Ov chipkaart, ergenis!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben je voor of tegen ov-chipkaart

Ik ben voor
72 (28%)
Ik ben tegen
165 (66%)
Geen mening
13 (5%)

Totaal aantal stemmen: 250

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:16

Het kan ook doorgaans enkel met een nederlandse pinpas. Oplaadpunten voor maestro of credit card zijn bijna niet te vinden. Nederland haat touristen geloof ik.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:18

-Reizen zijn niet duurder
-40 euro voor reizen die 5/6 euro kosten dat is echt een fabel en niks van waar.
-Kinderen kun je het net zo goed leren als een volwassenen. Kinderen die dat niet kunnen horen niet alleen in het OV!!!
- hoeveel demente mensen gaan alleen op pad?
- inchecken en uitchecken staat zeer duidelijk op de paal ( wat wil jij duidelijker dan : INGECHECKT en TOT ZIENS?)
- in en uitchecken in 1 keer lukt je niet. Ervoor houden, bij bliep los laten. Ik reis al weken met metro ermee, 8 keer in en uit checken op een dag, nog nooit gelukt.
- kaart kan niet verwateren, dat is het grootste voordeel
- het is altijd sneller om die kaart voor een kastje te houden dan een kaartje te kopen.
- palen die defect zijn is WEL een probleem.

al met al, grote verbetering.

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:18

Sizzle schreef:
Het kan ook doorgaans enkel met een nederlandse pinpas. Oplaadpunten voor maestro of credit card zijn bijna niet te vinden. Nederland haat touristen geloof ik.

Dit viel mij ook al op!
En het dat van dat er op schiphol geen kaarten te koop zijn, klopt helaas ook.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:19

Biggers schreef:
-Anonieme chipkaart is TOTAAL niet anoniem.
-Slechthorende of doven weten niet of ze in of uitgecheckt zijn.

Anonieme kaart weet niet wie hem koopt en is dus anoniem *\o/*
slechthorende en doven kunnen lezen volgens mij *\o/*

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 22:22

Heel toevallig is wat jij zegt, de helft ruim niks van waar.

Ze weten waar je in en uit checkt dus is zeker niet anoniem.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:23

Sizzle schreef:

:j En als je soms hoort hoe het eraan toe gaat op die 'tourist information'-dingen, bestuurders van trams/metro's/bussen of OV-controleurs in Amsterdam over de chipkaart.. Er word amper de tijd genomen om het fatsoenlijk uit te leggen hoe het werkt, en je kunt 'm inderdaad amper opladen met buitenlandse betaalpassen. Je wordt altijd wel aangesproken door buitenlandse toeristen die er gewoon geen hout van begrijpen. En raar vindt ik het absoluut niet. (Heb 't ook regelmatig als familie overkomt uit 't buitenland, het hele probleem begint eigenlijk gelijk op Schiphol al..)
Laatst bijgewerkt door Donkerblauw op 11-11-11 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:24

Ik heb 3x achter elkaar een OV chipkaart gehad die er mee op hield. Geen foutmelding oid, gewoon blanco. Was mijn saldo en de kosten van een nieuwe kaart kwijt, bij de klantenservice echt totaal geen medewerking. Was er echt goed ziek van, maar ja, je wil wel nog met het OV kunnen.. Uiteindelijk na veel gezeik een gratis (jaja) nieuwe kaart gekregen!
Nu heb ik eindelijk een kaart die het ruim een jaar vol houdt... is 'ie maar tot 2012 geldig -O-

Ik hoop dat ze dus inmiddels wat duurzamere kaarten hebben gemaakt ;)

merithshadow

als ik naar school ga met de bus, betaal ik 2 a 3 euro. vriendinnetje koopt los kaartje en zei is 1,20 kwijt..? |(

_Luce

Biggers schreef:

Ja, maar ze weten nog steeds niet wie je bent.. dus anoniem ^^

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:28

Ik heb laatst 20 minuten volledig vertwijfeld over Adam CS gelopen en kon niet uitvinden zonder vragen hoe ik hem op moest laden. Omdat het spits was wilde ik niet in de rij met zo'n "domme" vraag en heb het opladen maar voor de volgende nederlandreis gelaten. Vervolgens kom ik er dus van de week achter dat het op schiphol ook niet lukt.
Uiteindelijk vond ik een maestro apparaat in Duivendrecht (of all places!)
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 11-11-11 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:28

Ik vind het een ideaal ding! Al snap ik dat het voor buitenlanders onwijs vervelend is als je nergens zo'n ding kan kopen/opladen..

En even over het in en uit checken tegelijk, dat is gewoonweg niet mogelijk. Als je incheckt en daarna (binnen een paar minuten) je kaart weer voor die paal houd zegt de paal: 'u bent al in/uitgecheckt' en checkt je dus niet uit. Dus blijf je gewoon ingecheckt en krijg je dus geen boete!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 22:29

Ze kunnen nagaan in welke buurt je woont.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:29

Kaart blokkeren omdat hun apparaten niet werken vind ik tot nu toe echt het aller hinderlijkste tot nu toe. Sta je ergens in een dorp....

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:32

Biggers schreef:

Vertel, wat dan?

