Auto rijden zonder rijbewijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:21

boem is ho.
heel jammer voor de hulpverleners die de rotzooi weer mogen opruimen.
maar goed, loop maar eens een dagje mee met een berger/weginspecteur/verkeerspolitie.

je komt een hoop ellende en vreemde dingen tegen.

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:27

Het gaat om mijn topic! Ik snap de verbazing wel, en de onbegrip. Ik wist van de consequenties als er wat zou gebeuren of controle's maar toch ben ik eigenwijs een aantal keer in mijn auto gestapt zonder rijbewijs toen ik de auto best goed nodig had. Verder fietste ik wel gewoon en ik fiets nu ook gewoon nogsteeds tot ik mijn rijbewijs heb. Maar die keren was het wel even handig had hem toch voor de deur staan. Als ik er terug bij nadenk was het wel super gevaarlijk mocht er ondanks dat ik weet dat ik zelf echt niet verkeerd zal rijden iemand anders tegen mij aan rijden of iets in die trand. Maar ik kan mij er verder niet meer druk om maken.. 't is gebeurt. Ik heb er toen voor gekozen het toch te doen ondanks dat ik wist wat er kon gebeuren. Gelukkig is er niets gebeurt!

Had overigens niet verwacht dat er zo op gereageerd zou worden in dat topic en nu dan een nieuw topic, omdat ik eigenlijk best veel mensen ken of van mensen weet dat ze voor hun rijbewijs ook wel is met de auto toch een stuk gingen rijden. Is toch een moment dat je denkt.. mij gebeurt er toch niets en denkt daar heel zeker van te zijn.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:31

Heel blij dat er zo'n topic is _/-\o_

Al voelde ik me wel iets beledigd na de afsluitende zin. :') Ik heb het opgegeven mijn rijbewijs te halen, wil het in 2013 opnieuw proberen. :+

Overigens, ik hoor altijd zeggen:"Mij gebeurt niets, ik kan echt prima rijden! :j " Maar dat zeiden de 1000den verkeers-slachtoffers waarschijnlijk ook.. hier kan ik me erg druk om maken..

mick75

Re: Auto rijden zonder rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 01:18

Ik plaats dit topic puur als herinnering. Rijden zonder verzekering, wat rijden zonder rijbewijs per definitie is, is letterlijk levensgevaarlijk. En jij zelf bent daarbij ALTIJD het grootste slachtoffer, want iedere dag wordt je eraan herinnerd dat je de rest van je leven, letterlijk, mag betalen voor die stomme jeugdzonde. Elke cent die je extra verdient mag je afdragen, en ik garandeer dat veel slachtoffers van een dergelijke situatie zo rancuneus zijn dat ze zo iemand ook echt onder een vergrootglas leggen. Wat trouwens niet zo moeilijk meer is met al die kliklijnen en zo.

De exacte details van het betreffende ongeluk weet ik niet, ik ga niet mijn collega uithoren over de intieme details, als hij dat wil vertellen staat dat vrij en zal ik een luisterend oor bieden, maar als hij er niet over wil praten, of slechts tot een bepaald punt is dat even zo goed.

Wat ik wel weet is dat deze jongen, die nu een buitengewoon verantwoordelijke jongen is en enorm voorzichtig is, waarschijnlijk (deels) door dat ongeluk. Hij zit de rest van z'n leven met een schuldgevoel van hier tot Tokio en dat mag je vrij letterlijk nemen. Hij heeft ervan geleerd.

Dat zijn toenmalige stapvrienden hem hebben laten zitten, tja. Ergens snap ik dat wel. Ondanks dat zij zelf een niet te verwaarlozen aandeel hebben gehad in de omstandigheden. Maar als je letterlijk een jarenlange revalidatie moet doormaken dan denk je niet altijd even rationeel meer, zeker niet in de kringen waarin hij destijds verkeerde. Of in elk geval, waarin ik vermoed dat hij destijds verkeerde want ik ken die gasten niet persoonlijk, maar het type wel.

Ik hoop van harte dat iedereen die zelfs maar overweegt in de auto te stappen zonder rijbewijs of geldige verzekering, dit topic leest en zichzelf dan even 3 keer achter de oren krabt. Ik hoop dat omdat ik niemand de lijdensweg gun die deze jongen door moet maken voor de rest van z'n leven. Elke kans op een normaal leven is hem ontnomen. Door een ongelooflijk stomme fout onder groepsdruk gemaakt op een te jonge leeftijd. Dit is dus tevens een pleidooi om de leeftijd voor autorijden te verhogen in plaats van te verlagen.

besef goed dat je niet alleen je eigen leven ermee weggooit en dat van de slachtoffers. Besef goed hoever zo'n ongeluk doorwerkt. Hij kan nooit samen gaan wonen met een vriendin want dan word haar salaris of uitkering ook tot bijstandsnivo gekort, door een foutje dat haar vriendje in z'n jonge, onbezonnen dagen heeft gemaakt. Dure hobby's als paardrijden? Forget it! Je mag hopen dat je een bijrijdpaard vind op fietsafstand onder goede voorwaarden. Een eigen huisje? Je mag blij zijn als je een krot dat nog net niet onbewoonbaar verklaard is mag huren op 3 hoog achter in een klotebuurt. Al verdien je een royaal salaris! En denk je dat je recht hebt op de toeslagen en vergoedingen voor bijstandsmensen? Steek die gedachte maar ergens waar de zon niet schijnt want dat heb je gewoon niet.

En besef vooral dat hij echt niet de enige is! Er zijn zoveel jongens en meiden zoals hij! En het kan iedereen overkomen! Echt!

Besef dat het bloeden dat je moet echt voor de rest van je leven is, en doorwerkt in ALLE aspecten van je leven! Alleen omdat je niet het geduld kan opbrengen te wachten tot je dat felbegeerde roze pasje in handen hebt. Wees verstandig, alsjeblieft, en oefen maar op dat geduld. Uiteindelijk ben je de enorme winnaar als je het eenmaal hebt! Besef dan dat een verhaal zoals dat van mijn collega jou niet meer zal overkomen en realiseer je dat je daarmee pas echt een winnaar bent! Al moet je er 10 keer voor examen doen.

Dit verhaal mag trouwens verspreid worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 01:31

Ik snap niet dat mensen dat doen, zomaar in de auto gaan zitten zonder rijbewijs, omdat ze zelf denken er wel klaar voor te zijn. Kleine stukjes, echt de auto nodig, waarom laten staan als hij toch voor de deur staat, 'hier zitten alleen maar brave mensen'... Stuk voor stuk banketstaaf om te doen wat niet mag.

Ik baal soms van bokt, waar je aan de regels houden is weggelegd voor 'de watjes' en 'de brave lui'. Mensen stoken elkaar hier vaak op om domme dingen te doen, er wordt vanalles goedgepraat onder het motto 'dat hebben we allemaal gedaan toen we jong waren'.

Ik vind dit een super topic, mag iedereen maar goed in zijn oren knopen wat de risico's zijn

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 01:38

Joolien schreef:
MarcoBorsato schreef:
Onzin Joolien, er zijn zat zeikerds van examinatoren die flauw genoeg zijn om iemand te laten zakken. Net zoals dat er ook examinatoren zijn die soepkippen laten slagen..

Ok, misschien kort door de bocht, het is natuurlijk een momentopname, maar als je 5 keer zakt is er wel iets mis met je rij-inzicht...

sorry hoor maar ik vind jou echt kort door de bocht. Ik ben 3x opgeweest en heb 72 lessen gehad, meer als het gemiddelde. Niks mis met mijn rij-inzicht.
Heb alleen een zwaar ongeluk gehad tussen het lessen door waardoor ik gewoon angst had om nog te rijden. De eerste les dat ik weer ging rijden, zat er een malloot achter het stuur die een krant aan het lezen was, achter het stuur. Gelukkig niks gebeurd, hij zag me optijd maar kwam toch dicht op me af. Heb mijn rijbewijs gehaald maar ik rijd eigenlijk nooit, alleen brommer daar voel ik me veilig mee. Vind dit heel erg want word hier toch een stuk onzelfstandiger mee. Snap ook niet dat er mensen zijn die zonder rijbewijs gaan rijden, hoe DOM kan je zijn!!!!!!!!!!!

