Moeder 85 schuldig maar geen straf voor moord dochter 47

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbers

Re: Moeder 85 schuldig maar geen straf voor moord dochter 47

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:57

Ze had van mij best een gevangenisstraf mogen uizitten hoor. Moord is nooit goed te praten, er zijn genoeg andere oplossingen hoor. Moorden uit liefde? Ik geloof er niets van.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:43

Moorden uit liefde of uit pure wanhoop? Probeer je eens in het arme oude mens in te leven... Er zijn maar weinig mensen op Bokt principieel tegen euthanasie. Dit is - in mijn ogen - vergelijkbaar. Moeder heeft haar kind om het leven gebracht omdat ze bang was dat het 'kind' onverwacht (want door moeders overlijden) weer vast zou zitten aan ondraaglijk en uitzichtloos lijden, maar dan nog uitzichtlozer omdat er niemand meer voor haar op zou komen.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 18:55

mistery schreef:
Moorden uit liefde? Ik geloof er niets van.

Dan heb ik een vraag voor je. Als het niet uit liefde (en wanhoop) was, wat was volgens jou het motief van deze vrouw? Zou ze haar dochter stiekem altijd gehaat hebben en daarom decennialang voor haar hebben gezorgd? Zou ze gedacht hebben nu lekker van die last verlost te zijn en op haar 85ste nog even lekker de bloemetjes buiten te hebben willen gaan zetten? Zou het een lustmoord geweest zijn, of zou de gehandicapte dochter de minnaar van de moeder van 85 hebben proberen te versieren? Zou de dochter de staatsloterij hebben gewonnen en dacht moeder dat het niet op zou vallen als ze haar dochter met een mes zou vermoorden en dat ze dan mooi een hoop geld zou erven? Of draaf ik nu een beetje door?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:13

Ik denk dan vooral: gelukkig maar, dat je er niets van snapt, dat mensen uit liefde kunnen doden. Dan heb je nog nooit in dat soort wanhoop hoeven verkeren. Ik ken best wel mensen van wie ik het zou kunnen begrijpen als ze doorslaan...

Seleentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:59

Zoals ik heb begrepen uit nieuwsberichten was er ook nog een zus , van het meisje . Als dit echt in die instelling was gebeurd (ik suggereer niet dat het niet zo is ) dan was dit toch ook allang in het nieuws geweest? Journalisten springen daar bovenop , kijk maar naar het Brandon verhaal . Ik vind het een apart verhaal , volgens mij was moeder echt wanhopig en niet goed voorgelicht over de mogelijkheden tegenwoordig . Je hebt bureau MEE bijvoorbeeld waar je heen kan om uit te zoeken welke instelling het beste bij je past . Ik werk zelf in de gehandicapten zorg en misschien dat ik daarom overal me vraagtekens bij zet ,ik bekijk het denk anders dan mensen die niet in die tak van zorg werken

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:10

Blue_Eyes schreef:
Moorden uit liefde of uit pure wanhoop? Probeer je eens in het arme oude mens in te leven... Er zijn maar weinig mensen op Bokt principieel tegen euthanasie. Dit is - in mijn ogen - vergelijkbaar. Moeder heeft haar kind om het leven gebracht omdat ze bang was dat het 'kind' onverwacht (want door moeders overlijden) weer vast zou zitten aan ondraaglijk en uitzichtloos lijden, maar dan nog uitzichtlozer omdat er niemand meer voor haar op zou komen.

Euthanasie kun je niet voor een ander doen,dan heet het moord.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:29

Saskia9 schreef:
Blue_Eyes schreef:

haha, dat is wel waar inderdaad.

Ik weet niet goed wat ik er van moet denken, maar het is zeker triest dat een vrouw op die leeftijd
dit als enige uitweg zag. Echt schandalig ook dat er zich van dit soort praktijken afspelen bij hulpcentra

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:34

Saskia9 schreef:
Blue_Eyes schreef:

Dat is in dit geval een ander naampje voor hetzelfde beest.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:14

Nee, euthanasie is eigen keus.