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:32

Biggers schreef:

Maar daar wonen zoveel mensen dat het onmogelijk is om de juiste eruit te halen, en daarnaast wil het niks zeggen dat je ergens woont als je daar vaak in of uit checkt. Een anonieme kaart is gewoon anoniem ze kunnen daar geen naam bij zetten van wie die is :n

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:33

Biggers schreef:

En wat kunnen ze ermee als ze weten dat er iemand (geen idee wie) met een kaart daar in de buurt woont? Ik neem aan, helemaal nu iedereen met zo'n ding moet reizen, dat heel veel mensen in de dorpen/steden bij jou in de buurt een kaart hebben.
Zolang niemand weet wie je bent ben je gewoon anoniem.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:33

Ik snap het eigenlijk niet. Stel dat apparaat krijgt storing. Je kan niet uitchecken? Tja wat dan? Telt hij gewoon door of niet? Zometeen ben je saldoloos en kan je niet meer naar huis. Nee fijn zal dat zijn.

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:34

smurffie schreef:
-Reizen zijn niet duurder
-40 euro voor reizen die 5/6 euro kosten dat is echt een fabel en niks van waar.
-Kinderen kun je het net zo goed leren als een volwassenen. Kinderen die dat niet kunnen horen niet alleen in het OV!!!
- inchecken en uitchecken staat zeer duidelijk op de paal ( wat wil jij duidelijker dan : INGECHECKT en TOT ZIENS?)
- in en uitchecken in 1 keer lukt je niet. Ervoor houden, bij bliep los laten. Ik reis al weken met metro ermee, 8 keer in en uit checken op een dag, nog nooit gelukt.
- het is altijd sneller om die kaart voor een kastje te houden dan een kaartje te kopen.

helemaal mee eens.
Al heb ik van de laatste geen last maar waar ik in en uit check zijn altijd meerdere palen of poortjes.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 22:35

smurffie schreef:
-!Reizen zijn niet duurder
-!40 euro voor reizen die 5/6 euro kosten dat is echt een fabel en niks van waar.
- !in en uitchecken in 1 keer lukt je niet. Ervoor houden, bij bliep los laten. Ik reis al weken met metro ermee, 8 keer in en uit checken op een dag, nog nooit gelukt.
- !het is altijd sneller om die kaart voor een kastje te houden dan een kaartje te kopen.

Waar een uitroep teken voor staat.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:36

Sizzle schreef:
Uiteindelijk vond ik een maestro apparaat in Duivendrecht (of all places!)

Ongelofelijk. 8)7 En dan geen een te vinden op Schiphol zelf.

Dus als je 'm met een Maestro-kaart wil opladen moet je dus zwartrijden naar Duivendrecht, daar opladen, en vervolgens je reis vervolgen. :+ :Y)

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:37

Kun je dan ergens aantonen dat een reis die normaal 5/6 euro kost ineens 40 euro kost?
En ik weet niet hoe een kaartje voor een kastje houden langzamer is dan een kaartje kopen.
Ik heb sinds ik een ov heb zo veel minder treinen voor me weg zien rijden omdat ik eerst nog een kaartje moest gaan kopen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:39

Ik vind 'm vooral handig, maar dat komt omdat ik een studenten-OV heb, zo fijn dat gratis reizen! Moet er niet aan denken wat ik anders zou moeten betalen om naar school te komen.

Het is trouwens niet waar dat het duurder is dan een kaartje kopen. Het is zelfs goedkoper. Ik moest eerst een kaartje kopen in de bus, dan moest ik een zonekaartje kopen van 4 euro terwijl ik als ik met m'n kaart incheck (en gewoon de volle mep zou moeten betalen) rond de 2 euro kwijt ben.

Opladen doe ik bijna nooit (reis tenslotte 9 vd 10 keer gratis ;) ) maar dat doe ik meestal gewoon in de bus zelf, heb er nog geen problemen aan ondervonden.

In- en uitchecken ook niet, ding zit in mijn portemonnee en ik houdt die er gewoon voor, lukt altijd gewoon in één keer eigenlijk. Heb wel eens meegemaakt dat er apparaten kapot waren maar zo vaak komt dat niet voor.

Tsja, enige nadeel is dan misschien dat "ze" weten waar je bent, anoniem is zo'n ding natuurlijk absoluut niet...
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 11-11-11 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Ov chipkaart, ergenis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 22:40

Het is duuuur :=
En of ik in- of uitgecheckt ben? Geen idee.. :+

smurffie

De eerste 2 weet niet waar je het vandaan haalt.. echt 1 hele grote leugen. HET IS NIET DUURDER. sterker nog je enkele reizen zijn er goedkoper op geworden omdat die gelijkt getrokken zijn met gewoon 50 % van de retours.

5/6 euro eerst betalen en nu 40, dan doe je echt zelfs iets heeeeeeeeeel raars, of vergeet je uit te checken.

Op het display staat zeer duidelijk in of uitgecheckt, overgens branden er lampjes en zijn de toontjes anders.. dus ook dat zal aan jezelf liggen.

als je zorgt dat je hem goed opgeladen houd is het inchecken echt erlangs lopen in ingecheckt, als je zelf een leek ben met dat ding zal het vast uren duren...

dus voor je mij voor leugenaar uitmaakt, leer eerst met de huidige technologie omgaan.

Donkerblauw

Saaams schreef:
Ik snap het eigenlijk niet. Stel dat apparaat krijgt storing. Je kan niet uitchecken? Tja wat dan? Telt hij gewoon door of niet? Zometeen ben je saldoloos en kan je niet meer naar huis. Nee fijn zal dat zijn.

Dan ben je je instaptarief kwijt. Voor de bus/tram/metro is dat 4 euro, en voor de trein maar liefst 20 euro. En daar moet je dan zelf achteraan, als dat apparaat storing krijgt. Je moet dan een kaart vragen bij de chauffeur/conducteur, die je naar dat OV-chipbedrijf moet sturen.
Laatst bijgewerkt door Donkerblauw op 11-11-11 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt