terugkeer van gulden, wat vind jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:31

tjah gulden terug of niet het zal toch niet gebeuren omdat de politiek helemaal meegaat met amerika en nog steeds aan het kontenkussen is en maar naar al die landen miljarden gaan sturen terwijl wij maar meer en meer belasting moeten betalen..

maar dan hoop ik wel mocht t zover komen dat de prijzen ook daadwerkelijk weer naar gulden prijzen gaan goh(wat zal dat een hoop centjes minder kosten op me rekeningen) zal dan denk wel wat meer gaan overhouden :j
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 11-11-11 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:31

2.20371 was het inderdaad.
Als het al zou gebeuren (wat ik niet denk), gaan we natuurlijk niet terug naar de prijzen van tien jaar geleden. Als de euro er nooit geweest was, was alles ook duurder geworden in guldens hoor.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:32

Abiola schreef:
Als het al zou gebeuren (wat ik niet denk), gaan we natuurlijk niet terug naar de prijzen van tien jaar geleden. Als de euro er nooit geweest was, was alles ook duurder geworden in guldens hoor.

Ja, maar weet niet of het op dezelfde schaal duurder geworden zou zijn

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:34

Tja, een leuk idee maar niet haalbaar denk ik.

Terug naar de gulden betekent ook terug naar de prijzen van toen en dat zal niet meer gaan. Alle grondstoffen ed zijn gewoon nu zo duur geworden over de wereld.
De Euro is gemeengoed geworden en alles is daar nu naar gewaardeerd.

Terug naar de gulden betekend dat onze economie nog een geweldig trap naar beneden gaat krijgen want zeg nou zelf: neem je dan nog steeds dat pak koek mee voor € 2,49 (dat is dus ruim FL 5,00) en dat huis wat je in de eurotijd gekocht hebt?? Dat kostte je toen € 225.000 (voor een rijtjeswoning he), kosten koper erover heen. Ga je dat uitrekenen dan kost een gemiddelde tussenwoning FL 525.500!!

Nee, terug naar de gulden is een mooie gedachten en dat moeten we zo houden willen we NL niet failliet laten gaan.

Ik denk ook met weemoed terug hoor. Als ik mijn salaris omreken en kijk wat ik daar vroegha in de guldentijd allemaal mee kon doen.......
Door de euro zijn we allemaal minimaal 40 jaar terug gezet in inkomen en middelen maar we hebben het nog steeds niet slecht.

We hebben er veel meer aan als mensen weer geld gaan uitgeven. Want we klagen allemaal ach en wee. De economie dit, de economie dat etc etc etc.
Weet je wie de economie is?? Dat ben JIJ. En op het moment dat wij/jij achterover gaan leunen, alle slechte berichten blijven lezen en geloven, stort de wereld om ons heen in.
En weet je wie daar de schuldige van is?? Kijk maar in de spiegel want we hebben daar allemaal een aandeel in :j

We moeten zelf de economie weer op gang slingeren. Dat betekent dat we het geld weer moeten laten rollen, huizen kopen, leuke dingen doen in eigen land, niet jezelf klem zuipen voor je naar de kroeg gaat bv. Door dat allemaal weer te gaan doen wordt er weer geld verdiend, wordt er weer geïnvesteerd in goederen en personeel (dus die leuke baan die jij zoekt is er wel) en voor we het weten schijnt de zon weer over dit zure, verbitterde (zie je wel, ik zei het toch) landje. We laten ons zelf neerhalen door de spiraal en alleen wij kunnen de spiraal omkeren naar boven.

€ 1 = Fl 2,20371

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:36

Die 2.20371 gaat nooit meer uit mijn gedachten, en stiekem ben ik ook altijd blijven omrekenen. Als de gulden
terug zou komen, wordt de situatie nooit meer zoals voor de euro. Ik geloof dan ook nooit dat de waarde van
de munt gelijk zal zijn aan vroeger. Ik blijf er wel bij dat ik en vooral mijn ouders fijner leefden in de gulden-tijd.
Wij zijn er als gezin zeker op achteruit gegaan :).

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:36

Judith_VB schreef:

Terug naar de gulden betekent ook terug naar de prijzen van toen en dat zal niet meer gaan. Alle grondstoffen ed zijn gewoon nu zo duur geworden over de wereld.