Ik snap die vrouw wel. Ik kan me wel voorstellen dat je die keuze maakt. Ik zou het ook doen voor de mensen die ik lief heb en zij hopelijk ook voor mij.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:17

Jessix schreef:

Ik snap die vrouw wel. Ik kan me wel voorstellen dat je die keuze maakt. Ik zou het ook doen voor de mensen die ik lief heb en zij hopelijk ook voor mij.

Niet per se:
Citaat:
De term wordt voor begrippen met verschillende betekenissen gebruikt:
-het bieden van geestelijke en lichamelijke verlichting bij het sterven zonder levensverkorting
-hulp bij het sterven mét levensverkorting
-het veroorzaken van de dood al of niet op verzoek van de betrokkene
-het beëindigen van 'waardeloos' geacht leven.

Men maakt tevens onderscheid tussen actieve euthanasie en passieve euthanasie. Bij actieve euthanasie wordt een dodelijk middel toegediend. Bij passieve euthanasie wordt afgezien van verdere behandeling bij een terminale patiënt. Het toepassen van deze vorm van euthanasie wordt abstinentiebeleid genoemd, wat behoort tot het normaal medisch handelen. Voorbeelden van passieve euthanasie zijn:
-het niet geven van een (medische) behandeling die volgens de geldende medische inzichten zinloos is
-het niet geven van een (medische) behandeling omdat er geen toestemming voor gegeven is
-het staken of niet uitvoeren van een behandeling op verzoek van de patiënt, zodat het leven van de patiënt niet kunstmatig wordt verlengd: stoppen met het toedienen van medicijnen en/of voedsel via het infuus of het uitschakelen van bepaalde apparatuur die de patiënt in leven houdt.

Een derde onderscheid wordt gemaakt tussen directe euthanasie en indirecte euthanasie. Bij directe euthanasie wordt een middel toegediend met de bedoeling om te doden. Bij indirecte euthanasie wordt een middel toegediend om pijn te bestrijden, ten gevolge waarvan de patiënt komt te overlijden.

Bij dieren wordt in het algemeen van euthanasie gesproken als een dier wordt gedood zonder daardoor te lijden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:26

Ik vind het te zot voor woorden dat de vrouw geen straf krijgt; het is en blijft immers moord?!
Vreselijk hoor, wat de dochter heeft meegemaakt, maar dat is geen reden om iemand om te brengen, waarom niet instanties inseinen en de dochter op een andere plek onderbrengen???

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:33

Je moet wel heel ver zijn om tot deze daad, moord, te komen... Er over oordelen vind ik moeilijk maar het is en blijft in mijn ogen wel moord... Had er dan geen andere mogelijkheid geweest? Triest hoor om zoiets te lezen.

Anoniem

Saaams schreef:
moord is moord. Zelfs met deze leeftijd vind ik dat er niet zomaar gezegd kan worden dat er geen straf uitgezit hoeft te worden. Ze hadden i.p.v de dood ook andere maatregelen kunnen treffen voordat de vrouw zelf ter overlijden zou komen!

Hier ben ik het mee eens, ookal is de vrouw 85 en zag ze geen andere uitweg, ze zal net als iedereen de consequenties moeten aanvaarden. En wat een verschrikkelijke instelling dan...

Blue_Eyes

Het is maar goed dat de rechter anders geoordeeld heeft....

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:35

Deze vrouw heeft baat gehad bij deze rechter, in haar voordeel dan...

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:44

Ik vind de uitspraak wel goed zo.
Je zal de rechter maar zijn.

Humanitaire moord, zeg maar.
Met voorbedachte rade. Niet voor zichzelf, maar om een ander lijden te besparen mocht zij er niet meer zijn.
In en in triest dat ze geen andere keuze zag of had of wist en idd alleen maar verliezers.

Maar kom op zeg: een 85-jarige vrouw in een gevangenis..?
Zij is toch geen gevaar voor de samenleving of zal in herhaling vallen?

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:08

dit artikel kwam ik vandaag tegen en moest gelijk aan dit topic denken.
ik kan de oude vrouw wel begrijpen, ze wou gewoon voorkomen dat er nog meer leed werd aangericht bij haar dochter.
als ze eenmaal zelf dood is kan ze haar dochter nooit meer helpen haar te beschermen.
ik vind niet dat het mag ,maar ik kan me wel inleven in haar gedachten.
want denk als je als ouder zo iets mee maakt en je er bij stil staat als je er niet meer bent wat er dan alsnog met je kind gebeurd.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/1091 ... tml?p=33,1

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:59

Blue_Eyes schreef:
Jessix schreef:

Niet per se:
Citaat:
De term wordt voor begrippen met verschillende betekenissen gebruikt:
-het bieden van geestelijke en lichamelijke verlichting bij het sterven zonder levensverkorting
-hulp bij het sterven mét levensverkorting
-het veroorzaken van de dood al of niet op verzoek van de betrokkene
-het beëindigen van 'waardeloos' geacht leven.

Men maakt tevens onderscheid tussen actieve euthanasie en passieve euthanasie. Bij actieve euthanasie wordt een dodelijk middel toegediend. Bij passieve euthanasie wordt afgezien van verdere behandeling bij een terminale patiënt. Het toepassen van deze vorm van euthanasie wordt abstinentiebeleid genoemd, wat behoort tot het normaal medisch handelen. Voorbeelden van passieve euthanasie zijn:
-het niet geven van een (medische) behandeling die volgens de geldende medische inzichten zinloos is
-het niet geven van een (medische) behandeling omdat er geen toestemming voor gegeven is
-het staken of niet uitvoeren van een behandeling op verzoek van de patiënt, zodat het leven van de patiënt niet kunstmatig wordt verlengd: stoppen met het toedienen van medicijnen en/of voedsel via het infuus of het uitschakelen van bepaalde apparatuur die de patiënt in leven houdt.

Een derde onderscheid wordt gemaakt tussen directe euthanasie en indirecte euthanasie. Bij directe euthanasie wordt een middel toegediend met de bedoeling om te doden. Bij indirecte euthanasie wordt een middel toegediend om pijn te bestrijden, ten gevolge waarvan de patiënt komt te overlijden.

Bij dieren wordt in het algemeen van euthanasie gesproken als een dier wordt gedood zonder daardoor te lijden.

Dank je wel. Duidelijke uitleg. Mij staat de actieve euthanasie vooral voor ogen. Gelukkig zijn die mogelijkheden er in Nederland. :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:02

Ik denk niet eens dat het haar zou spijten als ze wel de gevangenis in zou moeten. Het zou mij niets kunnen schelen in elk geval.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:02

Dat zou weleens kunnen kloppen...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:43

En wat als de dochter 12 zou zijn geweest en de moeder 45?
Gezond, of juist stervende?
Is het dan nog net zo gerechtvaardigd?
Hoeft de moeder dan ook geen straf te krijgen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:31

Dat zijn allemaal weer heel andere situaties, hè? Daar kun je dus niets zinnigs van zeggen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:42

nou, dat ligt er dus aan waarop je mening gebaseerd is.
Op het feit dat de dochter " uit voorzorg uit haar lijden is verlost" ?
Of gebaseerd op de leeftijd van de moeder?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:48

Gebaseerd op de hele situatie misschien? :)*

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:56

opisop_shop schreef:
nou, dat ligt er dus aan waarop je mening gebaseerd is.
Op het feit dat de dochter " uit voorzorg uit haar lijden is verlost" ?
Of gebaseerd op de leeftijd van de moeder?

De combinatie.
Moeder heeft gezien haar leeftijd niet lang meer te leven. Zij weet ook dat het welzijn van haar dochter niet gewaarborgd kan worden in een instelling en zeker niet als supervisie van familie ontbreekt.
Daarnaast is het heel goed mogelijk dat gezien de geschiedenis het leven in een wel veilige instelling door de associatie met gebeurtenissen in de andere instelling veel stress en angst oplevert en het kind zich daar dus niet en misschien wel nooit veilig kan voelen.