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 01:40

Heel onverantwoord om te rijden zonder rijbewijs! Ik vraag me alleen een paar dingen af die in mijn ogen ook heel vaak voorkomen!

Wat als je met een auto trailer combi waar B+E voor nodig is alleen met een B rijbewijs rijdt en er gebeurd zo'n zelfde ongeluk als in het verhaal van TS??? Dit zie ik veel gebeuren in mijn omgeving namelijk.

En ik heb laatst een nieuwe auto gekocht en toen vroeg mijn verzekering, wil je een inzitende verzekering? Wat ik daarvan begreep, dat indien je dat niet afsluit (wat niet verplicht is) Je ook aansprakelijk bent in het geval van een ongeluk. Je zou in het verhaal van TS dan ook moeten betalen.

Dit zijn dingen waar mensen ook vaak geen rekening houden omdat ze hun rijbewijs hebben.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 01:41

princesmax schreef:
sorry hoor maar ik vind jou echt kort door de bocht. Ik ben 3x opgeweest en heb 72 lessen gehad, meer als het gemiddelde. Niks mis met mijn rij-inzicht.
Heb alleen een zwaar ongeluk gehad tussen het lessen door waardoor ik gewoon angst had om nog te rijden. De eerste les dat ik weer ging rijden, zat er een malloot achter het stuur die een krant aan het lezen was, achter het stuur. Gelukkig niks gebeurd, hij zag me optijd maar kwam toch dicht op me af. Heb mijn rijbewijs gehaald maar ik rijd eigenlijk nooit, alleen brommer daar voel ik me veilig mee. Vind dit heel erg want word hier toch een stuk onzelfstandiger mee. Snap ook niet dat er mensen zijn die zonder rijbewijs gaan rijden, hoe DOM kan je zijn!!!!!!!!!!!

Jij bent n uitzondering. De meeste mensen die niet slagen hebben niet het inzicht.

Vriend van me heeft het in 11 keer (!!!!) moeten halen. En ook al heeft hij het nu al een paar jaar, ik stap nogsteeds niet bij hem in de auto. Ook hij noemde afrijden een momentopname, en zei dat hij het als hij niet zo zenuwachtig en gespannen was wel kon.

Afrijden een momentopname? Tuurlijk. Net als die ene keer dat je het telefoontje hebt gekregen dat je paard heel ziek is. Of die keer dat je oma op sterven ligt. Of alle andere dingen waardoor je ineens gigantische spanning kunt hebben. Maar ook op die momenten moet je gewoon kunnen rijden, inzicht tonen en voorrang verlenen waar nodig.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 01:48

Zipporah, het gaat mij niet om als je een controle krijgt of zo. Dat is volledig jouw pakkie an en daar kan ik echt geen seconde wakker om liggen en eerlijk gezegd hoop ik dat je dan een dikke vette boete krijgt. Dat zou hier in huis reden zijn voor een feestje even cru gezegd.

Ik wil alleen duidelijk maken wat de gevolgen zijn als je per ongeluk een ongeval krijgt. Een ongeval waar je niet eens zelf schuldig aan hoeft te zijn. Dat vergeef je jezelf nooit! En je leuke leventje met je paardjes en zo kan je vaarwel zeggen en dat komt in zo'n geval nooit meer terug, voor de rest van je leven niet! Je paarden worden dan sowieso meteen in beslag genomen als zijnde artikelen van waarde, net zoals alle mooie spullen die je in huis hebt en met een beetje pech je huis zelf ook. Alles om de onkosten van de slachtoffers te betalen Of wil je dat diegene die bij zo'n ongeluk betrokken is alles lekker uit eigen zak gaat betalen terwijl jij te beroerd bent om dat stomme pasje te halen? En wat als je zelf ernstig gewond raakt? Geen verzekeraar die dat gaat vergoeden hoor, ook je ziektekostenverzekering niet. Check de polissen maar.

Je kan er heel nuchter en stoer en droog over doen, zo zijn de mogelijke gevolgen. Zou je jezelf ooit nog in de spiegel kunnen kijken als het wel fout gaat?

Kijk, mij interesseert het geen hol zolang ik niet het slachtoffer ben van jou of iemand die net zo denkt als jij. Mocht ik dat onverhoopt wel worden dan heb je een gruwelijk probleem en reken maar dat ik er voor zorg dat er geen seconde van je leven is dat je er niet aan zal denken en ik ben niet de enige die zo denkt en ernaar zal handelen.

Dat vervloekte pasje is niet ingesteld als geldklopperij, dat heeft een zeer goede reden. Het is een van de weinige verplichte dingen waar ik volledig achter sta zelfs en ik heb heel sterk iets tegen "moeten" en regeltjes, als deze geen voor mij zichtbaar nut hebben tenminste. Dat vervloekte pasje is ingesteld voor de veiligheid van jou, van mij en van iedereen. Net zoals met drank rijden verboden is, dat heeft ook een verdomd goede reden.

Ja, er kloppen een hoop dingen niet bij de examens. Er zijn zat mensen die zakken zonder geldige reden en er zijn er zat die met meer geluk dan wijsheid toch slagen. Maar als je dat stomme ding hebt kan je je in elk geval verzekeren, zodat jezelf en eventuele slachtoffers niet de rest van hun leven hoeven te bloeden voor een stomme fout. Zoals mijn collega. Prent dat verhaal goed in je oren en laat het iedereen weten die zo ongelooflijk stom is zonder papieren toch voor het gemak die auto pakken. Die auto loopt echt niet weg en je hebt tijd genoeg om er hele leuke kilometers mee te maken. Wat je niet kan zeggen als je betrokken raakt bij een ongeval!

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 02:09

Het maakt me eigenlijk ook helemaal niet uit wat jij duidelijk wil maken, dat was voor mij namelijk al duidelijk als je het goed leest. Wou alleen even mijn kant laten weten aangezien dit topic na aanleiding van mijn topic is aangemaakt.

Maar ik hoop dat mensen die het nog niet wisten hier wel van leren en hopelijk wel de kracht hebben om de auto even te laten staan mochten ze in dezelfde situatie als ik zitten.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 02:17

De vrienden van deze jongen wisten inderdaad dat hij geen rijbewijs had, maargoed. Je bent jong, 18,19 jaar oud. Je vrienden willen uitgaan en drinken. Herkenbaar tot nu toe?

Je vrienden weten dat je al zoveel lessen hebt gehad en bijna examen mag doen en iedereen heeft er het volste vertrouwen in dat je gaat slagen. De instructeur, maar ook de rest van de omgeving. In die tijd mochten er nog wel eens naasten meerijden tijdens een les.

Al je vrienden willen naar die ene party, de meesten zijn nog niet eens begonnen met lessen en willen graag zuipen. Die ene jongen is een mindere zuipschuit en heeft al zoveel lessen gehad en het examen is al gepland op korte termijn. Dus hij word de bob. Tot zover een op zich begrijpelijke reactie, zeker als je gevoelig bent voor groepsdruk.

En dan gaat het fout... Met alle gevolgen van dien... Kans? zo goed als nihil, dat weet ik ook wel. Ik leef niet onder een steen en weet dat er talloze jongeren zijn die zo reageren. En dan gaat het per ongeluk een keertje gruwelijk fout. Zeer gruwelijk fout...

Heb je een rijbewijs en ben je verzekerd, niets aan het handje. Alleen als je niet verzekerd bent... Dan is er meteen gruwelijk veel aan het handje. Strafblad voor de rest van z'n leven, financieel uitgekleed voor de rest van z'n leven (en hij is dan nog zo sociaal dat hij de kosten ook echt wil afbetalen en een baan heeft gezocht waarbij hij goed verdient maar ook onvoorstelbaar veel uren maakt. Schuldgevoel dat groter is dan de hele wereld. WIl je nou echt daarmee leven?

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 03:20

Ik zou niet durven achter het stuur te kruipen zonder rijbewijs! :wow:
Als je zakt ben je nou eenmaal nog niet goed genoeg, of je instructie nou zegt dat je geweldig rijd of niet.
Ik zakte deze week ook, en mijn instructie zei ook dat ik alleen nog dat kaartje hoefde te halen, want ik reed prima. :=
Gelukkig was bij mij voornamelijk mijn stress en spanning het probleem, maar zou het toch niet durven hoor, straks gebeurd er wat!
Nee ik wacht wel geduldig tot ik groen licht krijg. Ik heb toch geen auto. :9 Volgende keer beter. :D

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 07:51

@mick: Maar toch snap ik het echt niet. Ten eerste niet dat drinken blijkbaar zoveel belangrijker is dan je veiligheid. Daar verbaas ik me regelmatig over. Ik ga ook weleens de kroeg in, maar aamgezien ik zo ber weg woon probeer ik eventueel een slaapplaats te regelen of ik drink niet. Ik heb dus echt nooit begrepen waarom je dan geen leuke avond kan hebben.
En dat je van iemand durft te vragen om te rijden ook al heeft diegene geen rijbewijs. Dan zit er ook een steekje los. En daarnaast ben ik dan misschien sterker maar ze kunnen er nog met 100 man staan, ik zou niet rijden... Dit soort dingen zijn er ook wel ingeprent bij mij thuis. Je houdt jezelf natuurlijk voor de gek als je denkt dit prima te kunnen of willen doen.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 08:11

Mijn buurman van mijn ouders reed ook altijd zonder rijbewijs en hij was dus echt een gevaar op de weg.
We hielden altijd ons hart vast als hijw eer thuiskwam om e kijken of de auto nog heel was zodat we wisten dat hij een ongeluk had gehad.
Gelukkig hebben zjin vrouw en dochter nu een rijbewijs en rijden die hem overal heen.

Ik ben zelf twee weken geleden weer begonnen met rijlessen omdat ik in het verlden gestpt ben.
Ben een keer gezakt en dat begon al doordat de rijexaminator bij vorbat al zei de eerste keer laat ik ze altijd zakken en ja hoor gezakt.
oen had ik zoiets van laat maar.
Heb dus wel de ervaring van het rijden (dniet dat ik het kan want da leer je pas als je je rijbewijs hebt)en mijn instructeur die ik nu heb heeft gezed ga je theorie halen dan kunnen we je praktijk aanvragen.
Dus best snel maar weet dus hoe ik moet rijden (nu nog goed leren als ik mijn rijbewijs heb) en dus kan ik snel afrijden waar ik blij om ben.
Dat wil niet zeggen dat ik het in een keer ga halen maar ik ga gewoon door.
MAar je zult mij tot die tijd echt niet in een gewone auto zien zitten en rijden.
Mede omdat ik twe kleine kinderen heb en ik wil het hun niet aandoen om zonder moeder verder te moeten of een moeder die niet meer voor hun kan zorgen omdat ik invalide ben door een ongeluk en dan nog niet eens gesproken over het geld wat ik dan aan anderen moet betalen omdat ik geen rijbewijs heb..

Nee ik wacht nog wel even.....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 11:20

Tja, hoe dat zit met drinken hangt denk ik van persoon tot persoon af. En van groepsdruk. Als een hele groep tegen je aan staat te kletsen van "komop joh, kan best, je helpt ons er enorm mee, wij zijn toch je vrienden, je instructeur zegt ook dat je kan rijden" en nog veel meer moet je van behoorlijk goede huize komen om dat te weerstaan. Denk aan de expirimenten die over groepsdruk zijn uitgevoerd, Milgram, Stanford-prison... Dat waren echt niet de minsten. Verder ga ik daar niet over oordelen, ik was er niet bij en weet niet hoe het precies is verlopen. Ik weet alleen dat groepsdruk een enorme bitch is.

Ik heb verder bewust erbij gezet dat er bij de oorzaak van het ongeluk geen drank in het spel was, bij beide chauffeurs niet. Dat maakt namelijk wel uit voor het verhaal.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:10

kensha schreef:
Tsja ik ben 1 van de weinige die echt geluk heb gehad dat die in 1 keer is geslaagd voor het afrijden.

Maar frustatie is wel eens te begrijpen.
Ook hoor ik bijvoorbeeld verhalen van andere waarop ze zijn gezakt en soms zijn het dan de raarste opmerkingen van de examinator zelf.

1 van de weinige.. uhu
Ik weet dat het landelijk slagingspercentage niet zo heel erg hoog is hoor maar misschien moet je het niet zo zwart wit zien, ik heb een slagingspercentage van 85%. Dat betekend dat 8.5 van de 10 leerlingen in 1x (!) slaagt, met een gemiddelde van 45 uur les.

Die 'rare' opmerkingen van examinatoren heb ik ook wel gehoord maar de ervaring die ik inmiddels heb opgedaan is dat leerlingen alleen horen wat ze horen willen. Ik heb weleens bij een nagesprek gezeten van een gezakte leerling en die examinator kon het echt heel goed uitleggen en deed dat dan ook, leerling had geen vragen meer na afloop (tuurlijk niet), maar in de auto belde ze naar huis want ze was gezakt omdat ze 1x niet in de spiegel had gekeken.. eeeeeh vertel je de rest er ook even bij? Toen ik dat na afloop van het telefoon gesprek vroeg bleek dat ze ineens niks meer wist van het gesprek. Ik vertrouw liever op mijn ervaring dat ze iemand echt niet 'zomaar' laten zakken, net zo min als dat ze met een hele goede leerling na 10 minuten al terug zijn. Ze kunnen echt eerder terug zijn maar 10 minuten KAN NIET.

Ik heb zelf 2 weken geleden een aanrijding gehad. Ik ben aangereden door een knulletje zonder rijbewijs, zonder vezekering, zonder verlichting, zonder helm en zonder kentekenplaat. Hij remde zich onderuit en is vol in de zijkant van mijn (les)auto geschoven. Heb de politie erbij gehaald maar toen was de brommer al weggehaald door vriendjes van hem. Dat geintje heeft me de halve avond gekost waar ik eigenlijk had moeten lessen en heb dikke schade. Dat mag hij allemaal vergoeden en tevens is er een strafrechterlijk onderzoek tegen hem gestart. Ik kan er echt niet bij dat iemand zo stom kan zijn. Tuurlijk heb ik als puber weleens wat minder handige dingen gedaan maar rijden zonder rijbewijs valt bij mij niet onder minder handig maar gewoon onder dom :j

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:12

Ik kan ook niet begrijpen dat de TS van het betreffende topic en ook andere mensen gaan rijden zonder rijbewijs. Het meest heb ik me nog geergerd aan mensen die reageerden alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Ik snap niet dat je anderen zo in gevaar wilt brengen.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:21

Wilawander schreef:
I\\Het meest heb ik me nog geergerd aan mensen die reageerden alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Ik snap niet dat je anderen zo in gevaar wilt brengen.

Inderdaad, dat snap ik écht niet.. en dan de opmerking dat 'hier natuurlijke alleen maar hele brave mensen zitten'.... :r Alsof het braaf is om je aan de regels te houden....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:26

En ook dat zoveel mensen het doen. Ik ken er geen gelukkig. Buiten dat iemand misschien eens op een verlaten parkeerplaats oefent met iemand. Wat ik dan weer wat anders vindt.

Onverantwoodelijk vindt ik dat en zo iemand mag van mij best een vermerk krijgen dat diegene geen rijbewijs meer mag halen. Als je zo al niet verantwoordelijk bent hoe kan je dat dan in het verkeer zijn?