Terug naar de gulden betekend dat onze economie nog een geweldig trap naar beneden gaat krijgen want zeg nou zelf: neem je dan nog steeds dat pak koek mee voor € 2,49 (dat is dus ruim FL 5,00) en dat huis wat je in de eurotijd gekocht hebt?? Dat kostte je toen € 225.000 (voor een rijtjeswoning he), kosten koper erover heen. Ga je dat uitrekenen dan kost een gemiddelde tussenwoning FL 525.500!!

Nee, terug naar de gulden is een mooie gedachten en dat moeten we zo houden willen we NL niet failliet laten gaan.

Ik denk ook met weemoed terug hoor. Als ik mijn salaris omreken en kijk wat ik daar vroegha in de guldentijd allemaal mee kon doen.......
Door de euro zijn we allemaal minimaal 40 jaar terug gezet in inkomen en middelen maar we hebben het nog steeds niet slecht.

We hebben er veel meer aan als mensen weer geld gaan uitgeven. Want we klagen allemaal ach en wee. De economie dit, de economie dat etc etc etc.
Weet je wie de economie is?? Dat ben JIJ. En op het moment dat wij/jij achterover gaan leunen, alle slechte berichten blijven lezen en geloven, stort de wereld om ons heen in.
En weet je wie daar de schuldige van is?? Kijk maar in de spiegel want we hebben daar allemaal een aandeel in :j

We moeten zelf de economie weer op gang slingeren. Dat betekent dat we het geld weer moeten laten rollen, huizen kopen, leuke dingen doen in eigen land, niet jezelf klem zuipen voor je naar de kroeg gaat bv. Door dat allemaal weer te gaan doen wordt er weer geld verdiend, wordt er weer geïnvesteerd in goederen en personeel (dus die leuke baan die jij zoekt is er wel) en voor we het weten schijnt de zon weer over dit zure, verbitterde (zie je wel, ik zei het toch) landje. We laten ons zelf neerhalen door de spiraal en alleen wij kunnen de spiraal omkeren naar boven.

€ 1 = Fl 2,20371

Amen :J

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:37

Wat er nu met de euro gebeurt is alleen maar paybacktime voor de lage dollar. Met de terugkeer van de gulden schieten we niks op. 2 Munten tegelijk zou wel moeten kunnen.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:39

Ik denk dat het als alle landen hun eigen munt terug krijgen zeker ook zn voordelen heefd , de waarde van de gulden zit er nog altijd ingebakken .
Maar ik denk het grote gros hier dus de jongere mensen gewend zijn aan de euro net zoals ik en vele andere lees 25 plus nog steeds gewend zijn aan de euro .
Sinds de euro zijn veel mensen in de schulden geraakt

Maar ik denk voor de economie op grote schaal een klap zal krijgen , maar er sneller uitzijn gekrabbelt dan nu met de euro , we krijgen nu een recessie boven op de gaande recessie , en dat betekend de ondergang 65% van het bedrijfleven , ALs alles zo doorgaat is europa alleen nog 1 groot concern dat wil zeggen geen buurtsuper of gemaks winkel om de hoek of die slagerij wat al generaties bestaan nee alles word overgenomen door de grote , en zelfs als die ten onder gaan , komen de chinezen , tja die hebben geld .

Het heefd zn voor en nadelen, maar geef mij maar de gulden ,

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 11:40

het was idd 2.20371 (had het bijna goed onthouden) hahahaa

@judith: wat jij zeg is idd waar, het geld moet rollen wil het beter gaan met de economie
maar wees reeel, hoeveel mensen kunnen tegenwoordig nog hun geld laten rollen?
ik praat nu even over mezelf als ik zeg dat ik blij moet wezen als ik volgend jaar mn paard nog kan onderhouden met alle verhogingen die eraan zitten te komen (stallingen schieten weer omhoog, ziekenfonds en er zal wel meer volgen)

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:40

Ik heb de euro nooit gewild, net als zoveel mensen. Wil graag de gulden terug, maar vermoed dat het dan nog slechter gaat worden voor ons allemaal. Ze hebben al teveel kapot gemaakt en we zijn er inmiddels aan gewend. Het grootste probleem is niet zo zeer de euro maar wel het feit dat wij ons allemaal zo laten naaien door de overheid. Keer op keer op keer op keer.
Ik ben bang dat ze als ze de gulden terug brengen dat we tegen een heleboel problemen aan lopen om de prijzen allemaal weer terug te krijgen. Het gaat dan net als met de benzineprijzen. De olie is allang gedaald en de prijzen zakken voor een week een paar cent en stijgen vervolgens weer en komen nooit meer op het bedrag wat het moet zijn in verhouding tot een vat olie. Dus ik ben er bang voor. We snijden ons zelf dan weer in de vingers.

Charaz

Re: terugkeer van gulden, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:41

Nee, inmiddels gewend aan de euro, binnen Nederland lijkt de gulden me wel fijn, maar elke keer geld wisselen met naar het buitenland gaan? Nee liever niet.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:42

Volgens mij los je niets op aan de huidige economie door de gulden weer terug te halen. De problemen blijven, of er nu een € of fl. voor staat. Dus naar mijn inziens moeten ze op dit moment met de € de problemen oplossen en niet nog meer uitgeven door de fl. weer terug te halen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:42

Misschien moeten we net zo gaan staken als de Grieken en Italianen :\ zullen we dan ook ons zin krijgen?

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:43

Judith_VB schreef:

€ 1 = Fl 2,20371

Ik snap de gedachte, en sta er dan ook grotendeels achter. Maar wat je zegt over de economie die we zelf weer aan moeten
slingeren, daar denk ik toch anders over. Het is gewoon bijna niet meer mogelijk om het geld te laten rollen. Ik móet mijn hand
wel op de knip houden, omdat ik het anders gewoonweg niet red. Ik denk dat juist teveel mensen maar denken dat ze het op
die manier moeten doen, en zichzelf op die manier in de schulden werken. Natuurlijk zijn we zelf voor een groot deel verantwoordelijk
voor onze economie, maar wel met de middelen die we hebben :).

KellyG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 11:44

dat verbaasd mij dus altijd hier in nederland he.......
wij klagen en klagen en klagen maar met zn allen, maar er gebeurd nooit iets

in frankrijk italie enz enz staat gelijk het gehele land op zn kop en staan er halve steden in de jen.......

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:46

KellyG schreef:
dat verbaasd mij dus altijd hier in nederland he.......
wij klagen en klagen en klagen maar met zn allen, maar er gebeurd nooit iets

in frankrijk italie enz enz staat gelijk het gehele land op zn kop en staan er halve steden in de jen.......

Bij ons staakt alleen het OV om de haverklap :\
Maar de rest durft het niet :\ lijkt wel....

KellyG

Re: terugkeer van gulden, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 11:47

ja idd...........

oproepje doen? hahahahaaaa

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:47

Nee, ik wil liever de euro. Ben opgegroeid toen de gulden er nog was en halverwege de overstap gemaakt naar de euro, nu ben ik hier aan gewend dus houden zo. En daarbij is het handig als je naar het buitenland gaat. Ik vind echter wel dat ze nooit aan de euro hadden moeten beginnen maar nu mogen ze hem ook houden hoor.

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:47

cavaletti schreef:
Ik heb de euro nooit gewild, net als zoveel mensen. Wil graag de gulden terug, maar vermoed dat het dan nog slechter gaat worden voor ons allemaal. Ze hebben al teveel kapot gemaakt en we zijn er inmiddels aan gewend. Het grootste probleem is niet zo zeer de euro maar wel het feit dat wij ons allemaal zo laten naaien door de overheid. Keer op keer op keer op keer.
Ik ben bang dat ze als ze de gulden terug brengen dat we tegen een heleboel problemen aan lopen om de prijzen allemaal weer terug te krijgen. Het gaat dan net als met de benzineprijzen. De olie is allang gedaald en de prijzen zakken voor een week een paar cent en stijgen vervolgens weer en komen nooit meer op het bedrag wat het moet zijn in verhouding tot een vat olie. Dus ik ben er bang voor. We snijden ons zelf dan weer in de vingers.

_/-\o_

En wij maar meer en meer belasting betalen.. Om de landen die er een potje van gemaakt hebben uit de sh*t te kunnen trekken. Geloof alleen niet dat het nut zal hebben. Nee nee, het einde is nog lang niet in zich bent ik bang. :n

De economie zelf draaiende houden.. inderdaad een mooi idealisme. Zo heb ik het ook altijd geleerd op school. Consument geeft meer uit, bedrijven produceren meer om aan de vraag te voldoen, dus meer winst en meer vraag naar arbeid, dus stijgende salarissen en daardoor stijgt de consumptie opnieuw. Helaas gaat dat nogal moeilijk als je bijna de helft van je inkomen in moet leveren bij de staat.. Zodat zij dat pompen in economieën die aan de afgrond staan. Geloven jullie nu echt dat de Griekse economie daar beter van wordt? Dat de Grieken door dit geld meer gaan consumeren en het kringetje zo weer rond is? Neujj denk het niet hoor! En zo blijft er voor de gemiddelde Nederlandse consument maar bar weinig over.
Laatst bijgewerkt door Marlou91 op 11-11-11 11:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:49

