernij en de handel in mensen met een zwarte huidskleur. Zwarte mensen zijn altijd afgeschilderd als dom en minder "mens" dan blanken.
De handel in mensen en slavernij is niet van deze tijd. Zwarte Piet heeft daar niks mee te maken en is van alle tijden.
Citaat:
En dat gezever over ik heb een leuke jeugd gehad en je pakt kinderen hun feest af en het is een Nederlandse traditie... Ik ben (en met mij vast vele anderen) elk jaar gewezen op een negatieve manier dat ik op Zwarte Piet lijk, dat Piet dom is etc.
Prima dat je de discussie aan wil gaan en van mij mag iedereen alles vieren en er gezellige feestdagen van maken maar houd in je achterhoofd dat Piet niet zwart is door de schoorsteen. Piet is een slaaf, niets meer en vooral, voor zover het kan, niets minder...
Jij vindt Piet een slaaf. Het is geen feit.
Maar waarom maak jij je zo druk, eigenlijk? Of heb jij ook grote rode lippen, oorbellen, moet je dagelijks in zo'n fel gekleurd kort broekje, shirt en muts met een veer lopen te zwaaien met een bos takjes en een zak op je rug? (Naast je slavendrijver?)
PS; ik heb ff in je profiel gekeken, neem aan dat jij dat bent, op dat paard? Ik zie het niet hoor!