Ik ben zelf chronisch ziek, heb rijbewijs en weet dat ik goed rijden kan. Maar door vermoeidheid door de ziekte voel ik mij niet fit genoeg en heb ik al 2 jaar niet meer gereden. Waarom niet? omdat ik mijn medemens niet in gevaar wil brengen.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:29

Ik ken ze ook niet gelukkig.. op een verlaten parkeerplaats is inderdaad anders, maar op de openbare weg... :n
Ze mogen 5 jaar niet rijden toch, als je daar mee gepakt wordt? Die straf vind ik wel wat aan de lage kant, maar misschien worden die mensen in 5 jaar iets verantwoordelijker...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 14:32

De tijd van de rijontzegging hangt af van verschillende dingen. Hoe wordt je gepakt (fuik, na een overtreding, na een ongeluk) en dan weer de ernst van het ongeluk, of er slachtoffers zijn, wat de reden is dat je toch bent gaan rijden... Het maakt best wat uit of je in de auto bent gesprongen omdat je niet nat wil worden of geen zin hebt om op de bus te wachten in de kou, of dat je in de auto bent gesprongen voor een situatie waarin iemand met redelijke spoed naar het ziekenhuis moet maar er geen ambulance komt. Kortom, hoe groot is de kans op herhaling. Iemand die niet nat wil worden zal het hoogstwaarschijnlijk vaker doen, het regent immers best vaak in Nederland en het kan knap koud zijn. Iemand die een naaste naar het ziekenhuis brengt zal het niet snel herhalen, meestal hoef je niet regelmatig met spoed naar het ziekenhuis. De kans op herhaling is dus gering.

De minimale tijd dat je een rijontzegging krijgt, wat dus ook betekent dat je in die tijd geen examen mag doen, is 2 jaar en de maximale tijd is 10 jaar.Daarnaast is het mogelijk dat het CBR een rijontzegging verlengt als zij dat nodig achten. In de praktijk kan het dus voorkomen dat iemand feitelijk een levenslange rijontzegging heeft, ondanks dat er op papier maar een x aantal jaar staat.

Over de examens, er zit een groot verschil in de examinatoren. Ook de "klik" is van groot belang in of je slaagt of niet. Als een examinator jou binnen ziet komen en meteen iets heeft van "die mag ik niet" dan kan je slagen wel op je buik schrijven. Niemand rijdt immers volledig foutloos dus als je maar gaat zoeken, of bewust een hele moeilijke route neemt, is het een koud kunstje om iemand te laten zakken. Zelf heb ik geluk gehad. Ik heb heel veel lessen gehad, maar ben wel in 1 keer geslaagd. En dan ook alleen maar omdat ik de mazzel had een compleet verlaten industrieterrein op gestuurd te worden. De weg waar ik moest keren was daar 15 meter breed... Ik heb echter nooit brokken gemaakt in die 15 jaar dat ik inmiddels rondkar en iedereen stapt zo bij me in de auto.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:38

Goed topic dit, ik heb ook nooit begrepen waarom mensen zonder rijbewijs in een auto stappen, evenals rijden met alcohol op. Een ongeluk zoals genoemd in de openingspost had ook iemand kunnen overkomen met rijbewijs en dat blijft onwijs heftig, maar er elke dag weer en weer aan herinnerd worden en nooit meer een toekomst voor jezelf kunnen opbouwen.. pff

Bovendien ben ik van mening dat als je je examinator niet kunt bewijzen dat je inzicht hebt in het verkeer (autorijden is zoveel meer dan alleen een auto kunnen gebruiken) je niet op de weg thuis hoort

kensha schreef:
Tsja ik ben 1 van de weinige die echt geluk heb gehad dat die in 1 keer is geslaagd voor het afrijden.