Ik denk dat nu weer naar de gulden weinig zin heeft, dan wordt alles NOG weer duurder! Dan hadden we er beter nooit aan kunnen beginnen, maargoed daar heb je nu weinig meer aan.
En ik moet zeggen dat ik het wel erg handig vind dat je niet met dat eeuwige gewissel zit, wij komen zeer regelmatig in duitsland (en over ene paar jaar woon ik vermoedelijk heel dicht aan de grens) en dat is dan toch wel écht handig.
Voor de rest denk ik ook nog wel met weemoed terug aan de gulden tijd, toen kon je inderdaad een stuk meer met je geld. Voor mijn gevoel zijn de prijzen van toen gelijk gebleven, alleen het salaris is gehalveerd... op de markt is het begonnen, daar zag je als eerste dat bloemetjes die 2,50 gulden kosten ook vrij snel 2,50 in euro's kosten... (en inmiddels makkelijk 5 of meer :') )
Maar we zitten nu met de euro en we zullen er nu het beste van moeten maken.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:49

Evelli schreef:
Abiola schreef:

Ja, maar weet niet of het op dezelfde schaal duurder geworden zou zijn

Het minimumloon is in de periode van de euro met 25% gestegen, dan kun je er van uitgaan dat de prijzen ook 25 % gestegen zouden zijn.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:50

Klopt :\ wij brave Nederlanders betalen wel hoor.... voor de ellende van Griekenland en Italie en Spanje en Portugal en en en. Belasting op dit, en op dat en op alles! en belasting over belasting betalen, kunnen we ook goed.........

En de Euro alleen maar houden omdat iedereen er nu aan gewend is vind ik een kul argument. Je bent snel genoeg weer terug gewend hoor.

Jess1989

KellyG schreef:
dat is dus waarom ik altijd een beetje afkeer heb gehad tegen de euro
het is gewoon qua getallen hetzelfde gebleven alleen staat er nu een € voor ipv fl

idd het voorbeeld van dakotah, wie had er ooit een bloemkool gekocht voor +/- 7 gld?..... maar € 3.50 leggen we er wel voor neer........
gaat toch nergens over
stallingsprijzen genomen...... vroegah betaalde je voor een luxe acomodatie zo tussen de 400 a 500 gulden, nu betaal je voor een gemiddelde stal (en dan heb ik het over rotterdam eo) al 300 a 400 euro en dan moet je blij zijn met een binnenbaan.........
ik vind het allemaal van de zotte

Even zonder gekheid... betaal jij dat echt voor een bloemkool?! :? Ik geloof dat ik ze altijd voor een euro heb, of hooguit 1,50....

Yucca

Een bloemkool voor €3.50, sorry maar mij niet gezien. Wie koopt er in hemels naam een bloemkool voor die prijs?! Wij als consumenten stappen blijkbaar ook makkelijk over grenzen, en daarna zijn we goed in klagen :+ Gewoon niet kopen, gaat de prijs wel omlaag...

De euro weer inruilen voor de gulden, lijkt me economisch gezien niet een heel slimme zet.
Maargoed in ben geen econonoom en de hele crisis materie is voor mij niet goed te overzien.

Ja, alles is duurder en ik moet ook opletten waar ik mijn geld uitgeef, maar dat schrijf ik af aan de recessie niet aan de euro. En aan banken en overheden die hun eigen huishoudboekje niet op orde hebben (gehad).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:51

Terug naar de Euro gaat de problemen niet oplossen die invoer van de Euro heeft veroorzaakt. De prijzen die zijn verdubbeld door het simpelweg vervangen van het Guldenteken door het Euroteken gaan echt niet weer zakken door weer terug te gaan naar de Gulden.

Richting Europa zou het ook een slecht teken zijn als Nederland zich nu uit de monetaire Unie terug zou trekken. Europa moet het oplossen, hoe dan ook.
Wat betreft de bezuinigingen die de Noordelijke Europese lidstaten van de EU voor hun kiezen krijgen, laat de EU daar zelf ook een steentje aan bijdragen door niet maandelijks het hele circus van Straatsburg naar Brussel te verhuizen en vice versa, wat ook miljoenen kost....