Moet eerlijk zeggen dat ik het hier niet helemaal mee eens ben :o Rijbewijs in 1 keer halen vind ik geen kwestie van geluk, ik had een examinator die erom bekend staat echt streng te zijn (mn instructrice kneep 'm wel een beetje zei ze achteraf :') ) en zelfs met fouten van mijn kant (auto laten afslaan) ben ik nog gewoon geslaagd. Ik heb laten zien dat zelfs als ik een fout maak ik dit oplos, dat ik anticipeer op vrachtverkeer etc. En maakte ik misschien wel wat foutjes met de besturing van de auto maar zolang je aantoont dat je je spiegels gebruikt, vooruit denkt etc kunnen ze je eigenlijk niet laten zakken. Veel mensen denken onterecht gezakt te zijn omdat ze een voertuig goed kunnen gebruiken, maar dat zegt nog niet dat je in het verkeer past

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:48

mick75 schreef:
Ik plaats dit topic puur als herinnering. Rijden zonder verzekering, wat rijden zonder rijbewijs per definitie is, is letterlijk levensgevaarlijk. En jij zelf bent daarbij ALTIJD het grootste slachtoffer, want iedere dag wordt je eraan herinnerd dat je de rest van je leven, letterlijk, mag betalen voor die stomme jeugdzonde. Elke cent die je extra verdient mag je afdragen, en ik garandeer dat veel slachtoffers van een dergelijke situatie zo rancuneus zijn dat ze zo iemand ook echt onder een vergrootglas leggen. Wat trouwens niet zo moeilijk meer is met al die kliklijnen en zo.

Bij deze opmerking wil ik ook nog even een opmerking plaatsen: Als je wél je rijbewijs hebt en je gaat met een combinatie auto+trailer op pad waar je eigenlijk je E voor had moeten hebben (hoevaak je ook met trailers hebt gereden en hoe goed je het ook kan) rijdt je dus ook ZONDER rijbewijs en geeft dus ook dezelfde consquenties!

Vind iedereen die ook maar 50 meter rijdt (buiten de rijlessen om) een hersenloze idioot die bij betrappen wat mij betreft nooit meer een rijbewijs waard is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:06

mick75 schreef:
Over de examens, er zit een groot verschil in de examinatoren. Ook de "klik" is van groot belang in of je slaagt of niet. Als een examinator jou binnen ziet komen en meteen iets heeft van "die mag ik niet" dan kan je slagen wel op je buik schrijven. Niemand rijdt immers volledig foutloos dus als je maar gaat zoeken, of bewust een hele moeilijke route neemt, is het een koud kunstje om iemand te laten zakken. Zelf heb ik geluk gehad. Ik heb heel veel lessen gehad, maar ben wel in 1 keer geslaagd. En dan ook alleen maar omdat ik de mazzel had een compleet verlaten industrieterrein op gestuurd te worden. De weg waar ik moest keren was daar 15 meter breed... Ik heb echter nooit brokken gemaakt in die 15 jaar dat ik inmiddels rondkar en iedereen stapt zo bij me in de auto.

Ik weet niet in hoeverre jij persoonlijke omgang heb met examinatoren maar in al die jaren dat ik nu rijles geef heb ik hier nooit wat van gemerkt. Ik heb absoluut ook examinatoren gehad die ik niet zo gezellig vond maar ook leerlingen met hetzelfde probleem. Ik ben het 1x NIET eens geweest met een examenuitslag en dat was dat de kandidaat geslaagd was en ik vond dat dat niet had gemoeten. Dus sorry, ik deel je ervaring niet. Je moet een rondje rijden waarin je laat zien dat je je veilig en zelfstandig kan voortbewegen in de auto in verschillende verkeerssituaties, foutloos hoeft het zeker niet en de motor laten afslaan is al helemaal geen fout waar ze iemand op gaan laten zakken.
Het CBR is heus niet heilig maar het zijn gewoon mensen en ze doen hun werk.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 23:09

Joolien schreef:
MarcoBorsato schreef:
Onzin Joolien, er zijn zat zeikerds van examinatoren die flauw genoeg zijn om iemand te laten zakken. Net zoals dat er ook examinatoren zijn die soepkippen laten slagen..

Ok, misschien kort door de bocht, het is natuurlijk een momentopname, maar als je 5 keer zakt is er wel iets mis met je rij-inzicht...

Eerder iets met faalangst.... Anders zou je namelijk nog niet op hoeven.